שאלה נכבדה נשאלה כאן, וכדי לענות עליה צריכים אנו לירד אל יסודה ואל שורשה.
א.
כלל גדול הוא כי כל דברי המקובלים על הכוונות אחוזים ותלויים בדבריהם על האצילות ועל הספירות. אי אפשר להבין אפוא את סדר הכוונות בלא לדעת תחילה את סדר האצילות והספירות, ועל כן לעולם יש להבין תחילה את שער ההקדמות ואחר את שער הכוונות.
משום כך עלינו להקדים ולשאול: מהי האצילות ומהי דרך פעולת ספירותיה?
התשובה ארוכה מני ים, ולא נוכל לכותבה כולה. נסתפק כאן בתחילתה.
האצילות איננה עולם, וספירותיה אינן מערכת חוקים.
האצילות איננה נמצאת למעלה, ואין צורך לקחת סולם ולהעפיל אליה.
כדי להבין מהי האצילות עלינו לחזור אל השאלה היסודית: ה' אחד, אין לו דמות הגוף, וכיצד הוא ירד על הר סיני וכיצד הוא מדבר עם האדם? מצד אחד נאמר 'ואל מי תדמיוני ואשוה', ומצד אחד נאמר 'ויחר אף ה''. על שאלה זו נאמרו שלוש תשובות.
חז"ל אמרו: מידות. מידות של רחמים ומידות של דין.
ההולכים בדרכי הפילוסופיה אמרו: תארים. תארי הפעולה ותארי המשפט כו'.
המקובלים אמרו: ספירות. ספירת חסד, ספירת גבורה וכו'.
וכולם לדבר אחד נתכוונו להסביר: כיצד ה' אחד, שאין לנו השגה בו, מתגלה בפנים אחדות ובדרכים שונות.
ב.
מכאן עולה כי כאשר אדם עומד בתפילה ואומר: האל הגדול הגבור והנורא, יכול הוא להבין מלים אלו בשלוש דרכים:
א. מידות.
ב. תארים.
ג. ספירות.
ברור לכל יהודי ויהודי – פועל, סוחר, תלמיד חכם, פילוסוף או מקובל – כי המידות והתארים והספירות מבטאים את התגלותו של ה' אחד בעולמנו, ואין בין המידות ובין התארים ובין הספירות אלא הבדלי הסבר ולא הבדלי מהות.
ג.
כשם שברור לכל יהודי ויהודי כי המידות והתארים מבטאים את רצון ה' ית', כך ברור לכל יהודי ולכל מקובל כי הספירות מבטאות את רצון ה' ית'.
וכשם שכל המתפלל ומזכיר את י"ג מידות הרחמים יודע כי אין הוא עצמו מפעיל את י"ג מידות הרחמים, אלא הוא מבקש מה' ית' שהוא יואיל ברצונו המוחלט להתגלות אלינו במידות הרחמים ולא במידות הדין, כך בדיוק – כך בדיוק נמרץ – יודע כל מקובל כי אין הוא עצמו מפעיל את הספירות אלא הוא מבקש מה' ית' שהוא יואיל ברצונו המוחלט להתגלות אלינו בספירה פלונית ובספירה אלמונית.
אין בין בקשת י"ג מידות הרחמים ובין כוונת המשכת השפע מאבא ואימא אל זעיר אנפין ונוקביה ולא כלום. שתי אלו היינו הך הן! כאן וכאן מבקש האדם בתפילתו מה' ית' לבדו כי הוא ברצונו יקשיב לתחינת האדם ויתגלה במידות הרחמים וימשיך את השפע לעולמנו.
ד.
כל היסודות הללו נכללו במשפט אחד של חכמים שחזרו עליו המקובלים שוב ושוב: אליו ולא אל מידותיו. ביסוד זה אין הבדל ואין הפרש בין המקובלים הראשונים ובין המקובלים האחרונים.
ה.
הלשון 'יכוון' נמצאת הן בסידורו של ר' משה קורדובירו והן בסדרי הכוונות של האר"י, ואין בין האר"י ובין הרמ"ק אלא תוספת פירוט.
ו.
שאלו כאן על הכוונות, כביכול האדם מסבב את הספירות בעצמו. שאלה זו יכולה להישאל גם על ההנהגה, ואדרבא, צריכה היא להישאל תחילה – שהרי ההנהגה קודמת לתפילה.
המקובלים דיברו על המשכת השפע מספירות חכמה ובינה ועל המשכת השפע משבע הספירות התחתונות. הם דיברו על המשכת השפע לקיום העולמות מהזיווג הקבוע של אבא ואימא ועל המשכת השפע לברכה ולחירות מהזיווג של זעיר ונוקביה שנעשה לפרקים. וכאן עולה השאלה: האם הספירות פועלות מעצמן? מדברי המקובלים אפשר להבין כי יש כאן מערכת חוקים שפועלת בעצמה, והיכן הקב"ה? האם נתן את עולמו בידי הספירות כשם שיצר מערכת של חוקי הטבע הקובעת אימתי תזרח השמש ואימתי תשקע?
ברור לכל מקובל דחד יומא כי הספירות אינן פועלות בעצמן. הן מידות של הקב"ה, הן תארי פעולה של הקב"ה, הן דרכים שהקב"ה מהלך בהן. הבנות אלו הן יסודה של הקבלה, ובלעדיהן אין מאומה. משום כך המקובלים אינם יכולים – וגם אינם צריכים – לחזור בכל שורה ושורה ולכתוב שוב ושוב: הקב"ה ברצונו ית' מפעיל את זיווג אבא ואימא כדי להמשיך את השפע הקבוע לחיות העולמות והמלאכים והקב"ה ברצונו ית' מפעיל את זיווג זעיר ונוקביה כדי להמשיך את השפע לברכה ולחירות.
כך כתב במפורש ר' שבתי הורביץ, בספרו נשמת שבתי הלוי, פראג שע"ו, דף ט ע"ג:
'ולא אמר בהן עד א"ס, דקשה למה לא אמר בהן עד א"ס... אלא מאי אית לך למימר מאחר שהזכיר אצל חכמה ותבונה עד א"ס סמך על זה בשאר הספירות, כי אטו התנא רוכלא הוא ליזיל ולחשיב, מפני כן לא חשב בכלן עד א"ס'.
ז.
שמא הדברים אינם ברורים דיים, אמרתי אמשול משל.
למה הדבר דומה, לאדם שמגיע ליעדו בזמן הנקוב. שואלים אותו: כיצד הספקת להגיע בזמן והלא אתה גר כל כך רחוק? והוא עונה: לקחתי מונית והגעתי.
ועתה הגע בעצמך: האם הוא לקח מונית? האם הוא הסיע אותה? האם הוא הגיע בכוחות עצמו אל היעד? והלא הוא הרים ידו וחיכה עד שנהג מונית יואיל בטובו לעצור לו. הנהג פתח את החלון, וכדרכו שאל: לאן? ואחרי שהנוסע הודיע את יעדו הכללי ואחרי שהנהג הבין שהיעד מתאים לו ואחרי שהנהג הסכים, או אז נכנס הנוסע אל המונית והודיע את יעדו המדויק. עתים מתחיל הנהג בנסיעה לפי דעתו, ועתים מודיע הנוסע כי הוא מבכר לנסוע בדרך מסוימת דווקא והוא מבקש מן הנהג לשנות את המסלול הקבוע. הנוסע מחכה להחלטתו של הנהג, עתים הוא מסכים עתים הוא מסרב ונימוקו עמו. אז מתרווח לו הנוסע בכסאו, מוציא ספר / עיתון / סמארטפון ובמשך כל הנסיעה הוא לומד / קורא / מדבר. ואילו הנהג מרוכז בנסיעה – הוא מסתכל על הדרך, הוא לוחץ על דוושת הדלק, הוא מסובב את ההגה כנדרש, הוא עוצר לפי הצורך, ולבסוף הוא מגיע אל היעד ומביא את הנוסע עמו אל מחוז חפצו.
ואחרי כל אלה אומר הנוסע בפשטות: לקחתי מונית והגעתי. אני.
ח.
דברים שלמים על האצילות ועל ספירותיה, אך קצרים, כתבתי בתחילת הספר 'קבלת הראי"ה', ולטובת המעיינים והמעוניינים אני מצרף כאן את העמודים הללו.
*
כתבתי כאן בקליפת אגוז יסודי האמונה והקבלה. מקוצר זמני, ולא מרעת לבי, לא אוכל לענות כאן על כל השאלות שיישאלו כאן ולא אוכל להתייחס לכל הדעות שיועלו כאן. אני מתנצל מראש, ומבקש סליחתם של כל הכותבים כאן.