מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה נחשב 'מגילה'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' ינואר 22, 2019 7:39 pm

יש לנו בכתובים חמש מגילות, מה נחשב 'מגילה'? מה המקור לכך שהם נקראים כך? ומדוע?
מדוע למשל קהלת ושיר השירים הם מגילות ומשלי אינו מגילה
האם יש לכך קשר לזה שהם נקראים לפי המנהג בעתים מיוחדים, בשונה משאר כתבי הקודש.

אני מניח שכבר דנו בכך, אולם בחיפוש ראשוני לא מצאתי לע"ע.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ינואר 22, 2019 11:02 pm

המושכל ראשון הוא שמגילה נקראית מתחילתה לסופה, כי המסר הוא ע"י כל הספר כולו, בשונה מספר שבנוי מפרקים פרקים, ובכל פרק עומד בפני עצמו.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 22, 2019 11:04 pm

יהודי טבעי כתב:אני מניח שכבר דנו בכך, אולם בחיפוש ראשוני לא מצאתי לע"ע.

viewtopic.php?f=46&t=29005&hilit#p301129

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' ינואר 23, 2019 12:35 pm

עושה חדשות כתב:
יהודי טבעי כתב:אני מניח שכבר דנו בכך, אולם בחיפוש ראשוני לא מצאתי לע"ע.

viewtopic.php?f=46&t=29005&hilit#p301129


ייש"כ.
אולם לא הובאו שם מקורות לפתרון השאלה, וגם לא מקור מאימתי התחילו לקרוא כך לספרים אלו.
וכאשר העמקתי להתבונן עלה בדעתי שהביאור הוא פשוט.
כפי שהעלו שם, בשורש הלשון 'מגילה' היא גליון נגלל אחד'של עניין אחד, ספר' יכול להיות צירוף של כמה דברים ועניינים, וכן תופרים כמה מגילות וכולם יחד הם ספר.
והנה כל כתבי הקודש מותר לכרכן עם ספרים נוספים, וכן חמשה חומשי תורה נכרכים בספר אחד. אבל חמש המגילות שתיקנו לקרותן אין הקריאה כתיקונה רק אם היא מגילה בפני עצמה. וכדין האמור במגילת אסתר שאם היא כתובה בין הכתובים לא יצא. וכן כשתיקנו את המנהג לקרות חמש מגילות בזמנים מסויימים תיקנו כעין שתיקנו חכמים באסתר שתהיה כתובה בפני עצמה. ולכן רק חמשת הספרים הללו הם 'מגילות', מה שאין כן איוב משלי ותהלים, אין כל חסרון בכתיבתן כחלק מספר תנ"ך אחד.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי פלוריש » ה' ינואר 24, 2019 1:40 am

יעויין כאן בעמ'51

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' ינואר 24, 2019 10:22 am

יהודי טבעי כתב:
עושה חדשות כתב:
יהודי טבעי כתב:אני מניח שכבר דנו בכך, אולם בחיפוש ראשוני לא מצאתי לע"ע.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... it#p301129


ייש"כ.
אולם לא הובאו שם מקורות לפתרון השאלה, וגם לא מקור מאימתי התחילו לקרוא כך לספרים אלו.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... it#p301651

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' ינואר 24, 2019 5:33 pm

סעדיה כתב:
יהודי טבעי כתב:
עושה חדשות כתב:
יהודי טבעי כתב:אני מניח שכבר דנו בכך, אולם בחיפוש ראשוני לא מצאתי לע"ע.

viewtopic.php?f=46&t=29005&hilit#p301129


ייש"כ.
אולם לא הובאו שם מקורות לפתרון השאלה, וגם לא מקור מאימתי התחילו לקרוא כך לספרים אלו.

viewtopic.php?f=46&t=29005&hilit#p301651


כדי לחסוך טירחא מהקוראים הבאתי דבריו:
על דברי הגמרא בבא בתרא (יד, ב) 'וליכתביה (את הנביא הושע) לחודיה וליקדמיה, איידי דזוטר מירכס'.
כתב רבי אליעזר משה הורביץ - 'אף דהמגלות זוטרין מיניה, לא מרכסי משום דקוראין כ״א בזמנה, ולפיכך נקראות מגלות. עיין ברות רבה בסופו דדריש קרא דהנה באחי עיי״ש. ומכל זה מוכח שמנהג קדום הוא לקרותם. ויונה, אף שמוזכר בפ״ד דמגילה שמפטירין אותו ביוה״כ מ״מ משמע דל״צ כולו, רק נהגו בכולו לפי שמאריכין בלא״ה בתפלה ביוה״כ וכו'


והנה כתב שזה הטעם שנקראים מגלות מפני שקוראין בהם, אבל עדיין צריך ביאור מה טעם הוא זה. מה שייכות לקריאתן במועד מסויים לקריאת שם מגילה.
גם לא נודע מאימתי נקראים מגילות.

ואולי כוונת דבריו כמו שכתבתי אלא שלא פירש דיו, שספרים אלו דינן לכתבן בספר בפני עצמן, עבור קריאתן כ"א בזמנה, ולפיכך נקראים מגלות.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' ינואר 24, 2019 7:02 pm

יהודי טבעי כתב:על דברי הגמרא בבא בתרא (יד, ב) 'וליכתביה (את הנביא הושע) לחודיה וליקדמיה, איידי דזוטר מירכס'.
כתב רבי אליעזר משה הורביץ - 'אף דהמגלות זוטרין מיניה, לא מרכסי משום דקוראין כ״א בזמנה, ולפיכך נקראות מגלות. עיין ברות רבה בסופו דדריש קרא דהנה באחי עיי״ש. ומכל זה מוכח שמנהג קדום הוא לקרותם. ויונה, אף שמוזכר בפ״ד דמגילה שמפטירין אותו ביוה״כ מ״מ משמע דל״צ כולו, רק נהגו בכולו לפי שמאריכין בלא״ה בתפלה ביוה״כ וכו'


והנה כתב שזה הטעם שנקראים מגלות מפני שקוראין בהם, אבל עדיין צריך ביאור מה טעם הוא זה. מה שייכות לקריאתן במועד מסויים לקריאת שם מגילה.
גם לא נודע מאימתי נקראים מגילות.

במדרש שהוא מציין אליו מבואר שבימי דהע"ה כבר כינו לספר רות 'מגילה'.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ו' ינואר 25, 2019 3:10 pm

סעדיה כתב:
יהודי טבעי כתב:על דברי הגמרא בבא בתרא (יד, ב) 'וליכתביה (את הנביא הושע) לחודיה וליקדמיה, איידי דזוטר מירכס'.
כתב רבי אליעזר משה הורביץ - 'אף דהמגלות זוטרין מיניה, לא מרכסי משום דקוראין כ״א בזמנה, ולפיכך נקראות מגלות. עיין ברות רבה בסופו דדריש קרא דהנה באחי עיי״ש. ומכל זה מוכח שמנהג קדום הוא לקרותם. ויונה, אף שמוזכר בפ״ד דמגילה שמפטירין אותו ביוה״כ מ״מ משמע דל״צ כולו, רק נהגו בכולו לפי שמאריכין בלא״ה בתפלה ביוה״כ וכו'


והנה כתב שזה הטעם שנקראים מגלות מפני שקוראין בהם, אבל עדיין צריך ביאור מה טעם הוא זה. מה שייכות לקריאתן במועד מסויים לקריאת שם מגילה.
גם לא נודע מאימתי נקראים מגילות.

במדרש שהוא מציין אליו מבואר שבימי דהע"ה כבר כינו לספר רות 'מגילה'.


לפי דבריך הראמ"ה בא להוכיח, שהמנהג הקדמון לקרות רות בחג השבועות (או מתי שיהיה) כבר החל בימי דוד. אתמהה.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי סעדיה » ש' ינואר 26, 2019 8:30 pm

יהודי טבעי כתב:
סעדיה כתב:
יהודי טבעי כתב:על דברי הגמרא בבא בתרא (יד, ב) 'וליכתביה (את הנביא הושע) לחודיה וליקדמיה, איידי דזוטר מירכס'.
כתב רבי אליעזר משה הורביץ - 'אף דהמגלות זוטרין מיניה, לא מרכסי משום דקוראין כ״א בזמנה, ולפיכך נקראות מגלות. עיין ברות רבה בסופו דדריש קרא דהנה באחי עיי״ש. ומכל זה מוכח שמנהג קדום הוא לקרותם. ויונה, אף שמוזכר בפ״ד דמגילה שמפטירין אותו ביוה״כ מ״מ משמע דל״צ כולו, רק נהגו בכולו לפי שמאריכין בלא״ה בתפלה ביוה״כ וכו'


והנה כתב שזה הטעם שנקראים מגלות מפני שקוראין בהם, אבל עדיין צריך ביאור מה טעם הוא זה. מה שייכות לקריאתן במועד מסויים לקריאת שם מגילה.
גם לא נודע מאימתי נקראים מגילות.

במדרש שהוא מציין אליו מבואר שבימי דהע"ה כבר כינו לספר רות 'מגילה'.


לפי דבריך הראמ"ה בא להוכיח, שהמנהג הקדמון לקרות רות בחג השבועות (או מתי שיהיה) כבר החל בימי דוד. אתמהה.

נכון שכך יוצא מדבריו, למה אתה בטוח שלא נהגו?

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מה נחשב 'מגילה'?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' ינואר 27, 2019 2:02 pm

סעדיה כתב:
יהודי טבעי כתב:
סעדיה כתב:
יהודי טבעי כתב:על דברי הגמרא בבא בתרא (יד, ב) 'וליכתביה (את הנביא הושע) לחודיה וליקדמיה, איידי דזוטר מירכס'.
כתב רבי אליעזר משה הורביץ - 'אף דהמגלות זוטרין מיניה, לא מרכסי משום דקוראין כ״א בזמנה, ולפיכך נקראות מגלות. עיין ברות רבה בסופו דדריש קרא דהנה באחי עיי״ש. ומכל זה מוכח שמנהג קדום הוא לקרותם. ויונה, אף שמוזכר בפ״ד דמגילה שמפטירין אותו ביוה״כ מ״מ משמע דל״צ כולו, רק נהגו בכולו לפי שמאריכין בלא״ה בתפלה ביוה״כ וכו'


והנה כתב שזה הטעם שנקראים מגלות מפני שקוראין בהם, אבל עדיין צריך ביאור מה טעם הוא זה. מה שייכות לקריאתן במועד מסויים לקריאת שם מגילה.
גם לא נודע מאימתי נקראים מגילות.

במדרש שהוא מציין אליו מבואר שבימי דהע"ה כבר כינו לספר רות 'מגילה'.


לפי דבריך הראמ"ה בא להוכיח, שהמנהג הקדמון לקרות רות בחג השבועות (או מתי שיהיה) כבר החל בימי דוד. אתמהה.

נכון שכך יוצא מדבריו, למה אתה בטוח שלא נהגו?


לא מדבריו יוצא מכך, אלא מהפרשנות שלך בדבריו, הוא כתב שמנהג קדום לקרותם, אבל כוונתו לזמן כתיבת המדרש ולא לזמן כתיבת פרקי התהילים.
מה שהמדרש דורש את הפסוקים, הכוונה שדוד אמרן ברוח הקודש, שלעתיד תיכתב כשרותו בספר ובמגילה, אבל לא שבימיו קראו אותה.
אחד מהטעמים שנאמרו בפוסקים שקוראים רות בעצרת הוא בגלל שדוד נסתלק בעצרת, ולפי זה יש הוכחה שלא נהגו. כמובן שגם בלי זה הדבר אינו מסתבר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים