מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נטילה שחרית על קרם ידיים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי יקים » ד' נובמבר 14, 2018 3:45 am

נשאלתי, אדם מורח על ידיו קרם לחות שומני, לצורך בריאות עורו הסדוק, ובבוקר ידיו עדיין שומניות מהקרם. האם ניתן ליטול עליהם כך כדי להעביר רוח רעה, או שצריך תחילה לשטוף ידיו בסבון להעביר השמנינות, ורק אח"כ יועיל לו הנטילה בשביל הרוח רעה.
הטם יש מקור לתשובה על שטלה ז?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' נובמבר 14, 2018 8:50 am

הרי מאד יתכן שחציצה כלל לא פוסלת בנט"י שחרית
ובנוסף, הרי אם כל לנאותו אינו חוצץ - כיצד כל לרפאותו יחצוץ? הרי הוא בטל וטפל לידיו עוד יותר, ובפרט במשהו שומני שבד"כ דרכו להספג בעור.
נערך לאחרונה על ידי יואל שילה ב ש' נובמבר 17, 2018 10:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 14, 2018 9:03 am

ותיבעי לך לענין טבילה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' נובמבר 14, 2018 9:52 am

אציין סיפור על הבעלזער רב זכרונו לברכה. נראה לי מספר 'בקודש פנימה', או ממקום אחר (מסתמא יהיו מי שידעו את מקורו המדויק).
כידוע דרכו בקודש היתה להרבות הרבה בנטילות, עד שנתמלאה ידו סדקים. הביאו לו רופא שנתן קרם למרוח. המשמשים היו מרוצים שיבוא מרגוע למכאוביו, אבל אז הוא נמנע מלמרוח (איני זוכר אם ציוה למשמש 'למרוח בשליחותו' או שלא מרח בכלל...), כי הרופא אמר שזה נותן שכבת מגן על היד אז 'דאס א רעטיגע חציצה'.
איני יודע ניתן ללמוד מחומרותיו הלכה למעשה, אבל לציין ודאי שיש מקום.

ישורון250
הודעות: 59
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי ישורון250 » ה' נובמבר 15, 2018 11:43 pm

שמעתי בשיעור מהגרי"ח סופר שליט"א שסיפר שלפני רבות בשנים שאל את רבו עמוד ההוראה הגאון האמיתי רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל שאלה זו מי שמרח ידיו במשחה (ולווטה) ורוצה מיד ליטול ידיו מהו, האם המשחה חציצה, ותוך כדי דיבור השיבו רבו הגאון הנ"ל והרי היא משנה ערוכה במסכת עדיות (פ"ד מ"ו) הסך בשמן טהור ונטמא, ירד וטבל, בית שמאי אומרים, אף על פי שהוא מנטף, טהור. ובית הלל אומרים, כדי סיכת אבר קטן.

ובתוספות יו"ט שם כתב בשם ראב"ד מירושלמי: "אע"פ שהוא מנטף טהור, דשמן הנוטף מבשרו אחר שטבל כבר נתבטל על הגוף", וכן בתפארת ישראל שם (אות ל"ג) כתב: כדי סיכת אבר, ר"ל אם לא נשאר מהשמן על בשרו רק כדי סיכת אצבע קטנה שביד, אז נתבטל על הגוף ונטהר עמו, אבל ביותר מזה לא בטל, ואם יש בשמן שעל ידו רביעית, מטמא גם להגוף בטומאת ידים, ככל נוגע במאכל טמא עד שיטבלן". כך בזכרוני ששמעתי ממנו ודפח"ח.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 16, 2018 10:23 am

אז ממשנה זו למדנו שאינו נחשב חציצה, אלא שאם זה שמן שמקבל טומאה - הוא לא נטהר בטבילה, מה שאיננו רלוונטי לעניננו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 18, 2018 10:47 am

עזריאל ברגר כתב:אז ממשנה זו למדנו שאינו נחשב חציצה, אלא שאם זה שמן שמקבל טומאה - הוא לא נטהר בטבילה, מה שאיננו רלוונטי לעניננו.

ביקשוני להבהיר את סיומת דברי:
מה שאיננו רלוונטי - זה טומאת השמן, שהקרם איננו מז' משקין, ואיננו מטמא (עכ"פ לדעת הרמב"ם), ואף אם מטמא לטומאה וטהרה - איננו פוסל נט"י שבזמן הזה, דלא שנא ממי שנגע במשקה לפני נט"י וחזר ונגע בו באמצע הסעודה, שאיננו צריך ליטול שנית, כי אין "טומאת משקין" בזמן הזה אלא רק בדרך נטילה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' פברואר 14, 2019 5:17 pm

ישורון250 כתב:שמעתי בשיעור מהגרי"ח סופר שליט"א שסיפר שלפני רבות בשנים שאל את רבו עמוד ההוראה הגאון האמיתי רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל שאלה זו מי שמרח ידיו במשחה (ולווטה) ורוצה מיד ליטול ידיו מהו, האם המשחה חציצה, ותוך כדי דיבור השיבו רבו הגאון הנ"ל והרי היא משנה ערוכה במסכת עדיות (פ"ד מ"ו) הסך בשמן טהור ונטמא, ירד וטבל, בית שמאי אומרים, אף על פי שהוא מנטף, טהור. ובית הלל אומרים, כדי סיכת אבר קטן.

ובתוספות יו"ט שם כתב בשם ראב"ד מירושלמי: "אע"פ שהוא מנטף טהור, דשמן הנוטף מבשרו אחר שטבל כבר נתבטל על הגוף", וכן בתפארת ישראל שם (אות ל"ג) כתב: כדי סיכת אבר, ר"ל אם לא נשאר מהשמן על בשרו רק כדי סיכת אצבע קטנה שביד, אז נתבטל על הגוף ונטהר עמו, אבל ביותר מזה לא בטל, ואם יש בשמן שעל ידו רביעית, מטמא גם להגוף בטומאת ידים, ככל נוגע במאכל טמא עד שיטבלן". כך בזכרוני ששמעתי ממנו ודפח"ח.


ראה עוד במצו"ב
קבצים מצורפים
משחת וזלין,הרב אלחנן פרץ גליון מסביב לשלחן פרשת תצוה תשע''ט.PNG
משחת וזלין,הרב אלחנן פרץ גליון מסביב לשלחן פרשת תצוה תשע''ט.PNG (134.83 KiB) נצפה 2691 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: נטילה שחרית על קרם ידיים

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' יולי 12, 2020 2:17 pm

תור הזהב - הובא באשכול על הגרב"צ א"ש
קבצים מצורפים
הוראת הגרב''צ אבא שאול, נטילת ידיים שמן, רבי יעקב תופיק אביעזרי, תור הזהב מבית הדרך, פינחס תשפ עמוד ז.PNG
הוראת הגרב''צ אבא שאול, נטילת ידיים שמן, רבי יעקב תופיק אביעזרי, תור הזהב מבית הדרך, פינחס תשפ עמוד ז.PNG (421.11 KiB) נצפה 2015 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים