פרי יהושע כתב:האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?
עזריאל ברגר כתב:ציצית בלילה היא ספק דאורייתא...
פרי יהושע כתב:השאלה היא עקרונית לא רק על ציצית בלילה
אלא כל חפצא דמצוה שלא בעידנא
כגון לולב ואתרוג בלילות חוה"מ בביה"ק
פרי יהושע כתב:האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?
ביקורת תהיה כתב:פרי יהושע כתב:האם הוא דין בחפצא של המצוה או בקיום המצוה?
תא שמע!
לֹא יְהַלֵּךְ אָדָם בְּבֵית הַקְּבָרוֹת וּתְפִלִּין בְּרֹאשׁוֹ, וְסֵפֶר תּוֹרָה בִּזְרוֹעוֹ וְקוֹרֵא; וְאִם עוֹשֶׂה כֵּן, עוֹבֵר מִשּׁוּם 'לוֹעֵג לָרָשׁ חֵרֵף עֹשֵׂהוּ'.
טעמא דקורא, הא אין קורא – לית לן בה.
לא יאחז אדם ספר תורה בזרועו ויכנס בו לבית המרחץ או לבית הכסא או לבית הקברות אע"פ שהוא כרוך במטפחות ונתון בתוך התיק שלו, ולא יקרא בו עד שירחיק ארבע אמות מן המת (או מבית המרחץ) או מבית הכסא ולא יאחז את ספר תורה כשהוא ערום ואסור לישב על מטה שספר תורה עליה:
פרי יהושע כתב:וכלפי כל המשיבים בייחס לציצית בלילה בייחוד,
כבר כתבתי לעיל שזו לא השאלה כאן
אוצר החכמה כתב:פרי יהושע כתב:וכלפי כל המשיבים בייחס לציצית בלילה בייחוד,
כבר כתבתי לעיל שזו לא השאלה כאן
אני לא מבין. עולה בדעתך שאסור היום ללכת עם לולב בבית הקברות?
אני לא מכיר את ההסבר שכתב הרב סגי נהור ברמב"ם אבל גם לפי הבנתך שזה מדין לועג לרש זה רק בגלל שזה חפצא של קדושה. אבל בתשמישי מצווה שנזרקין מה שייך לועג לרש.
מה שכתבתי בדברי הרא"ש אפילו אם אתה לא התכוונת לדבר על זה בעיני הוא נושא לדון בו.
ביקורת תהיה כתב:מדברי התוספות שכתבו 'והוא הדין שעל פה אסור לקרות' משמע שהם הבינו שהפשט בברייתא הוא שלא יקרא בספר תורה בבית הקברות. וכן כתב רבינו יונה: הוא הדין שאפילו בלא ספר תורה אין לו לקרות בבית הקברות משום לועג לרש, אלא מפני שאי אפשר לקריאת פסוקים של תורה אלא בספר, דדברים שבכתב לא ניתנו לאמרן על פה, לפיכך אמר ס"ת, אבל אפילו בלא ספר אסור.
ואין להביא ראיה מדברי הרמב"ם לנידון דידן, שכן לדעתו כל הענין של לעג לרש אינו להלכה.
פרי יהושע כתב:אולי יועיל כבודו לציין איזה מצות עשה ברמב"ם?
פרי יהושע כתב:מש"כ שהרמב"ם לא הביא להלכה דין לעג לרש, הוא הבל.
ביקורת תהיה כתב:פרי יהושע כתב:אולי יועיל כבודו לציין איזה מצות עשה ברמב"ם?
לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.
ביקורת תהיה כתב:פרי יהושע כתב:מש"כ שהרמב"ם לא הביא להלכה דין לעג לרש, הוא הבל.
הרמב"ם נוקט כמאן דאמר במי שמתו שהמתים אינם יודעים מאומה ואין שייך כלפיהם לעג לרש, ולכן לא פסק להלכה שאין להיכנס בבית הקברות מלובש בציצית.
וטעם איסור ההליכה בבית הקברות בתפילין ובספר תורה ואיסור הקריאה בתורה בתוך ד"א של מת, ברור מלשונו כי הוא משום כבוד התפילין והתורה.
פרי יהושע כתב:ביקורת תהיה כתב:לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.
לא להחזיק אותו!
ביקורת תהיה כתב:פרי יהושע כתב:ביקורת תהיה כתב:לשון ספר החינוך (מצוה תריג): שֶׁנִּצְטַוִּינוּ לִהְיוֹת לְכָל אִישׁ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל סֵפֶר תּוֹרָה.
לא להחזיק אותו!
הסבר יפה לחלק בין ס"ת לציצית ותפילין לדעת המתירים להכניס ס"ת בבית הקברות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים