אגב דאיירינן בעניין זה מצו"ב הערה בנוסח הגמ' ברכות דף כא ע"א בס"ד
אודה ואשמח על כל ביקורת
- ברכות כא א עוז והדר.JPG (26.71 KiB) נצפה 4086 פעמים
וכך הוא נוסח הגמרא החל מדפוסי התלמוד הראשונים, שונצינו שנת רמ"ד; ויניציאה שנת ר"פ.
והנה כן הוא ממש לשון הברייתא בגמרא לקמן דף מח ע"ב:
"תנו רבנן מנין לברכת המזון מן התורה שנאמר ואכלת ושבעת וברכת".
וכפי הנכתב במסורת הש"ס 'תנו רבנן' זה נמצא במכילתא פרשת בא ותוספתא ברכות פרק ו.
ונמצא שזה הוא דברי תנאים וברייתא, ואם כן מאי קמ"ל רב יהודה ?
אכן לפי הרשום באתר פרידברג תיבות "מנין לברכת המזון לאחריה מן התורה שנ' ואכלת ושבעת וברכת" מופיעות בדף כא רק בדפוסי התלמוד, אבל בכתבי היד ליתא לתיבות אלו, אלא נוסח התלמוד בדף כא כך הוא:
"אמר רב יהודה אמר רב מנין לברכת התורה מן התורה שנאמר כי שם ה' וגו', אמר ר' יוחנן למדנו...".
- ברכות כא א פרידברג.JPG (18.3 KiB) נצפה 4086 פעמים
וכיצד הופיעו תיבות אלו בתוך נוסח הדפוסים ?
כדרכם של דברים י"ל שזו הגהה חיצונית שהיתה כתובה תחילה בגיליון אחד מטפסי התלמוד כתב יד, וסופר שלאחר מכן טעה וחשב שזה מגוף נוסח התלמוד והעתיק אל הפנים, ונוסח כזה הוא שנדפס בדפוס הראשון וממנו לכל הדפוסים עד עתה.
ובפרט כאן נראה לומר כן ביותר בס"ד, משום שתיבות אלו מתאימות להיות הגהה עבור סוף סוגית הגמרא שקודם לכן בסמוך, ואפשר שכך היה נראה אותו טופס גמרא האבוד:
- ללא שם.JPG (28.9 KiB) נצפה 4086 פעמים
והנה כתב שאגת אריה סימן כד בדברי הרמב"ן שברכת התורה מדאורייתא:
ודברי הרמב"ן מבוארים בהדיא בגמרא (שם), דאמרינן התם אמר רב יהודה מנין לברכת המזון לאחריו מן התורה, שנאמר ואכלת ושבעת וברכת, מנין לברכת התורה לפניה מן התורה שנאמר כי שם ה' אקרא הבו גודל כו'. קתני ברכת התורה לפניה דומיא דברכת המזון לאחריו דהוי מן התורה, והוא הדין לברכת התורה. ועוד דאמר ר' יוחנן עלה, למדנו...
ולהנ"ל שתיבות אלו אינן בכתבי יד של הגמרא אלא כנראה הם הגהה וט"ס בדפוסים הנה לכאורה לא קתני ברכת התורה דומיא דברכת המזון. וכנראה לכן הרמב"ן עצמו לא כתב ראיה זו שלא היה זה לפניו, אלא רק את עיקר הראיה מדברי רב יהודה שאמר להדיא מנין לברכת התורה לפניה מן התורה וכו'.
עכ"פ חזינן מקרה אחד שבגוף נוסח התלמוד שלפנינו עדיין מצויות מעט הגהות שלא מן הספר.