מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי איש הגבעה » ה' אוקטובר 18, 2018 11:25 am

הנה רש"י הביא את הדרשא של הספרי שלא יכשיל בעיצה שאינה הוגנת, ובגמ' הביאה שהנותן כוס יין לנזיר ג"כ ילפינן מאיסור זה ממש, אעפ"י שהנכשל אינו עוור אלא עיניו פקוחות לראות את האיסור ויכול להיות שאף הוא מבקש מחבירו איסור זה, רק מצוי בעבר הנהר ולא יכול להשיגו לולי חבירו שנותן לו את הכוס יין, וא"כ אם המשמעות הפשוטה היא כמו שכ' רש"י שהכוונה היא לא להכשיל עוור כלישנא דקרא איך ילפינן מהא, גם נותן במודע איסור לחבירו.?
האם מישהו מדבר משאלה זו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 18, 2018 12:21 pm

לכאורה זה דבר מצוי שיש לאו אחד שכולל הרבה איסורים כמו לא תאכלו על הדם. ולכן הווה לאו שבכללות.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 18, 2018 12:25 pm

.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ה' אוקטובר 18, 2018 4:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי איש הגבעה » ה' אוקטובר 18, 2018 12:53 pm

אכן באמת התפלאתי שראיתי בכמה מן האחרונים, ולמשל בשיעורי ר' דוד בבא מציעא דף י עמוד ב: שכתוב שם-
והנה בעיקר הלאו דלפני עור, כבר דנו אי הוי לאו שבכללות, או לא, דבספר המצוות (שורש ט') כתב דהוי לאו שבכללות.
ולכאורה צ"ב מ"ט יהא זה לאו שבכללות, דהא אין זה לאו שכולל ענינים רבים, אלא ענין אחד הוא שלא להכשיל באיסורים, וכמו דהאיסור לא ליתן עצה רעה אף שכולל כל מיני עצות רעות, מ"מ הוי זה ענין אחד, ה"נ באיסורים הוי לאו על דבר אחד לא להכשיל באיסורים, ומ"ט הוי לאו שבכללות.
אכן לפמש"נ א"ש, דכיון דהאיסור לא להכשיל בעבירה מונח בכל איסור ואיסור שבתורה, והוי זה כחלק מהעבירה עצמה כמש"נ, א"כ הוי זה לאו שכולל ענינים רבים דהוי לאו נפרד על כל עבירה ועבירה, ומשו"ה הוי לאו שבכללות. עכ"ד.

אמנם למה ששאלנו שפיר הוי לאו שבכללות, דכולל ב' ענינים שונים, א. הכשלה דעור ומשיאו עיצה שאינה הוגנת כשאינו יודע שמכשילו. ב. הכשלה דמזיד שהנכשל יודע ורוצה בהכשלה, ושפיר הוי שני ענינים שונים ולכן הוי לאו שבכללות, ומה הקשו האחרונים?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 18, 2018 12:56 pm

יש דיון באחרונים במכשיל באיסור דרבנן אם עובר בלפני עיוור דאורייתא. אלה שמבינים שלא וודאי הבינו שזה לא רק עניין של הכשלה כמו עצה שאינה הוגנת אלא דין מיוחד במכשיל בעבירה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 18, 2018 2:03 pm

דרומי כתב:אין להקשות מרש"י עה"ת על דרך ההלכה, כידוע שרש"י הוא פשטן ולא פוסק, ובפרט בפירושו על התורה.

זה לא שייך לעניננו, ששני הדברים הובאו להלכה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 18, 2018 10:16 pm

ויש גם דין שלישי, שכמדומני שנוי במחלוקת:
שלא לתת מכשול כפשוטו לפני עוור כפשוטו.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' אוקטובר 18, 2018 11:34 pm

עזריאל ברגר כתב:ויש גם דין שלישי, שכמדומני שנוי במחלוקת:
שלא לתת מכשול כפשוטו לפני עוור כפשוטו.


ארחיב מעט בדבריו של הרע"ז
האם לאו דלפנ"ע נאמר על לאו גשמי בהכשלת הסומא בדרכו. הרמב"ם וכל מוני המצוות, העמידו את לאו דלפני עיור בהכשלת דבר איסור ובהשאת עצה שאינה הוגנת, ולא בנתינת מכשול כפשוטו [ועיין בקרבן אהרן הובא בהערות מהגרי"ש אלישיב זצ"ל [חולין ג, א] שדקדק זאת מלשון הכתובים שבהכרח אין מדובר על מכשול גשמי, עיי"ש].
והא לך לשון הרמב"ם [פי"ב מרוצח הי"ד]: "... וכן כל המכשיל עור בדבר והשיאו עצה שאינה הוגנת, או שחיזק ידי עוברי עבירה, שהוא עור ואינו רואה דרך האמת מפני תאות לבו, הרי זה עובר בלא תעשה, שנאמר ולפני עור לא תתן מכשול, הבא ליטול ממך עצה תן לו עצה ההוגנת לו".

יתר על כן, ישנם כמה מרבותינו האחרונים שנוקטים, דאין כל איסור להכשיל עיור במכשול גשמי, ואמרינן בזה מקרא יוצא מידי פשוטו. עיין במנחת חינוך [רלב, ד], משך חכמה [ויקרא יט, ד], קובץ שיעורים [ב"ב אות עז]. ויתכן שמי שנותן מכשול ממש לפני עיור אינו עובר על האיסור.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' אוקטובר 19, 2018 2:10 pm

יש יסוד מפורסם של הגר"ש כהנמן (הפונוביז' רב) שבלפני עוור יש שני דינים, איסור להשיא עצה רעה ואיסור הכשלה, הראשון בין אדם לחבירו והשני בין אדם למקום. ויש עוד כמה נפק"מ ביניהם (תרי עברי דנהרא, מכשיל בר חיובא ועוד).

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' אוקטובר 21, 2018 12:08 am

עינא דשפיר חזי כתב:יש יסוד מפורסם של הגר"ש כהנמן (הפונוביז' רב) שבלפני עוור יש שני דינים, איסור להשיא עצה רעה ואיסור הכשלה, הראשון בין אדם לחבירו והשני בין אדם למקום. ויש עוד כמה נפק"מ ביניהם (תרי עברי דנהרא, מכשיל בר חיובא ועוד).


ראה בחידושי הגאון מפוניבז' [בענין לאו דלפני עיור]

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' מאי 03, 2019 10:53 am

סגי נהור כתב:
דרומי כתב:אין להקשות מרש"י עה"ת על דרך ההלכה, כידוע שרש"י הוא פשטן ולא פוסק, ובפרט בפירושו על התורה.

זה לא שייך לעניננו, ששני הדברים הובאו להלכה.

מקורו של רש"י הוא תו"כ והשני הוא גמרא וא"כ שניהם הם חז"לים ושייך להקשות, מה גם שצודק הרב סגי נהר שהרמב"ם פסק ב' הדינים, אמנם מפורש ברמב"ם שהוא לאו שבכללות מטעם זה עי' שורש ט. וכמו שכתבו כאן בהמשך.

גרשיים
הודעות: 319
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:51 pm

Re: לפני עור לא תתן מכשול - שני דינים שונים מפסוק אחד כיצד?

הודעהעל ידי גרשיים » ו' מאי 03, 2019 2:33 pm

בקרבן אהרן על תו"כ (פרשה ב, אות יד) מבאר למה הוציאו חז"ל הכתוב מפשוטו:
ולי נראה דמיניה בעצמו יליף ליה, דאמר לא תתן מכשול, והמשים מכשול שיכשל בו חבירו לא יקרא נותן, כי מה נותן או למי נותן, ולא יקרא אם כן אלא משים, ואם כן לא היה לו לומר אלא ולפני עיור לא תשים מכשול, לזה הוכרחו חז"ל לדרשו בדבר ששייך בו נתינה, שהוא נותן אליו בזה המכשול, והוא בעצה שנותן לו דשייך ביה נתינה.


ובמנחת חינוך (רלב, ד) כתב:
לפמ"ש הקרבן אהרן בעצמו דלשון נתינה לא שייך, רק לשון שימה ע"ש, נראה דפשוטו כן הוא כמו שנדרש וצ"ע.
ועיין בתרגום אונקלוס גבי 'לא תתן להעביר למולך' (ויקרא יח, כא) תרגם מלת 'תתן' כמו בלה"ק - 'תתן', וכאן פ' קדושים גבי 'לפני עור לא תתן' (שם יט, יד) תרגם 'לא תשים', נראה דסובר כסברת הקרבן אהרן, דפירוש הפסוק הוא כמו הנדרש, וצ"ע:

והעיר אאמו"ר הכ"מ ב'מעט צרי', שלכאורה יש כאן ט"ס במנ"ח, וצ"ל:
'נראה דאינו סובר כסברת הקרבן אהרן'
שהרי דיוקו של הקרבן אהרן הוא מזה שלא נכתב בתורה בלשון 'לא תשים', שאז היתה הכונה למכשול לפני העוור ממש. אבל אונקלוס שכן תרגם 'לא תשים' (אף שבמקומות אחרים אינו מתרגם כך), מפרש ש'לא תתן מכשול' הכונה 'לא תשים מכשול', והיינו מכשול לעוור ממש.

[ועל דבריו של המנ"ח העיר אאמו"ר, שלשון שימה שבתורה בדרך כלל מתרגם אונקלוס בלשון 'שוי' ('לא תשים' - 'לא תשוי'), ורק בשני מקומות מצינו שמתרגם בלשון 'שימה', כאן ובפסוק 'ויישם בארון במצרים' (בראשית נ, כו), וצ"ע].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים