עמוד 1 מתוך 1

חומרא בניקיון כלים בשבת לדעת האגרות-משה

פורסם: ו' אוקטובר 19, 2018 11:57 am
על ידי שומע ומשמיע
ידוע הנידון בשטיפת פירות בשבת, ועיקר הסתירה בזה היא בין המשנה שבת קמ. שאין שורין כרשינים במים להסיר פסולת שעליהם, לבין פסק הרמ"א ס"ס שכ"א שמותר לקלף פירות לאלתר.
והאגר"מ מיקל ביותר וס"ל שאף לאחר שזמו מותר לרחוץ ,וראייתו מהא שמותר לשטוף כלים ובע"כ שרחיצה אינה כלל מעשה ברירה.

אמנם יוצא מדבריו גם חומרא גדולה למעשה. שמראייתו מוכח שלמד ששייך בכלים ברירה אלא שיש היתר בדרך רחיצה, והוא דעת יחיד בזה ששאר הפוסקים ס"ל שבכלים לא שייך כלל ברירה [עיין בארחות-שבת פ"ג הערה קל"ב שהביאו הטעמים שנאמרו בזה].

ולפי"ז יהיה אסור [מה שנוהגים רבים לעשות] למלא את הכלים במים וסבון עד הרחיצה.
ואף על פי שמטעם איסור הכנה מחמירים שלא לעשות כן בכוונה להפריד לכלוך אלא רק לשמור שלא ידבק יותר, מכל מקום פ"ר שחלק מהלכלוך יופרד. ולדעת האגר"מ הוא איסור חטאת.

האם יש המחמירים כן?