מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' אוקטובר 19, 2018 12:44 am

כתב הלקט יושר

זימנא חדא בשבת חתך באצבעו עד שיצא הדם, ולא רצה לכפרה אפילו בבגד אדום משום צובע, ושייך צבע בבגד אדום יותר מבבגד לבן, משום די"ל בבגד לבן הוי לכלוך, מ"מ שייך נמי בבגד לבן צובע אדום, והיה מכפרה אצבעו בעץ, וז"ל אור זרוע בהלכות שבת צריכין עבדי אל-הינו ליזהר, אם שותין משקין צבועין בשבת, כנון יין אדום או מין תותים, או אוכלין צבועין כגון תותים, או פרי שקו' שהאש והם שחורות, שלא יצבעו בהם מטותיהם וסדיניהם ולבושיהם, וכן אדם שחתך באצבעו ודם שותת יזהר שלא יתן עליו שום דבר מפני שצובע, וצביעת פיו וידיו אין לחוש עכ"ל, ושאלתי לו האיך הנדות בודקות בשבת, ואמר לי שמא לא מוצאות דם.


ולכאורה תשובתו שאין זה פסיק רישא, אף על פי שזה רק מחוסר ידיעה האם כעת יש דם.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי החתן סופר » ש' אוקטובר 20, 2018 10:52 pm

דבריו מכוונים עם הריטב"א יומא לד: ד"ה והתניא באמצע הדיבור- ועוד שאין כל המתכות מצטרפות בכניסה למים, וכל דאפשר בשום צד בלא מלאכה לא חשיב פסיק רישא כדברירנא בכמה דוכתי.

וזכור לי שבחזו"ע ריש ח"ה במלאכת צובע הביא דברי הלקט יושר ודן בארוכה על בדיקת נידה בשבת והרחיב מהראשונים בכתובות ו. ואינו תח"י כעת.

מתהלך
הודעות: 126
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 3:37 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי מתהלך » ש' אוקטובר 20, 2018 11:31 pm

החתן סופר כתב:דבריו מכוונים עם הריטב"א יומא לד: ד"ה והתניא באמצע הדיבור- ועוד שאין כל המתכות מצטרפות בכניסה למים, וכל דאפשר בשום צד בלא מלאכה לא חשיב פסיק רישא כדברירנא בכמה דוכתי.

וזכור לי שבחזו"ע ריש ח"ה במלאכת צובע הביא דברי הלקט יושר ודן בארוכה על בדיקת נידה בשבת והרחיב מהראשונים בכתובות ו. ואינו תח"י כעת.

הביה"ל מביא את הרמב"ן לגבי צירוף שכתב "ושמא כבר נצטרפו", ז"א שהספק לשעבר גם הוא ספק, אבל ידוע לחלק שגם לא כל לשעבר הוא אותו דבר, דהנה הדוגמא של הרמב"ן היא דוגמא של ספק שמאוד קשה לברר אותו, מהי בדיוק הדרגה של צירוף? האם כבר הגיע לדרגה הזו? אבל הספק של אם יש זבובים בקופסה (ט"ז) רק צריך הבטה בעלמה, ולכן הרבה אומרים שלכה"פ במקרים כמו של הרמב"ן הוכרע שזה לא חשיב פ"ר אלא אינו פ"ר.

והראי' מהריטב"א שהבאת מצד אחד לכאורה קצת דומה לרמב"ן כי מי בקי וידע איזו מתכת בדיוק מצטרפת ובאלו תנאים ואיזו לא. (אך אולי אני טועה והרבה בקיאים ורק אנשים שלא מתעסקים בזה לא יודעים).

אך מצד שני יש ראיה מהריטב"א לנקודה אחרת, כי יש להסתפק על אינו פ"ר בדבר שהוא מציאות קבועה, וחוסר הידיעה אינו במצב הנוכחי (האם נכנסו זבובים לקופסא מקודם?) אלא במצב הכללי (האם הכפתור הזה מחובר למנורה כל שהיא או שלא? ומקרה טבעי יותר: האם חוט אלומיניום מעביר חשמל ויפעיל את המנורה או לא?).
ולכאורה מהריטב"א הזה מוכח שאכן גם זה נחשב לאינו פ"ר ויש"כ על כך.

גם יש"כ לפותח האשכול שלכאו' הביא ראי' למקרה של הט"ז, ומעניין אם מי מהלומדים כאן ימצא מקום הפרכה. (אף אמנם שאינו מזכיר בפירוש 'אינו פ"ר' ויל"ע).

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 20, 2018 11:57 pm

שומע ומשמיע כתב:ולכאורה תשובתו שאין זה פסיק רישא, אף על פי שזה רק מחוסר ידיעה האם כעת יש דם.

ל"ש כאן ההיתר של ספק פסי"ר, דה"ה 'מתכוין' למציאת הדם.

יותר נראה כוונתו דהוי ספק דרבנן ולקולא, כי הצביעה היא דרך לכלוך.

מתהלך
הודעות: 126
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 3:37 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי מתהלך » א' אוקטובר 21, 2018 1:52 am

עושה חדשות כתב:
שומע ומשמיע כתב:ולכאורה תשובתו שאין זה פסיק רישא, אף על פי שזה רק מחוסר ידיעה האם כעת יש דם.

ל"ש כאן ההיתר של ספק פסי"ר, דה"ה 'מתכוין' למציאת הדם.

יותר נראה כוונתו דהוי ספק דרבנן ולקולא, כי הצביעה היא דרך לכלוך.

מתכוון למציאת הדם, אבל אינו מתכוון לצביעה.

סד"ר בגלל דרך לכלוך לכאו' היה יותר צריך להזכיר.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוקטובר 21, 2018 7:30 pm

מתהלך כתב:
עושה חדשות כתב:
שומע ומשמיע כתב:ולכאורה תשובתו שאין זה פסיק רישא, אף על פי שזה רק מחוסר ידיעה האם כעת יש דם.

ל"ש כאן ההיתר של ספק פסי"ר, דה"ה 'מתכוין' למציאת הדם.

יותר נראה כוונתו דהוי ספק דרבנן ולקולא, כי הצביעה היא דרך לכלוך.

מתכוון למציאת הדם, אבל אינו מתכוון לצביעה.

סד"ר בגלל דרך לכלוך לכאו' היה יותר צריך להזכיר.

כדברי הרב מתהלך מפורש בראשונים שדנו בנושא זה בהלכות פ"ר.

מתהלך
הודעות: 126
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 3:37 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי מתהלך » א' אוקטובר 21, 2018 8:57 pm

שומע ומשמיע כתב:
מתהלך כתב:
עושה חדשות כתב:
שומע ומשמיע כתב:ולכאורה תשובתו שאין זה פסיק רישא, אף על פי שזה רק מחוסר ידיעה האם כעת יש דם.

ל"ש כאן ההיתר של ספק פסי"ר, דה"ה 'מתכוין' למציאת הדם.

יותר נראה כוונתו דהוי ספק דרבנן ולקולא, כי הצביעה היא דרך לכלוך.

מתכוון למציאת הדם, אבל אינו מתכוון לצביעה.

סד"ר בגלל דרך לכלוך לכאו' היה יותר צריך להזכיר.

כדברי הרב מתהלך מפורש בראשונים שדנו בנושא זה בהלכות פ"ר.

ראוי להוסיף שמבחינתו אין עניין שייספג בבד, יכול להיות רק מונח עליו.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 18, 2020 5:26 pm

רגילים לשאול, אם ספק פסיק רישא (המכונה -פסיק רישא דלשעבר) יש בו איסור, א"כ כל מקרה של 'אינו מתכוין' הוא ספק פסיק רישא. דהרי אין הדבר תלוי בהחלטה ובחירה של הספסל האם לחרוץ חריץ באדמה או לאו, אלא הכל תלוי בנתונים מוקדמים כמו כובדו של הספסל ואיכות האדמה וכד', אלא שאין אנו יודעים את איכות הדברים בידיעה ברורה, ושוב אין כאן אלא ספק פסיק רישא.

אשמח לשמוע מה רגילים לענות על כך. והאם מה שאני לומד מדברי הרב מתהלך כדלהלן, זהו אכן הביאור המוסכם.

מתהלך כתב:הביה"ל מביא את הרמב"ן לגבי צירוף שכתב "ושמא כבר נצטרפו", ז"א שהספק לשעבר גם הוא ספק, אבל ידוע לחלק שגם לא כל לשעבר הוא אותו דבר, דהנה הדוגמא של הרמב"ן היא דוגמא של ספק שמאוד קשה לברר אותו, מהי בדיוק הדרגה של צירוף? האם כבר הגיע לדרגה הזו? אבל הספק של אם יש זבובים בקופסה (ט"ז) רק צריך הבטה בעלמה, ולכן הרבה אומרים שלכה"פ במקרים כמו של הרמב"ן הוכרע שזה לא חשיב פ"ר אלא אינו פ"ר.
והראי' מהריטב"א שהבאת מצד אחד לכאורה קצת דומה לרמב"ן כי מי בקי וידע איזו מתכת בדיוק מצטרפת ובאלו תנאים ואיזו לא. (אך אולי אני טועה והרבה בקיאים ורק אנשים שלא מתעסקים בזה לא יודעים).
אך מצד שני יש ראיה מהריטב"א לנקודה אחרת, כי יש להסתפק על אינו פ"ר בדבר שהוא מציאות קבועה, וחוסר הידיעה אינו במצב הנוכחי (האם נכנסו זבובים לקופסא מקודם?) אלא במצב הכללי (האם הכפתור הזה מחובר למנורה כל שהיא או שלא? ומקרה טבעי יותר: האם חוט אלומיניום מעביר חשמל ויפעיל את המנורה או לא?).
ולכאורה מהריטב"א הזה מוכח שאכן גם זה נחשב לאינו פ"ר ויש"כ על כך.



ושו"ר במנח"ש ח"א ס"י - גם נראה שאף אם ננקוט גם לענין שבת שאם הספק הוא על העבר הרי זה ספק איסור (עיין בזה "בחלקת יואב" חאו"ח סי' ח') אפשר שדוקא באופן שיכול לברר, אז אומרים שנחשב ספק פס"ר ואסור, משא"כ באופן שא"א כלל לברר, כי בכמה מקומות מצאנו ההיתר של אינו מתכוין אעפ"י שכל הספק תלוי בסיבות שכבר היו ולא במה שעתיד להיות. וחושבני שגם בגרירת כסא וספסל, הספק אם יעשו חריץ או לא יש שזה תלוי בטיב העפר ובכח המאמץ שהוא מתאמץ לצורך הגרירה ואעפי"כ אין זה נחשב כספק במה שכבר נעשה.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ו' אוגוסט 20, 2021 1:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5647
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מאי 18, 2020 5:36 pm

עושה חדשות כתב:רגילים לשאול, אם ספק פסיק רישא (המכונה -פסיק רישא דלשעבר) יש בו איסור, א"כ כל מקרה של 'אינו מתכוין' הוא ספק פסיק רישא. דהרי אין הדבר תלוי בהחלטה ובחירה של הספסל האם לחרוץ חריץ באדמה או לאו, אלא הכל תלוי בנתונים מוקדמים כמו כובדו של הספסל ואיכות האדמה וכד', אלא שאין אנו יודעים את איכות הדברים בידיעה ברורה, ושוב אין כאן אלא ספק פסיק רישא.

viewtopic.php?f=51&t=47038&#p569626

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 28, 2021 11:13 pm

בשו"ע סי' שלו נפסק - עציץ, אפילו אינו נקוב, יש ליזהר מליטלו מעל גבי קרקע ולהניחו על גבי יתדות, או איפכא, בין שהוא של עץ בין של חרס.

וטעם הדין בקצרה, מתוך השעה"צ שם - סתם המחבר להחמיר גם בעציץ שאינו נקוב, ולא הוי גזרה לגזרה, משום דיש דעות בין הראשונים להחמיר בעץ אפילו באינו נקוב דכנקוב דומיא, ויש אומרים להיפוך דבחרס צריך להחמיר, ולחומרא חשש המחבר לשני הפירושים, וכמו שכתב הגר"א בביאורו.

לכאו' הנוטל את העציץ או מניחו הוא ודאי 'אינו מתכוין' על כל הנוגע ליניקה, וכיון דהוי ספק האם בכלל יונק בחרס או עץ, למה לא נתיר עפ"ד הפוסקים דספק פסי"ר דלשעבר ל"ח פסי"ר.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי אליעזר ג » ב' אוגוסט 30, 2021 7:27 pm

שומע ומשמיע כתב:כתב הלקט יושר

זימנא חדא בשבת חתך באצבעו עד שיצא הדם, ולא רצה לכפרה אפילו בבגד אדום משום צובע, ושייך צבע בבגד אדום יותר מבבגד לבן, משום די"ל בבגד לבן הוי לכלוך, מ"מ שייך נמי בבגד לבן צובע אדום, והיה מכפרה אצבעו בעץ, וז"ל אור זרוע בהלכות שבת צריכין עבדי אל-הינו ליזהר, אם שותין משקין צבועין בשבת, כנון יין אדום או מין תותים, או אוכלין צבועין כגון תותים, או פרי שקו' שהאש והם שחורות, שלא יצבעו בהם מטותיהם וסדיניהם ולבושיהם, וכן אדם שחתך באצבעו ודם שותת יזהר שלא יתן עליו שום דבר מפני שצובע, וצביעת פיו וידיו אין לחוש עכ"ל, ושאלתי לו האיך הנדות בודקות בשבת, ואמר לי שמא לא מוצאות דם.


ולכאורה תשובתו שאין זה פסיק רישא, אף על פי שזה רק מחוסר ידיעה האם כעת יש דם.


הנידון של אינו מתכוון נאמר שישנן שתי תוצאות מציאותיות לאחת הוא מתכוון ולשנייה לא והיא מלאכה אסורה ולעניין זה הנידון פסיק רישא .

אבל בנידון דידן היא בודקת על מנת שאם יש דם אכן יראה על העד או שתישלל מציאות דם וזו בדיוק המציאות של האיסור אם הראיה על העד היא צביעה . אבל זה כנראה אינו צריכה לגופה כי היא צריכה את העדות ולא הצביעה ויהיה אסור מדרבנן ובספק מתיר ובוודאי אוסר מצד איסור דרבנן.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ראיה לנידון של ספק פסיק רישא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 14, 2023 11:30 pm

עושה חדשות כתב:רגילים לשאול, אם ספק פסיק רישא (המכונה -פסיק רישא דלשעבר) יש בו איסור, א"כ כל מקרה של 'אינו מתכוין' הוא ספק פסיק רישא. דהרי אין הדבר תלוי בהחלטה ובחירה של הספסל האם לחרוץ חריץ באדמה או לאו, אלא הכל תלוי בנתונים מוקדמים כמו כובדו של הספסל ואיכות האדמה וכד', אלא שאין אנו יודעים את איכות הדברים בידיעה ברורה, ושוב אין כאן אלא ספק פסיק רישא.

...ושו"ר במנח"ש ח"א ס"י - גם נראה שאף אם ננקוט גם לענין שבת שאם הספק הוא על העבר הרי זה ספק איסור (עיין בזה "בחלקת יואב" חאו"ח סי' ח') אפשר שדוקא באופן שיכול לברר, אז אומרים שנחשב ספק פס"ר ואסור, משא"כ באופן שא"א כלל לברר, כי בכמה מקומות מצאנו ההיתר של אינו מתכוין אעפ"י שכל הספק תלוי בסיבות שכבר היו ולא במה שעתיד להיות. וחושבני שגם בגרירת כסא וספסל, הספק אם יעשו חריץ או לא יש שזה תלוי בטיב העפר ובכח המאמץ שהוא מתאמץ לצורך הגרירה ואעפי"כ אין זה נחשב כספק במה שכבר נעשה.

ראה בגליון אהלי שבת 41 עמוד 12 מה שהוכיח הגר"ר שמואלביץ משו"ע הגר"ז בענין המדובר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים

cron