ואפשר דוקא בא"י ובזמן בית שני קאמר אבל בזה"ז אפילו בא"י לא [ב"י]
יושב ירושלים כתב:ז"ל המ"ב [רכד, סקי"ד]:ואפשר דוקא בא"י ובזמן בית שני קאמר אבל בזה"ז אפילו בא"י לא [ב"י]
אמנם יש מקום גדול לומר שבזמנינו שהוא בשלטון ישראל יודה הב"י דמברכין ואינו תלוי בבנין הבית דוקא [וכן מפורסם משמיה דמרן הגרי"ש אלישיב], אבל אפשר לומר שהוא תלוי בדוקא בבית המקדש שכל זמן שה'בנין' העיקרי אינו בנוי, השמחה בשאר הבניינים אינה שלימה, וקצת סייעתא לזה מדאסמכוה בגמ' [ברכות נח:] למימרא דריו"ח 'מיום שחרב בית המקדש נגזרה גזירה על בתיהן של צדיקים שיחרבו' ו'עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לישובן, שנאמר שיר המעלות לדוד הבטחים בה' כהר ציון, מה הר ציון עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירו לישובו, אף בתיהן של צדיקים עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לישובן' וכל שהר ציון לא חזר ליישובו 'דיו לעבד שיהא כרבו'.
נ.ב. ביהכנ"ס ע"ש ניסן בק עדיין בחורבנו.
פרי יהושע כתב:יושב ירושלים כתב:ז"ל המ"ב [רכד, סקי"ד]:ואפשר דוקא בא"י ובזמן בית שני קאמר אבל בזה"ז אפילו בא"י לא [ב"י]
אמנם יש מקום גדול לומר שבזמנינו שהוא בשלטון ישראל יודה הב"י דמברכין ואינו תלוי בבנין הבית דוקא [וכן מפורסם משמיה דמרן הגרי"ש אלישיב], אבל אפשר לומר שהוא תלוי בדוקא בבית המקדש שכל זמן שה'בנין' העיקרי אינו בנוי, השמחה בשאר הבניינים אינה שלימה, וקצת סייעתא לזה מדאסמכוה בגמ' [ברכות נח:] למימרא דריו"ח 'מיום שחרב בית המקדש נגזרה גזירה על בתיהן של צדיקים שיחרבו' ו'עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לישובן, שנאמר שיר המעלות לדוד הבטחים בה' כהר ציון, מה הר ציון עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירו לישובו, אף בתיהן של צדיקים עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לישובן' וכל שהר ציון לא חזר ליישובו 'דיו לעבד שיהא כרבו'.
נ.ב. ביהכנ"ס ע"ש ניסן בק עדיין בחורבנו.
כנראה עשיתי טעות בשם המקום, ראיתי בגיליון חוצות כהרף עין.
ודבריך של טעם בהסבר מיסוד הדין, ושמך נאה לך ואתה נאה לשמך, שבשם ירושלים תקרא.
פרי יהושע כתב:מציב גבול אלמנה משמע קצת בהנחת אבן הפינה, אבל כמדומה המנהג רק שמקימים ממש, אדרבא יבוא היודע...
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד בשלב זה שעוסקים בבנינו - איננו חרב ואיננו מיושב, ואין לברך עליו כלל (וכך עשיתי לגבי החורבה, שכאשר היתה חרבה - ברכתי בשם ומלכות דין האמת, וכשעסקו בבנינה - לא ברכתי, וכשזכיתי לבוא להתפלל שם בבנינה - ברכתי בשם ומלכות מציב גבול אלמנה (ושמא טעיתי בהנהגה זו האחרונה כמבואר בתחילת האשכול, ויש להאריך בזה)).
הפצת המעיינות כתב:עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד בשלב זה שעוסקים בבנינו - איננו חרב ואיננו מיושב, ואין לברך עליו כלל (וכך עשיתי לגבי החורבה, שכאשר היתה חרבה - ברכתי בשם ומלכות דין האמת, וכשעסקו בבנינה - לא ברכתי, וכשזכיתי לבוא להתפלל שם בבנינה - ברכתי בשם ומלכות מציב גבול אלמנה (ושמא טעיתי בהנהגה זו האחרונה כמבואר בתחילת האשכול, ויש להאריך בזה)).
על כן אמרו "עשה לך רב"
לענין כתב:• אינני יורד לתחילה דתחילה דדבריכם.
ברכה זו אינה שייכת אלא במי ששלשים יום לא היה בארץ ישראל!
כולנו, בני ארעא קדישא, זוכים בס"ד לראות בכל יום ויום בתי ישראל בישובן [וגם להשיטות שמברכים על בתי כנסיות דוקא, הלא אנו זוכים להיות בביהכנ"ס שלש תפלות ושני סדרים].
אם תתעקשו דוקא על מקומות שחרבו וחזרו ונתיישבו, שאו עיניכם וראו, הלא היתה ארצנו מלאה בישראל כחול אשר על שפת הים, ועם גלותנו מארצנו חסרנו כל אלה, ועתה חזרה ונבנית [כמעט אין עיר בארצנו שאינה יושבת על עיר ישנה].
ולסיום, ההתלהבות בדבר הברכה סביב 'החורבה' דייקא [ולא על שכנו הרמב"ן למשל], מריחה א שמעק 'קדושת ציון' [ולא לחנם היה הרצי"ה מגדולי המחמירים בברכה זו, וכלשונו 'מחמירים בספק ברכות, ומקילים בעיקרי האמונה'!].
לענין כתב:• אינני יורד לתחילה דתחילה דדבריכם.
ברכה זו אינה שייכת אלא במי ששלשים יום לא היה בארץ ישראל!
כולנו, בני ארעא קדישא, זוכים בס"ד לראות בכל יום ויום בתי ישראל בישובן [וגם להשיטות שמברכים על בתי כנסיות דוקא, הלא אנו זוכים להיות בביהכנ"ס שלש תפלות ושני סדרים].
אם תתעקשו דוקא על מקומות שחרבו וחזרו ונתיישבו, שאו עיניכם וראו, הלא היתה ארצנו מלאה בישראל כחול אשר על שפת הים, ועם גלותנו מארצנו חסרנו כל אלה, ועתה חזרה ונבנית [כמעט אין עיר בארצנו שאינה יושבת על עיר ישנה].
לענין כתב:ולסיום, ההתלהבות בדבר הברכה סביב 'החורבה' דייקא [ולא על שכנו הרמב"ן למשל], מריחה א שמעק 'קדושת ציון' [ולא לחנם היה הרצי"ה מגדולי המחמירים בברכה זו, וכלשונו 'מחמירים בספק ברכות, ומקילים בעיקרי האמונה'!].
לענין כתב:ברשות כבוד ידידי הנכבדים שליט"א
ראיות פרטיות כמו מלך כושי קבר וכל כיו"ב, בפני עצמם נדונים הם. ובזה יש בהחלט מקום לדון אם מברך על כל אחד בנפרד בשעה שרואהו [וגם דבר זה צריך קצבה, אטו מי נימא שההולך בהר הזיתים יברך ויברך ויברך ויברך ויברך?] או דילמא מברך רק פעם בשלשים יום, וכל שרואה קבר אחת לחודש [כמו שמצוי הרבה גבן, שלפחות פעם בחודש רואים אנו את הר הזיתים בבואנו לכותל המערבי שלא זכה ממנו שכינה מעולם, או את הר המנוחות הנמצא בכניסה לעיר הקדש והמקדש] שוב אינו מברך, וכבר האריכו בדבר, ואכ"מ.
הנדון שלפנינו הוא שונה, מפני שכללות הישוב נידונת היא כחדא. זה לא שנתיישבו בתי ישראל זעיר שם זעיר שם, אלא זכינו בחסדי שמים לבתי ישראל בישובן מדן ועד אילת, והישוב כולו כאחד ומצריך ברכה אחת. ולכן אמרתי שברכה זו איננה שייכת אלא במי שבא מחו"ל, דרק אז שייך שאינו רואה את ישוב ישראל במשך שלשים יום.
לענין כתב:וכן משמע בבי' הגר"א עה"פ 'בית גאים יסח ה' ויצב גבול אלמנה' (משלי ט"ו כ"ה), 'והרואה בתי ישראל בישובם אומר ברוך מציב גבול אלמנה, והוא בעת שנתיישבה ירושלים בבית שני, אז גם נתיישבו כל גבולי ארץ ישראל', ומשמע שאין הדבר תלוי בבנין ביהמ"ק אלא העיקר הוא במה שגבולי ארץ מיושבים הם, אלא דכלפי רישא דקרא הרומז לחורבן ביתו של אותו רשע ממשיך הפס' לומר דאחר שתחרב בבל יבנה בית ה' בירושלים, ואז יציב ה' את גבול האלמנה, ולכן הגר"א מקדים להזכיר את בנין ירושלים לישיבת א"י, ומבו' טפי מ"ש רש"י כגון בית שני, שהרי בזה מדבר הכתוב, אבל לעולם מקומה של הברכה הוא על ארץ ישראל בישובה.
לענין כתב:ומשמע דחורבן הבתים שמברכין עליו הוא דוקא דומיא דביתא דרב חנא שהבית עצמו נפל בתלא ולא אם רק נעקרו ונגרשו ישראל מאותו המקום, וג"כ משמע דבעי' שיהיה החורבן נראה ולא שנבנו כבר בתים אחרים באותן המקומות.
לענין כתב:ובמ"ש במו"ק כ"ו א' הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר ערי קדשך היו מדבר ועל ירושלים בחורבנה אומר ציון מדבר היתה ועל ביהמ"ק אומר בית קדשנו ותפארתנו, ולא הזכירו שיברך דיין האמת וכדין בתי ישראל בחורבנן [וגם אם נאמר שכיון שנבוכדנצר שרף את בתי ירושלים וכמ"ש בירמיה (נ"ב י"ג) ל"ח רואה אותן בחורבנן ורק בנפל בתלא וכד' מברך, אכתי יש לדון על מקום המקדש אם ג"כ חשיב נחרב לגמרי שהרי הכותל המערבי של הר הבית לא נחרב, וצ"ע. מ"ש הב"ח (סי' תקס"א) 'מצאתי בלקוטים וכו' וכשקורע מברך ואומר ברוך דיין האמת כי כל משפטיו צדק ואמת הצור תמים פעלו' וכו', הא משמע דאי"ז אלא פסוקי דרחמי וצידוק הדין ולא ברכה בשם ומלכות, וכדנקט שם הב"ח], צ"ל דתקנת אמירת הנך פסוקים היא מבוררת יותר ועדיפא מברכת דיין האמת, וכדאשכחן בסוגיין לענין בתי גוים וקבריהם שפעמים ראו חכמים לתקן אמירת פסוק במקום ברכה. ואמירת ברוך דיין האמת שייכת על בתי ישראל בחו"ל או על חורבן שארע לאחר חורבן הבית [ויל"ע בחורבן ביתר וכד' שהיה אחרי חורבן הבית אם אומר ערי קדשך או דיין האמת]. ולהנ"ל דהפסוקים דמועד קטן מדין ברכת הרואה הם יל"ד דאף בגונא שפטור מלקרוע מאיזה טעם מ"מ יש לו לומר את הפסוקים מדין ברכת הרואה, ושמא סו"ס תלו חכמים אמירת הפסוקים עם הקריעה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש שמועה שהגריש"א בירך על בהכ"נ החורבה.
יש תקוה כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש שמועה שהגריש"א בירך על בהכ"נ החורבה.
הנה אע"פ שיש שכתבו כן (כמדומני בשו"ת בריתי שלום) מ"מ דעת הגריש"א כפי שכתוב בהערותיו למס' ברכות (חן:) שאין לברך ברכה זו בזה"ז.
וע' במה שנכתב בדין הנ"ל בקו' בית יוסף כרך מ"ז סי' ק"מ. ע"ש. והובא שם גם דבר זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 249 אורחים