עמוד 3 מתוך 5

Re: בעניני השדים

פורסם: ה' ינואר 10, 2019 11:57 pm
על ידי זאב ערבות
ההוא דאמר כתב:
זאב ערבות כתב:האם "כל" הראשונים היו בעלי רוח הקודש לדעת בוודאות מה סיבת מותו של האבן עזרא? אך ניחא אומר לי שזה בגלל הכלבים, אך מנין לו שהכלבים היו שדים? ובלי שיהיו שדים לא ניתן למות מפחד כשמתקיפים כלבים? מי שהותקף ע"י כלב יודע למה אני מתכווין.


מה שאתה יודע, גם אם הוא ידע.
ואם בכל אופן הוא כתב זאת בספרו שהיו אלו שדים, והוא אדם נאמן המוזכר בספרות הראשונים. סביר להניח, שלא כתב קונספירציות שונות. אלא היתה לו איזהו ידיעה בנושא. מה שאין לנו.

איני ח"ו מערער על אמינותו ואיש אינו סובר שיש כאן קונספירציה, אך אם מדובר בכלבים, מה ההכרח להוסיף שאלו היו שדים? כלבים המתקיפים מפחידים מספיק כדי שיגרמו לאדם למות משבץ לב או משהו דומה.

Re: בעניני השדים

פורסם: ו' ינואר 11, 2019 12:51 am
על ידי יאיר
הרב זאב, אני מקנא בך ובחיים המרתקים שאתה עובר!

Re: בעניני השדים

פורסם: ו' ינואר 11, 2019 1:12 am
על ידי עמקן
זאב ערבות כתב:אתה מצפה שאזכור מה שקראתי לפני 45 שנה? בכל אופן לא רק האנגלים אלא ספרות הגויים בכלל מלאה בכל מיני יצורים מפחידים ומבעיטים כגון פרנקנשטיין (מין גולם) וכדומה וצ"ע אם היה לכך השפעה עלינו וכפי שיוכיח ר' רוזנברג הנ"ל עם סיפוריו שעיבד מספרות גויים.

יש טוענים שהסיפור של פרנקנשטיין בא מהשראת הסיפורים על הגולם.
לא שהסיפורים על הגולם בהכרח אמיתיים יותר.

Re: בעניני השדים

פורסם: ו' ינואר 11, 2019 8:26 am
על ידי קראקובער
ההוא דאמר כתב:
זאב ערבות כתב:האם "כל" הראשונים היו בעלי רוח הקודש לדעת בוודאות מה סיבת מותו של האבן עזרא? אך ניחא אומר לי שזה בגלל הכלבים, אך מנין לו שהכלבים היו שדים? ובלי שיהיו שדים לא ניתן למות מפחד כשמתקיפים כלבים? מי שהותקף ע"י כלב יודע למה אני מתכווין.


מה שאתה יודע, גם אם הוא ידע.
ואם בכל אופן הוא כתב זאת בספרו שהיו אלו שדים, והוא אדם נאמן המוזכר בספרות הראשונים. סביר להניח, שלא כתב קונספירציות שונות. אלא היתה לו איזהו ידיעה בנושא. מה שאין לנו.

שאלה אגבית: האם מישהו שמוצטט רק באחרונים יכול לחלוק על מישהו שמוצטט בראשונים...?

Re: בעניני השדים

פורסם: א' ינואר 13, 2019 2:43 am
על ידי זאב ערבות
זאב ערבות כתב:
ההוא דאמר כתב:האם "כל" הראשונים היו בעלי רוח הקודש לדעת בוודאות מה סיבת מותו של האבן עזרא? אך ניחא אומר לי שזה בגלל הכלבים, אך מנין לו שהכלבים היו שדים? ובלי שיהיו שדים לא ניתן למות מפחד כשמתקיפים כלבים? מי שהותקף ע"י כלב יודע למה אני מתכווין.


מה שאתה יודע, גם אם הוא ידע.
ואם בכל אופן הוא כתב זאת בספרו שהיו אלו שדים, והוא אדם נאמן המוזכר בספרות הראשונים. סביר להניח, שלא כתב קונספירציות שונות. אלא היתה לו איזהו ידיעה בנושא. מה שאין לנו.


ראיתי מובא מהספר מצוות בשמחה מאת הגר"י זילברשטיין את הקטע המצורף שבו מובא בשם מקובלים ש"נשמתם של מוסרים מתגלגלת בכלבים" ! אז אולי האבן עזרא נבעת מזה שראה את נשמתם של המוסרים?

Re: בעניני השדים

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 4:29 am
על ידי זאב ערבות
אשכול בענין שדים בשער שכם
viewtopic.php?f=7&t=2409

Re: בעניני השדים

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 6:45 am
על ידי זאב ערבות
ההוא דאמר כתב:
זאב ערבות כתב:האם "כל" הראשונים היו בעלי רוח הקודש לדעת בוודאות מה סיבת מותו של האבן עזרא? אך ניחא אומר לי שזה בגלל הכלבים, אך מנין לו שהכלבים היו שדים? ובלי שיהיו שדים לא ניתן למות מפחד כשמתקיפים כלבים? מי שהותקף ע"י כלב יודע למה אני מתכווין.


מה שאתה יודע, גם אם הוא ידע.
ואם בכל אופן הוא כתב זאת בספרו שהיו אלו שדים, והוא אדם נאמן המוזכר בספרות הראשונים. סביר להניח, שלא כתב קונספירציות שונות. אלא היתה לו איזהו ידיעה בנושא. מה שאין לנו.

אשכול בנושא האם מותר לפקפק במעשה שמובא כ'שמועה' באחד הראשונים
viewtopic.php?f=7&t=4978

Re: בעניני השדים

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 7:42 am
על ידי סעדיה
מרדכי ש. כתב:
ידועה השגת הגר"א על הרמב"ם (יו"ד קעט) ובשם הרמ"מ מקוצק מקובל שכיון שהרמב"ם פסק שאין שדים, התחשבו בשמים בדבריו ואכן מאז אין שדים.. (יעוין באורך במאמרי שצוין בהודעה הקודמת). נראה שהספרות התורנית תומכת בתירוץ זה...
(כעי"ז גם כתבו אחרים, שמאז שפסקה הנבואה פסק הכישוף וגם השדים. כך כתב גם הרב קמינצקי בספרו אמת ליעקב, עי' במאמרי הנ"ל).


עי' גם בשיחות לספר בראשית (מהרב נבנצאל) עמ' כ"ז.

Re: בעניני השדים

פורסם: ב' ינואר 21, 2019 11:37 pm
על ידי שייף נפיק
מרדכי ש. כתב:שאלה חשובה שיש לי, ואשמח מאוד (!) אם אי מי יענה:
האם יש איזה מחבר ספר כלשהו, שחי אחרי הרמב"ם, שכותב שהוא עצמו פגש או ראה שד??

אסביר את שאלתי:
בגמרא מסופר כמה פעמים על פגישות עם שדים. יתכן גם בגאונים וראשוני הראשונים. אולם רמב"ם כותב שאין שדים, ואכן, מאז אין שום אזכור של מישהו שמספר שהוא עצמו פגש או ראה שד. יש דיבורים על שדים. אולם מדובר על מישהו אחר שפגש, או שמדובר ששמעו קול וכד' או שיצא קול מאחורי מחיצה וכד', אבל אין אף אחד(!!!) שטוען שהוא עצמו ראה שד, אפילו שלפני הרמב"ם יש שכתבו כך.

ידועה השגת הגר"א על הרמב"ם (יו"ד קעט) ובשם הרמ"מ מקוצק מקובל שכיון שהרמב"ם פסק שאין שדים, התחשבו בשמים בדבריו ואכן מאז אין שדים.. (יעוין באורך במאמרי שצוין בהודעה הקודמת). נראה שהספרות התורנית תומכת בתירוץ זה...
(כעי"ז גם כתבו אחרים, שמאז שפסקה הנבואה פסק הכישוף וגם השדים. כך כתב גם הרב קמינצקי בספרו אמת ליעקב, עי' במאמרי הנ"ל).

אשמח מאוד למידע נוסף מדויק בנושא!

כעת מצאתי בהקדמת העץ יוסף לעין יעקב מביא מספר העוין שמספר שבארצו בבבל נפוצים השדים והכל מכירים אותם. ראה שם.
ואגב אדכרתן מילתא שפעם ישבתי עם הגרב"ש דויטש שליט"א והעלו את הנושא הנ"ל ונפק מילתא מבינייהו שגם אם הרמב"ם גירש את השדים אליבא דהקוצקער הרי שהגאון בהתקפתו הידועה על הרמב"ם החזיר אותם, אלא אם כן נאמר שזה חל מזמן הקוצקער..

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' ינואר 22, 2019 12:34 am
על ידי חרסון
לא. הגאון החזיר אותם והקוצקער גירש אותם שוב...
אם כי יש כאן כמה מן הכותבים שסביר להניח שהחזירו או יחזירו אותם בקרוב ממש

Re: בעניני השדים - אסתר והשידה

פורסם: ד' ינואר 23, 2019 9:56 am
על ידי שייף נפיק
הקשו כאן איך אחשורוש לא הכיר בשידה בגלל שאין לה שערות וכפות רגליה דומות לשל תרנגול.
וידידי שליט"א תירץ לפימש"כ שמנהג פרסיים שמשמשים מיטותיהם בלבושיהם וא"ש. ודפח"ח
ולגבי השערות אחד תירץ לי שיש באפשרותם להלביש עליהם שערות של אחרים. ומה שבדק בועז בשערותיה לפי'ז צ"ל שבדק אם הם מחוברים.

Re: בעניני השדים

פורסם: ה' ינואר 24, 2019 9:21 pm
על ידי מרדכי ש.
אז למה אחשורוש לא בדק

Re: בעניני השדים

פורסם: ה' ינואר 24, 2019 11:11 pm
על ידי עמקן
בסביבה של בועז עשו הרבה תעלומה נגד פאה נכרית, וממילא היה ער למציאות של שערות אחרות. אבל אצל אחשורוש אפשרות זו לא עלתה בדעתו.

Re: בעניני השדים - אסתר והשידה

פורסם: ה' ינואר 24, 2019 11:17 pm
על ידי פרנקל תאומים
שייף נפיק כתב:הקשיתי כאן איך אחשורוש לא הכיר בשידה בגלל שאין לה שערות וכפות רגליה דומות לשל תרנגול.
וידידי הר"ר חיים שמואלביץ שליט"א תירץ לפימש"כ שמנהג פרסיים שמשמשים מיטותיהם בלבושיהם וא"ש. ודפח"ח
ולגבי השערות אחד תירץ לי שיש באפשרותם להלביש עליהם שערות של אחרים. ומה שבדק בועז בשערותיה לפי'ז צ"ל שבדק אם הם מחוברים.

עד כמה שמשמשים בלבושיהם, זה כולל גם שראשן היה מכוסה. בעבר גם אצל הנכרים היו הנשים מכסות ראשן.

Re: בעניני השדים - אסתר והשידה

פורסם: ו' ינואר 25, 2019 8:40 am
על ידי מקדש מלך
מה שהקשו כאן למה בועז בדק ואחשורוש לא, אינה קושיא כלל, הרי רות באה אליו כששכב לבדו בלילה בגורן, וברור שכשמגיעה במפתיע דמות לא מזוהה כששוכבים בלילה (בפרט לבד) יש לחשוש שהוא מזיק, מה שאין כן אחשורוש, מאיזו סיבה הוא אמור להעלות בדעתו ש'אסתר' שבאה אליו כצפוי וכמתוכנן אינה אסתר המקורית? ולמאי נפקא מינה מבחינתו?

Re: בעניני השדים - אסתר והשידה

פורסם: ו' ינואר 25, 2019 9:32 am
על ידי ר_חיים_הקטן
שייף נפיק כתב:ולגבי השערות אחד תירץ לי שיש באפשרותם להלביש עליהם שערות של אחרים. ומה שבדק בועז בשערותיה לפי'ז צ"ל שבדק אם הם מחוברים.

ברצינות, ראיתי דבר זה בספר אחד על מגילת רות כשהייתי בחור באוצה"ס של ישיבת לייקוואוד, אך אינני זוכר שם הספר ומאז לא מצאתי הווארט. אשמח מאד אם מישהו יכול להחזיר לי אבדה הזאת.

Re: בעניני השדים - השדים לא גורשו מארץ ישראל

פורסם: ש' פברואר 09, 2019 8:43 pm
על ידי שייף נפיק
טעות נושנה שנתאזרחה בלבבות ישראל שאי מי (דוד המלך/ שלמה/ אביי/ האריז"ל) גירש את השדים מארץ ישראל,
המקור הנאמן היחיד הידוע לי הוא בפסחים קיב, בשאביי גזר על אגרת בת מחלת היא ושמונה עשרה ריבוא של מלאכי חבלה שלא יעברו ביישוב. זה היה כמובן בבבל.
ומסתמא שהוא הדין לארץ ישראל..

ודבר פלא - בהקדמה לעץ יוסף על עין יעקב מביא מספר ה''עוין'' (עדיין אינני יודע מהו הספר) שאינם מצויים אלא בבבל וזה כמובן נסתר ממקומות רבים.

Re: בעניני השדים - האם אסור לומר מילת שד?

פורסם: ש' פברואר 09, 2019 8:57 pm
על ידי שייף נפיק
עוד דבר שלא מצאתי לו מקור ברור, מה שיש שנזהרים שלא לומר 'שד' או שדים ואומרים רק 'שין דלת' וכדו'
ואני בעניי לא מצאתי מקור מהימן לכך.

Re: בעניני השדים - השדים לא גורשו מארץ ישראל

פורסם: ש' פברואר 09, 2019 9:34 pm
על ידי בקרו טלה
שייף נפיק כתב:ודבר פלא - בהקדמה לעץ יוסף על עין יעקב מביא מספר ה''עוין'' (עדיין אינני יודע מהו הספר) שאינם מצויים אלא בבבל וזה כמובן נסתר ממקומות רבים.

ספר העוין - קוניץ עמ' 90 מעמודי האוצר

Re: בעניני השדים - האם אסור לומר מילת שד?

פורסם: ש' פברואר 09, 2019 10:01 pm
על ידי יעקובי
שייף נפיק כתב:עוד דבר שלא מצאתי לו מקור ברור, מה שיש שנזהרים שלא לומר 'שד' או שדים ואומרים רק 'שין דלת' וכדו'
ואני בעניי לא מצאתי מקור מהימן לכך.

נראה שהוא הרחבת דברי האר"י ז"ל דלהלן (אם כי אדרבה מוכח שם ההפך):
איסור הזכרת שם אלהים אחרים, כדכתיב ושם אלהים אחרים לא תזכירו, דע כי עיקר איסור זה הוא שלא יזכיר שמו של סמא"ל הנקרא אלהים אחרים כנודע, ובפרט בלילה, לפי שאז ממשלת החיצונים, וכל המזכיר שמו מגביר כחו... ולא עוד אלא אפילו להזכיר שם השדים, כגון אלו שקורין בלשון לעז אי"ל דיאבל'ו וכיוצא בזה שביאורו לשון שדים, אין להזכירם כי מגביר כחם. וכשהיה מורי זלה"ה מזכירו היה אומר סמ"ך מ"ם (שהם ב' אותיות הראשונות שבו ולא עוד).

שער המצות, פרשת משפטים, טז ע"א.

Re: בעניני השדים

פורסם: א' פברואר 10, 2019 12:58 am
על ידי שייף נפיק
יפה כתבת.
את דברי האר"י האלו אני מכיר (במק"א כאן פרסמתי מאמר בענין הזכרת שמות מלאכים והבאתי שם את דבריו)
ובכן; אינני יודע מהו 'אל דאבליו' הנזכר, (אם פירושו כינוי לשדים בכלל ואז פשוט כדבריך) אבל כפי הזכור לי הנראה בל' האר"י הוא מצד שם אלהים אחרים לא תזכירו על שם הס"מ. וצ"ע.
עכ"פ עדיין נשאר לברר מיהו זה ואיזה אשר מלאו ליבו להרחיב דברי האר"י או שמא מאליו נהיה הדבר הזה.

Re: בעניני השדים - האם אסור לומר מילת שד?

פורסם: א' פברואר 10, 2019 2:10 am
על ידי יאיר
יעקובי כתב:אי"ל דיאבל''ו

Re: בעניני השדים - האם אסור לומר מילת שד?

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 1:17 pm
על ידי שייף נפיק
יאיר כתב:
יעקובי כתב:אי"ל דיאבל''ו

אנא הבו עזרה מהו התרגום המדויק למילים הנ"ל??

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 1:27 pm
על ידי אוצר החכמה
El Diablo בספרדית פירושו השטן (כנראה שיכול להיות גם השד)

Re: בעניני השדים - קריאת שם ילד כשם שד

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 1:34 pm
על ידי שייף נפיק
מצאתי בשו"ת יהודה יעלה למהר"י אסאד חלק א' או"ח קצט
על פי תוס' גיטין יא שבתאי שם גוי שם רוח רעה אבל שבתאי שם ישראל, משמע שאין קורין לישראל בשם שד, וקשה שמצינו שיש יוסף שידא ואיך קוראים יוסף
ועיי"ש שביאר שלהיפך, השד היה נקרא על שם יוסף, שלא רצו חכמים להזכיר שם שד מזיק ולכן הוסיפו לו שם יוסף (ש.פ. ומכאן ראיה למה שלא נהגו להזכיר שם שדים) עיי"ש עוד. וגם על שם יונתן שידא עיי"ש.

Re: בעניני השדים - מעשה לסתור?..

פורסם: ג' פברואר 26, 2019 9:17 am
על ידי שייף נפיק
בספר אמת ואמונה עמוד קה
20190226_090422-1.jpg
20190226_090422-1.jpg (313.88 KiB) נצפה 9377 פעמים

20190225_090707-1.jpg
20190225_090707-1.jpg (425.48 KiB) נצפה 9377 פעמים


כפי מה שראיתי עד עכשיו אין חילוק ברור בין רוח (לץ) לשד.
ומעשה לסתור..
אלא צ"ל שהקוצקער פסק אז גורשו..

Re: בעניני השדים בלהטיהם - בלטיהם

פורסם: א' מרץ 17, 2019 1:00 am
על ידי שייף נפיק
מבואר (סנהדרין סז, ב) שהחרטומים עשו כמשה, ובמופת התנין עשו כן במעשה כשפים ובמופת הדם במעשה שדים.
וראיתי מקשים למה כאן היה על ידי מעשי שדים.
ונראה בס"ד, שמעשה כשפים בטל במים כידוע, ולפיכך לא יכלו החרטומים לעשות דם ממים על ידי מעשה כשפים והוצרכו למעשה שדים.
(ולא אמנע מלציין שגם בזה יש פולמוס בין היערות דבש שכותב שהשדים בטילים במים לבין החיד"א שחולק על זה. וראה בקובץ האוצר האחרון במאמרו של ר' פנחס בן אהרן על התחלפות אסתר בשידה שהביא דברים אלו)
(שו"ר שמובא בעמוד 2 של אשכול זה תוספת דברים מספר עטרת פז (להרב זביחי) ע"ש. )

Re: בעניני השדים - מזיקין בפסח

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 12:06 am
על ידי שייף נפיק
'לילה המשומר ובא מן המזיקין''
נראה שכידוע (ראה מש"כ ר' צדוק הכהן בקונטרס שיחת שדים) חיות השדים הוא מן הוז"ל שנותן חיות למזיקין, וכענינו של אדה"ר המבואר בעירובין יח, ב שכל אותן ק"ל שנים שפרש מאשתו הוליד רוחין שדין ולילין, ונשמות אלו הם נפשות גלות מצרים וכמו שמאריך בשער הפסוקים פרשת שמות. ואם כן ביציאת מצרים היה תיקון ענין זה, ומובן שע"כ בליל הסדר שהוא זמן היציאה ועיקר תיקון ענין מצרים אין להם אז כח להזיק.

ומצינו בזה סתירות. מאידך - אין מקפידים בזוגות ואין קוראים פסוקי שמירה מקר"ש, ומאידך כתב בשבלי הלקט שאומרים כל דכפין בל' ארמית שלא יבינו המזיקים ויתקנאו. ואין לתרץ שלהתקנאות בהם שאני, דגם בזוגות מתקנאים. ויל"ע.

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' אפריל 16, 2019 12:53 am
על ידי שייף נפיק
כעת ראיתי בהמעין מאמר ממיודעינו המכונה כאן מרדכי ש.
המאמר יפה ומקיף הרבה מאמרות חז"ל על השדים.
מה שלא מובן לי מה שהוא מתעקש על זה שמחברי ספרים לא הזכירו שהם עצמם ראו שד,
וז"ל שם:
מה שברור הוא שכבר דורות רבים שום מחבר ספר תורני לא הצהיר בספרו שהוא
עצמו ראה שד, ואפילו מחברים שניסו לשכנע שקיימים שדים מודים שלמעשה איש
לא ראה אותם:
”ידעתי קורא משכיל ידעתי שיש חכמים בעיניהם ונגד פניהם נבונים
שיתחזקו בכל תוקף להכחיש טענותינו, לומר אין לו לדיין אלא מה שעיניו
רואות, ואיך נשפוט במציאות השדים אשר מעולם עין לא ראו. גם אתה
הקהה את שיניו... בקלות נוכל להשיג הרוחות האלו מצד פעולתם אשר לעין
כל נגלו“ )הרב מנשה בן ישראל, נשמת חיים מאמר ג פרק ארבעה עשר(. ''

לא מבין, אם הגר"א העיד על איזה מקרה שהוא 'שד קטן' (אורחות חיים - כתר ראש 'מאמרים ומעשיות שונות' אות ו'- כפי הנראה שם הכוונה שנכנס שד באדם) והקב הישר מעיד שבאו השדים להתדיין בד"ת אצל הר"ר העשיל צורף, מה לעשות שזה לא נכתב על ידם בעצמם? וכי זה מקטין את האמינות? וכי אם איזה בבא מלפני מאה שנה ויותר היה כותב כן בספרו זה נותן יותר אמינות?? לא מבין!!

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' אפריל 16, 2019 1:20 am
על ידי עקביה
שייף נפיק כתב:לא מבין, אם הגר"א העיד על איזה מקרה שהוא 'שד קטן' (אורחות חיים - כתר ראש 'מאמרים ומעשיות שונות' אות ו'- כפי הנראה שם הכוונה שנכנס שד באדם) והקב הישר מעיד שבאו השדים להתדיין בד"ת אצל הר"ר העשיל צורף, מה לעשות שזה לא נכתב על ידם בעצמם? וכי זה מקטין את האמינות? וכי אם איזה בבא מלפני מאה שנה ויותר היה כותב כן בספרו זה נותן יותר אמינות?? לא מבין!!

זה לא מקטין את האמינות אבל זה גם לא נותן הרבה.

למה הדבר דומה; סיפר פעם רב אחד בדרשתו שהיו אנשים שהתפלאו על הגמ' (ב"ב טז:) המספרת על האילה, שבשעה שכורעת ללדת בא נחש ומכישה בבית הרחם וכך היא יולדת בשלום. מה עשו? לקחו אילה העומדת להמליט וכלאו אותה בחדר סגור והמתינו, וכאשר כרעה ללדת נכנס איזה נחש דרך חור ברצפה והכיש אותה בבית רחמה בשעה טובה ומוצלחת!

זה סיפור שבא לחזק את האמונה בדברי חז"ל, אבל כשהוא מגיע כשמועה פורחת הוא לא מוסיף כלום.

אם הגר"א אומר על איזה מקרה שהוא "שד קטן" מה זה מוסיף על סיפורי חז"ל על שדים? משמעות אותו שדון נתונה לפרשנות כיד ה' הטובה על המפרש. כך גם סיפור על שדים הבאים לד"ת.

אילו ניתן לנו תיאור מפי אדם הקרוב לזמננו שפגש שד על מה שהוא ראה, היינו יכולים לקבל מושג ברור יותר על הדבר אליו התכוונו חז"ל, אבל הסיפורים שהזכרת עדיין לא מקדמים אותנו בכיוון של עדות ראיה ממשית.

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 2:59 pm
על ידי מרדכי ש.
הרמב"ם אומר שאין שדים.
הגר"א חולק בתוקף ומוכיח מגמרות מפורשות שבהחלט יש.
אני רק מציין שלכאורה כל האמירות החותכות שלא כרמב"ם זה רק מלפני זמנו. כלומר, העדויות על סיפורים ומקרים עם שדים, שבהם כתוב מפורש שלא כרמב"ם, (בחרתי לחפש 'ראה' כי זה מוחלט יותר מאשר 'שמע' או 'דיבר עם'), לא קיימות החל מזמן הרמב"ם.
וזו נקודה ראויה לציון וממש נשמע כדברי הרמ"מ מקוצק.

ואגב, זה המאמר המקורי.

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 3:13 pm
על ידי שייף נפיק
כבר הראתי כמה מפוקפקת העדות בשם הקוצקער שבאותו הספר (שיח שרפי קודש) מביא עדות שסיפר לו רב מגאוני הזמן על רוח ולץ שהיה בזמן הקוצקער, זה הבאתי למעלה מאמת ואמונה - ובשיח שרפי קודש מתאר היטב את מעשי ה'לץ' שזה שד.
ולגוף הביאור בשיטת הר''מ ראיתי כעת הסבר מענין של ר' יצחק הוטנר בספר הזכרון.
יש לי הרבה הוספות למאמר של הרב מרדכי ש, וכשיהיה סיפק בידי אפרסם אי''ה
עכ''פ מאוד נהניתי ממאמרו.

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 3:49 pm
על ידי שייף נפיק
20190521_153700-1.jpg
20190521_153700-1.jpg (1.51 MiB) נצפה 8903 פעמים

איפה ראה כת''ר את הדעה שמזמן הרמב''ם בטל? האם לא באוצר הידיעות?
מלבד הקוצקער לא מצאתי לע''ע מקור נוסף.

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 4:13 pm
על ידי יאיר
למה אין עדויות??

ראו כאן והלאה:
viewtopic.php?f=17&t=5113#p41634

וכאן:
viewtopic.php?p=187409#p187409
viewtopic.php?p=187655#p187655

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 4:31 pm
על ידי עקביה
רד"ק תהלים פרק צא
ובעלי הדרש (שוח"ט) מפרשים דְּבַר הָאֹפֶל וְקֶטֶב הַצָּהֳרַיִם - דְּבַר הַשֵּׁדִים. וכן יפול מצדך אלף ורבבה מימינך, על הַשֵּׁדִים הוא אומר. וחכמי המחקר אינם מודים בדבר השדים ומבטלים אותו במופת כי אינם:

ומטעם זה דרך הרד"ק בפירוש מזמור זה בדרך אחרת ממדרש תהלים ומרש"י, ופירש את הפגעים האמורים בו ללא קשר לשדים, יעוי"ש.


עכ"פ בעניי לא זכיתי להבין את דבריו. אני מבין שאפשר להוכיח שמשהו קיים, אבל כיצד אפשר להוכיח שמשהו לא קיים?

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 4:34 pm
על ידי יאיר
נפלא.

(מכבודו לא ציפיתי...)

לכאורה צ"ל "ומבטלים אותו במופת" - מבחינה שכלית ולא הוכחה ממש.

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 4:48 pm
על ידי עקביה
למה לא ציפית? כי אני מוחזק כתומך במציאותם של השדים בימינו?

"מופת" משמע הוכחה. איזו הוכחה, מכל סוג שהוא, אפשר לתת לכך שאין שדים?

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:20 pm
על ידי יאיר
עקביה כתב:למה לא ציפית? כי אני מוחזק כתומך במציאותם של השדים בימינו?

"מופת" משמע הוכחה. איזו הוכחה, מכל סוג שהוא, אפשר לתת לכך שאין שדים?

הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...

"מופת" לאו דוקא הוכחה...שאל את חב"ד...
viewtopic.php?p=41829#p41829

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:26 pm
על ידי יאיר

Re: בעניני השדים

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:40 pm
על ידי עקביה
יאיר כתב:הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...

אני לא שואל עליו בגלל שאני חושב שיש שדים, אלא רק בגלל שאני לא מבין את מה שהוא אומר (מה זה מופת בהקשר זה).
לדוגמה, אני לא חושב שקיים קרנף בצבע כתום השר שירים בצרפתית, אבל אני גם לא סבור שניתן להוכיח שקרנף כזה אינו קיים.