מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי עץ תמר » א' ינואר 06, 2019 1:51 am

יש לחקור האם מותר לומר ברוך המבדיל בבית הכסא.
כאשר ברצנו לחתוך נייר וכבר יצאה שבת או"ד שזה דברים שבקדושה ואסור?

תם מה הוא אומר
הודעות: 991
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' ינואר 06, 2019 2:24 am

הרי הבדלה מצוה היא, ואיך יקיימה בבית הכסא?
ואם אין דעת - הבדלה מנין?

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי עץ תמר » א' ינואר 06, 2019 2:35 am

בס' וישמע משה (פריד)סימן צ"ד.כתב ששאל להגריש"א זצ"ל והתיר.

תם מה הוא אומר
הודעות: 991
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' ינואר 06, 2019 2:39 am

מה טעמו?
תוכל להעלות דבריו?

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי עץ תמר » א' ינואר 06, 2019 2:43 am

כיון שאינו מזכיר ש"ש.http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... width=1488
כידוע שאיני מבין בהורדה,אז יזכו אחרים.

מיני ומינך
הודעות: 346
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי מיני ומינך » א' ינואר 06, 2019 2:49 am

-
קבצים מצורפים
אבני ישפה ח''ו.pdf
(36.05 KiB) הורד 28 פעמים
נשמת שבת.PDF
(150.77 KiB) הורד 36 פעמים
רבבות אפרים ח''ח.PDF
(155.26 KiB) הורד 30 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 5654
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 06, 2019 10:58 pm

פלא בעיני ששלשתם לא דנו מצד זה ש"המבדיל בין קודש לחול" הוא הקב"ה בעצמו, ונמצא שמזכיר את הקב"ה בכינויו!

לענין
הודעות: 2275
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי לענין » א' ינואר 06, 2019 11:39 pm

ומה בכך?
[כפי זכרוני לא אשכחן למי שאסר זה, מלבד להראב"ד ז"ל בתשו']

עזריאל ברגר
הודעות: 5654
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 06, 2019 11:40 pm

לענין כתב:ומה בכך?
[כפי זכרוני לא אשכחן למי שאסר זה, מלבד להראב"ד ז"ל בתשו']

כמו שאסור לומר "שלום" משום שזה שמו של הקב"ה.
לאיזה ראב"ד כוונתך?

מקדש מלך
הודעות: 2295
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ינואר 06, 2019 11:42 pm

זכורני שהאחרונים דנו האם מותר להרהר במציאותו יתברך בבית הכסא. ויש שכתבו שצריך שהאמונה תהיה חקוקה בליבו, אך אין להעמיק בזה.

ולא קראתי את הקבצים שהחברים העלו, אבל בפשטות הדבר תלוי בנידון הביאור הלכה בהלכות שופר האם מותר לקיים מצוות במקום לא נקי, והבדלה היא מצוות זכור את יום השבת לקדשו (ונחלקו האם מדאורייתא או דרבנן).

שייף נפיק
הודעות: 1999
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ינואר 06, 2019 11:45 pm

לא היה כאן אשכול על זה כבר??

מקדש מלך
הודעות: 2295
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ינואר 06, 2019 11:47 pm

אגב, כשרבי ברוך בער נסע לאמריקה לאסוף כסף לישיבת קמניץ עם חתנו רבי ראובן גרזובסקי, היו בשבת באיזה מקום כמו שדה תעופה או משהו דומה, ופתאום רבי ראובן נעלם.
בסוף התברר שנכנס לבית הכסא שהיה בו מנגנון חשמלי, שכשיוצאים ממנו האור נכבה אוטומטית. וכשרבי ראובן שם לב לעניין, נשאר לשבת שם עד צאת השבת...
וכעת, מה עשה כשיצאה שבת, הרי לא אמר ברוך המבדיל?
אז יתכן שהתיר לעצמו לומר ברוך המבדיל, ויתכן שכיון שהוא רק דרבנן ושעת הדחק עצום ונורא, סמך על השיטה המובאת בשו"ע בהלכות הבדלה שניתן לעשות מלאכה קלה גם לפני אמירת המבדיל. ועדיין צ"ע...
ובכלל, איך יכל לדון בינו לבין עצמו בדבר, הרי אין מהרהרים בבית הכסא? ואולי בדרבנן עבדינן עובדא והדר מותבינן תיובתא, אבל גם בזה כבר דנו האחרונים שודאי לא אמרינן כן בכל גווני. בקיצור, א בראך.

ממרומי היער
הודעות: 390
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' ינואר 07, 2019 12:12 am

עזריאל ברגר כתב:פלא בעיני ששלשתם לא דנו מצד זה ש"המבדיל בין קודש לחול" הוא הקב"ה בעצמו, ונמצא שמזכיר את הקב"ה בכינויו!


מזכיר לי שפעם מישהו בחנות ברכת השם, עמד והזהיר את הלקוחות שלא יקנו את הטישויים שלהם, כי כתוב על זה שפע ברכת השם ואסור להכניס את זה לבית הכסא...

איני מבין, האם אסור לקיים מצוות בבית הכסא? ממתי?

מקדש מלך
הודעות: 2295
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 07, 2019 12:15 am

ממרומי היער כתב:
עזריאל ברגר כתב:פלא בעיני ששלשתם לא דנו מצד זה ש"המבדיל בין קודש לחול" הוא הקב"ה בעצמו, ונמצא שמזכיר את הקב"ה בכינויו!


מזכיר לי שפעם מישהו בחנות ברכת השם, עמד והזהיר את הלקוחות שלא יקנו את הטישויים שלהם, כי כתוב על זה שפע ברכת השם ואסור להכניס את זה לבית הכסא...

איני מבין, האם אסור לקיים מצוות בבית הכסא? ממתי?

ביאור הלכה סימן תקפח סעיף ב

שמע ט' תקיעות וכו' - עיין מה שכתבנו במ"ב לענין אם הפסיק מחמת אונס וקשה לי לפי מה שהכריע הרב מג"א בסימן ס"ה שלא להחמיר בהפסיק מחמת אונס אלא א"כ בשהאונס הוא בגוף הדבר כגון שלא היה האדם ראוי מחמת גוף נקי או שלא היה המקום ראוי שלא היה נקי א"כ לכאורה ל"ש זה רק בתפלה או בבהמ"ז ובהלל ומגילה שעכ"פ אסור להזכיר שם ולאמר דברי תורה במקום מטונף משא"כ בתקיעות שאינה רק מעשה מצוה והיכן מצינו שאסור לקיים מצוה כשגופו אינו נקי או במקום שאין נקי האם אסור ללבוש טלית של ד' כנפות כשגופו או המקום אינו נקי לא מצינו כן בשום מקום וצ"ע. ובמטה אפרים מצאתי שכתב וז"ל נראה שאם התחיל לתקוע ומים שותתין על ברכיו פוסק עד שיכלו המים וחוזר לתקוע מראש להלן על הסדר ואם תקע בשעה שהמים היו שותתין או אפילו מצא צואה במקומו יצא ומ"מ יש לו לחזור ולתקוע בלי ברכה עכ"ל דימה זה לדינא דק"ש ואפשר שהטעם הוא דכיון דקי"ל דצריך כונה לצאת ידי המצוה שציונו הש"י זה גופא ג"כ חשיב כדברי תורה [ודומיא דפסק הרמ"א סימן פ"ד דאסור לענות אמן בבית המרחץ] ולא גרע מהרהור בד"ת. וגם י"ל בפשיטות דבשעה שמקיים מצוה בפועל הוא עבודה ואין לעשות עבודת ד' דרך בזיון דהוא בכלל ביזה מצוה. וגדולה מזו אמרו בר"ה דף ל"ג דאסור לצחצח שופר של ר"ה במי רגלים מפני הכבוד והוא רק הכשר מצוה וכ"ש המצוה עצמה:


ובעבר הרב איש ספר טען שיתכן שדין זה דווקא בתקיעת שופר שהוא גדר תפילה.

חיימקה
הודעות: 998
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי חיימקה » ב' ינואר 07, 2019 12:20 am

ברוך המבדיל.pdf
(1.12 MiB) הורד 45 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 1999
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re:קיום מצוות במקום שאינו נקי במצוות שבנ"א לחבירו

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 07, 2019 12:26 am

במק"א דנתי על קיום מצוות שבנ"א לחבירו במקום שאינו נקי, דכידוע הרבה ס"ל דא"צ כוונה דהעיקר הוא תועלת השני, וגם בזיון לא הוי.
וכמדומה שעמד בזה הגאון המופלא הרי"ח הטוב סופר בהערותיו על יסוד ושורש העבודה והביא ראיה מקדושין דאיצטריך למעוטי קימה והידור במקום שאינו נקי ע"ש ותרו"צ

בן_אליעזר
הודעות: 822
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' ינואר 07, 2019 9:56 pm

אמנם אינו קשור כ"כ באופן ישיר לאמירת ברוך המבדיל בייחוד, אבל מענין לענין - ראיתי בימים אלו בחטף שו"ת שערי ציון ח"א (רבינוביץ) סי' כח, שם דן ע"ד הרהור בדבר שבקדושה בבהכ"ס והמסתעף וכיו"ב (ובפרט בקשר לאלו השומעים מניני תפלה ממקום זה). לא עברתי על כולו, ואולי יש מהדברים שם שיאירו לענין דכאן.

מצוי באוצר.

הצעיר באלפי
הודעות: 667
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

ברוך המבדיל בבית הכסא

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוגוסט 14, 2019 2:17 pm

האם יש בעיה מלומר ברוך המבדיל, בלי שם ומלכות, בשירותים ?
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' אוגוסט 14, 2019 3:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו

ממרומי היער
הודעות: 390
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: ברוך המבדיל בבית הכסא

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' אוגוסט 14, 2019 2:25 pm

זכור לי שראיתי תשובה של הרב וואזנר, האם מותר להדק את קשרי הציציות בבית הכסא, והורה להיתר, אם כי הוא עצמו נמנע מכך.

הצעיר באלפי
הודעות: 667
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוגוסט 14, 2019 7:22 pm

מקדש מלך כתב:אגב, כשרבי ברוך בער נסע לאמריקה לאסוף כסף לישיבת קמניץ עם חתנו רבי ראובן גרזובסקי, היו בשבת באיזה מקום כמו שדה תעופה או משהו דומה, ופתאום רבי ראובן נעלם.
בסוף התברר שנכנס לבית הכסא שהיה בו מנגנון חשמלי, שכשיוצאים ממנו האור נכבה אוטומטית. וכשרבי ראובן שם לב לעניין, נשאר לשבת שם עד צאת השבת...
וכעת, מה עשה כשיצאה שבת, הרי לא אמר ברוך המבדיל?
אז יתכן שהתיר לעצמו לומר ברוך המבדיל, ויתכן שכיון שהוא רק דרבנן ושעת הדחק עצום ונורא, סמך על השיטה המובאת בשו"ע בהלכות הבדלה שניתן לעשות מלאכה קלה גם לפני אמירת המבדיל. ועדיין צ"ע...
ובכלל, איך יכל לדון בינו לבין עצמו בדבר, הרי אין מהרהרים בבית הכסא? ואולי בדרבנן עבדינן עובדא והדר מותבינן תיובתא, אבל גם בזה כבר דנו האחרונים שודאי לא אמרינן כן בכל גווני. בקיצור, א בראך.

מקור לסיפור בבקשה !!
קשה להאמין שלפני שמונים שנה בארה"ב היה מנגנון חשמלי כזה !!

נוצר תאנה
הודעות: 77
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' אוגוסט 14, 2019 8:57 pm

מקדש מלך כתב:זכורני שהאחרונים דנו האם מותר להרהר במציאותו יתברך בבית הכסא. ויש שכתבו שצריך שהאמונה תהיה חקוקה בליבו, אך אין להעמיק בזה.

דן בזה החכמת שלמה או"ח סי' פה ס"ב [ראיתי פעם באיזה כתבה על הישועות משה ז"ל ששמח מאד כשמצא את הקטע הזה]

הצעיר באלפי
הודעות: 667
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוגוסט 14, 2019 10:07 pm

נוצר תאנה כתב:
מקדש מלך כתב:זכורני שהאחרונים דנו האם מותר להרהר במציאותו יתברך בבית הכסא. ויש שכתבו שצריך שהאמונה תהיה חקוקה בליבו, אך אין להעמיק בזה.

דן בזה החכמת שלמה או"ח סי' פה ס"ב [ראיתי פעם באיזה כתבה על הישועות משה ז"ל ששמח מאד כשמצא את הקטע הזה]


נכון הישועות משה ז"ל נכנס פעם (בהיותו רב) באמצע הלילה לביהמ"ד (בית הלל) לחפש מישהו להראותו חידוש זה של מהרש"ק, ומצא שם הגה"ח רבי מאיר מגיד ז"ל, והראה לו הדברים וששו יחד כעל כל הון.
בדרך אגב גם הנפש החיים כותב כן בשער ד' כידוע.

מקדש מלך
הודעות: 2295
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אמירת ברוך המבדיל בבה"כ

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 14, 2019 10:21 pm

הצעיר באלפי כתב:
מקדש מלך כתב:אגב, כשרבי ברוך בער נסע לאמריקה לאסוף כסף לישיבת קמניץ עם חתנו רבי ראובן גרזובסקי, היו בשבת באיזה מקום כמו שדה תעופה או משהו דומה, ופתאום רבי ראובן נעלם.
בסוף התברר שנכנס לבית הכסא שהיה בו מנגנון חשמלי, שכשיוצאים ממנו האור נכבה אוטומטית. וכשרבי ראובן שם לב לעניין, נשאר לשבת שם עד צאת השבת...
וכעת, מה עשה כשיצאה שבת, הרי לא אמר ברוך המבדיל?
אז יתכן שהתיר לעצמו לומר ברוך המבדיל, ויתכן שכיון שהוא רק דרבנן ושעת הדחק עצום ונורא, סמך על השיטה המובאת בשו"ע בהלכות הבדלה שניתן לעשות מלאכה קלה גם לפני אמירת המבדיל. ועדיין צ"ע...
ובכלל, איך יכל לדון בינו לבין עצמו בדבר, הרי אין מהרהרים בבית הכסא? ואולי בדרבנן עבדינן עובדא והדר מותבינן תיובתא, אבל גם בזה כבר דנו האחרונים שודאי לא אמרינן כן בכל גווני. בקיצור, א בראך.

מקור לסיפור בבקשה !!
קשה להאמין שלפני שמונים שנה בארה"ב היה מנגנון חשמלי כזה !!

אם איני טועה נמצא בספר 'הכל לאדון הכל'. אך אינו תחת ידי כעת.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים