מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לידות מכשירניות - יוצא דופן??

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

לידות מכשירניות - יוצא דופן??

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' ינואר 20, 2019 3:41 pm

בגמ' בחולין [לח:] מבואר שולד שמתה אמו באמצע הלידה אע"ג שיצא דרך הרחם חשיב יוצא דופן, ונאמרו בזה כמה ביאורים [עי' רבינו גרשום ועוד], והנוגע לענינינו הוא ביאור החזו"א [יורה דעה ג,ה] וז"ל:
ואפשר לפרש דבשעת גסיסה שכבר אבדה כח הדוחה מבחינת טבע הלידה והולד יוצא מעצמו כמו שיוצא לאחר מיתה זה לא מקרי לידה ואימעיט מכי יולד'
לכאורה היוצא מדבריו שכל שאין האמא מוציאה הולד ע"י כוחה אפי' שיצא דרך הרחם דינו כיוצא דופן, ולפי"ז הנולד בלידות מכשירניות למיניהם (מלקחיים, ואקום) אין מילתו דוחה שבת, והוא חידוש גדול למעשה.
מהמעט שהגעתי בחפושי ראיתי שלכולם פשיטא שדינו כנולד בלידה רגילה, האם ידוע על דעה אחרת בענין?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לידות מכשירניות - יוצא דופן??

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 20, 2019 4:41 pm

מיעוט יוצא דופן לענין טומאת לידה (ולענין ברית בשבת) הוא מ"כי תזריע וילדה - עד שתלד ממקום שמזרעת", וזו - ילדה ממקום שמזרעת.

אבל לענין פדיון הבן יש מקום לדון, וראה באריכות https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... ite_ref-18 וכמדומני שלמעשה מורים לפדות בברכה.

אגב, זוהי שאלה די נפוצה, כי ההתערבות החיצונית מצויה דווקא בלידה הראשונה יותר מאשר בלידות אחרות.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' ינואר 20, 2019 4:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: לידות מכשירניות - יוצא דופן??

הודעהעל ידי איתן » א' ינואר 20, 2019 4:53 pm

ולא שאני למר בין מתה אמו ואבד כח הדוחה לגמרי לבין מצב שאין מספיק כח דוחה לגמרי וצריך עזרה ע"י מכשירים, וזה וזה גורם?

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: לידות מכשירניות - יוצא דופן??

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' ינואר 20, 2019 6:28 pm

עזריאל ברגר כתב:מיעוט יוצא דופן לענין טומאת לידה (ולענין ברית בשבת) הוא מ"כי תזריע וילדה - עד שתלד ממקום שמזרעת", וזו - ילדה ממקום שמזרעת.

הבעיה היא שגם לגבי קדשים, הלימוד הוא מבכור כמבואר בנדה מ. ששם נאמר 'פטר רחם', וע"כ צ"ל [לפי בי' החזו"א הנ"ל] שחז"ל הרחיבו ענין זה, וצ"ע.

עזריאל ברגר כתב:אבל לענין פדיון הבן יש מקום לדון, וראה באריכות https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... ite_ref-18 וכמדומני שלמעשה מורים לפדות בברכה.

גם בקישור שקישרת אליו וגם בספרים שראיתי מדברים על בעיה אחרת, שמא יש חציצה בין הולד לרחם, ול"ה פטר רחם, ואף אחד לא מעלה את הסברא שעצם זה שאין כאן פעולת לידה של האמא יחשיב את הולד כיוצא דופן.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: לידות מכשירניות - יוצא דופן??

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' ינואר 20, 2019 6:30 pm

איתן כתב:ולא שאני למר בין מתה אמו ואבד כח הדוחה לגמרי לבין מצב שאין מספיק כח דוחה לגמרי וצריך עזרה ע"י מכשירים, וזה וזה גורם?

לפי מיעוט הבנתי וידיעתי ישנם מקרים שהאמא לא שותפה בכלל, והלידה מתבצעת רק ע"י המכשירים, אשמח אם היודעים יותר ממני יחכימוני בעניין.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לידות מכשירניות - יוצא דופן??

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 20, 2019 7:38 pm

יושב ירושלים כתב:
עזריאל ברגר כתב:מיעוט יוצא דופן לענין טומאת לידה (ולענין ברית בשבת) הוא מ"כי תזריע וילדה - עד שתלד ממקום שמזרעת", וזו - ילדה ממקום שמזרעת.

הבעיה היא שגם לגבי קדשים, הלימוד הוא מבכור כמבואר בנדה מ. ששם נאמר 'פטר רחם', וע"כ צ"ל [לפי בי' החזו"א הנ"ל] שחז"ל הרחיבו ענין זה, וצ"ע.

ואכן גם כאן כתוב וילדה, כך שאם נגיד שזה לא נקרא לידה - אין למולו בשבת, כדבריך.
אא"כ נאמר שזה ספק, והוי ס"ס, כי מילת יוצא דופן בשמיני היא מחלוקת בגמרא שלא הוכרעה (אם היתה מוכרעת - היה נימול מיד ביום/למחרת היוולדו!).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים