מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

חיפושי מקורות וכדומה
נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי נשר » ג' אוקטובר 17, 2017 10:59 am

ידוע לפרש את המילים בתפילה "ותן חלקנו בתורתך", שהכוונה לחלק שלנו בתורה, ולכל אחד יש חלק מיוחד שצריך להתגלות.

מי הראשון שהזכיר את הרעיון.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי אש משמים » ג' אוקטובר 17, 2017 12:30 pm

(זוהר חדש, שיר השירים, תרס"א): "דסלקין אתוון לשיתין ריבוא כחושבן
שבטיהון דישראל דאינון תריסר וסלקין לשיתין ריבוא אוף הכי אתוון כד אתמלו סלקין לשיתין אלף, בית,
גימל....אלין אינון סליקו אתוון לשיתין ריבוא בגין למהוי שלימו ברזא דאתוון בשייפי כולהו" (ובתרגום
הסולם: עד שהאותיות עולות לשישים ריבוא, כחשבון שבטי ישראל, שהם יב' ועולים לשישים ריבוא, אף
האותיות כן , כשהן מתמלאות עולות לשישים: אלף, בית, גימל....אלו הן עולות האותיות לשישים ריבוא
כדי שתהיה שלמות בסוד האותיות בכל האברים).

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי נשר » ג' אוקטובר 17, 2017 12:48 pm

?

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי אש משמים » ג' אוקטובר 17, 2017 1:18 pm

? ?
זהו המקור הראשוני ביותר לכך שלכל אחד מישראל יש אות(=חלק) בתורה.

יבנה
הודעות: 3687
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי יבנה » ג' אוקטובר 17, 2017 1:23 pm

אלשיך שמות פרק כ
ואמר, אימתי נעשה כל הכבוד הזה, בשעה שנות בית תחלק שלל. והוא, כי שכינה היא נות בית ה', תחלק שלל. והוא ענין מאמרם ז"ל בשמות רבה (פרשה כח ד) כי במתן תורה (ש)נאמרו כל פרטי התורה העתידים להתחדש בעולם אפילו כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש. והוא כי כל הנשמות העתידות לבא בכל דור ודור שם היו, וכל אחת קבלה חלק הראוי לה לפי בחינתה בתורה להתחדש בעולם, כל אחת בדור שתבא בו. ומי חילק לכל נפש חלק המתייחס לה. הלא היא, שכינה שיודעת חלק בחינת כל רוח ונפש. ועל זה יאמר, ונות בית תחלק שלל התורה.

ובכתבי הפלאה בהרבה מקומות מביא הרעיון בקשר לותן חלקינו בתורתיך, לדוגמא פנים יפות בראשית מט יג ושמות יח יג.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 17, 2017 1:39 pm

ע"ע בליקוט מספרי הרמ"ק "חביבא אורייתא קמי' דקב"ה" אות לז.
ובבנין עולם ודברי חן פי"ב.
[שם הביא מהח"ח בשם עולם שכ"ה כוונת התדא"ר פכ"ה שיש לכל ת"ח חדרי חדרים בתורתו. ואינו מוכרח].

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 17, 2017 1:45 pm

שער הגלגולים הקדמה יז. שועה"ר הלכות תלמוד תורה פ"א סוף ס"ד.

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי בערל » ג' אוקטובר 17, 2017 2:55 pm

נשר כתב:ידוע לפרש את המילים בתפילה "ותן חלקנו בתורתך", שהכוונה לחלק שלנו בתורה, ולכל אחד יש חלק מיוחד שצריך להתגלות.

מי הראשון שהזכיר את הרעיון.

אתה מחפש מקור ראשון שיש לכ"א חלק בתורה או לפירוש לותן חלקנו?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי נשר » ג' אוקטובר 17, 2017 4:08 pm

לזה שיש לכל אחד חלק בתורה.

לא הספקתי לעיין בכל המקורות שהביאו כאן הרבנים החשובים \,אבל מסתבר שיש בעניין זה כמה "דינים", יש שאמרו שכל אחד מבין בכל חלקי התורה פירוש לפי שורש נשמתו וכו'. ויש שאמרו שלכל אחד יש חלק אחר בתורה לדוגמא, זה הלכה וזה אגדה, או זה קדשים וזה טהרות וכו'. ויש שאמרו שלכל אחד יש חלק מיוחד שבו הוא מחדש באופן מיוחד (נהוג לומר זאת כשאדם מוציא ספר בעניין מסויים), אני מחפש מקור לכל הנ"ל, והאם יש כמה מקורות או שזה כמה צורות להבין את אותו מקור.

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי בערל » ג' אוקטובר 17, 2017 4:57 pm

מדרש רבה ותנחומא הובא בשלה"ק תולדות אדם
באלה שמות רבה (כח, ו) ובמדרש ילמדנו (תנחומא יתרו, ו) אמרו שם, וידבר אלקים את כל הדברים האלה לאמר, אמר רבי יצחק, מה שהנביאים עתידים להתנבאות בכל דור ודור קבלו מהר סיני, שכן משה אומר להם לישראל, כי את אשר ישנו פה וגו' ואת אשר איננו פה עמנו היום, עמנו עומד היום אין כתיב כאן אלא עמנו היום, אלו הנשמות העתידות להבראות שאין בהם ממש, שלא נאמר בהם עמידה, שאף על פי שלא היו באותה מעמד כל אחד ואחד קיבל את שלו. וכן הוא אומר משא דבר ה' אל ישראל ביד מלאכי, בימי מלאכי לא נאמר אלא ביד מלאכי, שכבר היתה הנבואה בידו מהר סיני, ועד אותה שעה לא נתנה לו רשות להתנבאות. וכן ישעיה אמר, מיום ומעת היותה שם אני וגו', אמר ישעיה מיום שנתנה תורה מסיני שם הייתי וקבלתי את הנבואה הזאת, אלא ועתה ה' אלקים שלחני ורוחו, ועד עכשיו לא נתנה לי רשות להתנבאות. ולא כל הנביאים בלבד קבלו מסיני נבואתן, אלא אף החכמים העומדים בכל דור ודור כל אחד ואחד קבל שלו מסיני, וכן הוא אומר את כל הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם קול גדול ולא יסף:

כל אחד ואחד קבל שלו הכוונה שקבל את חלק תורתו.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי נשר » ג' אוקטובר 17, 2017 5:10 pm

ר' בערל,

אני חושב שלא מוכרח שהכוונה שכל אחד קיבל חלקו אלא שכל התורה שכל חכם לומד, הוא בעצמו קיבל אותה מסיני. גם אם נאמר שאין חלק מיוחד לכל אחד, אלא כל התורה כולה ניתנה לכל אחד ואחד בשוה, עדיין מובנים דברי המדרש שבא לומר שלא רק למי שעמד שם ניתנה תורה אלא כל לומד ולומד נשמתו היתה בסיני בקבלת התורה. וזה מבואר בהרבה מקומות.

חלבנה
הודעות: 6
הצטרף: א' מאי 28, 2017 6:50 am

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי חלבנה » ג' אוקטובר 17, 2017 5:21 pm

כ''כ הרמב"ן על ותן חלקינו.

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: לכל אחד יש חלק בתורה - מה המקור הראשון

הודעהעל ידי בערל » ה' אוקטובר 19, 2017 1:39 pm

נשר כתב:ר' בערל,

אני חושב שלא מוכרח שהכוונה שכל אחד קיבל חלקו אלא שכל התורה שכל חכם לומד, הוא בעצמו קיבל אותה מסיני. גם אם נאמר שאין חלק מיוחד לכל אחד, אלא כל התורה כולה ניתנה לכל אחד ואחד בשוה, עדיין מובנים דברי המדרש שבא לומר שלא רק למי שעמד שם ניתנה תורה אלא כל לומד ולומד נשמתו היתה בסיני בקבלת התורה. וזה מבואר בהרבה מקומות.

המדרש סובל כו"כ פירושים

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אוקטובר 29, 2018 12:46 am

זכור לי שהספרים הקדושים האריכו וכתבו שכאשר התורה ניתנה לכל אחד מישראל, ניתנה התורה בשישים ריבוא אופנים וגוונים, כאשר לכל יהודי יש חלק מיוחד בתורה, פן וסגנון מיוחד שהוא ורק הוא יכול להתגדר בו. מישהו זוכר מקורות וציטוטים?
תודה מראש ופתקא טבא

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוקטובר 29, 2018 12:58 am

כמדומני שמקורם הטהור של הדברים בכתבי האר"י, ושם נמצא כן בכמה מקומות, ראה לדוגמא שער הגלגולים הקדמה יז בתחילתה.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' אוקטובר 29, 2018 3:02 am

ידועים דברי ספר חסידים סי' תקל, על העונש של מי שאינו מפרסם מחידושיו שנגלו לו.
בודאי הטעם הוא כנ"ל, שלכ"א יש את חלקו.
יש בזה במדרש בהדיא כמדומני. אולי מביאים את זה בהערות על ס"ח הוצ' אוצה"פ שם.
וראה דברי המבי"ט בהקדמת ספרו בית אלהים כעי"ז.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 29, 2018 1:18 pm

מתוך אגרת הקודש שבתניא - אגרת כ"ו.
קבצים מצורפים
dvar-malchut-babametsia41-4787.pdf
(87.77 KiB) הורד 224 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' אוקטובר 29, 2018 1:23 pm

נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' ספטמבר 16, 2020 9:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי לפי פשוטו » א' נובמבר 18, 2018 10:31 pm

מובא בכתר ראש מח שמהרח''ו אמר שהיה נותן כל תפלותיו מעודו בשביל דין אחד מחודש בגמ'

מרדכי ש.
הודעות: 101
הצטרף: א' נובמבר 19, 2017 10:50 pm

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי מרדכי ש. » ב' נובמבר 19, 2018 3:39 pm

וכאשר זיכהו הקב"ה ויש לו גם חידושים של עצמו, או אז ודאי שחייב לכותבם לזיכרון, וידועים דברי הספר חסידים (תק"ל) שכתב שחייב לכתוב את חידושיו ושלא גילו לו זאת מהשמים אלא כדי שיכתוב ואם לא כותב הרי זה כגזלן, וכן אם לא רשם ושכח זאת, ע"ז נאמר באבות (ג' ח') "כל השוכח דבר אחד ממשנתו ה"ז מתחייב בנפשו", וכתב שם החיד"א בספרו 'חסדי אבות' שלכל אחד יש את חלקו בתורה שאי אפשר לשום אדם אחר להשיגו, (וכ"כ בספרו 'נחל אשכול' איכה פרק ג', וכ"כ ההפלאה בפתיח"ז לכתובות אות כ"א, והחזו"א בקובץ אגרות ח"ב אגרת כ"ב, וכ"כ בזוה"ק יתרו דף פג:) ולכן כתוב "ממשנתו", שעל זה הוא מתחייב.

(מתוך ספר 'מדרכי יוסף' עמ' 12)
ובהוספות (בכתב מחשב) לספר הנ"ל:
וכ"כ בספר חסד לאברהם (אזולאי, מעיין ב' נהר כ"א) "...ובכל נשמה ונשמה יש לה בחינה ידועה בתורה שא"א שתתגלה ע"י זולתו אלא אותה הנשמה מגלה אותם הסודות, ובעוד שאותם הנשמות לא גילו אותם הסודות אין הקב"ה מגלה אותם לצדיקים כלל זולתי למשה רבינו ע"ה שאפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש בתורה נאמר למשה אלא שלא ניתן לו רשות לגלותו כלל וזהו בכל ביתי נאמן הוא...".
וכן כתבו בספר נפש החיים (שער ד') וקדושת לוי (במדבר) ומאור עיניים (ואתחנן) וכ"כ פני יהושע (קידושין דף ל.) בשם הזהר ועוד, שיש שישים ריבוא אותיות לתורה וכל נשמה מישראל יונקת מאות אחת, ומביא שבספר חסד לאברהם (מעיין שני נהר י"א) מקשה שיש רק ל"א ריבוא, והפנ"י מסביר שגם התרגום נחשב או שהקריאה והכתיבה נחשב לשניים וכיוון שיש אותיות שלא נקראות הוי ס' ריבוא. ובתקלין חדתין כתוב שנשמות הגרים יונקים מהתגין, ולכן רבי עקיבא שהיה זרע גרים קשר כתרים לאותיות ודרש כל קוץ ותג.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: מקור שלכאו"א יש חלק אישי בהבנת התורה

הודעהעל ידי חיי נר » ב' נובמבר 19, 2018 5:22 pm

ב"תורה אור" לר' אברהם אחי הגר"א עמ' סה וז"ל "כתב באור תורה וז"ל
ועיקר עסק התורה הוא שידקדק הרבה בתלמודו לסלסל ולפלפל בה לאמיתה של תורה ולהבין עיקרי טעמיה בכדי שיוכל לדמות דבר אל דבר בסברה ישרה ולא ללמוד מהשפה ולחוץ שעי"ז שידקדק בה ויטריח עצמו יוכל לחדש בה הרבה לאמיתה של תורה ואז היא נקראת על שמו כמ"ש בע"ז יט אמר רבא בתחילה נקראת על שמו של הקב"ה ולבסוף נקראת על שמו שנא' כי אם בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה ואמר רבא לעולם ילמוד אדם תורה ואח"ב יהגה שנא' בתורת ה"' והדר ובתורתו יהגה.
והיינו שבתחילה כשאדם מתחיל ללמוד התורה ועדיין אינו מעיין בה לידע כל דבר על בוריו וטעמו כדי שיוכל לחדש עי"ז כמה ענינים מדעתו אז היא נקראת תורתו של הקב"ה ולא שלו היא אבל כשאח"כ מעיין בה ומחדש בה דברים ע"פ דרכי התורה לאמתם של דברים אז הוא באמת תורתו של האדם ונקראת על שמו ולזה בא המאמר השני של רבא בתחילה ילמוד אדם ואח"כ יהגה והוא ביאור למאמרו הראשון והכל אחד.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 70 אורחים