מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 15, 2018 8:46 am

במשנ"ב ובשאר פוסקים בכ"מ שאסור לעשות מלאכה בשעת ברכה.
ונבוכתי איך הדין בברכת יוצר המאורות או אמת ואמונה למשל שחלקים גדולים מתוכן ודאי אינם לעיכובא, והמשמיטם יצא יד"ח ברכה. האם גם בזמן אמירת אלה וכיו"ב אסור לעשות מלאכה?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 15, 2018 9:58 am

לכאורה כשאומר אותם הוא בכלל מברך גם אם נאמר שאינם מעכבים ועשיית מלאכה בזמן אמירתם נחשבת כזלזול בברכה

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי עיק » ב' אוקטובר 15, 2018 10:01 am

בזכרוני שבאחד הגליונות של אור תורה בשנת תשעא או תשעב דן מישהו בזה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוקטובר 15, 2018 11:46 am

עיק כתב:בזכרוני שבאחד הגליונות של אור תורה דן מישהו בזה.
קבצים מצורפים
אור תורה - חשון תשע''ג.PDF
(829.52 KiB) הורד 186 פעמים

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 15, 2018 1:36 pm

לכאורה הוא דן בעצם איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה. לא ראיתי שהוא דן לחלק בין החלקים שלעיכובא לאלו שלא

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 15, 2018 1:41 pm

השווה לענין הנדון אם צריך לעמוד בפיוטים שבחזרת הש"ץ, והצורך לשמעם ע"מ לצאת יד"ח תפלה מהש"ץ כד' המג"א (בה"ל ר"ס קכד). ולכאו' כ"ש הכא.
כמו"כ דין שהה לגמור את כולה וודאי נמדד לפי כל הברכה, כולל החלקים שאינם מעכבים. [אמנם ראיה זו יש לדחות, דהנה בבה"ל (סי' סה) נסתפק שמא יש לחשב אפי' את הנגון שמנגנים הכהנים בשעה שאומרים הקהל יה"ר, ובפשטות הטעם כי סוכ"ס זה הזמן שלוקח לגמור את בר"כ, אף שהנגון הוא כ'הפסקה' ולא חלק מעצם הברכה, וא"כ י"ל דהוא הטעם לענין ההוספות, ולא משום שהן נחשבות לגמרי כחלק מהברכה. אך לענ"ד מחוור יותר כדקדמייתא].

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 16, 2018 8:38 am

האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוקטובר 16, 2018 8:55 am

יש"כ לכל המשיבים.

(במאמר שבאו"ת אין שום התייחסות לשאלה שבפתיחת האשכול).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוקטובר 16, 2018 3:01 pm

עושה חדשות כתב:האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.

רצ"ב מאמרו של הגראי"ד דנציגר שליט"א בסוגיא זו. כנראה המאמר המקיף והחשוב ביותר בענין זה. (ושם באות מ', מביא מדברי הס"ק זצ"ל).
באות יא נוגע בנידונו המחודש של הרב עו"ח.
נידון שלי לא מצאתי, ומדשתקי רבנן משמע כדברי הרב משנ"נ.

הרב ב.PDF
(1.7 MiB) הורד 242 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 16, 2018 3:11 pm

עושה חדשות כתב:האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.

יעויין בט"ז תקצב, ב הובא בשעה"צ שם סקי"ד. (מסתמא הובא בקובץ הנ"ל).
[ואם כתבו הראשונים דעוסק במצוה פטור מן המצוה מפני שאינו דרך כבוד לעזבה אפי' בשביל מצוה אחרת, כ"ש לדבר הרשות].

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 16, 2018 6:38 pm

שבט הקהתי.pdf
(527.42 KiB) הורד 459 פעמים

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 17, 2018 6:21 pm

איש_ספר כתב:
נידון שלי לא מצאתי, ומדשתקי רבנן משמע כדברי הרב משנ"נ.

לא הבנתי מדוע.
גם לפני כן נשאלה השאלה מתוך שכת"ר לא מצא מקור בפוסקים לכן או לכאן.
מה נשתנה כעת מדשתקי רבנן?

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 23, 2022 4:53 pm

מה שנכון נכון כתב:כמו"כ דין שהה לגמור את כולה וודאי נמדד לפי כל הברכה, כולל החלקים שאינם מעכבים. [אמנם ראיה זו יש לדחות, דהנה בבה"ל (סי' סה) נסתפק שמא יש לחשב אפי' את הנגון שמנגנים הכהנים בשעה שאומרים הקהל יה"ר, ובפשטות הטעם כי סוכ"ס זה הזמן שלוקח לגמור את בר"כ, אף שהנגון הוא כ'הפסקה' ולא חלק מעצם הברכה, וא"כ י"ל דהוא הטעם לענין ההוספות, ולא משום שהן נחשבות לגמרי כחלק מהברכה. אך לענ"ד מחוור יותר כדקדמייתא].
שמעתי בשם הגר"א גניחובסקי דבכה"ג משכח"ל שיצטרך לחזור תפילתו משום ששכח 'על הניסים'. והיינו אם שהה כדי לגמור כולה בסתמא אבל לא כדי לגומרה עם ההוספה של 'על הניסים', דהדבר תלוי אם באמת אמר או שכח. האם הרעיון מוסכם? או שהדבר תלוי במה שהיה 'אמור להיות' אורך התפילה. [ובפרט דבדידיה משערינן, ואטו יכול אח"כ להאריך עוד ועוד בתפילתו עד ששיעור ההפסק יהיה פחות מכדי לגמור כולה? וע"ע כאן. ויש לחלק].

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' פברואר 23, 2022 5:38 pm

עושה חדשות כתב:האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.

קיבלתי מידידי ששאל כן קמיה הגאון רבי יוסף ליברמן שליט"א (בעל 'משנת יוסף'), שהשיבו בכתב ידו:

אור לכ"א באדר תשע"ג
שאלה:
בהא דכתב השו"ע [סי' קפ"ג סי"ב וסי' קצ"א ס"ג] שאין לעשות שום מלאכה בעודו מברך, ושאף אין לנגב ידיו בעודו מברך.
הסתפקתי מתי נאמרו דינים אלו, דיתכן לומר דנאמרו רק בעודו אומר את מילות הברכה, אך כשמפסיק באמצע הברכה ועושה התשמיש ואח"כ ממשיך הברכה, וכגון בקר"ש וכיוצא בזה בברכות הארוכות שלפעמים רוצה לעשות באמצע איזה תשמיש [כגון לסדר את הכובע וכדו'] וקשה לחכות עד סיום הברכה, אולי שרי להפסיק, לעשות התשמיש ולהמשיך הברכה.

תשובה:
זה מותר. ובעיקר כשאומר את עצם הברכה בא"י אמ"ה יוצר אור וכו' בא"י יוצר המאורות, ובאמצע יש ג"כ להימנע חוץ מדברים קטנים כסידור כובע, ויש מקילים אפילו לחלק צדקה.
בברכה יוסף ליברמן

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' פברואר 23, 2022 5:47 pm

ואלו דברי הגר"מ גריינמן שליט"א באמרי יושר (ברכות סי' ד סקי"ב, עמ' כג):
קבצים מצורפים
אמרי יושר ברכות סי' ד סקי''ב.PNG
אמרי יושר ברכות סי' ד סקי''ב.PNG (34.56 KiB) נצפה 1114 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 25, 2023 11:17 pm

עושה חדשות כתב:
מה שנכון נכון כתב:כמו"כ דין שהה לגמור את כולה וודאי נמדד לפי כל הברכה, כולל החלקים שאינם מעכבים. [אמנם ראיה זו יש לדחות, דהנה בבה"ל (סי' סה) נסתפק שמא יש לחשב אפי' את הנגון שמנגנים הכהנים בשעה שאומרים הקהל יה"ר, ובפשטות הטעם כי סוכ"ס זה הזמן שלוקח לגמור את בר"כ, אף שהנגון הוא כ'הפסקה' ולא חלק מעצם הברכה, וא"כ י"ל דהוא הטעם לענין ההוספות, ולא משום שהן נחשבות לגמרי כחלק מהברכה. אך לענ"ד מחוור יותר כדקדמייתא].
שמעתי בשם הגר"א גניחובסקי דבכה"ג משכח"ל שיצטרך לחזור תפילתו משום ששכח 'על הניסים'. והיינו אם שהה כדי לגמור כולה בסתמא אבל לא כדי לגומרה עם ההוספה של 'על הניסים', דהדבר תלוי אם באמת אמר או שכח. האם הרעיון מוסכם? או שהדבר תלוי במה שהיה 'אמור להיות' אורך התפילה. [ובפרט דבדידיה משערינן, ואטו יכול אח"כ להאריך עוד ועוד בתפילתו עד ששיעור ההפסק יהיה פחות מכדי לגמור כולה? וע"ע כאן. ויש לחלק].
ראה עוד בשע"ת סי' תרכ שכ' בשם שו"ת הר הכרמל ד"שהה לגמור את כולה מקרי שיעור התפלה בלא הפיוטים".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים