מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 04, 2018 11:31 am

אני מעלה כאן הערה בנושא שכתבתי בעבר בפרשת בראשית. חלק מהדברים הם אולי דרשניים, אבל עצם ההקבלה מוכחת לענ"ד בלי ספק, וגם מצאתי לה מקור כאשר יבואר, אם כי לא האריך לפרט בענין.
ראיתי לכתוב את אשר עלה על ליבי בענין זרע קין. הנה הדורות שמקין הם כנגד עשרה הדורות שמאדם ועד נח. וקין הוא כנגד הבל, ופשוט, שהם שני הענפים היוצאים מאדם הראשון. שת אינו מהמנין, לפי שהוא 'תחת הבל כי הרגו כי קין', והוא מחליף את הבל. וזה הרמז להלן ה, ג 'ויולד בדמותו כצלמו', שכביכול הוא רק המשכה מבחינת אדם, כדי להשלים את חיסרון הבל. ולענין אנוש וקינן, ראה להלן.
'מהללאל' הוא כנגד 'מחייאל' מזרע קין (וראה עוד להלן בקטע הבא), ו'ירד' הוא כנגד 'עירד' מזרע קין. חנוך הוא כנגד חנוך בנו של קין. אך הוא להיפך בבחינתו, שכנגד חנוך ש'איננו כי לקח אותו אלקים', הרי שלגבי חנוך מזרע קין נאמר 'ויהי בונה עיר, ויקרא שם העיר כשם בנו חנוך', שנתפשטה בחינתו בעולם עד שעיר שלמה נקראה על שמו (ואגב, יש לציין דמיון נוסף, שקין היה הבכור, אך כביכול הודח מבכורתו והבל ושת היו חשובים ממנו, וקרא שם בכורו 'חנוך'. וכן ראובן היה הבכור, ונלקחה ממנו בכורתו, וגם הוא קרא את שם בכורו חנוך, כמבואר בפרשת ויגש מו, ט).
'מתושלח' הוא כנגד 'מתושאל'. ושים לבבך שבבני שת מגיע ח' חילוף 'אל', ואילו במחייאל הוא להיפך, שבבני קין מגיע ח' חילוף 'הל' שבמהללאל שמבני שת. ולאחר מכן מגיע בשני הענפים 'למך'. ולמך שמבני קין אמר 'כי שבעתיים יוקם קין, ולמך שבעים ושבעה' (הרי שלוש פעמים שבע). ולמך שמבני שת חי 'שבע ושבעים שנה, ושבע מאות שנה' (שלוש פעמים שבע).
והיה זרע קין צריך להמשך עד עשר דורות כזרע שת, אך נגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות. ועל כן לקח לו למך שני נשים, ובהם נשלם החיסרון. ותלד עדה את יבל ושם אחיו יובל, והנה שניהם בשם אחד, מלשון נבילה וקמילה, והוא דומה לשמו של אנוש, שהוא מלשון חולשה וחולי כנודע. ובימיו של אנוש 'הוחל' לקרוא בשם ה', שהוא תחילת הזמן שעבדו עבודה זרה. וכן ביבל ויובל, אחד היה 'אבי יושב אוהל ומקנה', ופירש רש"י שהיה 'תחילה' לבונים בתי עבודה זרע. ואחיו 'אבי כל תופס כינור ועוגב', שהיה 'תחילה' למזמרים לעבודה זרה. וכשם שבזרע שת היה את שת והבל שהם אחים מתאחים באותה בחינה ונספרים כאחד לעניין עשרה דורות, והיו צדיקים, ובתחילת הדורות, כך זה לעומת זה, היה את יבל ויובל, שהם אחים מתאחים באותה בחינה ונספרים כאחד, אך עסקו בעבודה זרה, והיו בסוף הדורות (וכשם שמודגש בתורה שהבל ושת היו אחים גם מאם, שהיו בני חוה שאמרה על שת 'כי שת לי אלקים זרע אחר תחת הבל', כן היו יבל ויובל אחים גם מאם).
וכנגד 'קינן', ילדה צילה את 'תובל קין'. והנה קינן נקרא כן על שם שתיקן את חטאו של קין, כמבואר בזוהר פרשת תרומה דף קסח., וזה לעומת זה תובל קין 'תיבל אומנותו של קין', כמבואר ברש"י שם. ועוד קשר מצינו בין קינן לקין, שהאדמה התקללה בעבור קין. וגם בימי אנוש נעשו ההרים טרשים כמבואר בבראשית רבה פרשה כג אות ו ובילקוט שמעוני, ועיקר הקלקול היה עבור קינן, כדמשמע רהיטת לשון המדרש והילקוט שם: 'בעון קומי אבא כהן ברדלא אדם שת אנוש ושתק א"ל עד כאן בצלם ובדמות מכאן ואילך נתקלקלו הדורות ונבראו קנטרין, קינן - קנטורין, ארבעה דברים נשתנו בימי אנוש בן שת ההרים נעשו טרשין והתחיל המת מרחיש ונעשו פניהן כקופין ונעשו חולין למזיקין'. וכשם שהקלקול בפניהם וכו' היה לקינן, כן קלקול האדמה בעיקרו היה לקינן (ואגב אעיר שיש שפירשו ש'קנטרין' היינו מכעיסים ומקנטרים. אך במוסף הערוך פירש שהכוונה לפראיים שבמיתולוגיה היוונית שהיו דומים לחיות, וכן עד היום הם ידועים בשם 'קנטאור').
וכנגד 'נח', ילדה צילה את נעמה שהיא 'אשת נח', כמבואר ברש"י שם (ואחר כך ראיתי בביאור הרש"ר הירש שהרגיש שיש 'דמיון בולט' שבין זרע קין לעשרה דורות שמנח ועד אברהם, עיין שם, אולם קיצר בזה מאוד לא סידר הדברים להשוותם לגמרי כדבריי. וגם מה שחידשתי להשוות בין למך מזרע שת ללמך שמזרע קין בענין השביעיות, כבר ראיתי בספר אחד מלפני כמה דורות שהרגיש בזה, אך כפי הנראה מדבריו שם - שגה לחשוב ששני הלמך הם אדם אחד, וטעה בפסוקים מפורשים כמובן).
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' אוקטובר 04, 2018 1:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 04, 2018 11:36 am

ראה בהשוואה זו גם 'לקוטי שיחות' חלק לה עמ' 7, ובהנסמן שם בהערה 7.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 04, 2018 11:40 am

יישר כח להרב דרומי. אני רואה שהוא גם מתייחס לעניין הניגוד שבין שני ה'חנוכים', וברוך שכוונתי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' אוקטובר 16, 2020 11:54 am

הקפצה וסידור קצר של שושלות שת וקין, זו מול זו (הפירוט לעיל בהודעה הראשונה).

הבל - שת ומולו קין
אנוש ומולו יבל - יובל
קינן ומולו תובל קין
מהללאל ומולו מחויאל
ירד ומולו עירד
חנוך ומולו חנוך
מתושלח ומולו מתושאל
למך ומולו למך
נח ומולו נעמה

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ו' אוקטובר 16, 2020 12:03 pm

כמו בכל הדורות יש שמות שהולכים בדורות מסוימים

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוקטובר 16, 2020 12:12 pm

כבר נכתב בזה רבות

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' אוקטובר 16, 2020 1:52 pm

לארץ ולדרים כתב:כמו בכל הדורות יש שמות שהולכים בדורות מסוימים

א. ראוי לקרוא את הפירוט.
ב. מדובר בתקופה של אלף שנה.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ו' אוקטובר 16, 2020 2:23 pm

מקדש מלך כתב:
לארץ ולדרים כתב:כמו בכל הדורות יש שמות שהולכים בדורות מסוימים

א. ראוי לקרוא את הפירוט.
ב. מדובר בתקופה של אלף שנה.

ובכל חלק מהתקופה היה סוג של שמות שהלך

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' אוקטובר 16, 2020 2:41 pm

רוב השמות לא ניתנו באותה תקופה. וישנם עוד הקבלות מפליאות (ההקבלה בין נח לנעמה למשל אינה רק בשם, אלא בהיותם זוג. שלושת השביעיות בחייהם של שני הלמך אינם תוצאה של מנהג התקופה).
ואחזור שוב. ראוי לקרוא את הפירוט.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 18, 2020 12:15 am

מקדש מלך כתב:רוב השמות לא ניתנו באותה תקופה. וישנם עוד הקבלות מפליאות (ההקבלה בין נח לנעמה למשל אינה רק בשם, אלא בהיותם זוג. שלושת השביעיות בחייהם של שני הלמך אינם תוצאה של מנהג התקופה).
ואחזור שוב. ראוי לקרוא את הפירוט.

אין זה המקור, ולהערכתי קדמו לו. אך אפנה אותך ל'מי יתן טהור מטמא', עלון שבות 73, יוסף עופר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוקטובר 18, 2020 12:55 am

עי' במצו"ב
קבצים מצורפים
עלון דעת כהה פונט נרקיס.pdf
(2.6 MiB) הורד 164 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 20, 2020 6:45 am

חבר ביקשני לפרסם:
ולהעיר עוד שבתרגום השבעים מחויאל ומהללאל שניהם מוכתבים Maleleel,
וגם מתושאל ומתושלח שניהם מוכתבים Mathusala.
http://www.katapi.org.uk/katapiNSBunix/ ... HBByBC.php

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: דמיון מדהים בין בני קין לבני שת

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוקטובר 20, 2020 10:51 am

יש להוסיף שבשני המקרים למך מנסה להסביר שהקללה התבטלה, למך הקיני מסביר כי שבעתים יוקם קין וגו', ולמד השתי קורא לבנו נח שהוא יבטל את קללת האדמה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים