מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי קראקובער » ג' דצמבר 18, 2018 7:03 pm

ידועה החקירה בדין 'שומע כעונה' שתולים בה את מח' הביה"ל והחזו"א לגבי ברכת כהנים. נסתפקתי היום בדין עומד לפני המלך בכובע וחליפה האם נוגע לחקירה זו, היינו שלצד ששומע כעונה מועיל גם לדינים חיצונים כמו 'קול רם' וכו', אם כן גם יועיל שהמוציא ילבש כובע וחליפה והיוצא יד"ח יכול בלי כו"ח, או דלמא אין לזה קשר לחקירה הנ"ל.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 18, 2018 8:14 pm

זה נאמר כלפי הדיבור בלבד. שמיעת הדיבור כאילו מעתיקה את הדיבור על כל משמעותו אל השומע (דיבור הינו הצגת תוכן מסוים אל מול המחשבה. גם שמיעה הינה הצגת התוכן אל מול המחשבה. והנידון הוא האם היא מעתיקה את הדיבור על כל צורתו או לא), אבל פשוט שהשמיעה איננה מעתיקה את כל מציאות המדבר אל השומע. ופשוט.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי חיימקה » ג' דצמבר 18, 2018 8:42 pm

בשש"כ פמ"ז סכ"ז ס"ק קל"א פשיטא ליה דלטעם שומע כעונה גם המסובים ילבשו כובע ולבוש עליון כמקדש.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי קראקובער » ג' דצמבר 18, 2018 8:58 pm

ישא ברכה כתב:זה נאמר כלפי הדיבור בלבד. שמיעת הדיבור כאילו מעתיקה את הדיבור על כל משמעותו אל השומע (דיבור הינו הצגת תוכן מסוים אל מול המחשבה. גם שמיעה הינה הצגת התוכן אל מול המחשבה. והנידון הוא האם היא מעתיקה את הדיבור על כל צורתו או לא), אבל פשוט שהשמיעה איננה מעתיקה את כל מציאות המדבר אל השומע. ופשוט.

אולי באנו למחלוקת בין הרוגצובר לרבי חיים בריסקר
viewtopic.php?t=8747#p78124

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי החושב » ג' דצמבר 18, 2018 9:10 pm

כמדומה, כובע וחליפה זה לכבוד המצווה, ולא לכבוד מעשה הדיבור.
כיוון שהשומע מקיים בזה מצווה, אז בשעה הזו הוא צריך להיות עם כובע וחליפה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' דצמבר 18, 2018 10:15 pm

כמדומה שבתוס' ריש ערבי פסחים דנים שיהיה שומע כעונה כלפי ההחזקת כוס של ברכה, וכדמומני דיבר בזה בחזון יחזקאל שם.
וא"כ מתבאר שגם מעשה שעושה המשמיע כמו החזקת כוס של ברכה עובר לשומע וא"כ ה"ה לכו"ח.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 18, 2018 10:29 pm

אוהב עמו כתב:כמדומה שבתוס' ריש ערבי פסחים דנים שיהיה שומע כעונה כלפי ההחזקת כוס של ברכה, וכדמומני דיבר בזה בחזון יחזקאל שם.
וא"כ מתבאר שגם מעשה שעושה המשמיע כמו החזקת כוס של ברכה עובר לשומע וא"כ ה"ה לכו"ח.


זה נשמע מוזר, אולי תרחיב. זכור לי במעומם שיש דיון איך מועיל שומע כעונה כשצריך שהדברים יאמרו על הכוס, קשור?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אי אמרינן שומע כעונה גם כלפי כובע וחליפה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 18, 2018 11:15 pm

אני חושב שאוהב עמו התכוון לדברי התוספות שם שאפילו לעניין ארבעה כוסות די בזה שהמקדש ישתה את היין שזה שיטה מחודשת וודאי. ואני די מסופק אם זה ראיה לנושא הדיון דווקא בגלל חידושה.


כמדומני שהמשנה ברורה כותב שלכתחילה היוצא מן הש"ץ בחזרה (אינו בקי או כגון שטעה בתפילתו) יעמוד ברגלים מכוונות וגם יכרע במקומות הנחוצים וזה ראיה לצד השני.
מצד שני אני חושב שמלשונו של בעל העיטור (אני כותב מזכרון ומקווה שלא טועה) המובא בבית יוסף משמע לא כך כי משמע שם שמי ששמע את החזרה ואח"כ נודע לו שטעה יצא בחזרה ולכאורה וודאי שלא עשה את הדברים שכתב במ"ב. אני יודע שאפשר לדחות בשני צדדים אחד שמיירי בדיעבד ובזה אינו מעכב וזה כוונת הבע"ה אבל כמדומני שהפשטות לא כך אלא שס"ל שכך הדרך שבכל חזרת הש"ץ נחשב כמתפלל שוב וא"כ יקשה למה לא יעמדו ויכרעו. ואפשר גם לטעון לאידך גיסא שאה"נ בכל חזרת הש"ץ כולם עומדים וכורעים אבל גם זה לא משמע. (דודי שליט"א כך סובר וכך נוהג).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים