מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 24, 2018 4:20 am

מה שיש לבית דין בזה"ז תוקף אף שאין לנו מומחין וסמוכין הוא כמ"ש חז"ל דאנן שליחותייהו דקמאי קעבדינן, ואפ"ה תיקנוה רק במילתא דשכיחא ולא במילתא דלא שכיחא.

הדין של שלוחתייהו דקמאי קעבדינן היינו שלפיכך מיקרי שיש להבי"ד תוקף של בי"ד סמוכין ומעשיהם מהני מן התורה, או שכל כולו זה תקנת חז"ל ואף בדברים שבשלוחתייהו דקמאי קעבדינן לא מהני רק מדרבנן?

אשמח לקבל מראי מקומות בה דנים ע"ז

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 24, 2018 5:36 am

אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 24, 2018 6:25 pm

מקדש מלך כתב:אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

תודה רבה - אכן דיון מקיף מכמה ראשונים וגדולי הפוסקים.

ונמצא חידוש גדול לפי הראשונים דכל תוקף בית דין בזה"ז הוא רק מדרבנן, דלפי"ז כל גרים שנתגיירו לאחר שגלו הסנהדרין, אין להם דין ישראל מה"ת רק מדרבנן.

הנאמן
הודעות: 58
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי הנאמן » ב' דצמבר 24, 2018 8:24 pm

איני זוכר אם האמרי בינה מביא זאת שם, אבל דעת הנתיבות דהוא מדאוריייתא וכמדומה שמוכיח מגירות, אכן ברמב"ן ביבמות מו: העלה צד שהוא מן התורה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 24, 2018 10:02 pm

הנאמן כתב:איני זוכר אם האמרי בינה מביא זאת שם, אבל דעת הנתיבות דהוא מדאוריייתא וכמדומה שמוכיח מגירות, אכן ברמב"ן ביבמות מו: העלה צד שהוא מן התורה

האמרי בינה מביא את הרמב"ן ביבמות, אולם מביא שמרמב"ן בספר המצוות וכן מרמב"ן עה"ת משמע שהיא רק מדרבנן.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' דצמבר 24, 2018 10:27 pm

זכור לי לשון מפורשת של הבית יוסף בחו"מ סימן א' בענין, ואינו תחת ידי לבדוק אם כתב שע"י שליחותייהו כל הבי"ד דאורייתא, או שעשאוהו "כעין דאורייתא".

על שאלת כ"ת שכל הגיורים הם מדרבנן י"ל שאחרי שחל מדרבנן הוי מדאורייתא כדאשכחן גבי קנינים דרבנן דמהני לדאורייתא ועוד כיו"ב.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי קראקובער » ב' דצמבר 24, 2018 11:09 pm

מיללער כתב:
מקדש מלך כתב:אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

תודה רבה - אכן דיון מקיף מכמה ראשונים וגדולי הפוסקים.

ונמצא חידוש גדול לפי הראשונים דכל תוקף בית דין בזה"ז הוא רק מדרבנן, דלפי"ז כל גרים שנתגיירו לאחר שגלו הסנהדרין, אין להם דין ישראל מה"ת רק מדרבנן.

כך כתוב באחיעזר ואולי מביא מפורש מהראשונים ככה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 24, 2018 11:56 pm

קראקובער כתב:
מיללער כתב:
מקדש מלך כתב:אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

תודה רבה - אכן דיון מקיף מכמה ראשונים וגדולי הפוסקים.

ונמצא חידוש גדול לפי הראשונים דכל תוקף בית דין בזה"ז הוא רק מדרבנן, דלפי"ז כל גרים שנתגיירו לאחר שגלו הסנהדרין, אין להם דין ישראל מה"ת רק מדרבנן.

כך כתוב באחיעזר ואולי מביא מפורש מהראשונים ככה.

תודה רבה והוא באחיעזר ח"ג סי' כ"ו מביא מחלוקת הראשונים בזה אי הגירות כהיום הוא רק מדרבנן ויש כח בידם לעקור דבר מה"ת או שהוא מדאורייתא .

הוה אמינא כתב:זכור לי לשון מפורשת של הבית יוסף בחו"מ סימן א' בענין, ואינו תחת ידי לבדוק אם כתב שע"י שליחותייהו כל הבי"ד דאורייתא, או שעשאוהו "כעין דאורייתא".

על שאלת כ"ת שכל הגיורים הם מדרבנן י"ל שאחרי שחל מדרבנן הוי מדאורייתא כדאשכחן גבי קנינים דרבנן דמהני לדאורייתא ועוד כיו"ב.

על זה בדיוק פתחתי האשכול למצוא מ"מ לומר שהדרבנן פועל על הדאורייתא, ראה פה:

viewtopic.php?p=512132&sid=5811b7b878f1745c72b58084c82cba39#p512132


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים