על שאלתך הראשונה, כתב העמ"ד שם:
ועלו ובאו בביתך. בכל בתי המלוכה, שכל בית משתמש לעסק אחר כמו שכתוב להלן ומבתיך.
ובחדר משכבך. מקום שהוא דר ממש.
ובבית עבדיך. שרי יועצי פרעה.
ובעמך. היינו אנשי מלחמתו כמש"כ לעיל א' ט' ובכ"מ, ובאשר יש הרבה אופני אנשי מלחמה, אלה ברכב ואלה בסוסים וכדומה, מש"ה כתיב ובעמך בסגו"ל לשון רבים, ויו"ד הרבים חסר ע"פ מסורה.
ובכה ובעמך ובכל עבדיך יעלו הצפרדעים. גם בהיותם בבתיך שמה יוסיפו לעלות, היינו שיולידו שם הרבה כמותם, וכדכתיב בתהלים (ק"ה) שרץ ארצם צפרדעים בחדרי מלכיהם, היינו בחדרי מלכיהם שרצו. וכאן כתיב ובעמך בשו"א, היינו עם מיוחד שומרי ראש פרעה. ומש"ה כתיב בזה המקרא קודם לבכל עבדיך, משום דחשיבי יותר, וזה המכה היתירה לא שלטה בכל עמי פרעה, אלא בו תחלה ובשומרי ראשו ובעבדיו המה שרי יועציו. והנה ידוע דעות שונות בין מפרשים ראשונים ז"ל אם היו הצפרדעים מין הידוע המשחית הנמצא עוד היום ביאור ונקרא (קראקאדיל), או הוא מין הנמצא ברובי הנהרות וצועקים ומכרכרים, ולפי דברינו שני הפרושים אמת, בכל ארץ מצרים היה מין השני ולא השחיתו, אך בבית פרעה ועמו ועבדיו יצאו מין הראשון מן היאור, והיה משחיתים, כדכתיב בתהלים ע"ח ישלח בם ערוב ויאכלם וצפרדע ותשחיתם. וזה נכלל בלשון יעלו הצפרדעים, היינו המעולים שבצפרדעים.
וסרו הצפרדעים ממך ומבתיך ומעבדיך ומעמך. ביאר לו שלא יהא מבקש תואנה אח"כ שלא כן ביקש, אלא ויסר ממני ומעמי, ע"כ פי' לו שכך יהיה שבכלל ממך יהא נכלל מבתיך, ובכלל מעמי יהא נכלל עבדיך, וכל עמך היינו כל אנשי החיל כמש"כ לעיל כ"ח, והקדים עבדיך לעמך שבאמת המה חשובים יותר מאנשי החיל כמש"כ.