מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 06, 2018 9:14 pm

שלחתי את בני שי' להתארח אצל חבר בשבת קודש.

פגשתי אותו לקראת תפלת המנחה, והוא סיפר ששמע קידוש בבית הכנסת בעת ה'קידוש', אך לא אכל שם מאומה. כשהגיע לבית מארחו נטלו ידים לסעודה, ללא קידוש.

לכאורה, כיון שלא קיים 'קידוש במקום סעודה' הרי ה'קידוש' ששמע אינו כלום. האם עליי להתאמץ עכשיו ולחפש יין ומיני מזונות כדי לעשות לו קידוש ושיאכל מיד אחר כך? או שאפשר בכגון דא לסמוך על דעת הראב"ד שעצם ברכת 'המוציא' היא הקידוש?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' אוקטובר 06, 2018 9:20 pm

איני יודע האם הראב"ד סובר כן גם במקרה שלא כיון בזה לקידוש.

ובעיקר הנידון יש לדון מצד השער הציון הנודע במשנה ברורה הלכות לולב, שיש דעות שחינוך הוא רק על עיקר המצווה, ואין צריך שיהיה לפי כל הפרטים , גם אם אינו יוצא ידי חובה.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי גימפעל » ש' אוקטובר 06, 2018 9:34 pm

אין חובת חינוך לקידוש במקום סעודה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 06, 2018 9:36 pm

האם זה מוסכם על הכל? בשבילי זה חידוש.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' אוקטובר 06, 2018 9:40 pm

גימפעל כתב:אין חובת חינוך לקידוש במקום סעודה.


האם כוונת הרב גימפל מצד השער הציון שכתבתי מקודם שאולי אין חובת חינוך על פרטי המצווה? האם יוכל הרב הנ"ל לציין גם את מקור דבריו (כמשתמע מלשונו ההחלטית)?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי גימפעל » ש' אוקטובר 06, 2018 9:41 pm

עיין שועה"ר רסט סעיף ג'

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 06, 2018 9:44 pm

כמדומה שערבבת שני ענינים נפרדים.

לדעת שועה"ר (ועו"פ) מותר לכתחילה להאכיל ילד לפני קידוש.

אבל מה זה שייך לזה שחלה עליו חובה לשמוע קידוש במקום סעודה?

[ולהשוואה, גם באדם מבוגר יתכן ונתיר לו לאכול לפני קידוש מפני חולשה וכיו"ב. ואעפ"כ, ברור שכאשר הוא בא לעשות קידוש הוא חייב גם לאכול משהו באותו מקום]

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' אוקטובר 06, 2018 9:45 pm

גימפעל כתב:עיין שועה"ר רסט סעיף ג'


משם אין ראיה לכאורה, כי זה ודאי שמותר לקטן לאכול לפני קידוש (כי אין חינוך בענין זה ואכמ"ל), אך עדיין יש חובה לחכנו לשמוע קידוש בלי קשר לאיסור האכילה קודם, ובקידוש שלא במקום סעודה לא יוצאים ידי חובה, ואם כן בפשטות לא קיים בזה מצוות חינוך, אא"כ נאמר כסברת שער הציון הנ"ל, אם היא מתאימה כאן.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי גימפעל » ש' אוקטובר 06, 2018 9:46 pm

לצאת מצוות קידוש בשבת (זכרהו על היין) מספיק הקידוש של הלילה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' אוקטובר 06, 2018 9:48 pm

גימפעל כתב:לצאת מצוות קידוש בשבת (זכרהו על היין) מספיק הקידוש של הלילה.


מדאורייתא, מדרבנן צריך לקדש גם ביום. האם מי שלא אוכל סעודה ביום (מחמת חולי וכיוצא) אינו צריך לקדש לכל הפחות על מזונות?! לא שמעתי מכזה דבר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידושא רבה לילד שהגיע לחינוך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 07, 2018 9:37 am

לפענ"ד כדאי להתאמץ שהילד יקדש שוב, כדי לחנכו לענין "קידוש במקום סעודה", שזה דבר שהוא צריך לזכור במשך החיים...

לא כתבתי חובה, כי בתרתי דרבנן (קידוש, חינוך) בוודאי אפשר לסמוך על הראב"ד, אבל כדאי (לתועלת הילד).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים