מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' דצמבר 23, 2018 8:00 pm

שני עניים נפגשו, האם חייבים שניהם במצות צדקה כל אחד כלפי השני?
לכאורה פשוט שכן. ומקור לזה במשנה בפאה גבי שני עניים אריסים שיתנו זה לזה מתנות עניים.
ועכשיו, אומר ראובן העני לשמעון חברו העני, אתן לך חפץ או מעות במתנה על מנת להחזיר.
האם יצא ראובן במצות צדקה?
האם גם שמעון יצא במצות צדקה כאשר החזיר את המתנה לראובן כדי לקיים התנאי של 'ע''מ להחזיר'?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' דצמבר 23, 2018 10:48 pm

אני מנסה להבין את החקירה. יש לחקור מהי מצות צדקה, האם המצוה היא לתת ממון וכיון שנתן ע"מ להחזיר הרי שם נתינה עלה, או שמא המצוה לעזור לעני. (תסלח לי על החריפות, האם אנחנו לא הופכים את תורת ה' לחוכא ואיטלולא בחקירה שכזו??)

וגם אפשר לדון על כל אדם רגיל אם יוצא ידי מצוות צדקה בכה"ג.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' דצמבר 24, 2018 2:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' דצמבר 23, 2018 11:54 pm

ישא ברכה כתב:אני מנסה להבין את החקירה. יש לחקור מהי מצות צדקה, האם המצוה היא לתת ממון וכיון שנתן ע"מ להחזיר הרי שם נתינה עלה, או שמא המצוה לעזור לעני. (תסלח לי על החריפות, האם אנחנו לא הופכים את תורת ה' לחוכא ואיטלולא בחקירה שכזו??)

לפי מסקנת הגמרא בקידושין דף ו אפשר לתת תרומה לכהן במתנה ע'מ להחזיר, וכן כתב הרמב'ם, אלא שאסור מצד אחר, של כהן המסייע בבית הגרנות.
האם גם זה לדעת מר 'חוכא ואיטלולא' חלילה...?
אגב, באופן קיצוני יותר, מצאנו ב'בית הלל' בהלכות צדקה שאם נתן צדקה לעני והעני סרב לקבל, שיצא מצות צדקה...

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ב' דצמבר 24, 2018 12:28 am

ההוכחה מב"ה היא הפוכה, שאע"פ שלא קיים נתינה כלל זה צדקה, כי הוא מצדו התכוון לעזור לעני.
וברור שכל הגמ' בקידושין זה על מתנות כהונה, אבל בצדקה שהמטרה היא לעזור לעני בוודאי שלא מתקיים הדבר אלא כשבאמת יש לו סיוע.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' דצמבר 24, 2018 8:55 am

מצאתי בדרך אמונה להגרח'ק שליט'א שכתב שאין הבדל בין תרומה למעשר עני. גם במעשר עני תועיל מתנה על מנת להחזיר...
ומאי שנא צדקה ממעשר עני?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ב' דצמבר 24, 2018 10:04 am

מעשר עני אינו צדקה, מעשר עני אפשר לתת לו אלף זוז בבת אחת, אפילו שאינו צריך, משאי"כ צדקה הדין שלה הוא כדי מחסורו אשר יחסר לו, והכל תלוי בצרכים שלו, ולא בנתינה של הבעלים.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' דצמבר 24, 2018 11:38 am

גם זה לא ברור בכלל. האם לדעת מר, עני שאין לו 200 זוז, משלימים לו רק עד 200 זוז. כמדומני לא כך, לפי מיטב זכרוני, ועוד אעיין בזה בעזהי"ת.
אך לענ"ד, אין זה נוגע לנדו"ד.
שכן, גם במתנה על מנת להחזיר הרי הגוף והפירות שייכים למקבל עד מועד ההחזרה (כלומר, "למעשה" באותו זמן יכול להפיק מהחפץ תועלת), ומי אומר שצריך לתת לעני מתנה עולמית ללא גבול ומיצר, שיוכל לכלותו לגמרי מבלי להחזירו...?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' דצמבר 24, 2018 11:45 am

ישנו כתב:מעשר עני אינו צדקה, מעשר עני אפשר לתת לו אלף זוז בבת אחת, אפילו שאינו צריך, משאי"כ צדקה הדין שלה הוא כדי מחסורו אשר יחסר לו, והכל תלוי בצרכים שלו, ולא בנתינה של הבעלים.

ועוד הערה בענין כדי מחסורו, לענ"ד אין זה אלא שיעור במצות צדקה, שבכלל לא ברור שהוא מוטל גם על היחיד הנותן, ולא רק על גבאי צדקה. עיין בדרך אמונה בהלכות מתנות עניים שהביא מחלוקת בזה.
ובכל מקרה, אפשר לקיים מצות צדקה גם אם לא נתן כדי מחסורו, אם זה מה שיש לנותן.
ופוק חזי מאי עמא דבר, כל יום ויום שנותנים לעני המבקש, שקל אחד לצדקה בלבד, ובזה יוצאים יד"ח, גם אם ידוע שאין זה מספק את "כדי מחסורו".
ואם מר התכוון להביא מכאן ראיה שצריך לדאוג ל"צרכי" העני, אין זה סותר את האפשרות לתת לו מתנה על מנת להחזיר לזמן מה, כי זה הצורך שלו...(או שגם בכך יש סיפוק לפחות חלקי של צורך מסוים לזמן...)

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ב' דצמבר 24, 2018 2:14 pm

אליהו בן עמרם כתב:גם זה לא ברור בכלל. האם לדעת מר, עני שאין לו 200 זוז, משלימים לו רק עד 200 זוז. כמדומני לא כך, לפי מיטב זכרוני, ועוד אעיין בזה בעזהי"ת.
אך לענ"ד, אין זה נוגע לנדו"ד.
שכן, גם במתנה על מנת להחזיר הרי הגוף והפירות שייכים למקבל עד מועד ההחזרה (כלומר, "למעשה" באותו זמן יכול להפיק מהחפץ תועלת), ומי אומר שצריך לתת לעני מתנה עולמית ללא גבול ומיצר, שיוכל לכלותו לגמרי מבלי להחזירו...?

בעני אין בכלל שיעור של מאתיים זוז, ונותנים לעשיר סוס לרכב עליו, מאתיים זוז זה לא שיעור של צרכים אלא של מעמד, שמי שיש לו מאתיים זוז (שיעור מזונות לשנה) הוא מעל קו העני, אבל זה לא משליך בכלל על הצרכים, יכול להיות שהוא מעל קו העני והצרכים שלו הם הרבה מעבר, וכן להיפך.
ולכן ברור שבמתנה ע"מ להחזיר מקיימים מצוות צדקה, אבל רק בשיעור שהעני נהנה מזה, קרי השימושים שמקבל בינתיים. ומי שאמר סלע זו לצדקה שכבר זכו בכולה עניים לכאו' אינו יכול לתת אותה מתנה ע"מ להחזיר.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ב' דצמבר 24, 2018 2:15 pm

אליהו בן עמרם כתב:ועוד הערה בענין כדי מחסורו, לענ"ד אין זה אלא שיעור במצות צדקה, שבכלל לא ברור שהוא מוטל גם על היחיד הנותן, ולא רק על גבאי צדקה. עיין בדרך אמונה בהלכות מתנות עניים שהביא מחלוקת בזה.
ובכל מקרה, אפשר לקיים מצות צדקה גם אם לא נתן כדי מחסורו, אם זה מה שיש לנותן.
ופוק חזי מאי עמא דבר, כל יום ויום שנותנים לעני המבקש, שקל אחד לצדקה בלבד, ובזה יוצאים יד"ח, גם אם ידוע שאין זה מספק את "כדי מחסורו".
ואם מר התכוון להביא מכאן ראיה שצריך לדאוג ל"צרכי" העני, אין זה סותר את האפשרות לתת לו מתנה על מנת להחזיר לזמן מה, כי זה הצורך שלו...(או שגם בכך יש סיפוק לפחות חלקי של צורך מסוים לזמן...)

ברור שלא חייב להיות שאדם אחד ייתן את מחסרונו וזה יכול להתקיים ע"י רבים יחד, אבל המטרה של זה היא מילוי החסרון, וזה גם קובע לאיזה מטרות נותנים צדקה.
לענין החלק השני, ברור שמקיימים מצוות צדקה כל שהיא במתנה ע"מ להחזיר אבל כאמור לעיל זו צדקה מוגבלת.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 3:42 pm

לכאורה יש לדמות זאת לספקו של הבאה"ל אם מהני במתנ"ל מתנה ע"מ להחזיר.ועין ילקוט הגרשוני הלכות פורים, ואין בידי להאריך.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... =1469ועיין בקישור דבר משמח.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' דצמבר 24, 2018 6:42 pm

עץ תמר כתב:לכאורה יש לדמות זאת לספקו של הבאה"ל אם מהני במתנ"ל מתנה ע"מ להחזיר.ועין ילקוט הגרשוני הלכות פורים, ואין בידי להאריך.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... =1469ועיין בקישור דבר משמח.

לא היתה לי אפשרות לפתוח את הקישור. ואשמח אם תעתיק את הקטע בעניין נדו'ד.
ולעצם הענין:
הבאור הלכה בהלכות פורים מסתפק אם אפשר לקיים מצות מתנות לאביונים במתנה על מנת להחזיר.
לכאורה היה נראה שהספק של הבאה'ל הוא הוא הספק בראשית דברי. האם מספיק במצות צדקה גם נתינה כזאת לזמן קצוב, שאין החפץ נשאר לעולם אצל העני, וממילא אינו יכול לכלות אותו. או שכל המטרה לתת לעני דבר שיהיה שלו לעולם ויוכל להוציאו ולכלותו איך שירצה...

אך אפשר לומר גם אחרת, שזה ברור שאפשר לקיים מצות צדקה גם במתנה על מנת להחזיר, וכדאמרינן, אבל במתנות לאביונים יש דין מיוחד שקשור בפורים, שנועדו המתנות לשמח את האביונים שיוכלו להוסיף בהוצאה, בדומה למשלוח מנות, ואי אפשר לקיים מטרה זו במתנה על מנת להחזיר.
כלומר הספק של הבאה'ל והצד שלא מהני במתנות לאביונים, זה בגלל הדין המיוחד של צדקה זו, אבל בשאר צדקה מהני במתנה ע'מ להחזיר.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' דצמבר 24, 2018 7:39 pm

ישנו כתב:ברור שמקיימים מצוות צדקה כל שהיא במתנה ע"מ להחזיר אבל כאמור לעיל זו צדקה מוגבלת.

אם ניתן לסכם שאפשר לקיים לכאורה מצות צדקה במתנה ע'מ להחזיר, נפשט הספק הראשון בתחילת האשכול, לגבי מצות הצדקה שמקיים ראובן העני במתנתו לשמעון העני.
והספק השני: האם שמעון העני שמחזיר את המתנה לראובן העני גם מקיים מצות צדקה עם ראובן?
ולמה לא? כי הוא מחויב לקיים תנאי זה, שעל מנת כן קיבל את המתנה מראובן. ואולי דומה ללווה שפורע חובו למלווה עני, שלכאורה פשוט שלא מקיים בפרעונו גם מצות צדקה.
ולמה יש צד ששמעון כן מקיים מצות צדקה?
כי יכול הוא שלא לקיים את התנאי, וזו זכותו, אלא שאם לא יקיים נמצא שלא היה שלו למפרע וחזרה המתנה לראובן. והואיל וזו זכותו, אין זה דומה ללווה שפרע חובו...
(וזה לכאורה פשוט שאם שמעון לא יקיים התנאי וחזרה המתנה לראובן שבודאי לא קיים בזה שמעון מצות צדקה עם ראובן, כיון שלא היתה של שמעון מעולם)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' דצמבר 25, 2018 9:09 pm

אליהו בן עמרם כתב:
ישנו כתב:ברור שמקיימים מצוות צדקה כל שהיא במתנה ע"מ להחזיר אבל כאמור לעיל זו צדקה מוגבלת.

אם ניתן לסכם שאפשר לקיים לכאורה מצות צדקה במתנה ע'מ להחזיר, נפשט הספק הראשון בתחילת האשכול, לגבי מצות הצדקה שמקיים ראובן העני במתנתו לשמעון העני.
והספק השני: האם שמעון העני שמחזיר את המתנה לראובן העני גם מקיים מצות צדקה עם ראובן?
ולמה לא? כי הוא מחויב לקיים תנאי זה, שעל מנת כן קיבל את המתנה מראובן. ואולי דומה ללווה שפורע חובו למלווה עני, שלכאורה פשוט שלא מקיים בפרעונו גם מצות צדקה.


במעשר עני מצאנו איסור בעניין פרעון הלוואה:
יעוין רמבם בהלכות מתנות עניים פרק ו הל' י'ז ובש'ך סימן של'א שעולה ממנו שהמפריש מעשר עני לא יפרע ממנו את חובותיו לעני
ומה הדין בצדקה? האם אותו הדבר?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' דצמבר 26, 2018 1:38 pm

מענין לענין באותו ענין:
אם תמצי לומר שאפשר לקיים מצות צדקה במתנה ע"מ להחזיר, במתנתו של ראובן העני לשמעון העני.
ואם תמצי לומר, שגם שמעון העני-המקבל יכול לקיים מצות צדקה בהחזרת המתנה לראובן.
(וכל זה כבר נחקר לעייל).
עכשיו רוצה ראובן "לחסוך" עצמו מלהתעסק עם שמעון העני (לא רוצה לפגוע בו, לדוגמא) ורוצה לזכות לו ע"י אחר מתנה ע"מ להחזיר - שלא מדעת שמעון.
וגם את ההחזרה של המתנה (כלומר קיום התנאי של "ע"מ להחזיר") רוצה ראובן לעשות בדרך של "זכיה", כלומר יבקש מהזוכה לשמעון שיחזיר לו (לראובן) את המתנה בשם שמעון העני. וכך נעשו המתנה וההחזרה שלא מדעת שמעון העני בכלל.
האם אפשר לעשות זאת?
והאם שוב, הצליח ראובן לקיים מצות צדקה בזיכויו לשמעון העני, וגם שמעון העני "זכה" במצות צדקה בהחזרתו לראובן העני, למרות ששמעון בכלל לא ידע מכל זה?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 26, 2018 1:52 pm

ישנו כתב:בעני אין בכלל שיעור של מאתיים זוז, ונותנים לעשיר סוס לרכב עליו, מאתיים זוז זה לא שיעור של צרכים אלא של מעמד, שמי שיש לו מאתיים זוז (שיעור מזונות לשנה) הוא מעל קו העני, אבל זה לא משליך בכלל על הצרכים, יכול להיות שהוא מעל קו העני והצרכים שלו הם הרבה מעבר, וכן להיפך.

מי אמר לך? הרב אלישיב אוחז שכל הדין של סוס לרכוב עליו זה רק למי שאין לו מאתיים אחרת הרי אסור לקחת מהקופה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' דצמבר 26, 2018 2:40 pm

רמב"ם פ"ט ממתנות עניים:
מי שיש לו מזון שתי סעודות, אסור לו ליטול מן התמחוי; היו לו מזון ארבע עשרה סעודות, לא ייטול מן הקופה. היו לו מאתיים זוז, אף על פי שאינו נושא ונותן בהם, או שהיו לו חמישים זוז, והוא נושא ונותן בהם--הרי זה לא ייטול לקט שכחה ופיאה ומעשר עני; היו לו מאתיים חסר דינר--אפילו אלף נותנין לו כאחד, הרי זה מותר ליקח.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ד' דצמבר 26, 2018 7:19 pm

קראקובער כתב:
ישנו כתב:בעני אין בכלל שיעור של מאתיים זוז, ונותנים לעשיר סוס לרכב עליו, מאתיים זוז זה לא שיעור של צרכים אלא של מעמד, שמי שיש לו מאתיים זוז (שיעור מזונות לשנה) הוא מעל קו העני, אבל זה לא משליך בכלל על הצרכים, יכול להיות שהוא מעל קו העני והצרכים שלו הם הרבה מעבר, וכן להיפך.

מי אמר לך? הרב אלישיב אוחז שכל הדין של סוס לרכוב עליו זה רק למי שאין לו מאתיים אחרת הרי אסור לקחת מהקופה.

האחרונים חלקו עליו, וברור שאין קופות הצדקה נוהגות היום על פיו, שאין לך עני שבעניים שאין לו מזונות לשנה, (שהרי מי ששוות קרקעותיו מאתיים זוז כבר אינו חשוב עני, וסגי במי שיש לו מחסן כדי שייצא מגדר עני).

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ד' דצמבר 26, 2018 7:21 pm

אליהו בן עמרם כתב:
ישנו כתב:ברור שמקיימים מצוות צדקה כל שהיא במתנה ע"מ להחזיר אבל כאמור לעיל זו צדקה מוגבלת.

אם ניתן לסכם שאפשר לקיים לכאורה מצות צדקה במתנה ע'מ להחזיר, נפשט הספק הראשון בתחילת האשכול, לגבי מצות הצדקה שמקיים ראובן העני במתנתו לשמעון העני.
והספק השני: האם שמעון העני שמחזיר את המתנה לראובן העני גם מקיים מצות צדקה עם ראובן?
ולמה לא? כי הוא מחויב לקיים תנאי זה, שעל מנת כן קיבל את המתנה מראובן. ואולי דומה ללווה שפורע חובו למלווה עני, שלכאורה פשוט שלא מקיים בפרעונו גם מצות צדקה.
ולמה יש צד ששמעון כן מקיים מצות צדקה?
כי יכול הוא שלא לקיים את התנאי, וזו זכותו, אלא שאם לא יקיים נמצא שלא היה שלו למפרע וחזרה המתנה לראובן. והואיל וזו זכותו, אין זה דומה ללווה שפרע חובו...
(וזה לכאורה פשוט שאם שמעון לא יקיים התנאי וחזרה המתנה לראובן שבודאי לא קיים בזה שמעון מצות צדקה עם ראובן, כיון שלא היתה של שמעון מעולם)

אם השאלה הייתה על הזמן שבינתיים, מה הצד שלא מקיים צדקה, אטו מי שמכניס אורחים ונותן לאורח ללון אצלו ליום אחד אינו מקיים מצוות צדקה?
השאלה יכולה להיות במי שאמר סלע זו לצדקה אם מקיים מצוות נתינה במתנה ע"מ להחזיר, ולדעתי בעניין זה צדקה לא דומה למעשה עני ואינו מקיים.

הספק השני לא הבנתי מה הצד שמקיים מצוות צדקה. בין כך ובין כך מחזיר את מה שחייב ואינו נותן דבר משלו.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' דצמבר 26, 2018 7:34 pm

ישנו כתב:אם השאלה הייתה על הזמן שבינתיים, מה הצד שלא מקיים צדקה, אטו מי שמכניס אורחים ונותן לאורח ללון אצלו ליום אחד אינו מקיים מצוות צדקה?
השאלה יכולה להיות במי שאמר סלע זו לצדקה אם מקיים מצוות נתינה במתנה ע"מ להחזיר, ולדעתי בעניין זה צדקה לא דומה למעשה עני ואינו מקיים.


מאי שנא סלע זו לצדקה? כי נדר, והשאלה היא אם יצא יד"ח נדרו? זה תלוי בכוונת הנדר, ויכול להיות באמת שלא קיים את נדרו, כי דברים שבלב אינם דברים. אבל כל זה שייך להלכות נדרים ולא להלכות צדקה.
ואם כוונת מר, שבכסף אין משמעות למתנה ע"מ להחזיר, כי מה קיבל? ומילא אם נתנו לו חפץ לזמן ונהנה משימושו, ניחא, אך בכסף לא כך.
אמנם גם את זה אפשר ליישב בציור מסוים, אך העיקר בחקירה אינו זה, אלא האם אפשר לקיים מצות צדקה בנתינה כזאת שההנאה ממנה רק זמנית ולא ניתן לכלות ולהוציא את החפץ המתקבל כמי שקיבל מתנה גמורה לעולם, שאינו מחויב לשום תנאי.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' דצמבר 26, 2018 7:57 pm

ישנו כתב:הספק השני לא הבנתי מה הצד שמקיים מצוות צדקה. בין כך ובין כך מחזיר את מה שחייב ואינו נותן דבר משלו.


כתבתי לעייל את צדדי הספק:
והספק השני: האם שמעון העני שמחזיר את המתנה לראובן העני גם מקיים מצות צדקה עם ראובן?
ולמה לא? כי הוא מחויב לקיים תנאי זה, שעל מנת כן קיבל את המתנה מראובן. ואולי דומה ללווה שפורע חובו למלווה עני, שלכאורה פשוט שלא מקיים בפרעונו גם מצות צדקה.
ולמה יש צד ששמעון כן מקיים מצות צדקה?
כי יכול הוא שלא לקיים את התנאי, וזו זכותו, אלא שאם לא יקיים נמצא שלא היה שלו למפרע וחזרה המתנה לראובן. והואיל וזו זכותו, אין זה דומה ללווה שפרע חובו...

ולענין מה ששאל מר על זה: "בין כך ובין כך מחזיר את מה שחייב ואינו נותן דבר משלו"
הקצה"ח הביא 2 צדדים בראשונים לבאר גדר מתנה ע"מ להחזיר.
לפי צד אחד בראשונים מדובר על מתנה עולמית ומוחלטת, שרק תלויה בתנאי "ע"מ להחזיר" בזמן מסוים.
א"כ לפי צד זה, שמעון העני לוקח חפץ שלו לחלוטין ונותן אותו מרצונו החופשי והמוחלט לראובן.
ומה שכתב מר, שהוא "חייב" להחזיר, לענ"ד יש הבדל בינו שהוא מחויב רק לקיום תנאי, לבין לווה שחייב לפרוע ואסור לו לעכב את הכסף בידו.
וא"כ אפשר לומר עליו "שהוא חייב" להחזיר? זה לכאורה סותר את הדין שהחפץ שלו לעולם.

אך זה נכון, שאם לא יחזיר בזמן, ויסתבר למפרע שבכלל לא קנה מראובן, אז באמת עכשיו יהיה חייב להחזיר מצד אחר, כי הפך לגזלן, אבל כל עוד שזה לא קרה, איך אפשר להחשיבו כ"חייב" להחזיר?
ועוד יש להתיישב בדבר...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 26, 2018 8:05 pm

קראקובער כתב:
ישנו כתב:בעני אין בכלל שיעור של מאתיים זוז, ונותנים לעשיר סוס לרכב עליו, מאתיים זוז זה לא שיעור של צרכים אלא של מעמד, שמי שיש לו מאתיים זוז (שיעור מזונות לשנה) הוא מעל קו העני, אבל זה לא משליך בכלל על הצרכים, יכול להיות שהוא מעל קו העני והצרכים שלו הם הרבה מעבר, וכן להיפך.

מי אמר לך? הרב אלישיב אוחז שכל הדין של סוס לרכוב עליו זה רק למי שאין לו מאתיים אחרת הרי אסור לקחת מהקופה.

איפה הרב אלישיב אמר את זה?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 26, 2018 9:12 pm

בספר הערות על הש"ס, לא זוכר איזה מסכתא, אולי מישהו עם גישה לאוצר יכול לחפש, יש שם גם שאלה פיקנטית אם להגיע לטיש של אדמו"ר שאין לו הרבה חסידים בכלל סוס לרכוב עליו.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ד' דצמבר 26, 2018 9:22 pm

קראקובער כתב:בספר הערות על הש"ס, לא זוכר איזה מסכתא, אולי מישהו עם גישה לאוצר יכול לחפש, יש שם גם שאלה פיקנטית אם להגיע לטיש של אדמו"ר שאין לו הרבה חסידים בכלל סוס לרכוב עליו.

כתובות סז ב
מובא מעשה. בר' אברהם מטשעכנוב שבא אצלו אחד מהאדמורי"ם שלא הי' מהחשובים וכיבדו בצורה לא רגילה ושאלוהו אח"כ מה ראה לכ"ז ואמר להם דראה והרגיש דחסר לו כבוד וא"כ צריך לתת לו די מחסורו, והיינו הא דמבואר הכא דרץ לפניו ג' מילין וזה רק ענין של כבוד, ולכאו' כל די מחסורו דאיירי בקרא היינו באביון דמטה ידו דאיכא דינא דדי מחסורו למלאות לו מה שחסר לו הכל לזה האביון שיש דין להחזיק אותו, אבל סתם לאחד שחסר לו רק סוס לרכב עליו לכאו' ליכא דין לתת לו דדין זה נאמר רק בעני, וה"נ דחסר לו כבוד ליכא דינא לספק לו את זה, ונראה דלפי"ז מבואר מה שאמרה הגמ' לעיל דדרשה די מחסורו וכו' ואי אתה מצווה עליו לעשרו, ולכאו' מה בא להשמיענו, ולפי"ז שפיר דודאי עשיר שחסר לו קצת מכספו הרי נמי חסר לו וחידש לן קרא דאין זה די מחסורו רק בעני

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ד' דצמבר 26, 2018 9:28 pm

אליהו בן עמרם כתב:הקצה"ח הביא 2 צדדים בראשונים לבאר גדר מתנה ע"מ להחזיר.
לפי צד אחד בראשונים מדובר על מתנה עולמית ומוחלטת, שרק תלויה בתנאי "ע"מ להחזיר" בזמן מסוים.
א"כ לפי צד זה, שמעון העני לוקח חפץ שלו לחלוטין ונותן אותו מרצונו החופשי והמוחלט לראובן.
ומה שכתב מר, שהוא "חייב" להחזיר, לענ"ד יש הבדל בינו שהוא מחויב רק לקיום תנאי, לבין לווה שחייב לפרוע ואסור לו לעכב את הכסף בידו.
וא"כ אפשר לומר עליו "שהוא חייב" להחזיר? זה לכאורה סותר את הדין שהחפץ שלו לעולם.

אך זה נכון, שאם לא יחזיר בזמן, ויסתבר למפרע שבכלל לא קנה מראובן, אז באמת עכשיו יהיה חייב להחזיר מצד אחר, כי הפך לגזלן, אבל כל עוד שזה לא קרה, איך אפשר להחשיבו כ"חייב" להחזיר?
ועוד יש להתיישב בדבר...
[/quote]
גם כשהוא נותן מחמת התנאי שנכפה עליו לא נחשב שנותן משלו, ולא רק זה אלא שבראשונים מבואר שתנאי כזה מחייב אותו להחזיר, ולדעת הר"י מגאש יורדים לנכסיו לקחת ממנו את זה, ובשו"ע נפסק שהנותן מתנה ע"מ להחזיר ויש לו בע"ח יכול הבע"ח לבקש את המתנה מדין שעבודא דר"נ.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 26, 2018 9:29 pm

ישנו כתב:
קראקובער כתב:
ישנו כתב:בעני אין בכלל שיעור של מאתיים זוז, ונותנים לעשיר סוס לרכב עליו, מאתיים זוז זה לא שיעור של צרכים אלא של מעמד, שמי שיש לו מאתיים זוז (שיעור מזונות לשנה) הוא מעל קו העני, אבל זה לא משליך בכלל על הצרכים, יכול להיות שהוא מעל קו העני והצרכים שלו הם הרבה מעבר, וכן להיפך.

מי אמר לך? הרב אלישיב אוחז שכל הדין של סוס לרכוב עליו זה רק למי שאין לו מאתיים אחרת הרי אסור לקחת מהקופה.

האחרונים חלקו עליו, וברור שאין קופות הצדקה נוהגות היום על פיו, שאין לך עני שבעניים שאין לו מזונות לשנה, (שהרי מי ששוות קרקעותיו מאתיים זוז כבר אינו חשוב עני, וסגי במי שיש לו מחסן כדי שייצא מגדר עני).

זה לא נכון כיון דלאו דווקא שמוצא למוכרם, ועוד, שאין מחייבים אותו למכור ביתו וכלי תשמישו.
אליהו בן עמרם כתב:מענין לענין באותו ענין:
אם תמצי לומר שאפשר לקיים מצות צדקה במתנה ע"מ להחזיר, במתנתו של ראובן העני לשמעון העני.
ואם תמצי לומר, שגם שמעון העני-המקבל יכול לקיים מצות צדקה בהחזרת המתנה לראובן.
(וכל זה כבר נחקר לעייל).
עכשיו רוצה ראובן "לחסוך" עצמו מלהתעסק עם שמעון העני (לא רוצה לפגוע בו, לדוגמא) ורוצה לזכות לו ע"י אחר מתנה ע"מ להחזיר - שלא מדעת שמעון.
וגם את ההחזרה של המתנה (כלומר קיום התנאי של "ע"מ להחזיר") רוצה ראובן לעשות בדרך של "זכיה", כלומר יבקש מהזוכה לשמעון שיחזיר לו (לראובן) את המתנה בשם שמעון העני. וכך נעשו המתנה וההחזרה שלא מדעת שמעון העני בכלל.
האם אפשר לעשות זאת?
והאם שוב, הצליח ראובן לקיים מצות צדקה בזיכויו לשמעון העני, וגם שמעון העני "זכה" במצות צדקה בהחזרתו לראובן העני, למרות ששמעון בכלל לא ידע מכל זה?


לא הבנתי מה צדדי הספק, אם אפשר לקיים במתנה ע"מ להחזיר למה זיכוי לא יהני לכך?
ולגוף הדבר איני מבין כלל שאפשר לקיים בכך מצוות צדקה, שעיקרה שיהיה לעני.
וכן מה שהסתפק הבה"ל לעניין מתנות לאביונים, דבריו תמוהים לפי עניות דעתנו.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ד' דצמבר 26, 2018 9:36 pm

פרי יהושע כתב:
ישנו כתב:
קראקובער כתב:
ישנו כתב:בעני אין בכלל שיעור של מאתיים זוז, ונותנים לעשיר סוס לרכב עליו, מאתיים זוז זה לא שיעור של צרכים אלא של מעמד, שמי שיש לו מאתיים זוז (שיעור מזונות לשנה) הוא מעל קו העני, אבל זה לא משליך בכלל על הצרכים, יכול להיות שהוא מעל קו העני והצרכים שלו הם הרבה מעבר, וכן להיפך.

מי אמר לך? הרב אלישיב אוחז שכל הדין של סוס לרכוב עליו זה רק למי שאין לו מאתיים אחרת הרי אסור לקחת מהקופה.

האחרונים חלקו עליו, וברור שאין קופות הצדקה נוהגות היום על פיו, שאין לך עני שבעניים שאין לו מזונות לשנה, (שהרי מי ששוות קרקעותיו מאתיים זוז כבר אינו חשוב עני, וסגי במי שיש לו מחסן כדי שייצא מגדר עני).

זה לא נכון כיון דלאו דווקא שמוצא למוכרם, ועוד, שאין מחייבים אותו למכור ביתו וכלי תשמישו.

אבל הדין הוא שצריך למכור ולקנות כלים פחותים, וא"כ כל מי שיש לו דירה במרכז יתחייב למכור ולקנות דירה בפריפריה, וכן כל מי שיש לו מחסן מלבד הבית הוא בד"כ יותר מכלי תשמישו, ושוב לא יוכלו לתת לו צדקה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 26, 2018 9:42 pm

אם זה בכלל כדי מחסורו כנראה לא יחייבו אותו למכור.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי ישנו » ד' דצמבר 26, 2018 9:43 pm

פרי יהושע כתב:אם זה בכלל כדי מחסורו כנראה לא יחייבו אותו למכור.

זה בדיוק העניין, שלדעת הגרי"ש התנאי הבסיסי לכדי מחסורו הוא שיהיה לו פחות ממאתיים זוז, א"כ אפילו שהוא צריך לגור במרכז, אבל עני הוא לא, ולא מתחיל דין כדי מחסורו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 26, 2018 9:56 pm

זה מה שהתכונתי שכפה"נ דין זה עצמו כן יהה תלוי בכך, ולא ייחשב כמי שיש לו כדי מחסורו לדעת הגרי"ש, אבל צריך להתיישב בדבר

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 26, 2018 10:39 pm

אליהו בן עמרם כתב:
ישא ברכה כתב:אני מנסה להבין את החקירה. יש לחקור מהי מצות צדקה, האם המצוה היא לתת ממון וכיון שנתן ע"מ להחזיר הרי שם נתינה עלה, או שמא המצוה לעזור לעני. (תסלח לי על החריפות, האם אנחנו לא הופכים את תורת ה' לחוכא ואיטלולא בחקירה שכזו??)

לפי מסקנת הגמרא בקידושין דף ו אפשר לתת תרומה לכהן במתנה ע'מ להחזיר, וכן כתב הרמב'ם, אלא שאסור מצד אחר, של כהן המסייע בבית הגרנות.
האם גם זה לדעת מר 'חוכא ואיטלולא' חלילה...?
אגב, באופן קיצוני יותר, מצאנו ב'בית הלל' בהלכות צדקה שאם נתן צדקה לעני והעני סרב לקבל, שיצא מצות צדקה...

כתוב שם שמקיים מצות נתינה, או שעכ"פ חל במתנה כך, ונפק"מ רק לעניין שכעת הוי דידיה, שעכ"פ נחשב שנתן, ושוב זכה בזה מהכהן כאילו הקנה לו הכהן בחזרה, אבל מנ"ל שקיים מצות נתינה.
וגם אם היינו מנחים שכן קיים מצות נתינה, אינו ראיה לצדקה, כיון שמצות נתינה היא על עצם הנתינה, שהרי הממון עכ"פ שייך לשבט, ואם כן את המצווה דידיה לתת, יתכן שיוכל לקיים בלי המטרה של המצווה.
אבל באמת נראה יותר שאכן לא קיים גם שם מצות נתינה כלל, ורק הרוויח את המתנה בחזרה, כי הקנה עכ"פ לכהן, אבל אינה מצווה כלל שאין זו המטרה של המצווה, ואכן הוי חוכא ואיטלולא...

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי דמשק » ד' דצמבר 26, 2018 11:14 pm

שמעתי מאחורי הפרגוד דהנותן צדקה באופן הנ"ל יקבל גן עדן במתנה ע"מ להחזיר דשמה מתנה..

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' דצמבר 27, 2018 8:46 am

פרי יהושע כתב:אבל באמת נראה יותר שאכן לא קיים גם שם מצות נתינה כלל, ורק הרוויח את המתנה בחזרה, כי הקנה עכ"פ לכהן, אבל אינה מצווה כלל שאין זו המטרה של המצווה, ואכן הוי חוכא ואיטלולא...


בענין ה'חוכא ואיטלולא'...
ימחל נא מר לעיין לדוגמא ברמב'ם תרומות פרק יב הל' יט
כתב במפורש: נתן תרומה לכהן על מנת להחזירה יצא ידי נתינה
ועיי'ש בנו'כ שזה פשוט בגמרא הנל בקידושין

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' דצמבר 27, 2018 12:52 pm

ועוד בענין זה, מצאתי תשובת הריב"ש סי' שמ"א, וז"ל:
ואני אומר (= תשובת הריב"ש) ראה זה חדש הוא ומוקצה מן הדעת, שהמתחייב לתת לחברו איזה דבר שיוכל לתתו במתנה על מנת להחזיר ובזה נאמר שקיים תנאו. שאם אמרו בפרק קמא דקדושין בכולהו קני לבר מאשה וכו' היינו באותן דברים שחייבה תורה לתת, שבזה יצא ידי נתינה כיון דנתינה גמורה לשעתה היא. וכן בההיא דאתרוג קרינא ביה לכם בשעת נטילה, אבל בתנאים שבין אדם לחברו הולכין אחר לשון ודעת בני אדם… ועוד שהנותן מתנה ע"מ להחזיר הכוונה היא על מנת שיחזירנה המקבל מדעתו ומרצונו ואין כופין אותו להחזיר. אלא שאם רצה המקבל מחזיר ונתקיימה מתנתו למפרע, ואם לא רצה להחזיר ועבר זמן החזרה או נאבד הדבר הנתון בענין שאי אפשר להחזירו נתבטלה המתנה למפרע..."

כלומר: אם מתחייב לחבירו לתת (והו"ה לכאורה בנדר לצדקה) - לא קיים התחייבותו במתנה ע"מ להחזיר, אם אין זה לשון בני אדם.
אבל ללא התחייבות אישית כזו, אלא רק חיוב התורה לתת - יוצא ידי נתינה, וכדאיתא ברמב"ם שהבאתי גבי תרומה.

יש בסגנון זה גם ראיה לכאורה מש"ך יו"ד סימן רל"ח סקכ"ה, ואכמ"ל.

אגב, כבר ציינתי לעייל שהגרח"ק שליט"א ב"דרך אמונה" (על הרמבם הנ"ל) נוקט בפשיטות, שכמו שמהני מתנה ע"מ להחזיר בתרומה, כך גם במעשר ובמעשר עני, דחשיב "נתינה".
ובעניי, אינני מבין חילוק בין נתינת מעשר עני לנתינת צדקה. אם בזה חשיב נתינה, הוא הדין בצדקה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 27, 2018 3:31 pm

גם קנס של עשרה זהובים בגונב מצווה אפשר לשלם במתנה על מנת להחזיר...
viewtopic.php?f=7&t=41480#p512964

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' דצמבר 27, 2018 4:58 pm

קראקובער כתב:בספר הערות על הש"ס, לא זוכר איזה מסכתא, אולי מישהו עם גישה לאוצר יכול לחפש, יש שם גם שאלה פיקנטית אם להגיע לטיש של אדמו"ר שאין לו הרבה חסידים בכלל סוס לרכוב עליו.

כאן משמע מדבריו להיפך.
קבצים מצורפים
דעת הרב אלישיב בצדקה.PDF
(145.36 KiB) הורד 113 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' דצמבר 27, 2018 4:59 pm

ואמנם כאן כתב שאין הדין הזה בעשיר (וגם מעין השאלה שכתבת באדמו"ר בלי חסידים), אבל לא נראה שכוונתו לעני שאין לו מאתיים זוז.
קבצים מצורפים
דעת הרב אלישיב בצדקה2.PDF
(266 KiB) הורד 125 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' דצמבר 27, 2018 5:01 pm

בעיקר הדיון של האשכול. לא קראתי את כולו, אבל אין ספק לענ"ד שלא יוצאים יד"ח במתנה על מנת להחזיר, כי צדקה אינו מצוות נתינה כמו מעשר וכו', אלא העיקר בה המטרה.

ואם קובע שיחזיר לאחר זמן מה, היינו הלוואה שמקיימים בה מצוות הלוואה.

הא למה זה דומה, ל'חקירה' אם יש פטור ד'שנים שעשאוה' בדיבור לשון הרע... (לפי הראשונים שזה פטור בכל התורה ולא רק בשבת).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' דצמבר 27, 2018 5:03 pm

ישנו כתב:
קראקובער כתב:בספר הערות על הש"ס, לא זוכר איזה מסכתא, אולי מישהו עם גישה לאוצר יכול לחפש, יש שם גם שאלה פיקנטית אם להגיע לטיש של אדמו"ר שאין לו הרבה חסידים בכלל סוס לרכוב עליו.

כתובות סז ב
מובא מעשה. בר' אברהם מטשעכנוב שבא אצלו אחד מהאדמורי"ם שלא הי' מהחשובים וכיבדו בצורה לא רגילה ושאלוהו אח"כ מה ראה לכ"ז ואמר להם דראה והרגיש דחסר לו כבוד וא"כ צריך לתת לו די מחסורו, והיינו הא דמבואר הכא דרץ לפניו ג' מילין וזה רק ענין של כבוד, ולכאו' כל די מחסורו דאיירי בקרא היינו באביון דמטה ידו דאיכא דינא דדי מחסורו למלאות לו מה שחסר לו הכל לזה האביון שיש דין להחזיק אותו, אבל סתם לאחד שחסר לו רק סוס לרכב עליו לכאו' ליכא דין לתת לו דדין זה נאמר רק בעני, וה"נ דחסר לו כבוד ליכא דינא לספק לו את זה, ונראה דלפי"ז מבואר מה שאמרה הגמ' לעיל דדרשה די מחסורו וכו' ואי אתה מצווה עליו לעשרו, ולכאו' מה בא להשמיענו, ולפי"ז שפיר דודאי עשיר שחסר לו קצת מכספו הרי נמי חסר לו וחידש לן קרא דאין זה די מחסורו רק בעני

אני לא רואה שכתוב כאן שצריך 'אין לו מאתיים זוז', ועל כל פנים בהודעות לעיל הוכחתי מהערותיו גופא במקום אחר שדי בכך שאין לו לחיות.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצות צדקה בשני עניים-במתנה ע'מ להחזיר

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' דצמבר 27, 2018 6:49 pm

מקדש מלך כתב:בעיקר הדיון של האשכול. לא קראתי את כולו, אבל אין ספק לענ"ד שלא יוצאים יד"ח במתנה על מנת להחזיר


אמנם למר אין ספק....
אבל לבאור הלכה בהלכות פורים יש ספק.....אם מהני מתנות לאביונים במתנה ע'מ להחזיר....


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 282 אורחים