"... זֶה אֶחָד מֵאַרְבָּעָה צַדִּיקִים שֶׁנִּתַּן לָהֶם רֶמֶז, שְׁנַיִם חָשׁוּ וּשְׁנַיִם לֹא חָשׁוּ, משֶׁה נִתַּן לוֹ רֶמֶז וְלֹא חָשׁ, יַעֲקֹב נִתַּן לוֹ רֶמֶז וְלֹא חָשׁ, דָּוִד וּמָרְדֳּכַי נִתַּן לָהֶם רֶמֶז וְחָשׁוּ. וכו', מָרְדֳּכַי, וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, אָמַר אֶפְשָׁר לְצַדֶּקֶת זֹאת שֶׁתִּנָּשֵׂא לְעָרֵל, אֶלָּא שֶׁעָתִיד דָּבָר גָּדוֹל שֶׁיֵּאָרַע עַל יִשְׂרָאֵל וַעֲתִידִים לְהִנָּצֵל עַל יָדֶיהָ".
ההוא דאמר כתב:עוד ניתן להוסיף, מבואר במפרשים, כי מה שמרדכי נתמנה להיות שר, היה זה אחר שהציל את המלך, ומינה אותו שישמור עליו [ראה כמדו' גם באבן עזרא], ואם כן קושיא מעיקרא לא כ"כ קשה, שכן קודם שהציל מרדכי את המלך מהתנקשותם של בגתן ותרש, לא היה שר ומושל בבית המלך.
כדכד כתב:באלו מפרשים מבואר כן?
"וירא אותם מתלחשים והכיר עצתם, וחשב שהם חושבים לשלוח יד במלך, ויגד זה הענין אל המלך: והמלך חקר את הדבר וראה וידע אותו מהודאת פיהם, ויצו המלך לתלותם: ונכתב בספר הזכרונות, ולמרדכי צוה המלך לעמוד בבית מלכותו, ויתן לו מתן רב על זה"
כדכד כתב:בקיצור מר לא ענה על מה ששאלתי
במדרשים של אייזנשטיין יש דברים יותר תמוהים מזה וברור שמקור זה אינו נחשב אמין ואם יש סתירה בין המפורש במגילת אסתר שנכתבה לדורות ומצווים אנו לקרותה לבין אותה מגילת מרדכי הרי שברור שמגילת אסתר היא הקובעת[/size]
מה עוד שמהציטוט שהביא מ מר אפשר להסביר שאין מדובר בשכר מיידי אלא שקיבל זאת לאחר משתאות אסתר והלילה שביניהם בו קראו לפניו בספר הזכרונות
כי הגיד להם אשר הוא יהודי - כי הוא אסור לו, והנה יש לשאול למה הכניס מרדכי עצמו בסכנה גם הכניס כל ישראל היה ראוי שידבר לאסתר ותסירנו משער המלך ולא יכעיס את המן אחר שראה שהשעה משחקת לו, והתשובה כי לא יוכל לסור משער המלך כי אם יסור בלא מצות המלך דמו בראשו
וידענו כי מרדכי היה מגדולי ישראל כי הנה הוא שלישי לשרים העולים עם זרובבל וכאשר ראה כי לא נבנה הבית בא אל עילם והיה בשער המלך בארמון והיא מעלה גדולה, והנה דניאל הפקיד חביריו על מלכות בבל והוא בשער המלך ולולי שהיה מרדכי קודם מעשה אסתר ממשרתי המלך לא עזבוהו המשרתים להתהלך לפני חצר בית הנשים:
כדכד כתב:מה שיש דיון במפרשים הוא אם היות מרדכי יושב בשער המלך היה כי קבל תפקיד מסויים כמו שכתוב על דניאל "יתיב בתרע מלכא" וזה אולי כשכר או כפיצוי על לקיחת אסתר ממנו או תמריץ שתגלה מאיזה עם היא או שסתם ישב שם כדי לראות את שלום אסתר ולא שהיה בעל תפקיד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים