מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 14, 2018 6:48 pm

יש כאן איזושהי אי הבנה בדברי. פרט למקום אחד בשם ישיבה יוניברסיטי למקומות המלמדים לימודי חול קוראים קולג'. בקשר לי"י הזו כבר נכתב הרבה ואין לי מה להוסיף (ולידיעתכם שאחד מהבנים שלנו למד אצל רב אשר אריאלי והוא הציע לו שידוך בת של אחד מר"י של אותו מקום שנחשב לת"ח מאוד חשוב וכל קיץ בא לארץ ולומד בישיבת מיר וסירבתי להצעה בעיקר בגלל סיבה זו).
אך ההודעה שלי לא התיחסה למקומות אלו אלא רק שאלתי מנין ההגדרה הזו של ישיבה שזה מקום המנותק מן העולם? לא היו פה כוונות נסתרות ואבקש לא לייחס לי שיטות שאין לי שייכות להן, אין לי אפילו השכלה תיכונית. כמדומני שזה מובא שת"ח צריך להיות בקי בהוויות העולם (יש אימרא מפורסמת: כל האומר אין לי אלא רק תורה - גם תורה אין לו, והוספתי שהרבה ת"ח אכן בקיאים בהוויות העולם ולא משנה כרגע מאין שאבו את ידיעותיהם), לא אמרתי שזו דעתי ושיטתי, והדוגמא שלך ממכולת היא לא דוגמא טובה. ובין כה וכה מה זה משנה מה שם המקום? העיקר שיודעים שמלמדים שם תורה עפ"י המסורה ולא על פי דעות חדשניות.
אספר שהכרתי אדם חרדי שהצליח מאוד בעסקיו וראיתי במשרדו על הקיר תעודת תואר בכלכלה מאיזו אוניבסיטה חשובה (nyu) כששאלתי אותו על כך אמר שכעת במבט לאחור הוא יודע שזה היה בזבוז זמן וכסף והצלחתו באה מאת הקב"ה ללא שום קשר ללימודיו שם והתעודה זה כחספא בעלמא.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' נובמבר 14, 2018 7:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי קראקובער » ד' נובמבר 14, 2018 7:29 pm

זאב ערבות כתב:יש כאן איזושהי אי הבנה בדברי. פרט למקום אחד בשם ישיבה יוניברסיטי למקומות המלמדים לימודי חול קוראים קולג'. בקשר לי"י הזו כבר נכתב הרבה ואין לי מה להוסיף (ולידיעתכם שאחד מהבנים שלנו למד אצל רב אשר אריאלי והוא הציע לו שידוך בת של אחד מר"י של אותו מקום שנחשב לת"ח מאוד חשוב וכל קיץ בא לארץ ולומד בישיבת מיר וסירבתי להצעה בעיקר בגלל סיבה זו).

ר' זאב, אתה מקפיד לקחת רק מחותנים שהם ראשי ישיבות ממש..?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' נובמבר 14, 2018 7:31 pm

ממילא ר' אשר אריאלי ער 'נאר' מגיד שיעור, און איז פאסט נישט, כל שכן להמליץ.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' נובמבר 14, 2018 8:51 pm

תם מה הוא אומר כתב:[size=85]הרב פ"ת,
אם זה לא נעשה על דעתם /רוחם של גדולי ישראל,
כנראה שזה כן שחור לבן, והכרעת גדולי ישראל שהם בצד השחור..

אם זה לא נעשה על דעתם, אתה צודק.
אבל עד כמה שזה כן נעשה על דעתם, כלומר- כמעט כל גדולי הדור בארה"ב שימשו בישיבות חרדיות אשר בהן באופן רשמי התלמידים לומדים בערב לימודים אקדמאיים, והם לא החרימו את הישיבות האלו בשל כך, וגם לא נמנעו מללמד בהן ומלהנהיג אותן ושמם התנוסס עליהן, והם כמובן גם לא יצאו באיסור גורף לבני ארה"ב החרדים לדבר ה' לבל ישלחו את ילדיהם לישיבות ארה"ב, והם גם הסכימו בדיעבד למצב בו כמעט כל ה'ישיבות קטנות' מלמדות לימודי חול וכו'. הוי אומר שהם הסכימו לכך בדיעבד (מה שלמשל באר"י לא היה עולה על הדעת). והסכמה שבדיעבד היא גם כן הסכמה מסויימת, שהרי יש דברים שא"א להסכים להם גם לא בדיעבד.

ולזה התכוונתי כשכתבתי שאדם בוגר יודע שלא הכל שחור לבן. ודוק היטב, כי הוא כלל גדול...

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' נובמבר 14, 2018 9:00 pm

איזה ישיבה באופן רשמי לומדים לימודים אקדמאיים? לפי דברי ר' זאב, זה לא כ"כ מדוייק.
ייתכן שלא יצאו כנגד, כי זה (היה) בבחינת גזירה שאין הציבור, או: מוטב יהיו שוגגין.

[לפי הגדרתך כאן, הרי שאי המחאה של כנגד הנח"ל החרדי היא הסכמה.. בניגוד לדעתך (לפי מה שאני זוכר) באשכולות אחרים (חלקם נמחקו..) "ודוק היטב, כי הוא כלל גדול..."]

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 14, 2018 9:04 pm

פרנקל תאומים כתב:
תם מה הוא אומר כתב:[size=85]הרב פ"ת,
אם זה לא נעשה על דעתם /רוחם של גדולי ישראל,
כנראה שזה כן שחור לבן, והכרעת גדולי ישראל שהם בצד השחור..

אם זה לא נעשה על דעתם, אתה צודק.
אבל עד כמה שזה כן נעשה על דעתם, כלומר- כמעט כל גדולי הדור בארה"ב שימשו בישיבות חרדיות אשר בהן באופן רשמי התלמידים לומדים בערב לימודים אקדמאיים, והם לא החרימו את הישיבות האלו בשל כך, וגם לא נמנעו מללמד בהן ומלהנהיג אותן ושמם התנוסס עליהן, והם כמובן גם לא יצאו באיסור גורף לבני ארה"ב החרדים לדבר ה' לבל ישלחו את ילדיהם לישיבות ארה"ב, והם גם הסכימו בדיעבד למצב בו כמעט כל ה'ישיבות קטנות' מלמדות לימודי חול וכו'. הוי אומר שהם הסכימו לכך בדיעבד (מה שלמשל באר"י לא היה עולה על הדעת). והסכמה שבדיעבד היא גם כן הסכמה מסויימת, שהרי יש דברים שא"א להסכים להם גם לא בדיעבד.

ולזה התכוונתי כשכתבתי שאדם בוגר יודע שלא הכל שחור לבן. ודוק היטב, כי הוא כלל גדול...

אולי ההיפך, יתכן שבחו"ל הסכימו לכך לכתחילה והשאלה מדוע התנגדו לכך בארץ אפילו בדיעבד. קשה להניח שגדולי עולם כמו הגרמ"פ, הגר"י הוטנר, הגר"י קאמנצקי, רב גדליה שור, רב שמואל בירנבוים ועוד היו מתירים זאת אם זה היה רק בדיעבד. זה ענין של מציאות כאשר בארה"ב מקובל לעסוק בפרנסה לאחר כמה שנות לימוד ובארץ לא, אז לשם מה השכלה גבוהה אם בין כה וכה מקיימים שבתי בבית ה' כל ימי חיי.
אך למען האמת איני מתמצא כ"כ בתולדות ישיבות ארה"ב לדעת פרטים מדוייקים, לדוגמא איני יודע מה היתה דעתו של הגר"א קוטלר, אך כמדומני לא היה לו ניחא מזה.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 14, 2018 9:26 pm

קראקובער כתב:
זאב ערבות כתב:יש כאן איזושהי אי הבנה בדברי. פרט למקום אחד בשם ישיבה יוניברסיטי למקומות המלמדים לימודי חול קוראים קולג'. בקשר לי"י הזו כבר נכתב הרבה ואין לי מה להוסיף (ולידיעתכם שאחד מהבנים שלנו למד אצל רב אשר אריאלי והוא הציע לו שידוך בת של אחד מר"י של אותו מקום שנחשב לת"ח מאוד חשוב וכל קיץ בא לארץ ולומד בישיבת מיר וסירבתי להצעה בעיקר בגלל סיבה זו).

ר' זאב, אתה מקפיד לקחת רק מחותנים שהם ראשי ישיבות ממש..?

אבני גזית כתב:ממילא ר' אשר אריאלי ער 'נאר' מגיד שיעור, און איז פאסט נישט, כל שכן להמליץ

שידוך כידוע הוא מן השמים ולא כל הצעה, אפילו שבאה מגדול הדור צריכה להתקבל. איננו חסידים שהעיקר זה היחוס וכבוד המשפחה ובד"כ אף לא שואלים את דעת הבחור והבחורה ומצפים מהם שיסכימו לאחר פגישה של כך וכך דקות. בזמנו סיפר לנו ר' יצחק אשכנזי שבתו הבכורה התארסה ונפגשה שעה עם הבחור. לתמיהתי ענה שזה ירידת הדורות, שכן כשהוא נפגש עם אשתו לעתיד דיברו כ15 דקות ונשמעה דפיקה על הדלת: אל תרבה שיחה עם האשה והצדדים נתנו תקיעת כף ושתו לחיים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 15, 2018 12:33 am

יעו"ע בדברים המפורסמים שכתב הגרב"ד בשם הגר"ח לגבי להציל עצמו ע"י לימוד שם.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' נובמבר 15, 2018 12:35 am

יישר כח.
ונחזור שוב לשאול,
1. האם יש היתר להכנס לאונ' בצורה חד פעמית?
2. מהו לגבי הספריה הלאומית?

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 15, 2018 3:19 am

אבני גזית כתב:
ולכן המדקדקים לא קוראים למוסדות הללו בשם 'ישיבה', כי ההגדרה הזו מיועדת למקום שמנותק מכל העולם ויושבים שם (עכ"פ בתכנון ובסדר יום...) רק על עסק התורה.

הנה הגדרותיו של רש"י לישיבה:
בית הוועד ששם בי"ד קבוע [סנה' לב:].
(מקום) לעסוק בתורה [כתובות קג:].
(מקום ל)תלמידים לעסוק שם בתורה [ב"ק טז:].
מנין לך שזה מקום מנותק מכל העולם? יש לך מקור לכך או סברת עצמך. הלא ישיבה זה מקום שאוכלים ואף ישנים שם, זה לא מנזר.
כיוון שדובר על ישיבה הרי קובץ מהספר משמר הלוי על התורה מרב משה מרדכי שולזינגר. בתחילתו יש קונטרס משמר הלוי ושם מובא כיצד בחר אביו של רב זליג ראובן בנגיס ישיבה עבור בנו (לשלמות הענין הבאתי את כל פרק א). לאחר שתקראו את הסיפור תבינו מדוע אמר פעם רב יעקב חיים סופר בדרשת יום שני בבוכרים שרב בנגיס בהיותו בירושלים כשנצרך לתנומה בשעת הלימוד נשכב לנוח על הספסל בבית המדרש.
קבצים מצורפים
משמר הלוי על התורה.pdf
(1.77 MiB) הורד 133 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 15, 2018 11:49 am

לכאורה, בית מינות הוא מקום מיוחד ומיועד למינות, בדיוק כמו שבית עבודה זרה הוא מקום מיוחד לעבוד עבו"ז. מי שיש לו צלם בביתו, והוא עובדו פעם אחת בשנה (מתני׳ ריש פ"ג דע"ז), האם אסור ליכנס לביתו? אוניברסיטה היא מקום מיוחד ללימוד מדעים וחכמה. אם יש שם גם לימודי כפירה, לא נהיה המקום בית מינות. בדיוק כמו שמכולת איננה ישיבה

לגבי ישיבות בארה"ב. יש הבדל בין הישיבות בעצמן. ישיבת מיר וישיבת ר׳ חיים ברלין ותורה ודעת, ראו שיש יהודים חרדים שאינם יכולים לוותר על השכלה כללית למען ׳תכלית׳, ועדיין רצו ללמוד תורה ולבנות חיים של תורה. ע"כ לא רצו למחות באלו ההולכים לאונ׳ בערב, ומ"מ סידרו את העניינים שכל אחד יבין שאינו אלא בדיעבד. בישיבת נר ישראל של בולטימור, היתה דעת הראש ישיבה הרב רודרמן, שאלו שאין עתידם להיות כלי קודש, עליהם ללכת לאוניברסטיה. באומרו שאלו ההולכים אח"כ לעבוד, אם הם נהיים אנשי תעסוקה, אין להם יום ולא לילה ואין זמנם פנוי כלל. נושמים את העבודה, חולמים על העבודה וחיים את . וזה טרם עידן הסמארטפאון. מי שהוא אקדמאי, עובד מתשע עד חמש, יש לו של שלש חודשים בשנה, וזמנו וראשו פנויים ללמוד תורה.ע"כ בבולטימור כמעט ואין עשירים אלא הרבה אקדמאיים החיים בפת חרבה ושלוה בו.
בישיבת לעיקוואד ובית התלמוד נקטו שיטה יותר חזקה, ואין הולכים לאונ׳ כלל. והואיל וכהיום ניצחו הם את המפה החרדית, כמעט ואין נפתחים אפילו ישיבות קטנות עם לימודי חול בשנים האחרונות. אמנם, בניהם של הרב אליה שוויי זצ"ל פתחו ישיבה קטנה בלעיקוואד עם לימודי חול, וכ"ה בפילדלפיה שבישיב"ק יש להם תוכנית לימודי חול חזקה

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 15, 2018 9:23 pm

תם מה הוא אומר כתב:
פרנקל תאומים כתב:
תם מה הוא אומר כתב:הרב פ"ת,
אם זה לא נעשה על דעתם /רוחם של גדולי ישראל,
כנראה שזה כן שחור לבן, והכרעת גדולי ישראל שהם בצד השחור..

אם זה לא נעשה על דעתם, אתה צודק.
אבל עד כמה שזה כן נעשה על דעתם, כלומר- כמעט כל גדולי הדור בארה"ב שימשו בישיבות חרדיות אשר בהן באופן רשמי התלמידים לומדים בערב לימודים אקדמאיים, והם לא החרימו את הישיבות האלו בשל כך, וגם לא נמנעו מללמד בהן ולהנהיג אותן ושמם התנוסס עליהן, והם כמובן גם לא יצאו באיסור גורף לבני ארה"ב לבל ישלחו את ילדיהן לישיבות ארה"ב, והם גם הסכימו בדיעבד למצב בו כמעט כל ה'ישיבות קטנות' מלמדות לימודי חול וכו'. הוי אומר שהם הסכימו לכך בדיעבד (מה שלמשל באר"י לא היה עולה על הדעת). והסכמה שבדיעבד היא גם כן הסכמה מסויימת, שהרי יש דברים שא"א להסכים להם גם לא בדיעבד.

ולזה התכוונתי כשכתבתי שאדם בוגר יודע שלא הכל שחור לבן. ודוק היטב, כי הוא כלל גדול...


איזה ישיבה באופן רשמי לומדים לימודים אקדמאיים? לפי דברי ר' זאב, זה לא כ"כ מדוייק.
ייתכן שלא יצאו כנגד, כי זה (היה) בבחינת גזירה שאין הציבור, או: מוטב יהיו שוגגין.

[size=50][לפי הגדרתך כאן, הרי שאי המחאה של כנגד הנח"ל החרדי היא הסכמה.. בניגוד לדעתך (לפי מה שאני זוכר) באשכולות אחרים (חלקם נמחקו..) "ודוק היטב, כי הוא כלל גדול..."]

חביבי, במחילתך, אינך יודע מה אתה סח. קרא את ההודעות האחרונות לפניי של הרב זאב ערבות ושל הרב ליטוואק פון בודאפשט ותיווכח שאתה חי בבועה של דמיון. בישיבות ארה"ב כמעט בכולן הלכו התלמידים ללמוד באוניברסיטה (קולג') בערבים באופן רשמי, ממש כך, בכל הישיבות המפורסמות של ארה"ב, (למעט לייקווד שהתחילה את המהפכה). כן, כן, בישיבות של מרנן הגר"מ פיינשטיין והגר"י קמנצקי והגר"י הוטנר והגר"י רודרמן והגר"א שווי והגר"א קלמנוביץ' והגר"ש בירנבוים ועוד ועוד, בכולן למדו התלמידים באופן רשמי לגמרי בשעות הערב לימודים אקדמאיים. וישיבת נר ישראל באלטימור היא בעצמה קולג'. ואין מדובר רק בהסטוריה, כ"א גם היום המציאות הזאת עדיין נכונה במרבית הישיבות שם, אלא שככל שהשנים עוברות אזי ההשפעה של אר"י ושל לייקווד גוברת והולכת, וכבר ישנן עוד ועוד ישיבות בהן לא הולכים לאוניברסיטה. ומלבד זאת, גם בישיבות קטנות של ארה"ב כמעט בכולן (עכ"פ הישיבות הליטאיות) היו ועודן ישיבות עם לימודי חול (מה שנקרא בארץ "ישיבות תיכוניות"...), אלא שבשנים האחרונות בעקבות ההשפעה האמורה מאר"י ומלייקווד כבר הישיבות החדשות שנפתחות ברובן הגדול הן בלי לימודי חול.

אבל אפי' בלייקווד (!!) כותב לך הרב ליטוואק מבודאפעשט, גם כיום, פתחו בניו של הג"ר אליהו שווי זצ"ל (!) ישיבה קטנה עם לימודי חול.

אלא מאי, מבחינת מרביתם המוחלט של גדולי הדור שבארה"ב זו היא מציאות של דיעבד (למעט הרב רודרמן שראה זאת כלכתחילה!), אין הכ"נ.
וזה מה שנקרא הסכמה בדיעבד, או הסכמה של "שעת הדחק" או כל שום וחניכה שתרצה לכנות זאת.


ולגבי הנח"ל החרדי (של ימינו, לא ההסטורי), אינני יודע מה עניינו לכאן, ראשית, הלא בהחלט יצאו כנגדו, ועוד- שהלא מעולם לא שרתו בו באופן גורף בחורי ישיבות חרדיים נורמליים בהמוניהם, מה שא"כ ישיבות ארה"ב בהן למדו ולומדים כל אנשי ארה"ב החרדים לדבר ה', ובראשותן עמדו ועומדים גדולי ישראל שבארה"ב. בקיצור, אין קשר.
[וצ"ל שאכן אינך זוכר מה שכתבתי באשכולות אחרים, או שלא הבנת את כוונתי במה שכתבתי בהם, כמובן, אחר מחילתך. כי מעולם לא כתבתי את מה שאתה מייחס לי. ואם כוונתך לנחל החרדי ההיסטורי, אז זהו, ששמה אדרבה, לא רק שלא מיחו בו, אלא שהיו גדול"י שאף תמכו בקיומו עבור הנצרכים לכך, והיו שהסכימו מפני שעת הדחק הסכמה שבשתיקה, כלומר- לא יצאו נגדו]


ואחזור שוב על דבריי דלעיל, והוא נכון להרבה אשכולות בפורום אוצה"ח ובכלל לחיים שלנו על פני האדמה:
"אדם בוגר יודע שלא הכל שחור לבן. ודוק היטב, כי הוא כלל גדול..."
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ה' נובמבר 15, 2018 9:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' נובמבר 15, 2018 9:28 pm

אני חורג מהנוהל הקבוע שלי לצמצם השתתפות פעילה בדיון בו לא אוכל לחדש למישהו או להפתיע, כבר יכולים לנחש את דעתי. אני מאמין באמונה שלמה בדברים שחרט ר' אלחנן הי"ד בדם לבו. אני גדלתי על הסיפור של הח"ח על ר' חיים ליב סטאוויסקער וכו' וכו', ולא יבלבלו אותנו עם כל מיני סיפורים. מעניין שיהודים שכל הזמן מנפנפים עם 'מרן שר התורה' לא טורחים לברר מה דעתו בנושא....

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי תוכן » ה' נובמבר 15, 2018 9:32 pm

החושב כתב:
תם מה הוא אומר כתב:היות וחשיב כבית מינות, שהרי מלמדים שם כפירה ומינות

מה מקור הנתונים שעליו מתבססת קביעה זו?
בכל אופן, גם אם יש איזה מרצה להיסטוריה או לתנ"ך שמדבר דברי כפירה, לכאורה הוא לא בא לטעון שדבריו הם אמת אבסולוטית, אלא מסביר על תאוריה כזו או אחרת. הסטודנטים צריכים לדעת את התאוריה, אבל אין כלל דיבור על כך שהם צריכים לקבל אותה.
ואפילו אם המרצה עצמו חושב שזו האמת, זה עדיין אינו משליך על הדמות של האוניברסיטה כולה.


כאחד שהלך לאוניברסיטה (אמנם לתקופה קצרה) ושמע הרצאות בבר אילן, אין שום ספק כלל, שכל אוניברסיטה שבעולם מלמדת ומרבה כפירה, ומגדלת דורות של אפיקורסים.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 15, 2018 9:39 pm

נוטר הכרמים כתב:אני חורג מהנוהל הקבוע שלי לצמצם השתתפות פעילה בדיון בו לא אוכל לחדש למישהו או להפתיע, כבר יכולים לנחש את דעתי. אני מאמין באמונה שלמה בדברים שחרט ר' אלחנן הי"ד בדם לבו. אני גדלתי על הסיפור של הח"ח על ר' חיים ליב סטאוויסקער וכו' וכו', ולא יבלבלו אותנו עם כל מיני סיפורים. מעניין שיהודים שכל הזמן מנפנפים עם 'מרן שר התורה' לא טורחים לברר מה דעתו בנושא....

גם אני מצטרף לכל דבריך. אלא שלא ידעתי מה עניינם לכאן.

אגב, אתה אומר את ה"אני מאמין" הזה בבוקר כל יום אחרי התפילה עם כל הי"ג אני מאמין האחרים?


נ"ב:
למיטב ידיעתי רשכבה"ג שר התורה מרנא ורבנא הגרח"ק שליט"א איננו מתגורר בארה"ב ואיננו משמש בראשות אף אחת מישיבותיה של ארה"ב.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ה' נובמבר 15, 2018 9:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' נובמבר 15, 2018 9:47 pm

מה הסיפור על החפץ-חיים?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 15, 2018 9:50 pm

כאמור, לא הכל שחור לבן, ע"כ אוסיף על דברי פרנקל - תאומים.

הגר"י קמנצקי לא היה בעל הבית בישיבה שלו, כך שא"א להביא ראיה לדעתו ממה שקרה בישיבת תורה ודעת.
הגר"מ פיינשטיין התנגד מאד למה שקרה, רק שלא היה לו הכח לעצור ביד 'תלמידיו' מלכת לאונ'. בישיבה שהקים לבדו, ישיבה דסטאטען איזלאנד, אין מרשים ללכת לאונ'. יש שם לימודי חול בישיבה קטנה, אמנם בימים ההם לא היה אפשרות כלל לפתוח ישיבה קטנה ללא לימודי חול. יש דרשות ממנו נגד התופעה, אמנם לא משום זה מנע א"ע מלפתוח ישיבה.
הגר"א שוויי זצ"ל - בישיבה שלו לא הלכו לאונ', אף פעם. רק שהלימודים הכלליים בישיבה קטנה שלו הם חזקי מאד. אומרים שדעתו היתה שאסור שיהיה הפקרות בישיבה, ואם יש לימודי חול, צריכים להיות בכל החוזק.

ואוסיף סיפור ששמעתי מעד ראיה. כאשר נפתחה הישיבה הראשונה שבתוככי לעיקוואד עם לימודי חול בישיבה קטנה, קמו כמה עסקנים וקנאים ללחום נגד התופעה, וראשי ישיבת לעיקוואד הסכימו עם המחאה, והלכו להרב שך לעורר אותו למחות ולעמוד בצדם. הרב שך שמע אתטענתם והתחיל לומר שבמלמד דרדקי אין טענת פסקת לחיותי ואסור לעצור בעד ישיבה מלפתוח. העד ראיה אמר לי שהוא לא הבין את דברי הרב שך, שאינם נראים לענין. לאחר כמה שנים תפס את דעתו הרחבה..........

רק לאבהורי בעלמא, אני אישית לא למדתי בישיבה בארה"ב עד גיל שמונה עשרה, ולא למדתי שום לימודי חול בישיבה קטנה. אין לי שום נגיעה בענין

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי קראקובער » ה' נובמבר 15, 2018 10:10 pm

נוטר הכרמים כתב:אני חורג מהנוהל הקבוע שלי לצמצם השתתפות פעילה בדיון בו לא אוכל לחדש למישהו או להפתיע, כבר יכולים לנחש את דעתי. אני מאמין באמונה שלמה בדברים שחרט ר' אלחנן הי"ד בדם לבו. אני גדלתי על הסיפור של הח"ח על ר' חיים ליב סטאוויסקער וכו' וכו', ולא יבלבלו אותנו עם כל מיני סיפורים. מעניין שיהודים שכל הזמן מנפנפים עם 'מרן שר התורה' לא טורחים לברר מה דעתו בנושא....

viewtopic.php?f=7&t=2573&start=200#p496602
אולי יש הבדל בין הוראה כללית להוראה פרטית או לימוד לבד באופן לא רשמי.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 15, 2018 10:25 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כאמור, לא הכל שחור לבן, ע"כ אוסיף על דברי פרנקל - תאומים.

הגר"י קמנצקי לא היה בעל הבית בישיבה שלו, כך שא"א להביא ראיה לדעתו ממה שקרה בישיבת תורה ודעת.
הגר"מ פיינשטיין התנגד מאד למה שקרה, רק שלא היה לו הכח לעצור ביד 'תלמידיו' מלכת לאונ'. בישיבה שהקים לבדו, ישיבה דסטאטען איזלאנד, אין מרשים ללכת לאונ'. יש שם לימודי חול בישיבה קטנה, אמנם בימים ההם לא היה אפשרות כלל לפתוח ישיבה קטנה ללא לימודי חול. יש דרשות ממנו נגד התופעה, אמנם לא משום זה מנע א"ע מלפתוח ישיבה.
הגר"א שוויי זצ"ל - בישיבה שלו לא הלכו לאונ', אף פעם. רק שהלימודים הכלליים (כלומר לימודי חול) בישיבה קטנה שלו הם חזקים מאד. אומרים שדעתו היתה שאסור שיהיה הפקרות בישיבה, ואם יש לימודי חול, צריכים להיות בכל החוזק.

ואוסיף סיפור ששמעתי מעד ראיה. כאשר נפתחה הישיבה הראשונה שבתוככי לעיקוואד עם לימודי חול בישיבה קטנה, קמו כמה עסקנים וקנאים ללחום נגד התופעה, וראשי ישיבת לעיקוואד הסכימו עם המחאה, והלכו להרב שך לעורר אותו למחות ולעמוד בצדם. הרב שך שמע את טענתם והתחיל לומר שבמלמד דרדקי אין טענת פסקת לחיותי ואסור לעצור בעד ישיבה מלפתוח. העד ראיה אמר לי שהוא לא הבין את דברי הרב שך, שאינם נראים לענין. לאחר כמה שנים תפס את דעתו הרחבה..........

רק לאבהורי בעלמא, אני אישית לא למדתי בישיבה בארה"ב עד גיל שמונה עשרה, ולא למדתי שום לימודי חול בישיבה קטנה. אין לי שום נגיעה בענין

הרב ליטוואק, באר"י הדברים האלה לא היו עוברים, אפי' בדיעבד, ואפי' אם ראש הישיבה הוא לא הבעה"ב, ואפי' אם "אין לו כח לעצור בעד התלמידים", ואפי' אם החוק היה מחייב. כלומר, אין ספק שהיה וגם ישנו חילוק בין הייחס של גדולי ארה"ב ובין הייחס של גדולי אר"י לעניין. ואמנם לדידן בני אר"י אין בזה נפק"מ מיוחדת, מלבד נפק"מ אחת: לדעת שלא הכל שחור לבן. ולפעמים מה שנחשב כמעט לשמד במדינה אחת, יכול להיחשב קרוב ללכתחילה במדינה אחרת. וכמובן שלכל מקום יש את הנסיבות ההסטוריות שלו ואין ללמוד ממקום למקום.
(אגב דרשות הגר"מ פיינשטיין, הלא יש תשובות ברורות ממנו בעניין שהן אכן קילורין לעיניים).


לגבי הגר"א שווי, אני התבלבלתי, כתבתי שהוא היה ראש ישיבה ב'תורה ודעת', וכמובן לא היא, הוא היה ראש ישיבת פילדלפיה.

לגבי הישיבה קטנה עם לימודי חול בלייקווד והרב שך, למה כוונתך? שכמה שנים אח"כ נפתחו שם עוד ישבות קטנות עם לימודי חול?

נ"ב:
בישיבת טלז בקליוולנד הולכים לאוניברסיטה?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' נובמבר 15, 2018 10:31 pm

ברור שגדולי ישראל נגד זה,
תקרא את הודעותיהם של החוצניקי'ם כאן.
והתירוץ שכאן בא"י זה לא היה עובר, זה תירוץ של "אין ידם תקיפה", אבל ח"ו לייחס זאת ל"הסכמה שבשתיקה".

הרב תוכן,
קיימא לן אין אדם משים עצמו רשע [ואולי י"ל שכיון שכאן אינו האדם עצמו, שהרי מסתתר תחת כינוי מסויים, לא שייך כלל זה, וצ"ע...].


על כל פנים תסגי לן סהדותא דהרב תוכן, שהאונ' מלמדים כפירה בהדיא, אם כן
1. האם מותר להכנס לאונ' בדרך ארעי (בית הכסא וכיו"ב)?
2. כניסה לספריה הלאומית בירושלים?

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 15, 2018 10:52 pm

תם מה הוא אומר כתב:ברור שגדולי ישראל נגד זה,

נכון. כך כתבתי: (כמעט) כל גדולי ארה"ב התנגדו לכך.
תקרא את הודעותיהם של החוצניקי'ם כאן.
והתירוץ שכאן בא"י זה לא היה עובר, זה תירוץ של "אין ידם תקיפה", אבל ח"ו לייחס זאת ל"הסכמה שבשתיקה".

חביבי, דומני שאתה לא קראת את הודעותיהם. אדרבה, כתבו כאן שהגר"י רודרמן זצ"ל למשל אפי' לא נתן לכך רק "הסכמה שבשתיקה", אלא אדרבה אחז מכך לכתחילה שאלה שלא מתעתדים להיות כלי קודש, שילמדו באוניברסיטה (כך כתב הרב ליטוואק פון לייקווד, וכך גם אני שמעתי בעבר מאחרים), אמנם להבנתי הוא אכן היה חריג בכך בין גדולי ארה"ב (אולי גם הגר"י הוטנר זצ"ל?).

בכל אופן, התירוץ של "אין ידם תקיפה" אינו מספק, כי באר"י היו גדולים שגם אם ידם לא היתה תקיפה הם לא היו עוברים על כגון דא לסדר היום בשום אופן, ובוודאי של היו משמשים כראשי ישיבות בישיבות שכאלו, הלא אצלנו מקובל שאסור בכלל לכנות שם "ישיבה" למקומות כאלו.

וגם שכבר כמה עשרות שנים שידם של גדולי ארה"ב תקיפה על הציבור הרבה יותר ממה שהיתה שנים קודם לכן, ואעפ"כ המציאות היא עדיין כנ"ל, אם כי היא במגמה של שינוי. בוודאי שיכלו לומר אנו שומרים רק על פך השמן הקטן הטהור ואנו נלמד רק בישיבות על טהרת הקודש, כמו שאכן אמר הגר"א קוטלר זי"ע, והם לא אמרו זאת.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ה' נובמבר 15, 2018 11:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 15, 2018 10:58 pm

ישא ברכה כתב:בעז"ה

יש כאן שני נידונים.
1. יש מושג שנקרא בית עבודה זרה, מקום שעובדים בו לאלהים אחרים, וזה המקום שאסור להיכנס אליו. בית מינות זה לא בית ע"ז, אלא מקום שמלמדים בו דעות כפרניות. האם יש איסור להיכנס לבית מינות? צריך מקור מסברא או מקרא.
2. אוניברסיטה מורכבת מהמון תחומים וענינים, בחלקם אכן מלמדים דעות כנגד אמונת ותורת ישראל. אבל יש הרבה תחומים שאין בהם סתירות לאמונה ולתורה. האם תיאסר הכניסה לתחומים אלו מחמת הלימודים האחרים? לכאורה לא.

שבת קטז.
גופא הגליונים וספרי מינין אין מצילין אותם מפני הדליקה רבי יוסי אומר בחול קודר את האזכרות שבהן וגונזן והשאר שורפן אמר רבי טרפון אקפח את בני שאם יבאו לידי שאני אשרוף אותם ואת האזכרות שבהן שאפילו אדם רודף אחריו להורגו ונחש רץ להכישו נכנס לבית עבודה זרה ואין נכנס לבתיהן של אלו שהללו מכירין וכופרין והללו אין מכירין וכופרין ועליהן הכתוב אומר (אחר) [ואחר] הדלת והמזוזה שמת זכרונך
ע"ז יז.
ועברתי על מה שכתוב בתורה הרחק מעליה דרכך זו מינות ואל תקרב אל פתח ביתה זו הרשות ואיכא דאמרי הרחק מעליה דרכך זו מינות והרשות ואל תקרב אל פתח ביתה זו זונה וכמה אמר רב חסדא ארבע אמות

אמנם כ"ז באופן שכל המקום מיועד למינות ואין סיבה אחרת שיבא לשם. אבל כשיש שם דברים נוספים מלבד עיסוק במינות וכגון שיש שם לימודים בנושאים אחרים או ספרייה או אולם וכדומה שמצוי להיכנס אליהם, ודאי שאין בזה צד איסור. וכ"ש הוא מכניסה לבנייני תפילה של הרפורמים למטרות אחרות שהתיר ר' משה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=26074
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ה' נובמבר 15, 2018 11:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' נובמבר 15, 2018 11:00 pm

יש באמתחתי כמה עדויות וסיפורים מה הגרש"ז אויערבאך אחז על ישיבות תיכוניות כאן בארץ דוגמת ה'ישוב' ומערבא, שלא לדבר על גדולי בני ברק כמו הסטייפלער והרב שך.

אז למה אנו זקוקים להתפלפל בדעתו של הרב רודרמן? זה מזכיר את הפולמוס בדבר דעת הרב גוסטמן על הגיוס לצבא...

יש כאן מגמה לאחרונה לקרר כל דבר שבקדושה עם 'עובדות היסטוריות' והמון המון אפור אפור, העיקר שח"ו לא יהיה שחור (כמו כל רבותינו זי"ע ויבלחט"א) והדעות לא יהיו בהירות וברורות כצבע הלבן. זה הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 15, 2018 11:27 pm

בתחלת שנות המ׳, כתב פרופ׳ דתי ספר על עולם הישיבות בארה"ב. שמו הוא וויליאם הלמרייך. הוא ראיין הרבה ראשי ישיבות וגדולי הדור, כדוגמת הרב משה פיינשטיין ועוד. מקור דברי הרב רודרמן הם משם.

מה שכתבתי שהרב יעקב קמנצקי היה בעה"ב, אינו אלא שאין משם מקור לדעתו.

הסיפור עם הרב שך נאמרה לי ע"י העד ראיה להראות שהוא הכיר היטב את צביעותם של כמה קנאים, וד"ל. העד ראיה הוא מגדולי חכמי ארה"ב, ששאלות מסובכות שבארה"ב שהגיעו להרב אלישיב, נשלחו לשלחנו.

ולאלו הנוטרים למיניהם, אבקשה נא מקור לזה שגדולי בני ברק אחזו שאונ׳ הוא בית מינות. בינתיים יודעים רק שאחזו שיש בפתיחת מכללה בארץ ישראל משום הירוס הדת. כמובן דברים אלו תלויים בהמצב הקיימת, ואינם חקים קיימים לעולם. ומי קצת המציאות, יודע שאין להקיש בין ארץ לישראל לאמריקה ולא בין התקופות. ועוד שאלה אשאלה, האם היתה דעת הגרשז"א שיש לסגור את הישיבות התיכוניות? למשל, מי שמוכר חפצים עבור מוסדות, האם מותר לו למכור חפצים לישיבה תיכונית?
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ה' נובמבר 15, 2018 11:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 15, 2018 11:29 pm

נוטר הכרמים כתב:יש באמתחתי כמה עדויות וסיפורים מה הגרש"ז אויערבאך אחז על ישיבות תיכוניות כאן בארץ דוגמת ה'ישוב' ומערבא, שלא לדבר על גדולי בני ברק כמו הסטייפלער והרב שך.

אז למה אנו זקוקים להתפלפל בדעתו של הרב רודרמן? זה מזכיר את הפולמוס בדבר דעת הרב גוסטמן על הגיוס לצבא...

יש כאן מגמה לאחרונה לקרר כל דבר שבקדושה עם 'עובדות היסטוריות' והמון המון אפור אפור, העיקר שח"ו לא יהיה שחור (כמו כל רבותינו זי"ע ויבלחט"א) והדעות לא יהיו בהירות וברורות כצבע הלבן. זה הכל.

ידידי, גם לי יש באמתחתי שתי עדויות ישירות ומעניינות מרבינו מרן הגרש"ז זצוק"ל לגבי הישוב ומערבא. אבל אין עניינם לכאן.

בכל אופן, אין צורך להתפלפל בדעתו של הגר"י רודרמן, היא ידועה וברורה, ולא נצרכה אלא משום שהיה כאן מאן דהוא שסירב להאמין שבישיבות ארה"ב עוסקים בלימודי חול, וע"כ הבהירו לו את העניין, ומינה גם התפתח לבירור גישתם של גדולי ארה"ב לעניין.


המגמות לקרר וכו' וכו' נמצאות רק בראשך. דעות בהירות וברורות כצבע הלבן ישנן רק אצל מי שאינו טומן ראשו בחול, כ"א מכיר את המציאות, לא מתכחש לה, אלא מתמודד איתה ומפרש אותה בצורה מאוזנת כבר דעת ולא כילד קטן היודע רק לדקלם סיסמאות. מי שאינו נוהג כך, לא זו בלבד שאין לו דעות בהירות, אין לו דעות כלל, גם לא אפורות ואפי' לא שחורות. ואדם בוגר, כ"ש ת"ח בר דעת, לא יכול לחשוב שעם "עובדות הסטוריות" אפשר לקרר את הקדושה ושעם סילופי הסטורי מחזקים את הקדושה. הקדושה שלנו ותורת האמת שלנו לא בנויים ח"ו על סילוף או על הסתרה. הקדושה שלנו ותורת האמת שלנו לא נבהלים מפני האמת ההסטורית ולא מתקררים ממנה. לפלא עליך! באמת שלפלא עליך.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ה' נובמבר 15, 2018 11:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי שמש » ה' נובמבר 15, 2018 11:33 pm

יבנה כתב:
ישא ברכה כתב:בעז"ה

יש כאן שני נידונים.
1. יש מושג שנקרא בית עבודה זרה, מקום שעובדים בו לאלהים אחרים, וזה המקום שאסור להיכנס אליו. בית מינות זה לא בית ע"ז, אלא מקום שמלמדים בו דעות כפרניות. האם יש איסור להיכנס לבית מינות? צריך מקור מסברא או מקרא.
2. אוניברסיטה מורכבת מהמון תחומים וענינים, בחלקם אכן מלמדים דעות כנגד אמונת ותורת ישראל. אבל יש הרבה תחומים שאין בהם סתירות לאמונה ולתורה. האם תיאסר הכניסה לתחומים אלו מחמת הלימודים האחרים? לכאורה לא.

שבת קטז.
גופא הגליונים וספרי מינין אין מצילין אותם מפני הדליקה רבי יוסי אומר בחול קודר את האזכרות שבהן וגונזן והשאר שורפן אמר רבי טרפון אקפח את בני שאם יבאו לידי שאני אשרוף אותם ואת האזכרות שבהן שאפילו אדם רודף אחריו להורגו ונחש רץ להכישו נכנס לבית עבודה זרה ואין נכנס לבתיהן של אלו שהללו מכירין וכופרין והללו אין מכירין וכופרין ועליהן הכתוב אומר (אחר) [ואחר] הדלת והמזוזה שמת זכרונך
ע"ז יז.
ועברתי על מה שכתוב בתורה הרחק מעליה דרכך זו מינות ואל תקרב אל פתח ביתה זו הרשות ואיכא דאמרי הרחק מעליה דרכך זו מינות והרשות ואל תקרב אל פתח ביתה זו זונה וכמה אמר רב חסדא ארבע אמות

אמנם כ"ז באופן שכל המקום מיועד למינות ואין סיבה אחרת שיבא לשם. אבל כשיש שם דברים נוספים מלבד עיסוק במינות וכגון שיש שם לימודים בנושאים אחרים או ספרייה או אולם וכדומה שמצוי להיכנס אליהם, ודאי שאין בזה צד איסור. וכ"ש הוא מכניסה לבנייני תפילה של הרפורמים למטרות אחרות שהתיר ר' משה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=26074

אכן נראה פשוט כמ"ש שאין איסור להיכנס לצרכים המותרים אך יש להוסיף לחלק דמ"ש בגמ' שם קאי ככה"נ על הנוצרים הקדומים (המכונים בגמ' כ'מינים' וכ"מ מ'הגליונים') וייתכן שלכן זה חמור יותר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' נובמבר 15, 2018 11:40 pm

פ"ת, אין לי כח להתווכח ובודאי לא לקנטר, ולכן איני מציף את הנושאים הללו. תאמין לי שאת כל הנכתב כאן אני מכיר מימים ימימה, ואין כל חדש. הנושא הוא ההצפה של כל הנושאים הללו, שאיני יודע את מטרתה, אך מטבע הדברים אינה מוסיפה מאומה. אינני חושב שיש כאן התמודדות כל שהיא, לא מפחיד אותי שהבן שלי יחשף לדעתו של איזה גדול ששונה ממה שחונכנו או להרגלים אחרים בארה"ב ממה שנהוג בבני ברק. מה שמזיק זה ההיתדיינות והערעור של היסודות והנסיון להפך במוסכמות הללו ולהפוך אותם לקנאות או פוליטיקה כזאת או אחרת. תאמין לי שדעותי לא נולדו מקריאת יתד / הפלס, ואני חש עצמי מספיק בטוח להתמודד לוגית והשקפתית ולבאר מה טוב ומה רע בכל תופעה, אבל אינני חושב שההתמודדות הקשה היא עם גיבוב של נתונים ועובדות מכל מיני מחוזות נידחים.

על כל ציטוט עלוב מאיזה ספר על ר' יעקב קמינצקי או משהו דומה, יש לנו שיחות לוהטות במשנת רבי אהרן מבוארות ומבוססות מן המסד ועד הטפחות, ויש את האגרות של החזו"א שמכל מלה אפשר לבנות מערכה, קריינא דאגרתא, מכתבים ומאמרים וכו'. הם רבותינו ורבותיהם של כל בני הגולה באשר הם. בירור המציאות הכואבת בשטח בכל מיני מקומות, חשובים יותר או פחות, שלא תמיד תאמה את הרצוי והמחויב ע"פ התוה"ק אינה תורמת לכלום. מבחינתי זה כמו הדיונים המשמימים על כיסוי ראש הנשים בליטא לפני המלחמה.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי החושב » ה' נובמבר 15, 2018 11:55 pm

נוטר הכרמים כתב:אני חש עצמי מספיק בטוח להתמודד לוגית והשקפתית ולבאר מה טוב ומה רע בכל תופעה

בירור המציאות הכואבת בשטח בכל מיני מקומות, חשובים יותר או פחות, שלא תמיד תאמה את הרצוי והמחויב ע"פ התוה"ק אינה תורמת לכלום


מבואר מדבריך כאן ולעיל, שלימוד באוניברסיטה אינו תואם באופן עקרוני את המחויב ע"פ תורתנו הקדושה.
זה לא מפליא. יש המון אנשים שחושבים כך. אלא מאי? הוספת לטעון שהנך מסוגל לבאר זאת לוגית. וזה כבר מעניין.
לעיל הושמעה טענה: מה יעשו כאשר (או לו יצויר) כל אזרחי ישראל יהיו חרדים? וכי אפשר להתקיים כחברה בעולם המודרני בלי לימודים אקדמיים?
אשמח לתשובה לוגית בנושא.
התשובות מסוג: 'ה' יעזור', 'נחיה ונראה', 'המשיח יבוא לפני זה', 'אפשר ללמוד בבית הכסא' וכו' וכו' - בהחלט יתכן שהן נכונות. אבל אינן תשובות לוגיות

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' נובמבר 16, 2018 12:04 am

נוטר הכרמים כתב:פ"ת, אין לי כח להתווכח ובודאי לא לקנטר, ולכן איני מציף את הנושאים הללו. תאמין לי שאת כל הנכתב כאן אני מכיר מימים ימימה, ואין כל חדש. הנושא הוא ההצפה של כל הנושאים הללו, שאיני יודע את מטרתה, אך מטבע הדברים אינה מוסיפה מאומה. אינני חושב שיש כאן התמודדות כל שהיא, לא מפחיד אותי שהבן שלי יחשף לדעתו של איזה גדול ששונה ממה שחונכנו או להרגלים אחרים בארה"ב ממה שנהוג בבני ברק. מה שמזיק זה ההיתדיינות והערעור של היסודות והנסיון להפך במוסכמות הללו ולהפוך אותם לקנאות או פוליטיקה כזאת או אחרת. תאמין לי שדעותי לא נולדו מקריאת יתד / הפלס, ואני חש עצמי מספיק בטוח להתמודד לוגית והשקפתית ולבאר מה טוב ומה רע בכל תופעה, אבל אינני חושב שההתמודדות הקשה היא עם גיבוב של נתונים ועובדות מכל מיני מחוזות נידחים.

על כל ציטוט עלוב מאיזה ספר על ר' יעקב קמינצקי או משהו דומה, יש לנו שיחות לוהטות במשנת רבי אהרן מבוארות ומבוססות מן המסד ועד הטפחות, ויש את האגרות של החזו"א שמכל מלה אפשר לבנות מערכה, קריינא דאגרתא, מכתבים ומאמרים וכו'. הם רבותינו ורבותיהם של כל בני הגולה באשר הם. בירור המציאות הכואבת בשטח בכל מיני מקומות, חשובים יותר או פחות, שלא תמיד תאמה את הרצוי והמחויב ע"פ התוה"ק אינה תורמת לכלום. מבחינתי זה כמו הדיונים המשמימים על כיסוי ראש הנשים בליטא לפני המלחמה.

ידידי אשר כליבי, טוב שאין לך כח, כי גם לי אין. אם כי תמיד נחמד קצת לפטפט איתך...

בפורום שלנו אנשים בני תורה מתדיינים ומלבנים דעות ועובדות הסטוריות. ואדרבה, האמת שלנו צריכה רק להתחזק מכך. מי שמרגיש שדברים כגון הנ"ל מקררים אותו, לענ"ד הוא בבעיה גדולה, וכנראה שההשקפה התורנית שלו הינה שטחית וחיצונית מאד.
ובמחילתך, הזכרת העיתונים והפוליטיקה באמת מיותרת, העיתונים והפוליטיקה במהותם הינם ההתגלמות של השטחיות והחיצוניות.


ואגב, אין כזה דבר "ציטוט עלוב" מהגר"י קמנצקי זצוק"ל. אין כזה דבר.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' נובמבר 16, 2018 12:36 am

מה הסיפור על החפץ חיים ור' חיים סטאוויסקער?

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ו' נובמבר 16, 2018 12:39 am

יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' נובמבר 16, 2018 12:46 am

החושב כתב:
נוטר הכרמים כתב:אני חש עצמי מספיק בטוח להתמודד לוגית והשקפתית ולבאר מה טוב ומה רע בכל תופעה

בירור המציאות הכואבת בשטח בכל מיני מקומות, חשובים יותר או פחות, שלא תמיד תאמה את הרצוי והמחויב ע"פ התוה"ק אינה תורמת לכלום


מבואר מדבריך כאן ולעיל, שלימוד באוניברסיטה אינו תואם באופן עקרוני את המחויב ע"פ תורתנו הקדושה.
זה לא מפליא. יש המון אנשים שחושבים כך. אלא מאי? הוספת לטעון שהנך מסוגל לבאר זאת לוגית. וזה כבר מעניין.
לעיל הושמעה טענה: מה יעשו כאשר (או לו יצויר) כל אזרחי ישראל יהיו חרדים? וכי אפשר להתקיים כחברה בעולם המודרני בלי לימודים אקדמיים?
אשמח לתשובה לוגית בנושא.
התשובות מסוג: 'ה' יעזור', 'נחיה ונראה', 'המשיח יבוא לפני זה', 'אפשר ללמוד בבית הכסא' וכו' וכו' - בהחלט יתכן שהן נכונות. אבל אינן תשובות לוגיות


בעז"ה

יהיה ניתן בהחלט לבצע תיקונים והתאמה לאמונה ולמסורת. רוב המדעים אינם סותרים מאומה. תחומים מסוימים, שרובם פחות נצרכים למדע המדויק, אלא הם תאוריות מדעיות שונות. בתחומים אלו אין הרבה קושי לשנות את נקודת ההתחלה, ולפתוח כל התיחסות למציאות, מנקודת מוצא של בורא שברא את העולם וכו'.

הבעיה שכיום אי אפשר לקבוע את תכני הלימוד באופן עצמאי אלא מחויבים למל"ג וכו'.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי קראקובער » ו' נובמבר 16, 2018 12:58 am

פרנקל תאומים כתב:
נוטר הכרמים כתב:אני חורג מהנוהל הקבוע שלי לצמצם השתתפות פעילה בדיון בו לא אוכל לחדש למישהו או להפתיע, כבר יכולים לנחש את דעתי. אני מאמין באמונה שלמה בדברים שחרט ר' אלחנן הי"ד בדם לבו. אני גדלתי על הסיפור של הח"ח על ר' חיים ליב סטאוויסקער וכו' וכו', ולא יבלבלו אותנו עם כל מיני סיפורים. מעניין שיהודים שכל הזמן מנפנפים עם 'מרן שר התורה' לא טורחים לברר מה דעתו בנושא....

גם אני מצטרף לכל דבריך. אלא שלא ידעתי מה עניינם לכאן.

אגב, אתה אומר את ה"אני מאמין" הזה בבוקר כל יום אחרי התפילה עם כל הי"ג אני מאמין האחרים?
נ"ב:
למיטב ידיעתי רשכבה"ג שר התורה מרנא ורבנא הגרח"ק שליט"א איננו מתגורר בארה"ב ואיננו משמש בראשות אף אחת מישיבותיה של ארה"ב.

בעל הנוטר צודק ואין ספק שאם בחור מחוץ לארץ ישאל אותו הוא יגיד דעתו בלי להתחשב כלל וכלל מה דעת רבני אמריקה.

(מה באמת הקטע להכניס כל הזמן תוארים שמתאימים לעיתון או לתקופת הבחירות?!)

תם מה הוא אומר כתב:ברור שגדולי ישראל נגד זה,
תקרא את הודעותיהם של החוצניקי'ם כאן.
והתירוץ שכאן בא"י זה לא היה עובר, זה תירוץ של "אין ידם תקיפה", אבל ח"ו לייחס זאת ל"הסכמה שבשתיקה".

הרב תוכן,
קיימא לן אין אדם משים עצמו רשע [ואולי י"ל שכיון שכאן אינו האדם עצמו, שהרי מסתתר תחת כינוי מסויים, לא שייך כלל זה, וצ"ע...].

על כל פנים תסגי לן סהדותא דהרב תוכן, שהאונ' מלמדים כפירה בהדיא, אם כן
1. האם מותר להכנס לאונ' בדרך ארעי (בית הכסא וכיו"ב)?
2. כניסה לספריה הלאומית בירושלים?

'פלגינן' מעניין מאד, מצד אחד הוא לא קיים בכלל אבל מקבלים עדותו.

נ.ב. עדיין לא לגמרי ברור לי אם פותח האשכול מנסה למתוח את כולנו או שהוא באמת שואל בתמימות אם יש יהרג ואל יעבור להשתמש בשירותים של הספרייה הלאומית.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' נובמבר 16, 2018 1:06 am

האם תוכל להוכיח הכל לוגית, נוטר? למשל, זה שאתה טוען שהרב שך והסטייפלר הם רבותיו של כל בני הגולה? למה אנחנו מחוייבים לקבל את זה? ובפרט במקום שהם לא הגיעו לקרסוליו של הרב משה פיינשטיין (אני לא חייב להציב שם דג לשמו, גדול מרבן שמו) בלימוד?

בקיצור, אתה מדבר על לוגית, ומשתמש בסיסמאות. וכשאתה מזכיר את העיתונים, בשעה שאף אחד לא תבע אותך על כך, מלמדת אותנו משהו.

הרב אהרן קוטלר אמר את מה שאמר. היו אחרים בארה"ב, ואם העריכו אותו, לא קבלו את דעתו במדה שהוא אמר אותם. ואולי יש ליישב שגם הוא לא אחז אותם בקיצונות כזה, אלא שהיה לו מגמה ודרש אותו באופן זה. .לכן אנחנו רואים את דברים אלו בתוך דרשותיו ולא בתוך כתביו. משום שדרשות אינם משקפות אלא מקומם ושעתם, כמובן לכל מי שיש לו מח בקדקדו.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' נובמבר 16, 2018 1:17 am

שמואל_הקטן כתב:יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).

איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' נובמבר 16, 2018 1:18 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:האם תוכל להוכיח הכל לוגית, נוטר? למשל, זה שאתה טוען שהרב שך והסטייפלר הם רבותיו של כל בני הגולה? למה אנחנו מחוייבים לקבל את זה? ובפרט במקום שהם לא הגיעו לקרסוליו של הרב משה פיינשטיין (אני לא חייב להציב שם דג לשמו, גדול מרבן שמו) בלימוד?

בקיצור, אתה מדבר על לוגית, ומשתמש בסיסמאות. וכשאתה מזכיר את העיתונים, בשעה שאף אחד לא תבע אותך על כך, מלמדת אותנו משהו.

הרב אהרן קוטלר אמר את מה שאמר. היו אחרים בארה"ב, ואם העריכו אותו, לא קבלו את דעתו במדה שהוא אמר אותם. ואולי יש ליישב שגם הוא לא אחז אותם בקיצונות כזה, אלא שהיה לו מגמה ודרש אותו באופן זה. .לכן אנחנו רואים את דברים אלו בתוך דרשותיו ולא בתוך כתביו. משום שדרשות אינם משקפות אלא מקומם ושעתם, כמובן לכל מי שיש לו מח בקדקדו.

אחד הדברים שבגללם אסרו את making of a gadol הוא בגלל הנושא הזה (ואיני יכול להרחיב).

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ו' נובמבר 16, 2018 1:30 am

זאב ערבות כתב:
שמואל_הקטן כתב:יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).

איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.

הסיבות שרדפו את רמח"ל הן אחרות, וככל הידוע לי, הנושא כלל לא הוזכר בכל הפולמוס נגדו אפילו לא כסניף.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' נובמבר 16, 2018 2:01 am

קראקובער כתב:
פרנקל תאומים כתב:
נוטר הכרמים כתב:אני חורג מהנוהל הקבוע שלי לצמצם השתתפות פעילה בדיון בו לא אוכל לחדש למישהו או להפתיע, כבר יכולים לנחש את דעתי. אני מאמין באמונה שלמה בדברים שחרט ר' אלחנן הי"ד בדם לבו. אני גדלתי על הסיפור של הח"ח על ר' חיים ליב סטאוויסקער וכו' וכו', ולא יבלבלו אותנו עם כל מיני סיפורים. מעניין שיהודים שכל הזמן מנפנפים עם 'מרן שר התורה' לא טורחים לברר מה דעתו בנושא....

גם אני מצטרף לכל דבריך. אלא שלא ידעתי מה עניינם לכאן.

אגב, אתה אומר את ה"אני מאמין" הזה בבוקר כל יום אחרי התפילה עם כל הי"ג אני מאמין האחרים?
נ"ב:
למיטב ידיעתי רשכבה"ג שר התורה מרנא ורבנא הגרח"ק שליט"א איננו מתגורר בארה"ב ואיננו משמש בראשות אף אחת מישיבותיה של ארה"ב.

בעל הנוטר צודק ואין ספק שאם בחור מחוץ לארץ ישאל אותו הוא יגיד דעתו בלי להתחשב כלל וכלל מה דעת רבני אמריקה.

(מה באמת הקטע להכניס כל הזמן תוארים שמתאימים לעיתון או לתקופת הבחירות?!)

תם מה הוא אומר כתב:ברור שגדולי ישראל נגד זה,
תקרא את הודעותיהם של החוצניקי'ם כאן.
והתירוץ שכאן בא"י זה לא היה עובר, זה תירוץ של "אין ידם תקיפה", אבל ח"ו לייחס זאת ל"הסכמה שבשתיקה".

הרב תוכן,
קיימא לן אין אדם משים עצמו רשע [ואולי י"ל שכיון שכאן אינו האדם עצמו, שהרי מסתתר תחת כינוי מסויים, לא שייך כלל זה, וצ"ע...].

על כל פנים תסגי לן סהדותא דהרב תוכן, שהאונ' מלמדים כפירה בהדיא, אם כן
1. האם מותר להכנס לאונ' בדרך ארעי (בית הכסא וכיו"ב)?
2. כניסה לספריה הלאומית בירושלים?

'פלגינן' מעניין מאד, מצד אחד הוא לא קיים בכלל אבל מקבלים עדותו.

נ.ב. עדיין לא לגמרי ברור לי אם פותח האשכול מנסה למתוח את כולנו או שהוא באמת שואל בתמימות אם יש יהרג ואל יעבור להשתמש בשירותים של הספרייה הלאומית.


ה'פלגינן' הוא מפני שבמילתא דעבידא לגלויי לא חישי'.
ואאמע"ר שייך לגבי האדם עצמו.

אני תם!
ותם מה הוא אומר: מה זאת?
אלא שהאשכול כאן התדרדר לכל דיון אחר ולא לעיקר הדיון.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' נובמבר 16, 2018 2:05 am

ידוע שבכה"ג ההוראה היא:
שב ואל תעשה

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כניסה לאונברסיטה - בית מינות?!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' נובמבר 16, 2018 2:09 am

מנין ידוע?
[אגב, מקור הספק היה היות והייתי בדרכי וחיפשתי בית הכסא, ולא מצאתי אלא אונ'. ובזה ל"ש שוא"ת..].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים