מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בדברי האור שמח שלא היה למשה לסכן עצמו להצלת כלל ישראל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

תמיהה בדברי האור שמח שלא היה למשה לסכן עצמו להצלת כלל ישראל

הודעהעל ידי איש הגבעה » ב' דצמבר 31, 2018 11:09 pm

הנה במשך חכמה כאן [וחזר על זה באור שמח] כתב שהטעם שלא חזר משה רבינו למצרים ממדין עד שאמר לו הקב"ה כי מתו כל האנשים המבקשים את נפשך, שאף על פי שכל ישראל היו צריכים למשה אינו צריך להכניס עצמו לסכנה, וכתב שמכאן הוציא הרמב"ם את דינו (פ"ז מהל' רוצח) שרוצח בשגגה אינו יוצא מעיר מקלטו אעפ"י שכל ישראל צריכין לו.

וצריך עיון דממנ"פ אם כן איך הקב"ה אמר למשה בא לפני פרעה, הרי בזה בעצם אמר לו הקב"ה לסכן את עצמו, ולפי המשך חכמה, מאי שנא זה מזה הרי כל השליחות היא סכנה, ומאי נ"מ שלא הגיע משה עד שמתו כל האנשים המבקשים נפשך. וצע"ג .
נערך לאחרונה על ידי איש הגבעה ב ד' ינואר 02, 2019 6:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אש משמים
הודעות: 2459
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חידוש האור שמח שלא היה למשה לסכן עצמו להצלת כלל ישראל

הודעהעל ידי אש משמים » ג' ינואר 01, 2019 12:02 am

זה גופא מה שהודיעו ה', שכבר אין לו סכנה ויכול לבא לפרעה.

איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: חידוש האור שמח שלא היה למשה לסכן עצמו להצלת כלל ישראל

הודעהעל ידי איש הגבעה » ג' ינואר 01, 2019 8:53 am

אני התכוונתי לשאול אם אסור לסכן עצמו, איך היה מותר לו לבוא לפני פרעה, ולבקש לשחרר את בני ישראל, הרי מעשה זה לא פחות סכנה מכך שדתן ואבירם ילשינו שהרג את הנפש, וממילא אם לדרכו של המשך חכמה הוא לא יכל לבוא למצרים כל עוד שדתן ואבירם קיימים ויכולים להלשין דאסור לו להכניס עצמו לסכנה, א"כ כיצד יוכל לבוא לבקש לפני פרעה שישחרר הרי מעשה זה הוא חוצפה ומרידה במלכות ולא פחות הסתכנות, מכך שהרג את נפש, אלא מאי עפ"י ה' והשגחתו א"כ שוב מאי אכפ"ל בזה שהם יהיו קיימים וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים