מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפוח ואתרוג

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי לענין » א' דצמבר 30, 2018 11:28 pm

כידוע אי' כמה פעמים בש"ס תפוח, והתו' פירשו שהכוונה לאתרוג, וכמו בענין פריו קודם לעליו, וראה ריח בני כריח שדה, שאמרו דהיי' תפוחים, ופי' התו' אתרוגים.
והנה התרגום מתרגם כמה פעמים בתנ"ך 'תפוחין-חיזורין', ומשמע שכיון שהוא עגול ומתגלגל נקרא 'חיזור', מלשון חזרה.
שמתי לב לדבר מעניין, שגם האתרוג [שהוא התפוח, כמ"ש התו'] נקרא בתורה 'פרי עץ הדר', אשר כידוע 'הדר' בארמית פירושו 'חזר', והוא אותו 'חיזור' של התפוח.

חד ברנש
הודעות: 5773
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' דצמבר 31, 2018 10:09 am

השווה דברי הרוקח בספרו 'שער סמוכים', מהדורת הרב ל"י חריטן, עמ' תטז:
סמוכים123.PNG
סמוכים123.PNG (11.75 KiB) נצפה 2806 פעמים

ועי' שם בהערותיו היקרות.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 31, 2018 1:42 pm

תודה רבה!
אכן באתי מהגמ' הנ"ל בבכורות. והיו עמדי כמה הרהורי דברים בזה. אכתוב מעט.
חשבתי כי החזיר עצמו נקרא בשם זה מפני שהוא עגול, וכיון שהוא יכול להתגלגל לכן הוא נקרא מלשון 'חזרה'. ומטעם זה גם התפוח נקרא כן.

הכפתורים שהיו במנורה לא היו עגולים ממש אלא סגלגלים כביצה, 'תפוחי הכרתיים' של הרמב"ם, וחיזוק גדול לזה יש להביא מדברי הרוקח שהביא כת"ר, שהרי פי חזיר כידוע אינו עגול ממש אלא אליפסה.

ובלי נדר בהזמדנות אוסיף.

האם שער סמוכים של הרוקח נמצא באוצר החכמה?

חד ברנש
הודעות: 5773
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' דצמבר 31, 2018 2:13 pm

נראה לי שזה לא נמצא באוצר, והנה לך כל מאמרו של הרב חריטן

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 31, 2018 7:57 pm

אודה בכפילא!
חמרא למריה וטיבותא לשקייה!
נעיין בס''ד.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' דצמבר 31, 2018 8:04 pm

לענין כתב:כידוע אי' כמה פעמים בש"ס תפוח, והתו' פירשו שהכוונה לאתרוג.


לענ"ד ברור שכוונת התוס' היא רק לתפוח בלישנא דקרא, אבל פשוט שתפוחים הנזכרים לרוב (ולא רק "כמה פעמים") בדחז"ל הם תפוחים שלנו. וראה מעשרות פ"א מ"ד: "התפוחים והאתרוגין".

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 31, 2018 8:10 pm

מי חשב אחרת?

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' דצמבר 31, 2018 8:25 pm

לענין כתב:מי חשב אחרת?


כך הבנתי מדבריך, וכנראה טעיתי.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' ינואר 02, 2019 5:59 am

בן ראובן כתב:
לענין כתב:כידוע אי' כמה פעמים בש"ס תפוח, והתו' פירשו שהכוונה לאתרוג.


לענ"ד ברור שכוונת התוס' היא רק לתפוח בלישנא דקרא, אבל פשוט שתפוחים הנזכרים לרוב (ולא רק "כמה פעמים") בדחז"ל הם תפוחים שלנו. וראה מעשרות פ"א מ"ד: "התפוחים והאתרוגין".

פשוט? אז יש מקור לאגדה שעץ הדעת היה תפוח... נכב"ב

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תפוח ואתרוג

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 03, 2019 11:52 pm

חד ברנש כתב:נראה לי שזה לא נמצא באוצר, והנה לך כל מאמרו של הרב חריטןpdf[/attachment]


תודה רבה על הקובץ הנפלא. לו היית מציין כי הוא בחצי גבורים הייתי יכול לעיין בו תיכף, ולא היית צריך לטרוח, אך לא נורא, בינתיים כבר זכו בו עוד 16 יהודים... [בזמנו היה קשה לי לעבור על כולו, ולכן הפסדתי ידיעה נפלאה זו.

חשוב לשים לב בדברי הרוקח לנקודה נוספת.
יער.PNG
יער.PNG (94.4 KiB) נצפה 2633 פעמים

הרוקח מעמיד מול ההקבלה של יעקב ועשו, את התפוח והחזיר.
ולכן הוא מעמיד את 'כתפוח בעצי היער' מול 'יכרסמנה חזיר מיער'.
[כמובן עם הזכרת 'כתפוח בעצי היער', עולה מיד הזכרון של דברי חז"ל שהיו יולדות תחת התפוח, ששה בכרס אחד, וזה מקביל לחזיר שג"כ מוליד ו' בכרס אחד].
וכמו כן ציל"ו ופרי"ו עולים בגי' שבעי"ם נפש, שבהם ירדו אבותינו למצרים. וההקבלה של 'יכרסמנה חזיר מיער', היא שייכת למה שמופיע שם בתהלים קודם לכן - 'גפן ממצרים תסיע'.
יש עוד הרבה מה להאריך בדברי דרוש [ואכ"מ. רק אצטט מה שכתב לי ידיד 'יש לעיין אם מה שהיה יצחק בששים שנה בלדת אותם, נוגע לענין העיבור של החזיר והתפוח לשישים שכך יצחק ועשיו נולדו לששים שנה'].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים