אבק פורח כתב:יש ליישב דבכל המצוות נהגו כדין אינו מצווה ועושה, אבל חומרת ממזרות מחמת העבירה לא שייך באינו מצווה ועושה.
ואע"ג דבאשת איש היו מצווים ושייך בזה עבירה גם קודם מ"ת, מ"מ חומרת ממזרות הוא רק בישראל ולא שייך בזה אינו מצווה ועושה.
מקדש מלך כתב:לגבי כהן לא כל כך הבנתי את ההערה, שהרי גם אחרי מתן תורה הכהנים היו רק משבט לוי, אלא מאי אית לך למימר שבכל דור הקב"ה בוחר לו כהנים לעבודתו, ומה משנה לפני מתן תורה או אחריה.
לגבי ממזרות, יש לדון בכמה סברות, ובכלל מצינו הרבה סתירות בענין, עיין בית האוצר להר"י ענגיל חלק א כלל א, וביחוד באות ב שם שדן על עניין הממזרות.
אוצר החכמה כתב:לכאורה יש תשובה פשוטה אחרת.
האבות וכל הנלווים אליהם נהגו את דיני התורה קודם שניתנה וממילא היה שייך בהם את הדינים ג"כ.
אבל בית נחור הם גויים שאינם נוהגים את דיני התורה וממילא לא שייך בהם ממזרת כלומר אע"פ שהאשה שאליעזר מחפש כן תנהג את דיני התורה אבל מי שבאה ממנו אינו נוהג את מנהגי התורה ואין מעשה האיסור שלו יוצר ממזרות.
אוצר החכמה כתב:לכאורה יש תשובה פשוטה אחרת.
האבות וכל הנלווים אליהם נהגו את דיני התורה קודם שניתנה וממילא היה שייך בהם את הדינים ג"כ.
אבל בית נחור הם גויים שאינם נוהגים את דיני התורה וממילא לא שייך בהם ממזרת כלומר אע"פ שהאשה שאליעזר מחפש כן תנהג את דיני התורה אבל מי שבאה ממנו אינו נוהג את מנהגי התורה ואין מעשה האיסור שלו יוצר ממזרות.
אליהו בן עמרם כתב:התוס' בתענית ד' ד"ה יכול אומר (גבי המעשה דאליעזר עבד אברהם בפרשת חיי שרה) שלא שייך "ממזרת" לפני מתן תורה.
א"כ, איך שייך שתהיה "נידה" לפני מתן תורה? (גבי שרה שפירסה נידה)
וא"כ איך שייך שיהיה אברהם אבינו "כהן" לפני מתן תורה? (נדרים ל"ב) או אפילו "כהן גדול" כדאיתא בבבראשית רבה: "ר' ישמעאל ור' עקיבא ר' ישמעאל אומר אברהם כהן גדול היה".
איך נכלכל כל הנ"ל יחדיו?
אליהו בן עמרם כתב:אוצר החכמה כתב:לכאורה יש תשובה פשוטה אחרת.
האבות וכל הנלווים אליהם נהגו את דיני התורה קודם שניתנה וממילא היה שייך בהם את הדינים ג"כ.
אבל בית נחור הם גויים שאינם נוהגים את דיני התורה וממילא לא שייך בהם ממזרת כלומר אע"פ שהאשה שאליעזר מחפש כן תנהג את דיני התורה אבל מי שבאה ממנו אינו נוהג את מנהגי התורה ואין מעשה האיסור שלו יוצר ממזרות.
לענ"ד, לא נראה לחלק כך, משתי סיבות:
א. לא מבין את ההבדל בין "חפצא" של ערלה, שהרב מבריסק זצ"ל חידש שלא יכול להיות דבר כזה לפני ציווי לאברהם על מצות מילה. וא"כ הו"ה לכאורה גם לגבי "חפצא" של ממזר. אמנם הילד הנולד בא כתוצאה מאיסור, אך אינו יכול לקבל "דין" ממזר, שיש לו השלכות הלכתיות כלשהן. כך חשבתי להבין את דברי התוס' בתענית, ולכן גם שאלתי מאי שנא מ"נידה".
ב. גם אם נמצא חילוק, בין "ערלה" לבין "ממזר", שאומר שלא צריך להיות "חפצא" של ממזר כדי שכן ינהגו כלפיו ריחוק ואיסור כלאחר מתן תורה, אך מה אכפת לן אם בית נחור לא נוהגים את מנהגי התורה, הרי כלפי בית אברהם הילד שנולד כתוצאה מאיסור צריך לנהוג בו מנהגי ריחוק ואיסור כלאחר מתן תורה. והגע עצמך, הרי אפשר היה לחוש גם לביאת איסור שבית נחור גם מצווה בה מצד בן נח, אלא שה"תוצאה" (הילד הנולד) לא נהגו בה בבית נחור ריחוק, אך מה אכפת לן ומה זה נוגע לבית אברהם, שצריכים כן לנהוג בו ריחוק כי הוא תוצאה של ביאת איסור של בן נח?
ארזי הלבנון כתב:אליהו בן עמרם כתב:התוס' בתענית ד' ד"ה יכול אומר (גבי המעשה דאליעזר עבד אברהם בפרשת חיי שרה) שלא שייך "ממזרת" לפני מתן תורה.
א"כ, איך שייך שתהיה "נידה" לפני מתן תורה? (גבי שרה שפירסה נידה)
וא"כ איך שייך שיהיה אברהם אבינו "כהן" לפני מתן תורה? (נדרים ל"ב) או אפילו "כהן גדול" כדאיתא בבבראשית רבה: "ר' ישמעאל ור' עקיבא ר' ישמעאל אומר אברהם כהן גדול היה".
איך נכלכל כל הנ"ל יחדיו?
להבנתי, שאלתך כללית יותר: כיצד התוספות כותבים זאת, והלא חז"ל (יומא כח.) אמרו בפירוש שהאבות קיימו את התורה קודם שניתנה, ובפרט שמצאנו לכך דוגמאות במדרשים.
כבר המהרש"א (שם) הקשה זאת על התוספות, ועי' במהר"ץ חיות שכתב שבדיני עריות לא נזהרו. ועי' בשולחן המערכת לראשל"צ הגר"י יוסף שגם כן פלפל בזה והקשה על ראיית המהר"ץ חיות.
אעיר, שבזמנו (לפני כ-8 שנים) התעניינתי בסוגיא הזו וליקטתי מדרשים שונים, ראשונים ואחרונים שמצביעים על קיום המצוות של האבות, לצד קושיות ותירוצים בדבר מעשיהם שסותרים, לכאורה, את מצוות התורה. בתוך הדברים התברר לי שיש גישות שונות במפרשים בהבנת קיום מצוותיהם. החל מהסוברים שחז"ל ניסו להביע רעיון בלבד וברור שהאבות לא קיימו אף לא מצווה אחת (כך לדוגמא בנפש החיים א, כא, הקדמת העונג יו"ט, וראה עוד במנחת אשר בראשית, עמ' ערב), ובדעת זקנים (לז, לה): 'כשרצו היו מקיימין וכשרצו היו מבטלין', וכלה בסוברים שקיימו דקדוקי מצוות עד הפרט האחרון (כך נראה בשיחות הרבי מלובביץ'), וכסוברים שקיימו את רוב המצוות מלבד פרטים בודדים (רק בארץ, אבל בחו"ל לא - רמב"ן; חוץ מעריות - מהר"ץ חיות; רק מצוות עשה אבל לא תעשה לא - מהר"ל; ועוד), ועי' עוד בשו"ת הרשב"א (א, צד) ושו"ת הרדב"ז (ב, תרצו).
אעיר עוד שלאחרונה יצא ספר שניסה להתחקות אחר הנ"ל וליקט. לדעתי עשה עבודה לא כל כך טובה, את הנושאים ה'עסיסיים' עזב, ונושאים שוליים הרחיב בהם שלא לצורך.
אוצר החכמה כתב:אליהו בן עמרם כתב:אוצר החכמה כתב:לכאורה יש תשובה פשוטה אחרת.
האבות וכל הנלווים אליהם נהגו את דיני התורה קודם שניתנה וממילא היה שייך בהם את הדינים ג"כ.
אבל בית נחור הם גויים שאינם נוהגים את דיני התורה וממילא לא שייך בהם ממזרת כלומר אע"פ שהאשה שאליעזר מחפש כן תנהג את דיני התורה אבל מי שבאה ממנו אינו נוהג את מנהגי התורה ואין מעשה האיסור שלו יוצר ממזרות.
לענ"ד, לא נראה לחלק כך, משתי סיבות:
א. לא מבין את ההבדל בין "חפצא" של ערלה, שהרב מבריסק זצ"ל חידש שלא יכול להיות דבר כזה לפני ציווי לאברהם על מצות מילה. וא"כ הו"ה לכאורה גם לגבי "חפצא" של ממזר. אמנם הילד הנולד בא כתוצאה מאיסור, אך אינו יכול לקבל "דין" ממזר, שיש לו השלכות הלכתיות כלשהן. כך חשבתי להבין את דברי התוס' בתענית, ולכן גם שאלתי מאי שנא מ"נידה".
ב. גם אם נמצא חילוק, בין "ערלה" לבין "ממזר", שאומר שלא צריך להיות "חפצא" של ממזר כדי שכן ינהגו כלפיו ריחוק ואיסור כלאחר מתן תורה, אך מה אכפת לן אם בית נחור לא נוהגים את מנהגי התורה, הרי כלפי בית אברהם הילד שנולד כתוצאה מאיסור צריך לנהוג בו מנהגי ריחוק ואיסור כלאחר מתן תורה. והגע עצמך, הרי אפשר היה לחוש גם לביאת איסור שבית נחור גם מצווה בה מצד בן נח, אלא שה"תוצאה" (הילד הנולד) לא נהגו בה בבית נחור ריחוק, אך מה אכפת לן ומה זה נוגע לבית אברהם, שצריכים כן לנהוג בו ריחוק כי הוא תוצאה של ביאת איסור של בן נח?
את א לא הבנתי אתה שואל על ההבדל או על הגרי"ז. על הגרי"ז צריך לומר שלא שאין אפשרות מילה לפני הציווי רק שאין מילה שלפני הציווי שווה למילה שאחר הציווי ולכן חיכה לזה אברהם. רק אם כך לא ברור מה חידש. מצד שני איך הוא קיים בכלל מצוות.
ב. לא הבנתי מה אתה רוצה גם היום בנים של גוי שבא על גויה אשת איש אינם ממזרים ולמה אז יהיה המצב יותר גרוע.
אוצר החכמה כתב:כתבתי בקצרה. הקושי בהבנה הרגילה בדברי הגרי"ז הוא מה שאתה מתקשה. שאם כן זה נכון על כל המצוות ואיך קיימו האבות את התורה. ואם נאמר שבשאר המצוות כיוון שלא עתיד להיות ציווי עשו וכאן נמנע אברהם כי עתיד להיות ציווי אם כך לא צריך את החידוש שלו ודי במה שכתבת בשם השפתי חכמים וזה מה שכתבתי לעיל בקצרה לעיל.
אליהו בן עמרם כתב:התוס' בתענית ד' ד"ה יכול אומר (גבי המעשה דאליעזר עבד אברהם בפרשת חיי שרה) שלא שייך "ממזרת" לפני מתן תורה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 226 אורחים