הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 05, 2018 1:32 pm
אולי יהיה למישהו לתועלת-
הבית יוסף (סי' רס"ו) הביא מרבינו ירוחם בשם מר שר שלום גאון (תשו' הגאונים סי' מ"ד וקמ"ז) דמ"ש לק' קנ"ג ב' דמוליכו פחות פחות מארבע אמות, צריך לישב בכל פחות מד' אמות, שאם לא ישב אע"פ שעמד ולא הלך בכל פחות מד"א חייב שאע"פ שעומד הליכה אחת היא, וכ' הב"י שהובא זה גם בכל בו, וכ"כ בס' האורה לרש"י (סי' נ"ז) ובס' העתים (סי' ר') ובפסקי הר"א מלונדריש.
וכלפי הא דצ"ע ממה דהכא פטרו אף את העומד לפוש בתוך ד' אמות ואע"פ שלא ישב, ביאר המגן אברהם (שם ס"ק ט') דכיון שאינו עומד אלא משום שלא יבא לידי איסור לא הו"ל כעומד לפוש, ומ"מ הביא המג"א מרש"י ע"ז ע' א' דגם במוציא כיס סגי בעומד לפוש, וכן יש להביא מרש"י עירובין צ"ז א' גבי המוצא תפלין, ומהריטב"א יבמות קי"ד א'.
ולבאר הפלו', הנה בתו' ב"מ ל' א' הק' בעלה עליה זכר אמאי פסולה והא לא ניחא לי' להפסיד הפרה שדמיה יקרין בשביל דבר מועט ותי' דכיון דאם היתה כשרה הוה ניחא לי' ולכך אין להכשיר, וכ"כ בפסחים כ"ו ב', ועי' בדברי מו"ר שליט"א (באהל תורה ח"א עמ' רל"א, ועי' חזון נחום עמ' כ"א) שהביא לנדון האחרונים ז"ל גבי רובו שאינו מקפיד דאינו אלא מדרבנן ולא מדאו' כיון שאין קפידתו אלא מחמת האיסור שבדבר, ודימה לזה ני"ד דאע"פ שאין עמידתו אלא בשביל סילוק האיסור שבהמשך מ"מ לאו בכלל עמד לכתף הוא, והנראה בכ"ז דהיכא דבעי' מחשבת קפידא וחוסר ניחותא בפועל התם אמרי' דאם אינה אלא מחמת הדין ולא מכח הקפדה אמיתית הרי שאין בה ממש, ולכך אין זו חציצה, וגם בפרה אין כאן מחשבת חוסר ניחותא אשר תבטל את מה שמרויח בהיות לו ולד, אבל כד עסקינן בדבר שהוא בהיפך דבעי' מחשבה חיובית של ניחותא בהא איכא למימר דאע"פ שיש לו ניחותא כללית מ"מ אם מחמת הדין אין לו ניחותא הרי שבפועל אין כאן מחשבה.
ומעתה יש לדון הכא בכיו"ב, אם סתם עמידה ברה"ר מפסיקה היא את מעשה ההעברה, ורק היכא שלא היתה העמידה אלא לכתף התם אמרי' דמחשבתו ממשיכה את ההליכה להיות כמו שלא עמד, או דילמא כל זה בכלל דרך הליכה הוא אלא דעמידה לפוש יש לה גדר של מעשה הפסקה להליכתו [ושמא נ"מ בדבר למי שעמד לפוש ולכתף כאחד. והגרא"ג ז"ל (אליבא דהלכתא גל' ע"ב עמ' כ"ב) כ' דבכה"ג פשיטא דהויא הנחה, ועי' ברכת ציון (ח"ב עמ' תל"ח)], ונימא דרב שר שלום ס"ל שענין עמידה לפוש הוא מעשה של ביטול ולהכי קאמר שאם אין סיבת עמידתו אלא מצד הדין אבל בדעתו להמשיך ללכת א"כ עדיין בהליכתו קאי, אבל רש"י ס"ל דרק היכא שעמידתו היא לכתף אמרי' דיש כאן צורך הנוגע לגוף ההליכה ולכך ממשיכים אנו את שם ההליכה אף עליו [ומשמע דרק מכתף את החפץ לצורך המשך הליכה עמו ל"ח הנחה, אבל אם עמד לתקן את החפץ עמידה היא, ועי' רש"י לק' פ' א' לענין מוציא שתי אותיות דלא מיירי בעמד לפוש, ואם נדייק כהחת"ס דמיירי בעמד לכתף יהיה משמע לכאו' דעמד כדי לכתוב את האותיות גם זה מקרי כיתוף], אבל היכא שעמד לפוש בטלה הליכתו מצד עצמה ואע"פ שלא עמד אלא לצורך הפסק שלא יתחייב מ"מ סו"ס בפועל יש כאן הפסק ואין אפשרות לקשר את המשך ההליכה לראשיתה.
ובספק הנ"ל ג"כ נ"מ במי שהוצרך להעצר בהליכתו ע"י רמזור וכיו"ב, דמחד צד אין לו צורך ורצון לפוש, ומאידך גיסא אי"ז צורך הליכה דומיא דכיתוף [ועי' שלחן שלמה (בשו"ע שם, ובדבריו בשש"כ פי"ח הע' רל"ז), ובזה יש לצדד עוד דכיון שאין הרמזור מעכבו אלא מלעבור את הכביש אבל אכתי שפיר רשאי הוא להלך על המדרכה א"כ עמידתו היא ודאי מרצונו ואפי' לרבינו ירוחם, דמי אמר לו לעמוד לגמרי. ולצד בתרא טפי יש לדון במי שנשא ב' חפצים, ועמד כדי לכתף אחד מהם, דשמא כלפי השני תהיה זו עמידה לנוח], ועי' לק' שם דכי מטא לביתיה אי אפשר דלא קאי פורתא, ומוכח לכאו' כהצד השני דכל שבפועל עמד ולא לצורך הליכה לאו לכתף מקרי [ואמנם במג"א (ס"ק י"א) הק' גבי בהמה אמאי לא חיי' להא דקאי פורתא לפני הפתח, וצידד דגבי בהמתו לא החמירו כ"כ, ועי' בפמ"ג, ומבו' דמצד הדין אין כאן עמידה אלא מדרבנן, ועי' במ"ב (ס"ק כ"ג, ובה"ל סי"א ד"ה כי היכי), וא"כ אין מכאן קו' על רבינו ירוחם. ואמנם לכאו' אפשר ליישב דמ"ש דהנכנס לחצר מחויב הוא לעמוד אינו אלא כשהוא לעצמו דאז צריך לפתוח בעצמו את הדלת אבל הכא מקדים הוא לפני בהמתו ופותח לה וממילא אינה צריכה לעמוד כלל].
ועי' בשער הציון (סי' שמ"ט ס"ק י"ח) שהק' מזה על רבינו ירוחם, ועוד הק' שם ממש"ש דא"א דלא קיימא להשתין מים ועמידה מיקריא זו, ואמנם ע"ז איכא למימר דזה דמי לעומד לפוש, ואף רבינו ירוחם לא אמר דלעולם כל סיבת עמידה דינה כלכתף, ואטו מי נימא שאם עמד לאכול לא נחשיב זה כעמד לפוש, והלא עמד לפוש גופיה גם כן צורך הליכה הוא להיטיב הליכתו [ובפרה (ז' ט') דנטל אוכלין לאכלן כשר, התם לא קפדו אלא על מה שפונה לעסק אחר, ואף עמידה גופה אינה פוסלת שם כשעמד לפוש אלא כשנתעכב לצורך דבר אחר], וע"כ דלכה"פ היכא דפנה לעסק אחר לצורכו וכבהמה שעושה צרכיה, אף זה חשוב הפסק וכעומד לפוש, כיון שעתה פונה הוא למלאכתו שאין לה שייכות להליכה. ועד"ז יש לדון גם במ"ש כי מטא לביתיה, שהרי ודאי שפיר משכחת לה שלא יעמוד גם כשמגיע לביתו, אך מ"מ בדרך כלל נח לאדם לעצור מעט לעמידה קלה קודם שנכנס, וגם זה לפוש מקרי, וגרע זה ממי שנעצר שלא מדעתו ע"י רמזור, אלא אף לרבינו ירוחם שאין הפסק אלא ע"י רצון לפוש, גם זה ניחא ליה טפי בהנפשות זו.