לעג לרש - בציצית בלילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 14, 2018 5:37 pm

האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?

אליהו בן עמרם
הודעות: 757
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אוקטובר 14, 2018 7:55 pm

פרי יהושע כתב:האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?


ראה נא באשכול "לעג לרש - עד היכן?", שהביאו דברי התפא"י, ודנו בדבריו, ויש בהם כדי לתת מענה למר.
לא חייבים שיהיה "קיום מצוה", אלא כל מה שאינו יכול לעשות בגלל שהוא מת, ואפילו אכילה ושתיה אסורה בפניו מצד לעג לרש.
ואם בחיי חיותו היה רוצה ללכת עם ציצית בלילה, מפני כל מיני סיבות (הלכתיות וגם אחרות), כמנהג רוב ככל שומרי תומ"צ, הרי לכאורה יש בזה לעג לרש.

עזריאל ברגר
הודעות: 3968
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 14, 2018 8:16 pm

ציצית בלילה היא ספק דאורייתא...

אליהו בן עמרם
הודעות: 757
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אוקטובר 14, 2018 8:50 pm

עזריאל ברגר כתב:ציצית בלילה היא ספק דאורייתא...

הבנתי שהרב פר"י שאל גם לפי הצד שפטור, ובזמננו מסתמא לא חייב ללכת, אך יש כמובן צדק בדברי מר, שלמעשה מקיים עכשיו לכה"פ בפועל הדין דספיקא דאורייתא לחומרא

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 14, 2018 9:48 pm

השאלה היא עקרונית לא רק על ציצית בלילה
אלא כל חפצא דמצוה שלא בעידנא
כגון לולב ואתרוג בלילות חוה"מ בביה"ק

עזריאל ברגר
הודעות: 3968
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 15, 2018 9:04 am

פרי יהושע כתב:השאלה היא עקרונית לא רק על ציצית בלילה
אלא כל חפצא דמצוה שלא בעידנא
כגון לולב ואתרוג בלילות חוה"מ בביה"ק

ותיבעי לך לולב ואתרוג הפוכים (שאינו יוצא בהם ידי חובתו)...
אלא אם אין בזה מצווה כלל - אינני רואה מאי לועג לרש איכא.

ועפ"ז מי שהניח תפילין בשבת כדי להכניסם מפני הביזיון - מותר לו לעבור דרך בית החיים!

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוקטובר 15, 2018 10:01 am

פרי יהושע כתב:האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?

תא שמע!
לֹא יְהַלֵּךְ אָדָם בְּבֵית הַקְּבָרוֹת וּתְפִלִּין בְּרֹאשׁוֹ, וְסֵפֶר תּוֹרָה בִּזְרוֹעוֹ וְקוֹרֵא; וְאִם עוֹשֶׂה כֵּן, עוֹבֵר מִשּׁוּם 'לוֹעֵג לָרָשׁ חֵרֵף עֹשֵׂהוּ'.
טעמא דקורא, הא אין קורא – לית לן בה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15898
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 15, 2018 11:00 am

לפי מי השאלה נשאלה לפי הרמב"ם או לפי הרא"ש?
אם לפי הרמב"ם שאין בזה מצווה אני לא מבין מה הצד שיש בזה לועג לרש וכמו שכתבו כאן כשאין מצווה מה לעג יש לרש.
מה שיש לדון הוא לפי הרא"ש.
בפשטות וודאי יש בזה לועג לרש כי הרי הוא מקיים מצווה לדעת הרא"ש.
אבל מה שאני מסתפק בזה הוא בשאלה קודמת. האם לדעת הרא"ש יש ענשיתו אעשה או אפילו פחות מזה (לפי תוספות אין היום בכלל ענשיתו אעשה אבל מסתמא יש דין לכתחילה ללבוש ט"ק), או שנאמר שכיוון שלילה אינו זמן ציצית אע"פ שבגד יום חייב אבל את העניין לקיים את המצווה אין. (בזה יבואר קצת מה שכתבו בפוסקים לגבי סליחות שיקח בגד שאול). ואם הדבר הזה נכון שאין עניין לעשות את זה אע"פ שבפועל מקיים מצווה אפשר לדון אם יהיה בזה לועג לרש.
וכן מה שיש בזה עניין ע"פ סוד צ"ע אם שייך בו לועג לרש.

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוקטובר 15, 2018 11:22 am

ביקורת תהיה כתב:
פרי יהושע כתב:האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?

תא שמע!
לֹא יְהַלֵּךְ אָדָם בְּבֵית הַקְּבָרוֹת וּתְפִלִּין בְּרֹאשׁוֹ, וְסֵפֶר תּוֹרָה בִּזְרוֹעוֹ וְקוֹרֵא; וְאִם עוֹשֶׂה כֵּן, עוֹבֵר מִשּׁוּם 'לוֹעֵג לָרָשׁ חֵרֵף עֹשֵׂהוּ'.
טעמא דקורא, הא אין קורא – לית לן בה.


אם קרית וכו'

הא לך לשון הרמב"ם בפ"י מס"ת ה"ו:

לא יאחז אדם ספר תורה בזרועו ויכנס בו לבית המרחץ או לבית הכסא או לבית הקברות אע"פ שהוא כרוך במטפחות ונתון בתוך התיק שלו, ולא יקרא בו עד שירחיק ארבע אמות מן המת (או מבית המרחץ) או מבית הכסא ולא יאחז את ספר תורה כשהוא ערום ואסור לישב על מטה שספר תורה עליה:


אלא שמקום הספק הוא אולי שם הוא מחמת בזיון ס"ת, ולא משום לעג לרש, וצ"ע.

וכלפי כל המשיבים בייחס לציצית בלילה בייחוד,
כבר כתבתי לעיל שזו לא השאלה כאן

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוקטובר 15, 2018 1:21 pm

מדברי התוספות שכתבו 'והוא הדין שעל פה אסור לקרות' משמע שהם הבינו שהפשט בברייתא הוא שלא יקרא בספר תורה בבית הקברות. וכן כתב רבינו יונה: הוא הדין שאפילו בלא ספר תורה אין לו לקרות בבית הקברות משום לועג לרש, אלא מפני שאי אפשר לקריאת פסוקים של תורה אלא בספר, דדברים שבכתב לא ניתנו לאמרן על פה, לפיכך אמר ס"ת, אבל אפילו בלא ספר אסור.
ואין להביא ראיה מדברי הרמב"ם לנידון דידן, שכן לדעתו כל הענין של לעג לרש אינו להלכה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15898
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 15, 2018 1:26 pm

פרי יהושע כתב:וכלפי כל המשיבים בייחס לציצית בלילה בייחוד,
כבר כתבתי לעיל שזו לא השאלה כאן


אני לא מבין. עולה בדעתך שאסור היום ללכת עם לולב בבית הקברות?

אני לא מכיר את ההסבר שכתב הרב סגי נהור ברמב"ם אבל גם לפי הבנתך שזה מדין לועג לרש זה רק בגלל שזה חפצא של קדושה. אבל בתשמישי מצווה שנזרקין מה שייך לועג לרש.

מה שכתבתי בדברי הרא"ש אפילו אם אתה לא התכוונת לדבר על זה בעיני הוא נושא לדון בו.

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוקטובר 15, 2018 2:25 pm

הסוברים שאין להכנס בס"ת בבית הקברות מטעם לעג לרש (ודלא כמו שמשמע מתוספות ורבינו יונה) - דעתם היא כי דין ס"ת כדין תפילין וציצית, שכן היות לאדם ס"ת היא קיום מצות עשה כמו היות תפילין בראשו וציצית בבגדו (ולא בגלל היות הספר חפץ של קדושה).

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוקטובר 15, 2018 11:23 pm

אולי יועיל כבודו לציין איזה מצות עשה ברמב"ם?

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוקטובר 15, 2018 11:26 pm

אוצר החכמה כתב:
פרי יהושע כתב:וכלפי כל המשיבים בייחס לציצית בלילה בייחוד,
כבר כתבתי לעיל שזו לא השאלה כאן


אני לא מבין. עולה בדעתך שאסור היום ללכת עם לולב בבית הקברות?

אני לא מכיר את ההסבר שכתב הרב סגי נהור ברמב"ם אבל גם לפי הבנתך שזה מדין לועג לרש זה רק בגלל שזה חפצא של קדושה. אבל בתשמישי מצווה שנזרקין מה שייך לועג לרש.

מה שכתבתי בדברי הרא"ש אפילו אם אתה לא התכוונת לדבר על זה בעיני הוא נושא לדון בו.

כעת לולב הוא לא חפצא של מצוה
ולכן כתבתי לולב בלילי סוכות

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוקטובר 15, 2018 11:39 pm

ביקורת תהיה כתב:מדברי התוספות שכתבו 'והוא הדין שעל פה אסור לקרות' משמע שהם הבינו שהפשט בברייתא הוא שלא יקרא בספר תורה בבית הקברות. וכן כתב רבינו יונה: הוא הדין שאפילו בלא ספר תורה אין לו לקרות בבית הקברות משום לועג לרש, אלא מפני שאי אפשר לקריאת פסוקים של תורה אלא בספר, דדברים שבכתב לא ניתנו לאמרן על פה, לפיכך אמר ס"ת, אבל אפילו בלא ספר אסור.
ואין להביא ראיה מדברי הרמב"ם לנידון דידן, שכן לדעתו כל הענין של לעג לרש אינו להלכה.


במחילה אין ראיה כלל מהתוס' שרק כתבו שגם קריאה היא מצוה
אבל לא התייחסו מה הדין רק על חפצא דמצווה
ואפי' ס"ת בזרועו ואינו קורא בו.

ומש"כ משום מה שהרמב"ם לא הביא להלכה דין לעג לרש
הוא הבל

ולהדיא כתב בפי"ד מהל' אבל הי"ב:

"לא יילך אדם בתוך ד' אמות של קבר ותפילין בידו וס"ת בזרועו"

ומאיזה דין זה?
ושים לב שחזר על משנתו כאן שאף בלא קריאה אסור
וכבר חובתך הנ"ל איזה מצוות עשה הוא מקיים (אולי מדובר כאן במלך?)

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוקטובר 16, 2018 1:00 am

פרי יהושע כתב:אולי יועיל כבודו לציין איזה מצות עשה ברמב"ם?

לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוקטובר 16, 2018 1:33 am

פרי יהושע כתב:מש"כ שהרמב"ם לא הביא להלכה דין לעג לרש, הוא הבל.

הרמב"ם נוקט כמאן דאמר במי שמתו שהמתים אינם יודעים מאומה ואין שייך כלפיהם לעג לרש, ולכן לא פסק להלכה שאין להיכנס בבית הקברות מלובש בציצית.
וטעם איסור ההליכה בבית הקברות בתפילין ובספר תורה ואיסור הקריאה בתורה בתוך ד"א של מת, ברור מלשונו כי הוא משום כבוד התפילין והתורה.

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוקטובר 16, 2018 2:23 pm

ביקורת תהיה כתב:
פרי יהושע כתב:אולי יועיל כבודו לציין איזה מצות עשה ברמב"ם?

לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.

לא להחזיק אותו!

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוקטובר 16, 2018 2:37 pm

ביקורת תהיה כתב:
פרי יהושע כתב:מש"כ שהרמב"ם לא הביא להלכה דין לעג לרש, הוא הבל.

הרמב"ם נוקט כמאן דאמר במי שמתו שהמתים אינם יודעים מאומה ואין שייך כלפיהם לעג לרש, ולכן לא פסק להלכה שאין להיכנס בבית הקברות מלובש בציצית.
וטעם איסור ההליכה בבית הקברות בתפילין ובספר תורה ואיסור הקריאה בתורה בתוך ד"א של מת, ברור מלשונו כי הוא משום כבוד התפילין והתורה.


ומהו איסור הקריאה?

ועוד יקשה לדבריך מש"כ בפי"ג מאבל ה"ט אין אומרים לפני המת אלא דבריו של מת אבל לעסוק בד"ת בפניו אסור וכו'.
ולא יתכן חילוק בין דבריו לד"ת בעלמא אלא מחמת דין לועג לרש.

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוקטובר 16, 2018 3:40 pm

פרי יהושע כתב:
ביקורת תהיה כתב:לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.

לא להחזיק אותו!

הסבר יפה לחלק בין ס"ת לציצית ותפילין לדעת המתירים להכניס ס"ת בבית הקברות.

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 17, 2018 1:22 pm

ביקורת תהיה כתב:
פרי יהושע כתב:
ביקורת תהיה כתב:לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.

לא להחזיק אותו!

הסבר יפה לחלק בין ס"ת לציצית ותפילין לדעת המתירים להכניס ס"ת בבית הקברות.

תודה רבה.
ובכך לא יצאת יד"ח

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 17, 2018 1:57 pm

אם הרמב"ם השליך הס, כי לא להזכיר בשם 'לועג לרש' בשום הלכה מן ההלכות, הרי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה כי לית ליה להלכה איסור של לעג לרש ביחס למת.

פרי יהושע
הודעות: 2771
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 17, 2018 3:30 pm

הרמב"ם לא מחוייב להזכיר את הלשון 'לעג לרש', ואין זה מדרכו בשום מקום, ובכלל זה שייך לתחום האגדה שאין מדרכו של הרמב"ם להעתיק אלא הדין הנמצא בברייתא וכך הווא דרכו בכ"מ.
וגם אם יתכן שהיה לו איזה פירוש אחר קצת בזה, שאינו דין במת כ"כ, אלא בחי שאין מקום עשיית מצווה ליד המת, או מפני קדושת חפצי הקדושה וכדו'.
ואף שלפי זה יש עוד לפרש מה ההבדל בין דבריו של מת לבין שאר דברי תורה.
למעשה גם לדבריו אסור לקיים מצות וה"ה ציצית תוך ד' אמות, דיש להשוות לקריאת ד"ת תוך ד' אמות, ומאי שנא?.

ביקורת תהיה
הודעות: 426
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לעג לרש - בציצית בלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 18, 2018 2:37 am

הדעת נוטה כי על הרמב"ם לא היתה מקובלת התפיסה כי ניתן לפגוע באדם לאחר מותו, ומן הסתם דעתו כדעת רבי יצחק כי המספר אחר המת כאלו מספר אחרי האבן.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבני גזית, אליהו בן עמרם, החושב, לענין, פישל, קו ירוק ו־ 38 אורחים