אם מראים לראובן קשה על שמעון בחלום הרי צריך ראובן להתענות שהרי שמעון נזוף לכך לא הראוהו לו כמו שאמר רב יוסף שאני רבא נזוף הוה, וכן לאיש האלהים שבא מיהודא לא דיבר אלא לנביא שהשיבו כי היה נזוף, לכך הראו לראובן לומר שהוא יתענה ויתפלל על שמעון וישא פניו ואם לא יתענה טוב להגיד לו כדי שהוא יתפלל על עצמו. ודע לך כי היו הראשונים מאמינים מאד בדברי חלומות שהרי לאחר שעשה הקדוש ברוך הוא אות לגדעון בקצה המשענת ובגיזה פעמים עדיין היה ירא עד שאמר הקדוש ברוך הוא לגדעון (שופטים ז' י') ואם ירא אתה לרדת רד אתה ופורה נערך [וגומ'] ואחר תחזקנה ידיך ושמע החלום הרי יותר מאמין בחלומות מבאותות, ומה שכתוב (קהלת ה' ו') כי ברוב חלומות והבלים, וכתיב (שם שם ב') כי בא החלום ברוב ענין שאם יאמר לו בעל החלום לעבור על המצות שלא ישמע לו וכתיב (דברים י"ג ו') והנביא ההוא או חולם החלום ההוא יומת כי דבר סרה וגו', וכן אמרו חכמים דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין שהרי אמר כי בא החלום ברוב ענין, יש חלום שאדם רואה בחלום ראובן מת יהיה שמעון או בן ראובן או אדם ששמו כשמו או תוארו שוין או יחלה וקול יוצא שהוא מסוכן או מצטער או מאבד ממונו או שום דבר שמצטער לכך מועיל לו התענית כי יהפך לקל שבהם, כי אי אפשר שלא יתקיים אלא שיכול להתהפך דוגמת המזלות כמו שנאמר (שמות י' י') ראו כי רעה נגד פניכם שנהפך לדם מילה וכתיב (יהושע ה' ט') היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם...
מי שחלם לו חלום קשה על חבירו יתענה [ס"ח סימן תמ"ד ע"ש טעמו ועוד נראה דלפעמים מורה הדבר על החולם גופא אלא דבחלום אין מראין הדבר רק בדמיון מה].
מה שנכון נכון כתב:ספר חסידים סי' תמדאם מראים לראובן קשה על שמעון בחלום הרי צריך ראובן להתענות שהרי שמעון נזוף לכך לא הראוהו לו כמו שאמר רב יוסף שאני רבא נזוף הוה, וכן לאיש האלהים שבא מיהודא לא דיבר אלא לנביא שהשיבו כי היה נזוף, לכך הראו לראובן לומר שהוא יתענה ויתפלל על שמעון וישא פניו ואם לא יתענה טוב להגיד לו כדי שהוא יתפלל על עצמו.
מ"ב רכ, ד:מי שחלם לו חלום קשה על חבירו יתענה [ס"ח סימן תמ"ד ע"ש טעמו ועוד נראה דלפעמים מורה הדבר על החולם גופא אלא דבחלום אין מראין הדבר רק בדמיון מה].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים