אם יקח אדם לוח אחד של עץ ומניחו על הנהר לעבור את הנהר מן הקצה אל הקצה, קרוב הוא אל הנפילה כאשר עובר עליו. ואם הוא מונח על הארץ לא היה נשמט רגליו ממנו. וזה בשביל כי המחשבה שמחשיב על הנפילה פועל באדם, כי השכל הוא הפועל הגמור.
עושה חיל כתב:כבוד הרב "גל עיני ואביטה", ייש"כ על הדברים המחכימים והמסודרים בטוב טעם ודעת.
העניין של פרק ג' הכל הולך אחר הפתרון, יש לדון אם הוא דבר טבעי או סגולי.
עכ"פ, שמעתי פעם שיש שפירשו שהוא עניין טבעי ע"ד "כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי". [נראה לי כך נוטה בפירוש המאירי, אך אינני זוכר]
וא"כ יש ליישב בזה הסתירה בחז"ל בין דיני ממונות - דמהיכי תיתי לחייבו. לבין נידוי משמיים - שהוא צער וחשש גדול.
עושה חיל כתב:כבוד הרב "גל עיני ואביטה", ייש"כ על הדברים המחכימים והמסודרים בטוב טעם ודעת.
העניין של פרק ג' הכל הולך אחר הפתרון, יש לדון אם הוא דבר טבעי או סגולי.
עכ"פ, שמעתי פעם שיש שפירשו שהוא עניין טבעי ע"ד "כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי". [נראה לי כך נוטה בפירוש המאירי, אך אינני זוכר]
וא"כ יש ליישב בזה הסתירה בחז"ל בין דיני ממונות - דמהיכי תיתי לחייבו. לבין נידוי משמיים - שהוא צער וחשש גדול.
אוצר החכמה כתב:המצווה היא על ישראל להתברך. אני לא חושב שההגדרה היא ההקשבה.
למה אתה סבור שמי שאומר הטבת חלום לא מתברך. זה הרי לא יתכן כל ההטבה היא בגלל הברכה.
מעבר לזה הח"ח בלא"ה סובר שהאומר בשעת שמיעה יוצא ידי שמיעתו ולכן מציע שהש"ץ יאמר מודים בקול רם כדי שישמעו בציבור אע"פ שאומרים מודים דרבנן ואיהו ס"ל שצריך שישמעו. כמובן שיש לדן בזה מהא דתרי קלי לא משתמעי ואם יש ק"ו לאומר מהשומע (כמו שכתבו אחרונים) ואם זה מעכב בדיעבד אפילו שלא במקום חביבות ומה מיקרי חביבות.
ובמדינותינו נוהגין הקהל לומר הרבון אחר קריאת המקרא תיבה אחרונה של כל פסוק והכהנים שותקין אז או מנגנין ואחר שמסיימין הצבור הרבון מסיימין הכהנים התיבה האחרונה ומנהג זה יש בו לכאורה טעם קצת כדי שיוכלו אח"כ הקהל להאזין היטב הברכה מפי הכהנים
מה שנכון נכון כתב:גם לחרדים זו אינה חובה, ואין כאן ביטול עשה, ומי שירא לנפשו מחלומו זו סיבה טובה להמנע מעשה קיומי.
השאלה היא בלא"ה מדין כלום יש עבד שרבו מברך אותו ואינו מאזין. וע"כ י"א שרק בשעה שמאריכים הכהנים בניגון יש לומר זאת, וכן מצדד המ"ב, ויש חולקים ראה טעמם בב"י סי' ק"ל (מעין הנ"ל).
מקדש מלך כתב: וראה מה שציינתי מהביאור הלכה שמצאתי כעת.
מה שנכון נכון כתב:מקדש מלך כתב: וראה מה שציינתי מהביאור הלכה שמצאתי כעת.
כבר צינתי לו ולחולקים עליו, עיין היטב בהודעתי.
כל הני חלומות דאמרינן בהו ישכים ויקרא פסוק שמתפרש לטובה קודם שיקדמנו פסוק דמיירי לרעה, לכאורה לא בכל הפסוקים מהני לומר בכה"ג אלא שנתפרשו בגמ', שהרי רבא ואביי ראו בחלומם פסוקים, ולא הקדימו לומר בעצמם פי' לטובה אלא הלכו לבר הדיא. אך אולי יש לחלק שכל הני בגמ' מיירי שרואה דבר בחלום שנאמרו בו כמה פסוקים מהם לטובה ומהם לרעה, ואביי ורבא מיירי שראו פסוק בעצמו.
אך לכאורה הרבה דברים שנפרשו בגמ' יש להם גם פסוקים לטובה, וכגון ענבים יכול לומר ארץ חיטה ושעורה גפן וכו' ויש גם פסוק אסף אסיפם אין ענבים בגפן, ולא מצינו בהם עניים לומר פסוק לטובה.
ולפו"ר רק בהני שאמרה הגמ' יש בהם פירוש לטובה ולרעה והכל תלוי בפסוקים שיאמר, מש"אכ שאר חלומות יש להם פירוש מיוחד ומסויים ולא מהני אם יאמר פסוק לטובה או לרעה.
גל גל כתב:א. התשב''ץ תירץ (ח''ב, סי' קכח), שבעצם אי אפשר לדעת אם חלום הוא אמיתי או לא, כי יש חלומות שבאים על ידי מלאך והם אמיתיים, ויש חלומות שבאים על ידי שדים, והם שקריים. לכן, כאשר מדובר בדיני ממונות, אז אנו משאירים את הכסף אצל מי שהוא היה עד עכשיו, ולא נגיד לו לשלם את הכסף מספק.
לעומת זאת, כאשר נידו מהשמיים אדם בחלום, אף אחד לא יפסיד כלום אם יעשו למנודה התרת נדרים, וגם אם זה לא יועיל, בטח שאין בכך נזק, ולכן מחמת הספק צריך לעשות התרת נדרים, ובלשונו:
''ידוע הוא כי בכל דבר שבממון, יש לנו להעמיד הממון שנפל בו הספק בחזקתו. ועל זה אמרו באותו שהיה מצטער על מעות מעשר שני שהניח אביו שאין לו לסמוך על החלום, ויונח הממון ההוא בחזקתו כאשר היה קודם החלום... אבל במי שנידוהו בחלום... הרי זה ספק מנודה, ספק אינו מנודה, והרי זה כספק איסורא... ומן הספק צריך היתר, ככל ספק איסורא שאפשר לצאת מידי ספק על ידי תקנה, ויתירוהו עשרה.''
אוהב עמו כתב:אני כותב מהזכרון בלי לעיין בפנים כעת
בברכות בפרק הרואה לכאורה מצינו קצת סתירות בפתרון חלומות.
מצד אחד אמר רבי בנאה שהיו כ"ד פותרי חלומות בירושלים וכולם נתקיימו בו, ובראשונים ביארו שהיו אנשים בעלי יכולת לפתור חלום, ולא כל אחד ראוי ויכול לזה.
מצד שני יש פתרונות בגמ' שנראה לכאורה שהם לכאו"א.
מצד שלישי יש פתרונות חלומות שתלויים בפסוק הקודם שנתקל בו אדם, כמו ענבים וכדו'.
האם מישהו עמד על פתרונם של דברים?
שוב מצאתי שכתוב אצלי כךכל הני חלומות דאמרינן בהו ישכים ויקרא פסוק שמתפרש לטובה קודם שיקדמנו פסוק דמיירי לרעה, לכאורה לא בכל הפסוקים מהני לומר בכה"ג אלא שנתפרשו בגמ', שהרי רבא ואביי ראו בחלומם פסוקים, ולא הקדימו לומר בעצמם פי' לטובה אלא הלכו לבר הדיא. אך אולי יש לחלק שכל הני בגמ' מיירי שרואה דבר בחלום שנאמרו בו כמה פסוקים מהם לטובה ומהם לרעה, ואביי ורבא מיירי שראו פסוק בעצמו.
אך לכאורה הרבה דברים שנפרשו בגמ' יש להם גם פסוקים לטובה, וכגון ענבים יכול לומר ארץ חיטה ושעורה גפן וכו' ויש גם פסוק אסף אסיפם אין ענבים בגפן, ולא מצינו בהם עניים לומר פסוק לטובה.
ולפו"ר רק בהני שאמרה הגמ' יש בהם פירוש לטובה ולרעה והכל תלוי בפסוקים שיאמר, מש"אכ שאר חלומות יש להם פירוש מיוחד ומסויים ולא מהני אם יאמר פסוק לטובה או לרעה.
א. ענין התפלה על חלום בזמן נשיאת כפים: בתוספות בפרק אלו נאמרין מבואר שהוא משום שהשעה ההיא שעת רצון היא שתקובל תפלתו.מקדש מלך כתב:אגב אעיר שאלה שקשה לי זמן רב.
לדעת החרדים (שהועתקה במשנה ברורה) שההאזנה לברכת כהנים היא בכלל קיום המצוה, כיצד תיקנו חז"ל לומר אז הטבת חלום ולבטל בכך את קיום העשה?
ושמא נאמר שכיון שכל הפעולה הזו נועדה רק ל'קלוט' את הברכה ולהחיל אותה על ההטבה, נחשב כ'מקבל' את הברכה והוא בכלל קיום העשה? וצ"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים