כדכד כתב:מפורש בשו"ע שאדם האוכל ענבים ותפוחים יברך ברכת מעין שלש ופוטר את התפוחים - שאלתי היא מה הדין כאשר אכל פחות מכשיעור מהפרות שמשבעת המינים ופחות מכשיעור מהפירות האחרים אך ביחד יש בהם שיעור לברכה אחרונה - האם גם באופן כזה יברך מעין שלש?
בדומה לזה שאלה נוספת - אם אכל פחות מכזית מיני דגן ופחות מכזית פירות מז' המינים - האם מצטרפים לשיעור לברכת מעין שלש ואם כן באיזה נוסח יברך אותה?
כדכד כתב:דברי הרב עזריאל ברגר בשני מינים לצאת מהספק זה רק אם הדין המקורי הוא לברך והשאלה באיזה נוסח אבל אם הדין הוא שאינם מצטרפים אז אין לברך כלום.
כדכד כתב:במשנה ברורה שציין אליו הרב מה שנכון נכון מצאתי שאם אכל כחצי זית מדבר שמברכים בנ"ר וכחצי זית מדבר שמברכים מעין שלש יברך בנ"ר כי הם מצטרפים לבנ"ר.
לא הבנתי אם הוא מתיחס גם למקרה שאני שאלתי עליו שמדובר בפירות שמברכים עליהם ברכות שונות שאז כשאוכלים כשיעור מז' המינים מברכים מעין ג' ואולי כך הדין גם כאן גם לשיטתו.
כדכד כתב:לא משום שיוצא בדיעבד אלא משום שלכתחילה היה לו לברך ברכת מעין שלש אילו היה אוכל כשיעור משני המינים ולא היה מתחייב כלל בברכת בנ"ר ולכן גם הסברה וגם ה"סתמן כפירושן" אינו נראה לענ"ד
כדכד כתב:הם לא משמשים ליצירת החיוב אלא לשיעור החיוב. כלומר, זה ענין כמותי ולא מהותי.
לא הבנתי מה זה הסתמן כפירושן שהוא מציאות ולא בגדר פשיטא
כדכד כתב:א. לא מדובר ששקדים ותפוחים ייצרו חיוב ברכת מעין שלש אלא שכמות קטנה של שקדים ותפוחים תצטרף לכמות קטנה אחרת של פירות משבעת המינים וכך הם ייצרו שעור לחיוב ברכה זו.
ב. גם אני לא חושב שהפוסקים לא הזכירו זאת בפירוש כי היה להם פשיטא אבל אני כן חושב שיש חילוק שמסברה היה צריך להתיחס אליו ולכן לומר ש"סתמו כפירושו" בנ"ד אינו נראה לי.
כדכד כתב:מה הדין באוכל כזית מהפירות שמשבעת המינים אך שלא בכא"פ ואוכל בין הפירות האלה פירות שאינם מז' המינים וכל אכילתו היא כן כזית בכא"פ אך יש הפסק בין הפירות שמז' המינים יותר מכא"פ ובאמצע אוכל פירות אחרים - האם מצטרפים למעין שלש בכה"ג?
כדכד כתב:משום שיש אכילה של כזית בכא"פ
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים