מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי גל גל » ה' נובמבר 15, 2018 9:28 pm

בס''ד

פרשת בלק: האם מותר ללכת להצגה של קוסם

פתיחה

בפרשת השבוע שולח בלק בן ציפור את זקני מדיין וזקני מואב עם קסמים בידם, כדי לשכנע את בלעם לקלל את עם ישראל על מנת להשמידם. למרות שהמדרש אומר (רבה פרשה כ, יח) ''שבלק היה בעל קסמים ובעל נחש יותר מבלעם'', אפשר שבלעם מקלל טוב יותר, ולכן בלק העדיף לשלוח אותו ולא ללכת בעצמו.

בעקבות העיסוק בקסמים בפרשה, נעסוק השבוע במספר שאלות הנוגעות להלכות כישוף וקסמים. נראה את מחלוקת הראשונים בשאלה מהו אותו כישוף שאסרה התורה, מדוע אותו כישוף נאסר, ואת מחלוקת האחרונים בשאלה האם מותר ללכת להצגה של קוסם שמשתמש רק בזריזות ידיים בלבד.

עשיית קסמים

הגמרא במסכת סנהדרין (סז ע''ב) מחלקת בין שלושה סוגים של קסם: א. העושה כישוף ממש - דינו בסקילה. ב. האוחז את העיניים - עובר על איסור דרבנן. ג. המשתמש בספר יצירה - אינו עובר על איסור כלל, כי בניגוד לכשפים שחיצוניים ליהדות ומנוגדים לה, הכוחות בספר יצירה הם כוחות שהקב''ה נתן (רש''י ד''ה עסקי), ובלשון הגמרא:

''אמר אביי: הלכות כשפים כמו הלכות שבת, יש מהן בסקילה, ויש מהן פטור אבל אסור, ויש מהן מותר לכתחלה. העושה מעשה - בסקילה, האוחז את העינים - פטור אבל אסור, מותר לכתחלה - כדרב חנינא ורב אושעיא. כל מעלי שבתא הוו עסקי בהלכות יצירה, ומיברי להו עיגלא תילתא ואכלי ליה (= כל ערב שבת היו עוסקים בספר 'יצירה', בוראים עגל ואוכלים אותו).''

כדברי הגמרא פסקו להלכה הסמ''ג (לא תעשה נה) הרמב''ם (לא תעשה לד), אם כי לא ציינו בדבריהם את ההיתר להשתמש בספר יצירה. השולחן ערוך (יו''ד קעט, א) כן הזכיר היתר זה, אך מכל מקום בבאר היטב (שם, יא) הביא בשם הלבוש, שדבר זה דורש קדושה וטהרה מיוחדת (שמשום מה) לא נמצאות בדור הזה, וכך הדעה המקובלת ביחס
לשימוש בקבלה מעשית.

יש להוסיף שהנחלת שבעה (סי' טו) פסק, שבזמן הזה כדי לעזור למישהו מבחינה פסיכולוגית, מותר להפנותו למכשף וכדומה. הסיבה לכך היא, שהוא סבר שהאיסור נהג רק כאשר היו כשפים ממש בעולם, ולא בזמן הזה שנחלשו הכוחות הרוחניים. מכל מקום לא זו הדעה המקובלת, ולמעשה גם בזמן הזה אסור (מה עוד וכפי שנראה בהמשך הרמב''ם פירש אחרת את עניין הכשפים).

טעם האיסור

יוצא שלמעט דעת הנחלת שבעה, גם בזמן הזה נאסר לעשות כשפים. מדוע מעשה זה נאסר, ומה הם הכשפים שנאסרו? נחלקו בכך הרמב''ם והרמב''ן, וכפי שנראה בהמשך, יש לשאלה זו השלכה ישירה על השאלה איזה קסמים מותר לעשות:

א. הרמב''ם במורה נבוכים (ג, כט) ובהלכות עבודה זרה (יא, טז) כתב, שלמעשה אין בכשופים ובקסמים ממש: ''ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו''. הסיבה שבכל זאת נאסר השימוש בהם היא, שעובדי הכוכבים היו משתמשים בהם במהלכי טקסי העבודה זרה כדי להלהיב ולשכנע את הקהל, ויש להתרחק מכל סממן של עבודה זרה.

ב. הרמב''ן (דברים יח, ט. דרשת תורת ה' תמימה) חלק על הרמב''ם, וכמו רוב הראשונים סבר שיש בכשפים אמת מסויימת. הסיבה שבכל זאת נאסר על עם ישראל להשתמש בכשפים היא, שהקב''ה ייעד לעם ישראל מעלה גדולה יותר, להשתמש בנביא שצודק בכל דבריו, ולא בכשפים שלפעמים צודקים ולפעמים טועים (ועיין הערה ).

פסק הרמב''ם

אם כן למעשה כפי שראינו, הגמרא כותבת שהאוחז את העיניים עובר על איסור דרבנן. לפי פסק זה יש לברר כיצד מותר להביא קוסם להופעות, שהרי הקוסם עובר בחטא של אחיזת העיניים, ומי שמזמין אותו מכשיל אותו בעבירה. למעשה נחלקו הפוסקים בשאלה זו, בעקבות סתירה בדברי הרמב''ם בפרק יא מהלכות עבודת כוכבים:

בהלכה ט' כתב הרמב''ם, שהאוחז את העניים ומראה כאילו עשה מעשה קסמים לוקה מהתורה, וכמו אדם שעשה מעשה בעקבות האצטגנינות. לעומת זאת בהלכה ט"ו באותו הפרק כתב הרמב''ם, שרק העושה מעשה כשפים עובר על איסור דאורייתא וחייב סקילה, ואילו האוחז את העניים לוקה רק מכת מרדות – מכות מדברי חכמים, ובלשונו:

''ט. כל העושה מפני האצטגנינות וכיון מלאכתו באותו העת שקבעו הוברי שמים הרי זה לוקה שנאמר לא תעוננו, וכן האוחז את העינים ומדמה בפני הרואים שעושה מעשה תמהון והוא לא עשה הרי זה בכלל מעונן ולוקה. טו. המכשף חייב סקילה והוא שעשה מעשה כשפים, אבל האוחז את העינים והוא שיראה שעשה והוא לא עשה לוקה מכת מרדות.''

דעת האוסרים

דעה ראשונה שיישבה את הסתירה ברמב''ם, וממנה עולה שאכן אסור בזמנינו להזמין קוסם להצגות, מופיעה בדברי הב''ח (יו''ד סי' קעט), ובעקבותיו גם בש''ך (יו''ד קעט, יז), הרב עובדיה יוסף (יביע אומר ח''ה יו''ד סי' יד), הרב וואזנר (שבט הלוי ה, קכט), החכמת אדם (כלל פט, ו) ועוד. הם טענו שכדי ליישב את הסתירה יש לחלק בין שני סוגי קסמים:

הלכה ט: כאשר הרמב''ם בהלכה ט' פסק שהקוסם לוקה מדאורייתא, הוא מדבר על קוסם שמשתמש בזריזות ידיים, קוסם כזה עובר בלאו של 'לא תעוננו', מכיוון שהוא גורם לצופים לחשוב כאילו נעשה מעשה קסמים ששינה את המציאות. כך הוא למד גם מלשון הרמב''ם בספר המצוות (מצווה לב) שכתב שאפילו מעשה של זריזות ידיים אסור מהתורה.

הלכה ט''ו: בהלכה ט"ו לעומת זאת בה כתב הרמב''ם שהאוחז את העיניים עובר על איסור דרבנן, מדובר על קוסם שמבלבל את עיני הצופים, וגורם להם לחשוב כאילו נעשה מעשה במציאות. מצד אחד יש בכך איסור, כי אחרי הכל הצופים חשבו שנעשה קסם. מצד שני, בגלל שהוא פעל על המציאות (כפי שעושה הקוסם בהלכה ט') אלא שרק מאחז את העיניים, אין בכך איסור דאורייתא.

אם כן יוצא לפי דברי הב''ח ושאר האחרונים שצעדו בשיטתו, שאכן אסור להזמין קוסם להצגה, למרות שהוא רק עושה קסמים של זריזות ידיים, ומי שמזמין אותו עובר על איסור של לפני עיוור לא תתן מכשול. גם לשאר הנוכחים בהצגה אסור להמצא, מכיוון שעליהם למחות בעובר העבירה, ולא לתמוך בו, ובלשונו של החכמת אדם:

''עוד אמרו, איזהו מעונן? הוא מין התחבולה מחובר אליו קלות התנועה, עד שתדמה לאנשים שיעשה עניינים שאין אמיתתו בהם. יקחו חבל וישימו אותה בבגדיהם ויוציאו נחש, וישליך טבעת לאוויר ואחר כך יוציאו מפי אדם העומד לפניו והעושה זה לוקה. ומזה תראה שאותן הבדחנים שעושין כדברים אלו בחתונות ונקראים 'טאשין שפילער' עוברים בלאו, והמצווה לעשותן עובר משום לפני עיוור, ולכן מי שבידו למחות צריך למחות וכל שכן שאסור להסתכל ולראותם''.

דעת המתירים

למרות שכפי שראינו יש לא מעט שאוסרים להיות בהצגה של קוסם, יש גם פוסקים שמתירים וביניהם הרב שטרנבוך (תשובות והנהגות א, תנה) הרב חיים דוד הלוי (עשה לך רב ב, מד) והרב מאזוז (אתר ישיבת כסא רחמים), וכן מובאת שמועה רחוקה בשמו של החזון איש (תשובות והנהגות שם). בטעם ההיתר מצינו שני כיוונים:

כיוון ראשון - יישוב הסתירה בצורה אחרת: הרב חיים דוד הלוי (עשה לך רב ב, מד) סבר שיש לפרש אחרת מהפוסקים הנ''ל את הסתירה ברמב''ם. הוא טען, שכאשר הרמב''ם כתב בהלכה ט' שהקוסם לוקה מדאורייתא, כוונתו לקוסם שעשה כישוף ממש על עיני המתבונן שגורם לו לחשוב שחל שינוי במציאות. בהלכה ט"ו לעומת זאת שפסק הרמב''ם שלוקים רק מדרבנן, דיבר הרמב''ם על קוסם שעשה קסם במציאות, ויש בכך איסור פחות חמור, מכל מקום לעשות קסם בזריזות עיניים - אין איסור.

כיוון שני - דעת הרמב''ן בקסמים: רוב הפוסקים שנקטו שמותר ללכת להצגה של קוסם, חלקו על הרב חיים דוד הלוי ביישוב הסתירה (מכיוון שמדברי הרמב''ם בספר המצוות והלכות עבודה זרה לא משמע כך), והסכימו לסוברים שלדעת הרמב''ם אכן אסור ללכת להצגה של קוסם המשתמש בזריזות ידיים.

אף על פי כן הם התירו ללכת, בעקבות דעת הרמב''ן ביחס לקסמים. כפי שראינו לעיל, נחלקו הרמב''ם והרמב''ן בשאלה האם יש בקסמים ובכשפים אמת. לדעת הרמב''ן יש בהם אמת, ואף על פי כן נאסר על ישראל להשתמש בהם (אלא רק בנביא). לדעת הרמב''ם לעומת זאת אין בהם אמת, אלא שהכשפים היו מעשים שהיו עושים עובדי העבודה זרה ולכן יש להתרחק מהם.

בעקבות כך הרדב''ז (אלף סי' תרצה) שצידד בדברי הרמב''ן טען, שהרמב''ם סבר שיש איסור בזריזות ידיים, משום שלשיטתו אין במציאות קסמים, לכן כאשר התורה אסרה קסמים, היא אסרה רק דברים שקיימים במציאות (= זריזות ידיים), ולא דברים שלא קיימים (=כישופים). הוא לעומת זאת סובר שיש במציאות מעשי כשפים, ואותם התורה אסרה, בלשונו:

''ומכל מקום הוא (= הרמב''ם) ז"ל אזיל לשיטתיה (= הולך לשיטתו) דסבירא ליה, שהכל הבל ואין שם לא אחיזת עינים ולא כישוף אלא הכל תחבולה, אבל האמת הוא שיש מעשה כשפים ומעשה שדים ומעשה אחיזת עינים בפועל, שאם לא כן לא היה הכתוב מחייב מיתה למכשף מפני מעשה ההבל ולא היה מחייב מלקות מפני קלות ומהירות ידים ותחבולה .''

גניבת דעת

גם לדעת המתירים שראינו לעיל יש בעיה נוספת בעשיית קסמים, והיא גניבת דעת. הגמרא במסכת חולין (צד ע''א) כותבת שאסור לרמות אדם ולגנוב את דעתו, למשל, אסור למארח להראות לאורחו כאילו היה פותח בקבוק יין יקר בשבילו (והוא לא באמת מתכוון לעשות כך), מכיוון שבעקבות כך האורח מחזיק טובה למארח בחינם.

הוא הדין טוען הרב שטרנבוך (שם) ביחס לקסמים, כאשר הקהל חושב שמדובר בכישוף ממש הקוסם בעצם גונב את דעתו (וכן משמע מספר המצוות לרמב''ם). משום כך כתב שאמנם מותר להתיר לעשות קסמים שמקורם בזריזות ידיים, אבל רק בתנאי שהקוסם יודיע לפני ההופעה לקהל שמדובר בזריזות ידיים בלבד, ואף יש לתלות פתק שמודיע על כך, ובלשונו:

''ולדינא נראה שבודאי איסור גמור כשלא מכירים אבל אם מודיע מפורש שאין זה כישוף רק חכמה שכל אחד יכול ללמוד מותר, אבל חוששני שמא יראו האחיזת עינים ולא ישמעו מה שמפרש שאין זה כישוף, ולכן נראה להחמיר ואין היתר אלא שתולה פיתקא גלוי ומפורסם בלשון המדוברת 'אין זה בכישוף רק חכמה לבד' ואז נראה שאין איסור.''

הרב מאזוז (באתר של ישיבת 'כסא רחמים') הלך צעד נוסף קדימה ופסק, שלא זו בלבד שעל הקוסם לומר להקל שאין במעשיו כישוף, אלא הוא גם צריך להראות לקהל איך לפחות קסם אחד עובד, כדי שישתכנעו שלא מדובר בכישוף. מכל מקום כוונת שניהם שיש לוודא שאכן הקהל מבין שמדובר בזריזות ידיים בלבד.

לכאורה היה מקום לומר שבזמנינו אין חשש, וכולם יודעים שזה לא ממש קסם ואין אפילו צורך להודיע לקהל שאין זה קסם, אבל ככל הנראה אין הדבר כך. גם בזמנינו יש לא מעט שסוברים שמדובר בקסם ממש - לפני מספר שנים היה בארץ קוסם שטען, שיש לו כוחות על טבעיים והוא יכול לכופף כפיות בכוח המחשבה, ורבים האמינו שמדובר בכוחות ממש.
קבצים מצורפים
7. בלק שנה א' - האם מותר ללכת להצגה של קוסם.pdf
(111.11 KiB) הורד 130 פעמים
נערך לאחרונה על ידי גל גל ב א' יוני 28, 2020 3:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ו' נובמבר 16, 2018 9:05 am

גל גל כתב:אמנם, גם לדעת המתירים, יש בעיה נוספת בעשיית קסמים, שהקהל חושב שמדובר בכישוף ממש, ויש כאן איסור של גניבת דעת. משום כך פסק הרב שטרנבוך (תשובות והנהגות ח''א סי' תנה) להתיר לעשות קסמים שמקורם בזריזות ידיים, ובלבד שהקוסם יוודא לפני ההופעה שהקהל מודע לכך שמדובר בזריזות ידיים בלבד (הוא כתב שלא מספיק שהקוסם רק יגיד שאין בכך כישוף, משום שעלולים להיות צופים שלא יישמעו את דבריו ויחשבו שמדובר בכישוף ממש, לכן צריך שהקוסם יתלה פתק שכתוב בו, שמדובר בזריזות ידיים בלבד).

הרב מאזוז (מובא באתר של ישיבת 'כסא רחמים') פסק, שבנוסף לכך שהקוסם צריך להגיד להם שאין בכך כישוף, הוא צריך להראות לקהל לפחות איך קסם אחד עובד, כדי שישתכנעו שלא מדובר בכישוף.
אפשר שבימים קדמונים היה מקום לחוש לגניבת דעת אך בימינו אם הקהל עבר את גיל 3 הוא יודע היטב שמדובר בזריזות ידים.

מנקיי הדעת שבירושלים
הודעות: 102
הצטרף: ה' אפריל 20, 2017 7:56 pm
שם מלא: משה כהן

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי מנקיי הדעת שבירושלים » ו' נובמבר 16, 2018 9:15 am

הדרך הכי טובה להשחית את הנוער היא להדריך אותו להעריך יותר את אילו שחושבים כמוהו מאשר את אילו שחושבים אחרת
(פרידריך ניטשה)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 16, 2018 9:20 am

בילדותי קראתי בעלון 'אל המעיין' הכיצד באירועים מזמינים קוסם והרי הגר"ע יוסף אסר במפורש?
וענו שם שכבר הורה שאם מגלה קסם אחד מותר (כמובא פה בשם הרב מאזוז).

לפני כ-15 שנים היו קבוצת רבנים (לא מפורסמים, כמדומני) שרצו לאסור מסיבה אחרת.
כדי שאנשים לא יפסיקו להאמין בניסים בדומה למה שאמר אליהו בכרמל 'ענני כדי שלא יאמרו מעשה כשפים הוא'.

שימי אילוזיני (קוסם חרדי, בעל תשובה) אמר לי שהלך לרב קרליץ ועוד ואמרו לו שמותר אם מגלה קסם אחד
ושלא יעשה כמה קסמים מסויימים (איני יודע אלו).

גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי גל גל » א' נובמבר 18, 2018 8:09 am

חשבונות רבים כתב:
גל גל כתב:אמנם, גם לדעת המתירים, יש בעיה נוספת בעשיית קסמים, שהקהל חושב שמדובר בכישוף ממש, ויש כאן איסור של גניבת דעת. משום כך פסק הרב שטרנבוך (תשובות והנהגות ח''א סי' תנה) להתיר לעשות קסמים שמקורם בזריזות ידיים, ובלבד שהקוסם יוודא לפני ההופעה שהקהל מודע לכך שמדובר בזריזות ידיים בלבד (הוא כתב שלא מספיק שהקוסם רק יגיד שאין בכך כישוף, משום שעלולים להיות צופים שלא יישמעו את דבריו ויחשבו שמדובר בכישוף ממש, לכן צריך שהקוסם יתלה פתק שכתוב בו, שמדובר בזריזות ידיים בלבד).

הרב מאזוז (מובא באתר של ישיבת 'כסא רחמים') פסק, שבנוסף לכך שהקוסם צריך להגיד להם שאין בכך כישוף, הוא צריך להראות לקהל לפחות איך קסם אחד עובד, כדי שישתכנעו שלא מדובר בכישוף.
אפשר שבימים קדמונים היה מקום לחוש לגניבת דעת אך בימינו אם הקהל עבר את גיל 3 הוא יודע היטב שמדובר בזריזות ידים.


אני לא מסכים, לפני כמה שנים היה קוסם בארץ שכופף כפיות, והרבה מאוד אנשים חשבו שמדובר בקסם ממש...


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 18, 2018 3:16 pm

גל גל כתב:אני לא מסכים, לפני כמה שנים היה קוסם בארץ שכופף כפיות, והרבה מאוד אנשים חשבו שמדובר בקסם ממש...

והיום רוב הציבור יודע שזה שטויות. (אך יש עדיין מקום לדבריך כי רק רוב הציבור יודע).

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי אבני גזית » א' נובמבר 18, 2018 6:02 pm

יאיר כתב:
גל גל כתב:אני לא מסכים, לפני כמה שנים היה קוסם בארץ שכופף כפיות, והרבה מאוד אנשים חשבו שמדובר בקסם ממש...

והיום רוב הציבור יודע שזה שטויות. (אך יש עדיין מקום לדבריך כי רק רוב הציבור יודע).


בטוח שכל הקסמים הם זריזות ידיים ואחיזת עיניים ללא שימוש בכוחות מאגיים?

האם גם המדע המודרני סבור כך?

לדעתי, אחיזת עיניים זה לומר שקסמים זה רק אחיזת עיניים. למדתי הרבה בתחום זה, ויש שם הרבה כוונות לכוחות מסוימים, במילים עדינות.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי עקביה » א' נובמבר 18, 2018 6:37 pm

אבני גזית כתב:
יאיר כתב:
גל גל כתב:אני לא מסכים, לפני כמה שנים היה קוסם בארץ שכופף כפיות, והרבה מאוד אנשים חשבו שמדובר בקסם ממש...

והיום רוב הציבור יודע שזה שטויות. (אך יש עדיין מקום לדבריך כי רק רוב הציבור יודע).


בטוח שכל הקסמים הם זריזות ידיים ואחיזת עיניים ללא שימוש בכוחות מאגיים?

האם גם המדע המודרני סבור כך?

לדעתי, אחיזת עיניים זה לומר שקסמים זה רק אחיזת עיניים. למדתי הרבה בתחום זה, ויש שם הרבה כוונות לכוחות מסוימים, במילים עדינות.

בעבר העליתי קובץ זה ואיני זוכר היכן, לכן אני מעלהו שוב.
מסיפור זה יש ללמוד שגם מכשפים ממש הם סתם מאחזי עיניים ואין בהם ממש.
קבצים מצורפים
מהודו ועד כוש.pdf
(42.78 KiB) הורד 232 פעמים

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי פלגינן » א' נובמבר 18, 2018 7:18 pm

יעוין במצ"ב עלון מס' 82.
קבצים מצורפים
לְכָל הָאֹתֹת וְהַמּוֹפְתִים גליונות עומק הפשט שיטות ריפוי מח אחד עין הרע עופרת קסמים ספר יצירה גולם.pdf
(4.35 MiB) הורד 1120 פעמים

מרדכי ש.
הודעות: 101
הצטרף: א' נובמבר 19, 2017 10:50 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי מרדכי ש. » א' נובמבר 18, 2018 8:07 pm

כבר התפרסם "אתגר מיליון הדולר להוכחת העל-טבעי", אתגר שהקוסם ג'יימס רנדי בא להוכיח על ידו שאין שום אדם היכול להוכיח שיש לו כוחות על טבעיים.
דווקא מעניין שחלק מהאנשים שהגיעו להוכיח את כוחם, באמת האמינו בעצמם, וממש נשברו כשגילו שהם רימו את עצמם.
כן, גם אורי גלר נפל בזה, ותבע שלש פעמים את רנדי בבית משפט על הוצאת דיבה, ובכולם הוא הפסיד, אבל אנשים המשיכו להאמין לו... ממש מדהים.
האם לא להאמין לשום דבר? שמעתי שהגרי"ז פעם אמר שהוא לא מאמין למה שאינו מי"ג עיקרים... לא יודע אם זו שמועה מוסמכת, אבל הרעיון מובן.
מצד שני לא מומלץ להאמין למדעניסטיים ללא גבול. אדם שבטוח במאת האחוזים שתופעה על טבעית היא לא נכונה, לכאורה טועה. כי מעולם, המדע לא התיימר לתחום בתוכו גם את תחום העל-טבעי, (ואם היה עושה כן, כמו שלעיתים הוא עושה, כבר היה משתנה שמו לטבעי..). והטענה שבאמת אין כזה תחום שהוא על טבעי, ודאי לא הוכחה מעולם. (וגם לא תוכל להיות מוכחת מדעית, כי אם יהיה לזה חוקיות ואפשרות הפרכה, זה כבר יהיה חוק מדעי..).
תופעה מעניינת שקראתי פעם, ובינתיים בנסיונותי היא ממש הוכחה כנכונה:
ככל שאדם מאמין במהרה בתופעות על טבעיות, כך הוא יכשל מהר יותר בשאלה הבאה: "אדם מטיל מטבע של שקל שש פעמים בלבד. בכל זריקה המטבע יכול ליפול על אחד משני צידיו. יש אפשרויות רבות של צירופים שונים לצורה בה המטבע יפול ברצף של שש זריקות מסויימות. מבין שלשת האפשרויות הבאות, איזו מהן הכי סבירה? 1. עץ עץ עץ אחד אחד אחד. 2. עץ עץ עץ עץ עץ עץ. 3. עץ אחד עץ עץ אחד אחד. יודגש כי ישנם המוני אפשרויות, אולם מבין שלשת האפשרויות הספציפיות הללו, איזו הכי סבירה?"
כמובן ששלשת האפשרויות זהות, אולם מאמיני העל טבעי יבחרו תמיד באפשרות ה'מפוזרת' כביכול. אות לכך שהם לא מספיק 'תופסים' את החשבונאות הקרה. (אחד מהם אף הגדיל להסביר לי ש'מה לעשות, המציאות היא ככה', כתגובה להסברי המתמטי שהאפשרויות זהות).

ונראה שלמעשה בהחלטה על סיפור על-טבעי כזה או אחר, ההחלטה האם להאמין לו או לא, תהיה כמו בבירור על דברים חשובים אחרים. אם בבירור על שידוך לילד נברר עד היכן שידנו מגעת ונסמוך על הצלבת מידע רב ממקורות רבים, גם אם כפרן יטען לנו שאולי אנו טועים, אנו נהיה בטוחים שלא. מצד שני, לא נוכל להאמין לכל פטפטת ראשונית של שדכן תאב דמים.
וזו גישתי האישית על הטענה שהוזכרה שהפרכת סיפור בדים עלולה לפגום בסיפורי מסורת מוצקה. בדוק, ברר, הצלב מידע, והשווה, ואז תראה מיד את הקרקע המוצקה עליה המסורת היהודית עומדת.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 18, 2018 10:21 pm

אבני גזית כתב:
יאיר כתב:
גל גל כתב:אני לא מסכים, לפני כמה שנים היה קוסם בארץ שכופף כפיות, והרבה מאוד אנשים חשבו שמדובר בקסם ממש...

והיום רוב הציבור יודע שזה שטויות. (אך יש עדיין מקום לדבריך כי רק רוב הציבור יודע).


בטוח שכל הקסמים הם זריזות ידיים ואחיזת עיניים ללא שימוש בכוחות מאגיים?

האם גם המדע המודרני סבור כך?

לדעתי, אחיזת עיניים זה לומר שקסמים זה רק אחיזת עיניים. למדתי הרבה בתחום זה, ויש שם הרבה כוונות לכוחות מסוימים, במילים עדינות.

באיזה תחום בדיוק? מעניין לשמוע

מקוה שאינך מתכוון לתחום הקסמים (של קוסמים רגילים).

[אני לא טוען שאין כוחות על טבעיים וכדומה, דיברתי רק על תחום הקסמים]

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי אבני גזית » א' נובמבר 18, 2018 11:16 pm

פאראפסיכולוגיה, ולא רק טלפתיה. פסיכו קינזיס, טל קינזיס ועוד. זה התחיל מדבר קטן שהצדיק רב דניאל פריש ביקש ממני לברר, ומאז הסקרנות התרחבה.

ואגב, הנחתו היפה של מרדכי ש. דלעיל שאין אקסיומות מדעיות בתחום, הדבר לא מדוייק.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 19, 2018 12:05 am

אנא, תבדיל בין זה לבין קסמים (של ימינו), אין בינהם קשר.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ב' נובמבר 19, 2018 11:56 pm

אבני גזית כתב:בטוח שכל הקסמים הם זריזות ידיים ואחיזת עיניים ללא שימוש בכוחות מאגיים?

האם גם המדע המודרני סבור כך?

סיכום די מאוזן על דעתו של האי אילנא רברבא "המדע המודרני".
פרה-פסיכולוגיה.pdf
(3.3 MiB) הורד 333 פעמים

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' נובמבר 20, 2018 1:26 am

הגרנ"ק טען שאם מראים לצופים קסם או שניים ומוכיחים שהכל אחיזת עינים ותעתוע ראיה, מותר. ועי' שלהי דקייטא בזה.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ש' דצמבר 19, 2020 7:26 pm

חשבתי בעניין זה בפרשת השבוע, שיל"ע לדעת הרמב"ם (מו"נ ג כט, ובהלכ' ע"ז י"א ט"ז) שאין בקוסמים ובניחוש ממש בכלל ואינו אלא כעין אחיזת עניים. וא"כ יש להקשות שנמצא שיוסף היה מנחש ממש, כי הרי כל מנחש אינו אלא עושה כאילו שהוא מנחש, ומה שיוסף עשה כאילו שמנחש יהיה לרמב"ם ניחוש ממש?

ואולי לדעתו זה ביאור הפסוק כי נחש ינחש איש אשר כמוני, והיינו שיוסף מעולם לא אמר שהוא מנחש, אלא אמר שאנשים כמותו מנחשים, כי אילו אמר שהוא מנחש היה בכלל המנחשים.

ואולי י"ל בדעת הרמב"ם שרק הסכלים מאמינים בניחוש, שא"כ ודאי לא האמינו השבטים באמת בניחוש שניחש יוסף, אלא המה ראו כן תמהו כמו שכתוב ויתמהו האנשים איש אל רעהו כי באמת לא הבינו איך יתכן דבר כזה, אבל עכ"פ לא האמינו שהיה כאן ניחוש באמת. וא"כ ככל שהם לא יאמינו בניחוש בכלל וכלל, נמצא שיוסף לא היה מנחש כלל, כי כל עניין הניחוש הוא כעין אחיזת עניים למי שמאמין בו, אבל למי שאינו מאמין בו בכלל, מה ניחוש איכא כאן, הלא לא נאחזו עניהם בכלל. (והוא כגמ' סנהדרין סז: שכתוב שהאוחז עניים פטור אבל אסור ועי' רמבם פי"א מהלכות ע"ז הלכה ט, והלכה ט"ו, ועי' אגרות משה יו"ד ד יג שכתב שככל שידוע ומפורסם שאינו אלא אחיזת עניים והוא דרך טבעי מותר).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם מותר ללכת להצגה של קוסם?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' דצמבר 19, 2020 7:28 pm

יעויין חזו"ע שבת סוף ח"ג.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים