מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור אכילה קודם שיתן לבהמתו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרך ישרה
הודעות: 194
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

איסור אכילה קודם שיתן לבהמתו

הודעהעל ידי דרך ישרה » ב' ינואר 28, 2019 8:48 pm

מדוע השמיטו השו"ע? ואין לומר דלא ס"ל, דהרי לענין הפסק בין ברכה לאכילה כן הכשיר משום גביל לתורא, וכן בסי' של"ג גבי מצילין מזון ג' סעודות התיר גם לבהמה ג' סעודות והוא מטעם איסור אכילה קודם בהמתו כמ"ש בביאור הלכה שם.

בקרו טלה
הודעות: 3109
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: איסור אכילה קודם שיתן לבהמתו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' ינואר 28, 2019 9:51 pm

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' ינואר 29, 2019 10:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים סגל
הודעות: 419
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: איסור אכילה קודם שיתן לבהמתו

הודעהעל ידי חיים סגל » ב' ינואר 28, 2019 11:06 pm

דרך ישרה כתב:מדוע השמיטו השו"ע? ואין לומר דלא ס"ל, דהרי לענין הפסק בין ברכה לאכילה כן הכשיר משום גביל לתורא, וכן בסי' של"ג גבי מצילין מזון ג' סעודות התיר גם לבהמה ג' סעודות והוא מטעם איסור אכילה קודם בהמתו כמ"ש בביאור הלכה שם.

צ"ל של"ד
ואגב, ללא קשר לתמיהתך שבמקומה עומדת - כבר תמהו שאין צריך להגיע לזה, אלא ההיתר הוא שצרכי היום הוא עבורו, ויש שפירשו שכוונת התו"ש שהביא הביה"ל היא רק להסביר מדוע צריך להציל עבורה 'ג' סעודות' ולא כדרכה בכל יום, שהוא מפני שלפני כל סעודה שלו צריך ליתן לה.
[וכן מוכח מתוך דברי הביה"ל עצמו בקטע הקודם, שכתב שמסתבר שכשם שמותר להציל לבהמתו מותר גם להציל לצורך בני ביתו, ואם הטעם משום איסור אכילה קודם לבהמתו, וכי בבני ביתו גם קיימת הלכה זו?]
וגם זה תמוה (עיין כף החיים ושולחן שלמה) שמסתבר שההלכה ליתן לבהמתו קודם הוא רק לפי דרך אכילתה, ולא מפני שמרבה בסעודות צריך להרבות גם לה

דרך ישרה
הודעות: 194
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: איסור אכילה קודם שיתן לבהמתו

הודעהעל ידי דרך ישרה » ג' ינואר 29, 2019 10:17 am

חיים סגל כתב:
דרך ישרה כתב:מדוע השמיטו השו"ע? ואין לומר דלא ס"ל, דהרי לענין הפסק בין ברכה לאכילה כן הכשיר משום גביל לתורא, וכן בסי' של"ג גבי מצילין מזון ג' סעודות התיר גם לבהמה ג' סעודות והוא מטעם איסור אכילה קודם בהמתו כמ"ש בביאור הלכה שם.


[וכן מוכח מתוך דברי הביה"ל עצמו בקטע הקודם, שכתב שמסתבר שכשם שמותר להציל לבהמתו מותר גם להציל לצורך בני ביתו, ואם הטעם משום איסור אכילה קודם לבהמתו, וכי בבני ביתו גם קיימת הלכה זו?]

ראה פלא יועץ ערך בעלי חיים ואג"מ או"ח ח"ב סי' נ"ב שאכן כן, גם בני ביתו מוטל עליו להקדימם מדין הנ"ל


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים