לולא לולי אלמלא אלמלי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דיוניםבהלכה
הודעות: 78
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

לולא לולי אלמלא אלמלי

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ג' נובמבר 20, 2018 1:51 am

מבואר בתוס' מגילה כ"א. דאלמלי ביו"ד הכוונה ל"אכן" ואלמלא באל"ף הכוונה ל"לא" האם ה"ה לענין לולי ולולא?

תם מה הוא אומר
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: לולא לולי אלמלא אלמלי

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 20, 2018 2:36 am

נדמה לי שהיה על זה מאמר באחד מקבצי עץ חיים באבוב.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 166
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: לולא לולי אלמלא אלמלי

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ג' נובמבר 20, 2018 9:09 am

דיוניםבהלכה כתב:מבואר בתוס' מגילה כ"א. דאלמלי ביו"ד הכוונה ל"אכן" ואלמלא באל"ף הכוונה ל"לא" האם ה"ה לענין לולי ולולא?

לכאורה לא

ביקורת תהיה
הודעות: 482
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לולא לולי אלמלא אלמלי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 20, 2018 10:43 am

זיל קרי בי רב! כל 'לולי' שבמקרא משמע 'אם לא'.
החל בפסוק 'לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי', וכלה בפסוק 'לוּלֵי יְיָ שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם'.

מקדש מלך
הודעות: 867
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: לולא לולי אלמלא אלמלי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' נובמבר 20, 2018 2:56 pm

אכן, והוא רמב"ן (בראשית יז, יח) מפורש שאין חילוק בין סיומת אל"ף לסיומת יו"ד

לו ישמעאל יחיה לפניך - פירוש המלה הזאת בכל מקום כטעם "אם", והורכבה במלת "לולי" (להלן לא מב), וטעמה "אם לא", ונכתבה לפעמים באל"ף (להלן מג י). וכן ירכיבוה עוד ויאמרו "אלו" ואלו לעבדים ולשפחות (אסתר ז ד), ואלו חיה אלף שנים פעמים (קהלת ו ו). וענין המלה "אם לו", וטעמה כמו "אם אם", ובא הכפל לחזוק, כמו הרק אך במשה (במדבר יב ב), המבלי אין קברים (שמות יד יא), ודומיהם:

כדכד
הודעות: 2932
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לולא לולי אלמלא אלמלי

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 21, 2018 6:15 pm

ביקורת תהיה כתב:זיל קרי בי רב! כל 'לולי' שבמקרא משמע 'אם לא'.
החל בפסוק 'לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי', וכלה בפסוק 'לוּלֵי יְיָ שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם'.

בדקתי בכולם ואכן צודק הרב ביקורת תהיה שכל לולי במשמעות אם לא.
דווקא יש "לולא" בא' שהוא יכול להתפרש "אם כן" "כי לולא דברת כי אז מהבוקר נעלה העם איש מאחרי אחיו" (ש"ב ג, כז בערך)


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שערי חכמה ו־ 43 אורחים