עמוד 1 מתוך 1

לחם שלם שנעצו בו קיסם

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 12:19 am
על ידי אוהב עמו
נשאלתי האם לחם שלם שנועצים בו קיסם אחר האפייה לצורך עיצוב אירועים וכדו' נחשב עדיין שלם ללחם משנה?

Re: לחם שלם שנעצו בו קיסם

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 12:24 am
על ידי עץ תמר
לכאורה מהמובא בהלכה. לחבר לחם בקיסם אי נימא דקיסם הוא בגדר חסר,א"כ מאי אהנו רבנן?

Re: לחם שלם שנעצו בו קיסם

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 1:26 am
על ידי עושה חיל
מאמו"ר שמעתי שהגרשז"א אמר לו: שכל עוד הלחם נראה שלם וחשוב, מהני ללחם משנה. [נראה לי שהוא דיבר אפילו על מקרה שפרסו מעט מהלחם, כל עוד אין זה מחסר משלמות צורתו של הכיכר]

Re: לחם שלם שנעצו בו קיסם

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 1:34 am
על ידי יואל שילה
שהוא להדיא בגמ' שחסרון פחות משיעור חלה [אחד מכ"ד או ממ"ח] לאו שמיה חסרון כלפי מה שצריך פת שלמה לעירוב, ומגמ' זו למדו הפוסקים לגבי לחם משנה.

Re: לחם שלם שנעצו בו קיסם

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 12:23 pm
על ידי כדכד
עץ תמר כתב:לכאורה מהמובא בהלכה. לחבר לחם בקיסם אי נימא דקיסם הוא בגדר חסר,א"כ מאי אהנו רבנן?
אולי יש לדחות שכשיש חסרון מועיל הקיסם להשלימו אולם כשהלחם שלם אולי הקיסם יוצר חסרון
אבל אליבא דאמת פשוט שכת"ר צודק

Re: לחם שלם שנעצו בו קיסם

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 2:27 pm
על ידי אוהב עמו
לכאוה מנעץ בו קיסם אין להביא ראיה שהרי שם הוא נראה כשלם, ובאמת אם אינו נראה כשלם לא מועיל, משא"כ בנידון דידן שנראה כחסר שהרי בולט הדבר שנעצו בו קיסם.
כמדומה שיש מחלוקת בין פוסקי דורנו האם חסרון מועט כמו שמצוי נקלף או מחמת התחברות החלות בתנור נחשב חסרון או לא, והגרשז"א הוא מהמקילים כמו שציין הרב עושה חיל.
אולם גם למחמירים על שלימות, יש לדון בקיסם שלא יוצר חסרון אלא דוחק את הפת פנימה, וכמדומה שגבי אתרוג לא חשיב חסר, וא"כ ה"ה בנידו"ד.