מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמפו חייב במעשר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי לענין » ד' דצמבר 26, 2018 12:29 am

שכיחי האידנא גבן תכשירים רבים העשויים מן הצומח (משחות, קרמים, סבונים, וכל כיו"ב), והם מיוצרים בארץ ישראל.
המפעלים המייצרים דברים אלו [אשר הרבה מהם מיוצרים מארץ ישראל] מעולם לא חשבו לקבל הכשר על מוצריהם, ופשוט שהצמחים בהם הם משתמשים הם טבל גמור.
והואיל ודין פשוט הוא בפרק במה מדליקין 'אין מדליקין בטבל טמא וכל שכן טהור', על כן אסור להשתמש במוצרים אלו בלא מעשר [ובפשוטו יכול ג"כ לברך, כיון שלא מסתבר שעישרו אותם וממילא יש כאן טבל ודאי].

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' דצמבר 26, 2018 12:32 am

בדיוק היום ראיתי על חבילות המגבונים לחים שרכשתי, שכתוב עליהם "מעושר''..

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 26, 2018 1:14 am

מאנציקלופדיה תלמודית ערך טבל

טבל שנפסל מאכילת אדם, יש שכתבו שבטל ממנו שם טבל אף כשהוא ראוי לסיכה או לאכילת בהמה, ואף על פי שטבל אסור בהנאה של כילוי, הרי זה בזמן שהוא ראוי לאכילת אדם, אבל כשנפסל לאכילת אדם בטלה ממנו מצות הפרשת תרומות ומעשרות ופקע ממנו איסור טבל, ולכן בורית שנתנו בתוכה שמן של טבל, מותר לסוך בה, כיון שהשמן נפסל לאכילה ואינו חייב לעשרו, ואף על פי שסיכה-כשתיה*, הרי זה בטבל הראוי לאכילה, אבל אינו נעשה טבל מחמת שראוי [טור תקצג] לסיכה.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' דצמבר 26, 2018 1:38 am

תבלינים פטורים ממעשרות, כלומר דבר שמטרתו רק לטעמו, ולא לאכילת גופו [אם יציעו לגברת טיפות בטעם פלפל שחור במקום שתתבל בפלפל - היא תסכים, אך אם יציעו לה טיפות בטעם תפוחי אדמה במקום התפו"א עצמן - היא לא תסכים, כי כאן מעוניינת בטעם בלבד, וכאן מעוניינת בגוף הדבר].
אצלנו לא נהגו לאכול את השמפו, כך שכל הדיון של פותח האשכול נסוב רק על דברים שמשמשים בעקרון לאכילה ואתרע מזלם וכעת משמשים לשמפו ולא לאכילה [כדוגמת פפריקה שחייבת במעשרות מאחר והיא מיועדת לאכילה כפלפל טרי].
ועליהם שייך הדין של נפסל מאכילה.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' דצמבר 26, 2018 11:45 am

עשיו מסתמא היה מעשר,
אבל לענייננו [תרתי משמע]: לא כל מן הצומח חייב במעשר והוי טבל, רק הפרי הראוי לאכילה. ושאר חלקי העץ פטורים מעיקרא. ומסברא פשוטה את החומרים שאינם לאכילה שיש בהם לפי התווית תערובת של פירות לא יעשו מפרי הראוי לאכילה אלא מהקליפות והעלים ושאר חלקי העץ. [ועל שאלה של ערלה שזה איסוה"נ אין בזה תשובה בר אם נלך בתר רוב].
והעיקר: רוב חומרי הניקוי שלפי התוויות שלהם יש בהם מן הצומח, מדובר בכלל על שיחי סרק.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 26, 2018 12:15 pm

אגב, אני מאמין שגם חומרים המיוצרים בארץ, מסתמא על פי רוב אינם גדלים בארץ.

אמנם לזכרוני דין פירות הנכנסים לארץ ארץ הוא סוגיא גדולה (למדתי את זה בעבר במנ"ח מצוה רפד כמדומה), מישהו יודע לתמצת את העניין למעשה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 26, 2018 12:18 pm

הוה אמינא כתב:עשיו מסתמא היה מעשר,
אבל לענייננו [תרתי משמע]: לא כל מן הצומח חייב במעשר והוי טבל, רק הפרי הראוי לאכילה. ושאר חלקי העץ פטורים מעיקרא. ומסברא פשוטה את החומרים שאינם לאכילה שיש בהם לפי התווית תערובת של פירות לא יעשו מפרי הראוי לאכילה אלא מהקליפות והעלים ושאר חלקי העץ. [ועל שאלה של ערלה שזה איסוה"נ אין בזה תשובה בר אם נלך בתר רוב].
והעיקר: רוב חומרי הניקוי שלפי התוויות שלהם יש בהם מן הצומח, מדובר בכלל על שיחי סרק.

גם ערלה אינו נוהג בעלים ושאר חלקי העץ, אלא רק בפרי והשומר לפרי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 26, 2018 12:49 pm

האחרונים דנו בחיוב שמן כותנה וזרעוני כותנה בתרו"מ ואחת הסברות לא לחייב היא שדבר שהשתנה לגמרי מצורתו המקורית פנים חדשות באו לכאן ונחשב דבר חדש וכדיע להפיק שמן מזרעוני כותנה הם משנים צורתם וה"ה בסיבי הכותנה אלא שסיבי כותנה איינם משמשים למאכל וברור שאינם חייבים בתרו"מ
נראה לי שודאי סברה זו שיכת בשאלה עליה נסוב האשכול

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' דצמבר 26, 2018 4:02 pm

לגבי פרי מיובא מחו"ל, ז"ל בספרי 'ראשית דגנך':
במנחת שלמה (א' נ"ו) הגדיר איזו פעולה צריכה להעשות בחו"ל כדי לפטור את הפירות מהפרשה: בתבואה: מירוח התבואה בחו"ל פוטר מהפרשה מן התורה כי אף שהמירוח עצמו אינו תיקון בגוף התבואה ואפשר לאכול בלעדיו אך המירוח הוא סוף מעשה הדישה והזריה - שהן העושות תיקון גדול בגוף התבואה [וכן ביין ושמן זית הסחיטה נחשבת כגמר המלאכה], אך תלישת חו"ל אינה פוטרת כמירוח כי דוקא דיגון הוא מירוח חשוב העושה תיקון בגוף הפירות ואינו קשור למחשבת הממרח ולכן הפרי נטפל לחו"ל; בשאר הפירות כולל ענבים למאכל - פטור חו"ל נקבע על ידי מקום הגידול ולא על ידי מקום הדיגון [ונחלקו האחרונים אם להחשיב כגמר מלאכה לענינים אלו את סחיטת שאר הפירות וכן את מילוי הכלי בפירות (משפטי ארץ ג' י"ד)].
אם רוב הפירות ממין זה הם מהארץ יש להפריש גם מהפירות שגדלו בחו"ל כדי שלא יטעו לפטור גם את הפירות שגדלו בארץ [אך אם ניכר בפרי שמוצאו מחו"ל אין צורך להפריש ממנו ויתכן שדי בהיכר על ידי האריזה וכדומה], ולא נהגו להחמיר בזה (משפטי ארץ ג' י"ג), ואם אינו ידוע היכן הפרי גדל - יש ללכת אחר רוב פירות אלו (שמעתי).

כדי לענות על שאלה זו חייבים להכיר את המציאות, אלו חלקי פרי מוספים לתערובת, ומה מצבם מבחינת האם ראויים לאכילה, ומה מקום גידולם.
עכ"פ שמעתי מהרב רובין מרחובות שאת ההכשר לפסח הם נותנים למוצרי קוסמטיקה בחינם, מאחר וא"צ בהכשר, כי אינם ראויים למאכל, אלא שמעוניינים להרגיל את הציבור שלא לצרוך מוצרים ללא הכשר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 26, 2018 5:18 pm

יואל שילה כתב:לגבי פרי מיובא מחו"ל, ז"ל בספרי 'ראשית דגנך':
במנחת שלמה (א' נ"ו) הגדיר איזו פעולה צריכה להעשות בחו"ל כדי לפטור את הפירות מהפרשה: בתבואה: מירוח התבואה בחו"ל פוטר מהפרשה מן התורה כי אף שהמירוח עצמו אינו תיקון בגוף התבואה ואפשר לאכול בלעדיו אך המירוח הוא סוף מעשה הדישה והזריה - שהן העושות תיקון גדול בגוף התבואה [וכן ביין ושמן זית הסחיטה נחשבת כגמר המלאכה], אך תלישת חו"ל אינה פוטרת כמירוח כי דוקא דיגון הוא מירוח חשוב העושה תיקון בגוף הפירות ואינו קשור למחשבת הממרח ולכן הפרי נטפל לחו"ל; בשאר הפירות כולל ענבים למאכל - פטור חו"ל נקבע על ידי מקום הגידול ולא על ידי מקום הדיגון [ונחלקו האחרונים אם להחשיב כגמר מלאכה לענינים אלו את סחיטת שאר הפירות וכן את מילוי הכלי בפירות (משפטי ארץ ג' י"ד)].
אם רוב הפירות ממין זה הם מהארץ יש להפריש גם מהפירות שגדלו בחו"ל כדי שלא יטעו לפטור גם את הפירות שגדלו בארץ [אך אם ניכר בפרי שמוצאו מחו"ל אין צורך להפריש ממנו ויתכן שדי בהיכר על ידי האריזה וכדומה], ולא נהגו להחמיר בזה (משפטי ארץ ג' י"ג), ואם אינו ידוע היכן הפרי גדל - יש ללכת אחר רוב פירות אלו (שמעתי).

כדי לענות על שאלה זו חייבים להכיר את המציאות, אלו חלקי פרי מוספים לתערובת, ומה מצבם מבחינת האם ראויים לאכילה, ומה מקום גידולם.
עכ"פ שמעתי מהרב רובין מרחובות שאת ההכשר לפסח הם נותנים למוצרי קוסמטיקה בחינם, מאחר וא"צ בהכשר, כי אינם ראויים למאכל, אלא שמעוניינים להרגיל את הציבור שלא לצרוך מוצרים ללא הכשר.

יישר כח. לי זכור שהכסף משנה מביא בעניין כמה דעות, ומסתמא זה מה שהוכרע

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 27, 2018 5:02 pm

עוד ראיתי ב"תורת הלוי" מתורת בעל שבט הלוי פרק י"ג שכתב על מוצרים שאולי מעורב בהם שמן כותנה שאיןצורך לחשוש משום שכבר נפסד ואינו ראוי לאכילה

הורודנאי
הודעות: 168
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: שמפו חייב במעשר?

הודעהעל ידי הורודנאי » א' דצמבר 30, 2018 12:07 am

כיצד מעשרים את המלח?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים