מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

"משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' דצמבר 10, 2018 7:36 pm

זהו גרסת הירושלמי במסכת סוטה (פרק ט הלכה טז). כיצד הדברים מסתדרים עם מציאות בדיוק הפוכה מזו!
חז"ל מעידים על "רבינו הקדוש" - רבי שהיה סוף דורות התנאים, שנודע בעושרו הרב, עד ש"מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד" (גיטין דף נט, ע"א). ועל שומר הסוסים של בית רבי אמרו שהיה עשיר יותר ממלך פרס (בבא מציעא פה, ע"א). ונאמר עליו שלא פסק משולחנו לא צנון ולא חזרת ולא קישואין, לא בימות החמה ולא בימות הגשמים (ברכות נז, ע"ב). פרנס תלמידי חכמים, (בבא בתרא ח, ע"א). אנטונינוס שולח לרבי זהב מוסתר בתוך שק חיטה, אך רבי משיב כי איננו זקוק לו - כי יש לו די והותר ממנו (עבודה זרה י, ע"ב). וכו'.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 11, 2018 7:36 am

פסק. לא בטל. וחזרה בזמן רבי. כ״כ בספר שדה יצחק.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 11, 2018 8:00 am

עי' בבית שלמה ובילקוט ישעיהו ועי"ע בקול סופר - סוטה
שו"ת בית שלמה חלק אורח חיים סימן קיב
ובירושלמי הגירסא משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים, וכי סלקא דעתך שפסק העושר לגמרי, והא הוי רבינו הקדוש אחר כך שאמרו בש"ס (שבת דקי"ג, ובב"מ דפ"ה) אהוריירהי דרבי הוי עתיר משבור מלכא. אלא ודאי שפסק, לאו דוקא שפסק לגמרי, אלא שלא קם עשיר כמוהו. וכן בהך דפסקו חסידים, ובתוספתא שלפנינו, הגירסא נתקטנה חסידות מישראל, ועל כרחך אינו חולק על הגירסא שבמשנה דאיתא פסקו חסידים. וכן בברייתא שבש"ס דילן, איתא בטלו חסידים, ובירושלמי הגירסא פסקו אנשי חסידות, ומשום דפסקו ובטלה בזה, לאו דוקא שפסקא ובטלה לגמרי, אלא שמדרגה של החסידים הראשונים לא היה עוד. וכן בענין עשירות.
קבצים מצורפים
ילקוט ישעיהו.PDF
(161.01 KiB) הורד 141 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 11, 2018 8:21 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' דצמבר 11, 2018 8:01 am

שמואל דוד כתב:פסק. לא בטל. וחזרה בזמן רבי. כ״כ בספר שדה יצחק.

קדמו בזה הרב נזיר שמשון (שוב ראיתי שהרב שדה יצחק מביאו על שם נזיר שמשון).

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ג' דצמבר 11, 2018 10:00 am

תודה רבה לכל המגיבים החכמים והמחכימים

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 11, 2018 10:47 am

בקרו טלה כתב:עי' בבית שלמה ובילקוט ישעיהו ועי"ע בקול סופר - סוטה
שו"ת בית שלמה חלק אורח חיים סימן קיב
ובירושלמי הגירסא משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים, וכי סלקא דעתך שפסק העושר לגמרי, והא הוי רבינו הקדוש אחר כך שאמרו בש"ס (שבת דקי"ג, ובב"מ דפ"ה) אהוריירהי דרבי הוי עתיר משבור מלכא. אלא ודאי שפסק, לאו דוקא שפסק לגמרי, אלא שלא קם עשיר כמוהו. וכן בהך דפסקו חסידים, ובתוספתא שלפנינו, הגירסא נתקטנה חסידות מישראל, ועל כרחך אינו חולק על הגירסא שבמשנה דאיתא פסקו חסידים. וכן בברייתא שבש"ס דילן, איתא בטלו חסידים, ובירושלמי הגירסא פסקו אנשי חסידות, ומשום דפסקו ובטלה בזה, לאו דוקא שפסקא ובטלה לגמרי, אלא שמדרגה של החסידים הראשונים לא היה עוד. וכן בענין עשירות.

לכאו' צ"ע ממה שהובא לעיל:
טוב וחסד כתב:"מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד" (גיטין דף נט, ע"א).

[ראב"ע הי', כמובן, קודם בזמן לרבינו הקדוש].

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 11, 2018 10:50 am

ראב"ע לא היה המנהיג של עם ישראל. הוא אמנם היה נשיא, אך לא לבדו.

זאב ערבות
הודעות: 8614
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: "משמת ראב"ע פסק העושר מן החכמים" - כיצד ניתן לומר זאת?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' פברואר 24, 2020 11:23 pm

טוב וחסד כתב:זהו גרסת הירושלמי במסכת סוטה (פרק ט הלכה טז). כיצד הדברים מסתדרים עם מציאות בדיוק הפוכה מזו!
חז"ל מעידים על "רבינו הקדוש" - רבי שהיה סוף דורות התנאים, שנודע בעושרו הרב, עד ש"מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד" (גיטין דף נט, ע"א). ועל שומר הסוסים של בית רבי אמרו שהיה עשיר יותר ממלך פרס (בבא מציעא פה, ע"א). ונאמר עליו שלא פסק משולחנו לא צנון ולא חזרת ולא קישואין, לא בימות החמה ולא בימות הגשמים (ברכות נז, ע"ב). פרנס תלמידי חכמים, (בבא בתרא ח, ע"א). אנטונינוס שולח לרבי זהב מוסתר בתוך שק חיטה, אך רבי משיב כי איננו זקוק לו - כי יש לו די והותר ממנו (עבודה זרה י, ע"ב). וכו'.

לפני קצת יותר מחודש נערכה מסיבת סיום לכבוד גמר פרוייקט ביאור המשנה בעברית של ארטסקרול שפטרונו הוא רב צבי רייזמן, תומך עולם התורה הגדול מלוס אנג'לס. המכתב כאן נכתב לכבוד המאורע ע"י הרב שמחה בונם לייזרזון ויש בו ביאור יפה מה משמעות תורה וגדולה במקום אחד.
קבצים מצורפים
תורה וגדולה.jpg
תורה וגדולה.jpg (165.8 KiB) נצפה 1350 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים