מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' ינואר 08, 2019 8:06 pm

בשו"ע (יו"ד קח ס"ג) כתב לגבי כלי המרדה של גוי [שמרדים בו את פת בתנור] שאם אי אפשר להגעיל את המרדה, אזי "כשאינה בת יומא מותר להשתמש בה משום דאי אפשר בעניין אחר".
ומקורו ונימוקו מהתוס' (ע"ז סו: ד"ה רבא) וז"ל: "מיהו כשאינה בת יומא מותר להשתמש בה לכתחילה ולא גזרו שאינה בת יומא אטו בת יומא אפילו לכתחילה כיון דלא אפשר שהרי העובד כוכבים לא ישמע לו לעשות מרדה חדשה בכל פעם ופעם שישפוך עליה של איסור".

ושתי שאלות לי בדבר:
שאלה אחת, שזועקת ממש: וכי מאי שנא מכלי חרס שאין להם תקנה אלא בנתיצה, הרי גם כלי חרס - 'אי אפשר בעניין אחר', וא"כ במה שונה מהם ה'מרדה'?
שאלת סקרנות נוספת: האם מי מהפוסקים מביא היתר זה להתיר להשתמש בכלים שאינם בני הגעלה, כגון מכשירים רגישים הקיימים במפעלים, והגעלה או ליבון שלהם, יכול לקלקלם ולפוצצם.
היתר זה הוא משמעותי מאוד, והוא מוסכם על כל הפוסקים [עיין לקמן], כך שחייב להיות לו ביטוי בשו"תים.


לא אמנע כמובן מהבאת ההסתייגות של [רוב] הפוסקים, שכל ההיתר הנ"ל הוא רק בכלי של גוי שלא מסכים להחליף את הכלים, ועל כן אי אפשר בעניין אחר. [עיין ט"ז סק"ח, ובפר"ח ובמשבצות]
אלא שאם כן, מה יהיה הדין בכלי חרס של גוי, ג"כ נימא דהדין הכי? וכמו כן לגבי מפעלים של גויים - עדיין ההיתר קיים - שאינם מעוניינים להחליף את הכלים היקרים של פסי הייצור בשביל פס הייצור היהודי-כשר שמגיע אחת לשנה, וכמו"כ יש לעיין לפ"ז בכלים יקרים של מפעלים בבעלות יהודית [חילונית], האם ההכשר יכול להכניס את ההיתר הנ"ל, שהרי "לא ישמעו לו..." ולא שווה להם להחליף פס ייצור [אם התוצרת הכשרה היא רק חד פעמית].
הנפק"מ מההיתר הנ"ל יכולה להיות בכל פעם שנוסעים לחו"ל לבית של גוי ואי אפשר להכשיר איזה כלי מסויים [כגון כירה קרמית - למי שחושש], האם נימא - כיון דא"א בעניין אחר, כשאינו בן יומו מותר.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' ינואר 09, 2019 1:41 pm

במרדה ניתן להסיר את הבעין, וכל הנידון הוא על הבלוע, משא"כ במכשור של מפעלים - הרי חוששים גם לבעין שלא ניתן לניקוי.

לגבי כלי חרס, הרי התורה העידה על כלי חרס שאינו יוצא מידי דופיו לעולם, ודומיא דההיא פינכא דאימלח בה בישרא בי רבי אמי ותברה, אך כתב בעה"ע- לולא דמסתפינא ה"א דכשאינו ב"י די להגעילו ג"פ מכיון דאיסורו מדרבנן, והרשב"א: בקצר- היקל רק באיסורים שאין להם עיקר בתורה כתרומה בזה"ז, ובארוך- היקל בכל איסורי דרבנן כי הירושלמי רק כתב למעט נבֵלה, והא דר"א שבר את כלי המליחה - אולי הוא כי חשש להשהותו כפי שלא השהה אותו עד שיחזירו לכבשונות - כלומר שלא מופקע שבמקרים דחוקים יוכלו להתיר למעשה הגעלה ג' פעמים.

לגבי כירה קרמית לא הבנתי מה הבעיה, הרי בלוע לא יוצא ללא רוטב, ותחתית הסירים בד"כ יבשה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 09, 2019 2:34 pm

לכתחילה מחמירים גם בכלי מכלי ללא רוטב.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' ינואר 09, 2019 3:24 pm

זאת מנין לך?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 09, 2019 3:51 pm

תראה במעדני השלחן אות קס וקסב
קבצים מצורפים
כלי מכלי בלא רוטב.PDF
(449.46 KiB) הורד 181 פעמים

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' ינואר 10, 2019 1:17 am

גם אם תפרש שכוונת הרמ"א שלכתחילה יש להזהר - מיירי בנגיעת שתי קדרות זו בזו מבחוץ, הוא מפני שסוף סוף יש שם תבשיל שמסוגל לגלוש ולגעת ישירות בקדירה האחרת, וכן חומרת מעדני השולחן שלא להניח קדירה עם בשר על מקום שאפו בו פלאדין, שהוא בצק הבלוע בגבינה.
אולם בנד"ד שמניח תחתית הסיר על כירה קרמית שגם עליה הניחו רק סיר, וגם הכירה עצמה מתחממת כהוגן - נראה שאין שום בית מיחוש אפילו לכתחילה, וכן עמא דבר להניח סיר עם חלב על החצובה שהונח עליה סיר עם בשר, ואפילו בבן יומו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' ינואר 10, 2019 5:14 am

אתה צודק. אבל כשנשפך על הכיריים חלב בעין, לכתחילה יש להכשירם לפני ששמים עליהם סיר עם בשר (אלא אם כן יש בחימומם ליבון).

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' ינואר 10, 2019 9:45 am

מה יותר קל מלהעביר סמרטוט על הכיריים כדי להעביר את הבעין, וממילא ניתן יהיה להשתמש גם בכיריים 'טרייף'.
בבית ששכיחי בו חלב גולש, וחצובות מברזל העשוי כמקלות שקשה יותר לניקוי - אפשר לשמוע על הנהגה כזו.
אולם בכיריים קרמיות - שהן בסך הכל משטח חלק - מה הבעיה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' ינואר 10, 2019 10:40 am

לא הבנתי את כוונתך. הרי זה בדיוק המקרה שעליו אומרים להחמיר לכתחילה, שלא לשים קדרה בשרית על מקום שנאפה עליו חלבי בעין.
ובהתאם לזאת, אם גלש חלב על כיריים, לכתחילה אין לשים עליו סיר בשרי, אלא אם כן נחשיב את חימום הכיריים להכשרה וליבון.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' ינואר 10, 2019 3:53 pm

אם אכן צריך להחמיר שלא להניח כלי על היכן שנבלע איסור ונוקה - אין לי כעת מה לומר.
משום מה אני חי בתחושה שאין דבר כזה, למרות המעדני השלחן שהבאת.

ובקריצה עם העין, כולנו יודעים שאין שום בליעה אמיתית לא במתכת ולא בזכוכית, ואולי גם לא בחומר של כיריים אלו, ומדוע לא תצרף זאת כסניף בלי לגלות לשואל את טעמך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 10, 2019 6:41 pm

יואל שילה כתב:כולנו יודעים שאין שום בליעה אמיתית ... במתכת

דברי כפירה!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' ינואר 10, 2019 8:18 pm

למה דברי כפירה?
המתכות היום דחוסות וחלקות יותר מפעם ולכן קיימת סברא כזו. אלא שלמעשה לא מורים ככה, כי אף אחד לא מהין לשנות את הפסק בגלל סברא מחודשת כזו.
אבל כשאין ברירה משתמשים בזה כצירוף. לדוגמא לעניין שתלים ושאר הרכבות אורטודנטיות בפה בפסח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 10, 2019 9:41 pm

הוא לא כתב "במתכות של ימינו" אלא "במתכת". ועל כגון דא אמרו "חכמים הזהרו בדבריכם".

זאת מלבד שאינני יודע האם נערך מחקר שמשווה באמת בין בליעה בכלי מתכת "ישנים" לבין בליעה בכלים מדרניים.
כלומר: לא מספיק לבדוק האם הכלים המודרניים בולעים, כי ייתכן שאתה עושה את הניסוי בצורה שגויה, כמובן לכל מי שעושה ניסוי מדעי.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ו' ינואר 11, 2019 12:31 am

מן הסתם חכמים גם אמרו 'חכמים הזהרו בדבריכם' לגבי כינוי 'כפירה' בפומבי לפני שנערך דיון מעמיק כדי לשמוע את העמדה השניה.
כמובן שכוונתי היתה למתכות של ימינו, מי בכלל חשב אחרת.
סברא זו כבר כתובה ברשב"א לגבי כלי זכוכית, שהם שייע ואינם בולעים, ואין חצי צד שכלי מתכות דידן הם פחות שייע מזכוכית.
בספר על הרב פפויפר זצ"ל [כמדומה ששמו דרך כוכב או משהו כזה] - מובא שהוא בירר עם מטלאורוג את ההבדלים במבנה המתכות של העולם העתיק ושלנו, והוא אמר לו שפעם השתמשו בחום הרבה פחות גבוה, וממילא המתכת לא נמסה באופן כל כך אחיד כמו היום, ונוצרו בועיות אויר, ולבועיות אלו נכנסו המאכלים, ומה שליבנו עד שיהיו ניצוצות יוצאים - אין אלו ניצוצות המתכת [שזה דורש חום הרבה יותר ממה שיכול היה להגיע אליו האדם הרגיל] - אלא פשוט המאכלים הבלועים שנשרפו.
ומה שאמרתי שניתן לצרף זאת למקרים מסופקים - שמעתי מפוסק ותיק בעל כתפים רחבות ביותר, ואמר שהוא משתמש בזה כסניף בלי לגלות את טעמו לשואל.
ודוקא נעשו בזה כמה וכמה ניסויים רציניים ביותר, בכלים מדעיים רציניים, והתוצאות היו כנ"ל, שחרס בולע די הרבה, אך מתכת 'בולעת' רק בין החריצים של השכבה החיצונית, ואילו פעפוע לבין המולקולות הפנימיות ביותר אפשרי רק בתהליך האורך שנים רבות של פעפוע, ולא בשימוש קצר רגיל, צירפתי דוגמא אחת לניסויים שנערכו, יש עוד.
קבצים מצורפים
בליעה בכלים - פיקסלר ופראנק.pdf
(336.01 KiB) הורד 722 פעמים

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' ינואר 11, 2019 12:41 am

יואל שילה כתב:ואין חצי צד שכלי מתכות דידן הם פחות שייע מזכוכית.

זכוכית נעשית ע"י ניפוח מבפנים כבלון, כך שהזכוכית חלקה לגמרי. משא"כ שאר כלים, שרואים בהם את השריטות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ינואר 11, 2019 12:42 am

אחרי ההבהרה - אתה צודק.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ו' ינואר 11, 2019 8:21 am

ישראל אליהו כתב:
יואל שילה כתב:ואין חצי צד שכלי מתכות דידן הם פחות שייע מזכוכית.

זכוכית נעשית ע"י ניפוח מבפנים כבלון, כך שהזכוכית חלקה לגמרי. משא"כ שאר כלים, שרואים בהם את השריטות.

השריטות במתכת הן מינוריות, וכמות המזון שיכולה להתפס בהן היא אפסית, ובטלה לא בששים אלא ב-6000 מן הסתם.
גוף המתכת מבחינה זו הוא חלק, מאחר ובתהליך הייצור עיסת המתכת המותכת אחידה לגמרי מחמת החום הגבוה, ללא בועיות וכדו' - ומאומה לא יכול להכנס לשם.
זכוכית היא שייע גם אם ייצרו אותה עם גלים ופיתולים.
אני מודע לכך שמה שכתבתי ניתן לפירכא, והדמיון איננו מושלם, אבל בשביל זה יש לנו קצת שכל, לא כן?

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי עושה חיל » ב' ינואר 14, 2019 6:51 pm

למקד בחזרה את השאלה [כי הבינוני אחרת]:
כל הנידון שהבאתי איירי בדין בלוע, ובלי איסור בעין, וברור. אבל גם אז עדיין קיים איסור בלוע!
וההיתר הנ"ל - שמותר להשתמש ללא הגעלה כשאי אפשר בעניין אחר - הוא נפק"מ גדולה בהרבה מקרים שא"א להגעיל [עכ"פ בכלים של גוי]. כגון במפעלים - פעמים רבות אפשר לנקות בחומרים יעילים, אבל א"א להגעיל וללבן.
ולא ראיתי בפוסקים שמביאים זאת [יתכן שלא בדקתי מספיק]. וכמו"כ לא ענו די על הקושיא העצומה מכלי חרס, שא"א בעניין אחר, ועדיין צריך לנתץ אותם.
ויש שחילק בין מרדה לכלי חרס: שהרי עיקר הכלים שלהם היו כלי חרס, ולהקל באינו בן יומו פירושו המעשי הוא להקל באופן קבוע ב'אטו בן יומו', וממילא פירושו כשלון קרוב בנתינת טעם של איסור, כלומר, תקנת אינו בן יומו היא לא מן הלכתא למשיחא, אלא הרחקה פרקטית כדי שלא להכשל באופן מצוי, שהרי ללא תקנה זו יורד ההכרח להחזיק שתי מערכות כלים שונות.
משא"כ מרדה היא שימוש נקודתי, שניתן לבודד אותו מהתקנה הכללית. ע"כ.

אכן יש לדון לפי"ז האם מכשירי המפעלים דומים ל'מרדה' או ל'כלי חרס', וכן כלים אחרים בביתו של גוי [כשמתארחים שם] הנצרכים לשימוש וא"א להגעילם אבל אפשר לנקותם עד תום.
אז לפי החילוק הנ"ל - במפעלים אולי נתיר, בבית נאסור.
אבל אמו"ר הציע לי לפום רהיטא שאולי יש לחלק בין כלים יקרים כמו מרדה [- שמשמע שיש כלי 'מרדה' בודדים במאפיה], לבין כלי חרס שהם מצויים וזולים [ובבית המקדש היו שוברים בכל יום כלי חרס אחרי השימוש].
- לפי חילוק זה, ניתן להשתמש בהיתר זה אף בבית - בכלים יקרים [בכהאי גוונא של 'אי אפשר', עכ"פ בכלי גוי יעויין פר"ח הנ"ל].

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' מאי 07, 2019 3:03 pm

יואל שילה כתב:
ישראל אליהו כתב:
יואל שילה כתב:ואין חצי צד שכלי מתכות דידן הם פחות שייע מזכוכית.

זכוכית נעשית ע"י ניפוח מבפנים כבלון, כך שהזכוכית חלקה לגמרי. משא"כ שאר כלים, שרואים בהם את השריטות.

השריטות במתכת הן מינוריות, וכמות המזון שיכולה להתפס בהן היא אפסית, ובטלה לא בששים אלא ב-6000 מן הסתם.
גוף המתכת מבחינה זו הוא חלק, מאחר ובתהליך הייצור עיסת המתכת המותכת אחידה לגמרי מחמת החום הגבוה, ללא בועיות וכדו' - ומאומה לא יכול להכנס לשם.
זכוכית היא שייע גם אם ייצרו אותה עם גלים ופיתולים.
אני מודע לכך שמה שכתבתי ניתן לפירכא, והדמיון איננו מושלם, אבל בשביל זה יש לנו קצת שכל, לא כן?


א. האם מקובל לאפסן יין בבקבוק מתכת במשך שנתיים ימים?

ב. האם טעם היין משתנה בין איפסון בזכוכית אטומה לבין איפסון במתכת אטומה?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' מאי 07, 2019 3:52 pm

אבני גזית כתב:א. האם מקובל לאפסן יין בבקבוק מתכת במשך שנתיים ימים?

ב. האם טעם היין משתנה בין איפסון בזכוכית אטומה לבין איפסון במתכת אטומה?

אוכל לכתוב רק מניחוש ולא מידיעה ברורה.
באפסון יין במיכל צריכים להביא בחשבון כמה מרכיבים:
הטעם שהחומר של החבית יתן ביין - שבזה אין ספק שחביות עץ תורמות טעם משביח ליין, זכוכית לא תורמת שום טעם מאחר והיא לא מגיבה [כלומר, בין בה תהליך בלאי היוצר חומרי טעם], ואילו המתכת מסוגלת יותר לקלקל את טעם היין, כגון מחמת חלודה או התיישנות], ויתכן שפלסטיק הוא כמו מתכת בזה מאחר וגם לו יש תהליך התיישנות מסויים.
האיטום - שבזה מן הסתם מתכת טובה מזכוכית, אם כי בשניהם ניתן להגיע לאיטום כמעט מושלם, ואגב, הפקקים בד"כ משעם מאחר והוא מעביר אויר בכמות מזערית, וזה נצרך ליין.
הטעם שמה שבלוע בחבית נותן ביין - בכלפי זה כל כלי חדש לא מוליד טעם, אך בכלים ישנים - ברור שחרס נותן טעמים, וכן מיני פלסטיק מסויימים, ולכאורה מתכת כמעט שווה לזכוכית בכך שאין בה בועיות הצוברות חומרים ישנים. אמנם, המתכות שהיו מיוצרות פעם היו מיוצרות בחום נמוך יותר, והיו מצוייות בהן יותר בועיות אויר, כמ"ש הרב פפויפר.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי פלוריש » ד' מאי 08, 2019 1:06 am

עזריאל ברגר כתב:אינני יודע האם נערך מחקר שמשווה באמת בין בליעה בכלי מתכת "ישנים" לבין בליעה בכלים מדרניים.
כלומר: לא מספיק לבדוק האם הכלים המודרניים בולעים, כי ייתכן שאתה עושה את הניסוי בצורה שגויה, כמובן לכל מי שעושה ניסוי מדעי.

נעשה מחקר כזה בכלי חרס עתיקים, אצל חיים פינסון: האם יש תפיסת טעם של בליעות בכלים המיוצרים היום?
2424805.pdf
(1.34 MiB) הורד 205 פעמים

(ואגב, מעניין שבסוף המחקר יש נספח עם תשובה שכתב לו הרב יוסף צבי רימון, כיצד מותר לבשל בכלי חרס עתיקים לצורך המחקר, הרי אולי הם בלועים מאיסור)

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כשאי אפשר להגעיל כלי, מותר להשתמש כשאינו בן יומו? תוס' ע"ז סו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 08, 2019 9:21 am

פלוריש כתב:
עזריאל ברגר כתב:אינני יודע האם נערך מחקר שמשווה באמת בין בליעה בכלי מתכת "ישנים" לבין בליעה בכלים מדרניים.
כלומר: לא מספיק לבדוק האם הכלים המודרניים בולעים, כי ייתכן שאתה עושה את הניסוי בצורה שגויה, כמובן לכל מי שעושה ניסוי מדעי.

נעשה מחקר כזה בכלי חרס עתיקים, אצל חיים פינסון: האם יש תפיסת טעם של בליעות בכלים המיוצרים היום?
2424805.pdf

(ואגב, מעניין שבסוף המחקר יש נספח עם תשובה שכתב לו הרב יוסף צבי רימון, כיצד מותר לבשל בכלי חרס עתיקים לצורך המחקר, הרי אולי הם בלועים מאיסור)

יפה!
התחלה טובה!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים