מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת ההפטרה ע"י קטן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2707
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 08, 2018 11:11 pm

בארץ ישראל נהוג שקטנים קורים בציבור בנביא, לא רק כשקוראים אותם לעליית מפטיר, אלא במקום הבעל קורא הרגיל.

בשו"ע או"ח רפ"ב נפסק שיכולים לקרות לקטן לעלות לתורה, וכ׳ המג"א שמ"מ אינו יכול להיות ה׳מקריא׳ (מה שנקרא בלשונינו בעל קורא). הק׳ עליו הפמ"ג שהמשנה שבמסכת מגילה המתרת לקטנים לעלות, מיירי בזמן חז"ל שהעולה קרא בתורה, ע"כ נחלק עליו ווס"ל דמותר לסמוך על קריאת קטן.
המ"ב הביא את המג"א, ובשעה"צ דחה את קושיית הפמ"ג, דאע"ג שקטן יכול לעלות, מ"מ אין לקרות כל הז׳ קטנים, והבעל קורא קורא הכל ולק"מ.

כאשר בסי׳ רפ"ד נפסק שקטן יכול להפטיר, לא חילק המג"א (אולי משום דלדידיה יש לקרות לכתחילה מהחומש).

באגרות משה תי׳ קו׳ הפמ"ג באופן אחר, דדין קריאת התורה הוא בז׳ אנשים דוקא, ולא באיש אחד. וא"כ איך אנו עושים? הרי לנו, לאחר מנהג הגאונים שאין קורא אלא אחד, אין שבעה קוראים אלא שבעה קרואים. מזה הסיק האג"מ שהבעל קורא מוציא את ידי העולה, והשומעים שומעים ממנו ולא מהבעל קורא. ע"כ טען שאם הקטן הוא העולה, יכול לקרות. אבל א"א לו להוציא את העולה. ומה שהציבור יוצאים ידי קריאת התורה אינו משום שומע כעונה, דא"א להם לקרות לעצמם אלא ע"י ז׳ קוראים. ובע"כ שהם אינם צריכים לצאת ע"י קריאת העולה אלא לשמוע לדבריו.

ולפ"ז רצה מאן דהו לחדש שקטן אינו יכול להפטיר כשהוא אינו עולה, וכשאר בני הקטן בן י"ב חיקה את מנהג א"י וקרא את ההפטרה בשלושת השבועות האחרונות, התחילו למחות מחמת סברא זו.

ולי היה נראה, דלא מיבעיא לסברת המ"ב והכרעתו, דאין כאן חשש, אלא אף לדעת האג"מ אינו ברור כלל. דחיליה מהא דבעינן ז׳ קרואים, ע"כ א"א להציבור לסמוך על שמיעתם מהבעל קורא. אמנם לענין ההפטרה כבר בטלה תקנת ז׳ קרואים ויכול הבעל קורא לקרות עבור הציבור ישירות.

מה דעת הקהל?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 11, 2018 10:12 am

קטן מפטיר בנביא וזו משנה מפורשת ולענין הפטרה א"צ כלל להכנס לכל הדיונים שהעלה כת"ר ושפיר יכול קטן לקרוא הפטרה.
אמנם מ"ש שכן הוא מנהג א"י איני יודע אם נהגו כך בכל במקומות בא"י ואם לא נהגו כן במקומכם אפשר שמצד מנהג המקום אין לו לקרוא אבל מצד ההלכה ודאי שאין חשש

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2707
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' נובמבר 11, 2018 1:13 pm

קטן עולה לתורה הוא גם משנה מפורשת, ואפ"ה כתב המג"א מה שכתב.

השאלה היא אם יכול לקרות כשהוא עצמו אינו העולה, וע"ז אין לך משנה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 11, 2018 6:43 pm

במשנה לא כתוב שקטן עולה לתורה כי אם שקטן קורא בתורה.
אני מסכים שאפ"ה כתב המג"א מה שכתב, אולם אני אומר שהדיונים בפוסקים שהביא כת"ר היו רק על קריאה בתורה ואילו על הפטרה משנה לא זזה ממקומה וא"צ כלל בדיונים אלו.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2707
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' נובמבר 11, 2018 8:24 pm

דרך הלימוד מוזר, בעיני. אם הסברא קיימת בשניהם, אין כאן שום ראיה לומר שהמחבר בסי' רפ"ד מיירי בקטן הקורא עבור אחרים, וכבר אין ראיה כלל למה שנוהגים בא"י. אם קריאת התורה וקריאת ההפטרה חלוקים הם זמ"ז מסברא, אז היינו משאירים את סי' רפ"ד כפשוטו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 12, 2018 11:31 am

שוב, מה שכת"ר כותב שנוהגים כן בא"י אינו נכון.
יש מקומות שנוהגים כך ויש מקומות שלא.

הסברה לחלק בין קריאת התורה להפטרה הוא מ"ש כת"ר בעצמו שעל הדין של קטן קורא בתורה כתב המג"א שלא יקרא ועל הדין של קטן מפטיר הוא לא כותב את זה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2707
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קריאת ההפטרה ע"י קטן

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' נובמבר 12, 2018 2:28 pm

אין זה ראיה, בגלל שהמג"א לשיטתיה לא ס"ל מקריאת ההפטרה כלל, עי׳ סי׳ רפ"ד בהקדמה. לדידיה קוראים מן החומש כל אחד לעצמו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים