עמוד 1 מתוך 1

נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 3:25 pm
על ידי אש משמים
אדם כתב ביום שישי ערש"ק על כף ידו כתובת שהיה צריך לזכור ושכח להסירה קודם השבת.
כעת עומד הוא קודם סעודת ליל שבת ולא יודע מה לעשות, אם יטול ידיו כדרכו הרי הוא ימחק את הכתב והוי איסור מוחק ועוד יש לחוש שהרי יש על ידו חציצה לנטילה.
יתכן ועדיף ליטול כך ידו ואין לחוש למחיקת הכתב משום דאינו אלא מדרבנן שהרי אינו ע"מ לכתוב ויתכן שהוא רק פס"ר ולצורך מצווה אולי יש להקל (ויטול עם חציצה על ידו). אך מאידך יתכן ועדיף ליטול רק את אצבעות ידיו דכל נטילת ידיים היא גזירה דרבנן ויש מגדולי הראשונים שסוברים דיש ליטול רק האצבעות מעיקר הדין (ויטול בלא חציצה).
כיצד יש לנהוג בזה?

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 6:03 pm
על ידי יואל שילה
אם בנידון החמור של מחיקת השם נתנו עצה שיניח גמי על ידו ויטבול
תניא: הרי שהיה שם כתוב לו על בשרו - הרי זה לא ירחוץ ולא יסוך ולא יעמוד במקום הטינופת. נזדמנה לו טבילה של מצוה - כורך עליה גמי ויורד וטובל

אין זו ראיה שלגבי מחיקה בשבת גם יחמירו, שהרי בשבת מועיל מה שאינו מתכוון [כשאיננו פסיק רישא, ובפשטות נטילה איננה פסיק רישא של מחיקה] ואינה צריכה לגופה [שהרי הכתיבה עצמה בפשטות איננה חוצצת, וממילא הוי שאינה צריכה לגופה].
אמנם, למסקנת הגמ' אין איסור במחיקת השם בגרמא, וכל שהצריכו גמי הוא רק כדי שלא יעמוד לפני השם ערום, וחששו שישכח להניח ידו על השם
רבי יוסי אומר: לעולם יורד וטובל כדרכו, ובלבד שלא ישפשף! - שאני התם דאמר קרא ואבדתם את שמם מן המקום ההוא לא תעשון כן לה' אלהיכם, עשייה הוא דאסור, גרמא - שרי... אלא אמר רבא בר רב שילא: היינו טעמייהו דרבנן, דקסברי: אסור לעמוד בפני השם ערום... דמנח ידיה עילויה... זימנין דמשתלי ושקיל ליה...

ומ"מ לכאורה הנידון של שבת קל עוד יותר.
ועוד למדנו שבאופנים שהגמי לא חוצץ - יכול לטבול בו, וכ"ש שיוכל להניח גמי על ידיו וליטלן, ק"ו מטבילה.
ותסברא, האי גמי היכי דמי? אי דמיהדק - קא הוי חציצה, אי לא מיהדק - עיילי ביה מיא! - חציצה - תיפוק ליה משום דיו! - בלחה, דתניא: הדם והדיו הדבש והחלב יבשין - חוצצין, לחים - אין חוצצין

ובפשטות דיו של עט, אף שהתייבש אך אין בו ממשות, והוה כרושם בעלמא, ואינו חוצץ, לענ"ד.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 6:05 pm
על ידי כדכד
נראה לי פשוט שיטול ידיו כרגיל והמחיקה אינה אפילו פסיק רישיה והכתב אינו חוצץ כמ"ש הרב יואל שילה וכמ"ש במשנ"ב במפורש

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 6:28 pm
על ידי עץ תמר
אם היו כתובות אותיות על ידיו, לא ינקה אותן בשבת, משום מוחק. וכשנוטל ידיו לסעודה, יטול רביעית [81 גרם] מים בבת אחת, ולא ינגבן, [כי הניגוב גורם למחיקה]. אבל אם היו ידיו מלוכלכות בדיו, מותר לנקותן. [כי מוחק שלא על מנת לכתוב, אסור מדרבנן. וכיון שאין דרך לכתוב על היד, ומחיקת לכלוך הדיו, היא רק תולדת מוחק, הרי זה מותר. אבל באותיות ממש, שמחיקתן היא אב מלאכת מוחק, החמירו יותר שלא ימחוק.] חזון עובדיה שבת ה' [ע"מ רכ'ה ]

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 6:32 pm
על ידי אוצר החכמה
אולי תוכל להביא את הנימוקים של הגרע"י להבדל בין אב לתולדה שהרי בפשטות אב חטאת ותולדה חטאת כמבואר בריש ב"ק.
(אפשר לדון על דברי החיי"א שלכלוך דיו הווה תולדת מוחק אבל אני בעיקר שואל על הטעם שנתן בהבדל בין אב לתולדה).

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 7:14 pm
על ידי עץ תמר
ר' משה מכאן למדתי מוסר שאין לסמוך על קיצורים,
ראיתי את הדברים באחד שערך קיצור חזו"ע ,וכעת טרחתי מאד ופתחתי במקור הדברים ,ולא נכתב שם מאומה אב או תולדה.
יש"כ שהחכמתני.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 11:26 pm
על ידי אש משמים
למה כ"כ פשוט לרב יואל שילה ולרב המכונה 'כדכד' שיש ליטול ידים כרגיל ולא רק על האצבעות, למה להקל במחיקה טפי מהל' נטילה? ומה גם שבביה"ל (ס"ס קסא) כתב "משמע דמצד הדין יש להקל כדעה שניה..ואך לכתחילה ראוי לנהוג כדעה ראשונה..ומ"מ נלענ"ד דהסומך להקל על דעה שניה בשעת הדחק כשאין לו מים אין מוחים בידו דכמה ראשונים קיימי בשיטה זו הלא המה רש"י ותוס' והרא"ש וכן נמצא גם בסמ"ק ומרדכי וריטב"א ושיבולי לקט ומהרש"ל ".
מדוע פשוט ש"המחיקה אינה אפילו פסיק רישיה"?

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 11:42 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עץ תמר כתב:ר' משה מכאן למדתי מוסר שאין לסמוך על קיצורים,
ראיתי את הדברים באחד שערך קיצור חזו"ע ,וכעת טרחתי מאד ופתחתי במקור הדברים ,ולא נכתב שם מאומה אב או תולדה.
יש"כ שהחכמתני.

מקור הדברים בשו"ת פרי הארץ ח"ב (סי' ד) שהאריך טובא בכל נידון זה, והנ"ל היא מסקנתו.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ב' דצמבר 31, 2018 11:46 pm
על ידי אש משמים
יואל שילה כתב:ובפשטות דיו של עט, אף שהתייבש אך אין בו ממשות, והוה כרושם בעלמא, ואינו חוצץ, לענ"ד.

כדכד כתב:נראה לי פשוט שיטול ידיו כרגיל והמחיקה אינה אפילו פסיק רישיה והכתב אינו חוצץ כמ"ש הרב יואל שילה וכמ"ש במשנ"ב במפורש

לא כתבתי בשאלה עם מה כתב על ידו ויתכן שכתב בדבר שאינו 'חזותא בעלמא' ואז כן חוצץ, אך גם בדיו שלנו שאין בו ממש הרי יש אחרונים דס"ל דבעינן גם שלא יקפיד ומסתמא רובא דאינשי כן קפדינן עלה ואז הוי חציצה אף אם הוא אינו מקפיד ע"ז.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ג' ינואר 01, 2019 12:07 am
על ידי עץ תמר
יהודה בן יעקב כתב:
עץ תמר כתב:ר' משה מכאן למדתי מוסר שאין לסמוך על קיצורים,
ראיתי את הדברים באחד שערך קיצור חזו"ע ,וכעת טרחתי מאד ופתחתי במקור הדברים ,ולא נכתב שם מאומה אב או תולדה.
יש"כ שהחכמתני.

מקור הדברים בשו"ת פרי הארץ ח"ב (סי' ד) שהאריך טובא בכל נידון זה, והנ"ל היא מסקנתו.

מה כוונתך?

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ג' ינואר 01, 2019 12:37 am
על ידי יואל שילה
אש משמים כתב:לא כתבתי בשאלה עם מה כתב על ידו ויתכן שכתב בדבר שאינו 'חזותא בעלמא' ואז כן חוצץ, אך גם בדיו שלנו שאין בו ממש הרי יש אחרונים דס"ל דבעינן גם שלא יקפיד ומסתמא רובא דאינשי כן קפדינן עלה ואז הוי חציצה אף אם הוא אינו מקפיד ע"ז.

בדבר שאין בו ממש - הרי הוא כרושם בעלמא, וממילא אינו נחשב כחציצה אף אם מקפיד.
הקפידה עושה את החוצץ לכך שלא יתבטל ליד, אך דבר שכלל לא חוצץ - הרי אינו חוצץ.
את הערתך הקודמת לא הבנתי.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ג' ינואר 01, 2019 10:45 am
על ידי כדכד
אש משמים כתב:למה כ"כ פשוט לרב יואל שילה ולרב המכונה 'כדכד' שיש ליטול ידים כרגיל ולא רק על האצבעות, למה להקל במחיקה טפי מהל' נטילה? ומה גם שבביה"ל (ס"ס קסא) כתב "משמע דמצד הדין יש להקל כדעה שניה..ואך לכתחילה ראוי לנהוג כדעה ראשונה..ומ"מ נלענ"ד דהסומך להקל על דעה שניה בשעת הדחק כשאין לו מים אין מוחים בידו דכמה ראשונים קיימי בשיטה זו הלא המה רש"י ותוס' והרא"ש וכן נמצא גם בסמ"ק ומרדכי וריטב"א ושיבולי לקט ומהרש"ל ".
מדוע פשוט ש"המחיקה אינה אפילו פסיק רישיה", הלא הטעם השני המובא במשנ"ב (ריש הל' נטילת ידים) לנטילת ידים הוא משום נקיות וקדושה וא"כ נטילה זו היא לנקיון הידים והוי פס"ר?

פשוט לי לא מצד להקל בהלכות שבת יותר מאשר בהנט"י אלא משום שאם נוטל ידיו כרגיל אינו עובר על הלכות שבת שכן אינו פסיק רייה שיימחק ואם אינו נוטלם כרגיל עובר על הלכות נט"י

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ג' ינואר 01, 2019 2:12 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עץ תמר כתב:
יהודה בן יעקב כתב:
עץ תמר כתב:ר' משה מכאן למדתי מוסר שאין לסמוך על קיצורים,
ראיתי את הדברים באחד שערך קיצור חזו"ע ,וכעת טרחתי מאד ופתחתי במקור הדברים ,ולא נכתב שם מאומה אב או תולדה.
יש"כ שהחכמתני.

מקור הדברים בשו"ת פרי הארץ ח"ב (סי' ד) שהאריך טובא בכל נידון זה, והנ"ל היא מסקנתו.

מה כוונתך?

יש לזכור שגם חזון עובדיה הוא קיצור, ויש לראות את הדברים במקורם - שציינתי

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ג' ינואר 01, 2019 3:31 pm
על ידי עץ תמר
חזון עובדיה אינו קיצור תפתח חלק ה' בהערות וראה שהאריך שם.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ג' ינואר 01, 2019 10:58 pm
על ידי אש משמים
יואל שילה כתב:
אש משמים כתב:לא כתבתי בשאלה עם מה כתב על ידו ויתכן שכתב בדבר שאינו 'חזותא בעלמא' ואז כן חוצץ, אך גם בדיו שלנו שאין בו ממש הרי יש אחרונים דס"ל דבעינן גם שלא יקפיד ומסתמא רובא דאינשי כן קפדינן עלה ואז הוי חציצה אף אם הוא אינו מקפיד ע"ז.

בדבר שאין בו ממש - הרי הוא כרושם בעלמא, וממילא אינו נחשב כחציצה אף אם מקפיד.
הקפידה עושה את החוצץ לכך שלא יתבטל ליד, אך דבר שכלל לא חוצץ - הרי אינו חוצץ.
את הערתך הקודמת לא הבנתי.

עי' 'שיורי טהרה' יו"ד סי' קצח-יז שביאר דאף לדעת המחבר חזותא ומקפיד עליה הוי חציצה וכן מבואר ב'פרישה' וכן בב"ח שם.
(ניתן לישב את דברי השו"ע שם כדבריך שאינו חוצץ אך הוא בדוחק ואכמ"ל)

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 1:31 am
על ידי יואל שילה
אכן, כך הם כתבו.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 12:18 pm
על ידי כדכד
לענ"ד יש חילוק בין חציצה בנט"י לחציצה בטבילה

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 4:01 pm
על ידי אש משמים
כדכד כתב:לענ"ד יש חילוק בין חציצה בנט"י לחציצה בטבילה

מה החילוק?
שו''ע.PNG
שו''ע.PNG (8.97 KiB) נצפה 7166 פעמים

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 5:55 pm
על ידי כדכד
עקרונית כן
מעשית בטבילה מחמירים יותר
לגבי חזותא המשנ"ב ס"ק י"ד מיקל במפורש לגבי נט"י
ניתן לומר גם שמי שרגיל לרשום על ידיו הוא בכלל "לא קפיד" ואףאם יש מממשות לא הוי חציצה כמתבאר במשנ"ב שם

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 12:28 am
על ידי אש משמים
כדכד כתב:ניתן לומר גם שמי שרגיל לרשום על ידיו הוא בכלל "לא קפיד" ואף אם יש מממשות לא הוי חציצה כמתבאר במשנ"ב שם

א. הולכים בזה אחר רגילות רוב אנשים.
ב. אם אותו אדם בזמן מסוים מקפיד שוב הוי חציצה אף אם כרגע אינו מקפיד.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 12:31 am
על ידי עץ תמר
אש משמים כתב:
כדכד כתב:ניתן לומר גם שמי שרגיל לרשום על ידיו הוא בכלל "לא קפיד" ואף אם יש מממשות לא הוי חציצה כמתבאר במשנ"ב שם

א. הולכים בזה אחר רגילות רוב אנשים.
ב. אם אותו אדם בזמן מסוים מקפיד שוב הוי חציצה אף אם כרגע אינו מקפיד.

כמדומה אני שזו מח' ראשונים.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 12:42 am
על ידי אש משמים
כדכד כתב:נראה לי פשוט שיטול ידיו כרגיל והמחיקה אינה אפילו פסיק רישיה

פשוט שיש דיו שאינו פס"ר שימחק אך ודאי שיש כזה שנמחק.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 12:52 am
על ידי אש משמים
יואל שילה כתב:אם בנידון החמור של מחיקת השם נתנו עצה שיניח גמי על ידו ויטבול
תניא: הרי שהיה שם כתוב לו על בשרו - הרי זה לא ירחוץ ולא יסוך ולא יעמוד במקום הטינופת. נזדמנה לו טבילה של מצוה - כורך עליה גמי ויורד וטובל

אין זו ראיה שלגבי מחיקה בשבת גם יחמירו, שהרי בשבת מועיל מה שאינו מתכוון [כשאיננו פסיק רישא, ובפשטות נטילה איננה פסיק רישא של מחיקה] ואינה צריכה לגופה [שהרי הכתיבה עצמה בפשטות איננה חוצצת, וממילא הוי שאינה צריכה לגופה].

מדוע המחיקה מוגדרת כ'אינו מתכוון'? הלא להטעם השני המובא במשנ"ב דנטילת ידיים הוא משום נקיות וקדושה א"כ נטילה זו היא לנקיון הידים והוי מתכוון?

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 10:34 am
על ידי כדכד
הנקיות הזו אין הכוונה לנקיון הידים מדיו

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 10:35 am
על ידי כדכד
אש משמים כתב:
כדכד כתב:ניתן לומר גם שמי שרגיל לרשום על ידיו הוא בכלל "לא קפיד" ואף אם יש מממשות לא הוי חציצה כמתבאר במשנ"ב שם

א. הולכים בזה אחר רגילות רוב אנשים.
ב. אם אותו אדם בזמן מסוים מקפיד שוב הוי חציצה אף אם כרגע אינו מקפיד.

המשנ"ב שם ס"ק י"ד בפירוש אומר לא כך

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 11:06 am
על ידי כדכד
אש משמים כתב:
כדכד כתב:נראה לי פשוט שיטול ידיו כרגיל והמחיקה אינה אפילו פסיק רישיה

פשוט שיש דיו שאינו פס"ר שימחק אך ודאי שיש כזה שנמחק.
בעיני אינו פשוט ואפילו אם יש כזה דיו אם הנוטל אינו יודע שזה דיו כזה לדעת הט"ז לא הוי פס"ר

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 2:48 pm
על ידי אש משמים
כדכד כתב:הנקיות הזו אין הכוונה לנקיון הידים מדיו

מנ"ל?
לאיזו נקיות הכוונה?

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 3:55 pm
על ידי יואל שילה
דיו שיורד בקלות במים הוא דיו מסיס במים, כלומר דיו של עט נובע, וממילא יש עוד פחות סיבה להחשיב אותו כחוצץ.
כוונת הנוטל היא ליטול, לא להורדת הדיו
אם היה מתכוון להורדת הדיו - היה מתמקד עם זרם המים בדיו, ומשפשף אותו, וראה בגמ' לגבי שמיטה שאופן המעשה מעיד מה הכוונה, האם כוונתו לתועלת האילן או למאכל בעלי החיים.
פוק חזי האם חילוני נקי היה נוטל ידיו להורדת כתם דיו, או שהיה משפשף נקודתית?
ע"כ שזה נחשב שבנטילה זו איננו מתכוון להסרת הדיו.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 4:15 pm
על ידי אש משמים
יואל שילה כתב:א. דיו שיורד בקלות במים הוא דיו מסיס במים, כלומר דיו של עט נובע, וממילא יש עוד פחות סיבה להחשיב אותו כחוצץ.
ב. כוונת הנוטל היא ליטול, לא להורדת הדיו
אם היה מתכוון להורדת הדיו - היה מתמקד עם זרם המים בדיו, ומשפשף אותו, וראה בגמ' לגבי שמיטה שאופן המעשה מעיד מה הכוונה, האם כוונתו לתועלת האילן או למאכל בעלי החיים.
פוק חזי האם חילוני נקי היה נוטל ידיו להורדת כתם דיו, או שהיה משפשף נקודתית?
ע"כ שזה נחשב שבנטילה זו איננו מתכוון להסרת הדיו.

א. מנ"ל שחציצה הקלה לניקיון פחות חוצצת??
זכור לי שיש ראשונים הסוברים שציפורן שנחתכה רובה יותר חוצצת מאשר זו שניטלה מיעוטה ואע"פ שזו קלה להסרה מזו.
ב. כאשר חזינן שטעם נטילה הוא ניקיון היד א"כ ודאי שיש אף כוונה לניקיונה שהרי זה מהות המעשה, לא?

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 5:08 pm
על ידי כדכד
טענו חיטים והודה לו בשעורים
הרב יואל שילה לא דיבר על קלות ההסרה של החציצה אלא על כוונת הנוטל שאינה למחיקת הדיו אלא לנטילה

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 6:10 pm
על ידי כדכד
אש משמים כתב:
כדכד כתב:הנקיות הזו אין הכוונה לנקיון הידים מדיו

מנ"ל?
לאיזו נקיות הכוונה?

ברור שהכוונה לנקיות רוחנית ולא לנקיות מלכלוך או מדיו.
הרי אדם שידיו נקיות חייב ליטול ידים לפני האוכל גם לטעם זה ואילו אדם שידיו מלוכלכות בלכלוך שיש בו ממש צריך לנקותן לפני שנוטל ידיו לסעודה הרי שהנקיות אינה נקיות מלכלוך או מדיו אלא נקיות רוחנית.
בעצם העובדה שהצריכו אדם מישראל ליטול ידיו קודם הסעודה יש משום נקיות.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 9:15 pm
על ידי אש משמים
כדכד כתב:טענו חיטים והודה לו בשעורים
הרב יואל שילה לא דיבר על קלות ההסרה של החציצה אלא על כוונת הנוטל שאינה למחיקת הדיו אלא לנטילה

יואל שילה כתב:דיו שיורד בקלות במים הוא דיו מסיס במים, כלומר דיו של עט נובע, וממילא יש עוד פחות סיבה להחשיב אותו כחוצץ.

Re: נטילת ידיו על הכתב בשבת

פורסם: ה' ינואר 03, 2019 9:33 pm
על ידי יואל שילה
אש משמים כתב:
כדכד כתב:טענו חיטים והודה לו בשעורים
הרב יואל שילה לא דיבר על קלות ההסרה של החציצה אלא על כוונת הנוטל שאינה למחיקת הדיו אלא לנטילה

יואל שילה כתב:דיו שיורד בקלות במים הוא דיו מסיס במים, כלומר דיו של עט נובע, וממילא יש עוד פחות סיבה להחשיב אותו כחוצץ.

אכן כוונתי לא היתה לקלות ההסרה, אלא למה שכל הלחים אינם חוצצים, ואפילו שמן בכלל, כלומר - מאחר ולמים יש גישה ליד/גוף למרות מה שמונח עליהם - אין כאן כלל חציצה.
וממילא דיו מסיס במים - בפשטות דומה ל'כל הלחין', שאף שכעת הוא יבש, אך במגע המים הוא הופך ללח, ומאפשר למים להגיע ליד.
וכמובן שכוונתי היתה כדברי הרב כדכד שכוונת הנוטל לנטילה ולא למחיקה, וממילא כלפי זאת הוה דבר שאינו מתכוון.