מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לא אמר מרדכי למלך?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ינואר 30, 2019 12:08 am

וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי:
מפני מה מרדכי לא סיפר למלך על תוכנית ההתנקשות, והרי היה שר בחצר המלך.
מה שמצאתי עד עתה בזה:
אלשיך
(כב) ויודע הדבר למרדכי וכו' ויבקש הדבר וכו'. הורה לנו מוסר נאה ונחמד, בל יאמר אדם כל אחד ידרוש אחר שלום וטוב עצמו, וה' ידרוש שלום הכל. כי הוא בהפך, שכל עוד שהאדם שם פניו להטיב אל עצמו ולא את רעהו, וגם רעהו כיוצא בו, אז אין הקדוש ברוך הוא מטיב את אחד מהם. כי אדרבה המתפלל על חבירו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחלה כמה דאת אמר וישב ה' את שבות איוב בהתפללו בעד רעהו (בבא קמא צב א). ואיה איפה מצות ואהבת לרעך כמוך הכוללת כל התורה כולה. אמר כי מרדכי ואסתר יחד שניהם החזיקו בטוב מדה זו, שכל אחד היה מסתכל להטיב לחברו וה' הטיב לשניהם. וזהו ויודע הדבר למרדכי, ואם היה זולתו היה מגיד למלך שיטיב לו, ולא רצה רק להטיב את אסתר, ויגד לאסתר המלכה להטיב לה שתמצא חן בעיני המלך שתאמר מעצמה. וכראות אסתר חסד מרדכי שהיה חפץ יותר בטובתה מלהטיב לעצמו, עשתה גם היא חסד, ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי כדי שיטיב לו, כאשר היה באחרונה כי על ידי זה גדל את מרדכי:


למי יש מה להוסיף?

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 30, 2019 10:27 am

במדרש אסתר רבה [ו, ו] והובא גם ברש"י במגיל"א מבואר, כי היה רמז משמיים למרדכי, שלקיחתה של אסתר לבית המלך הערל, היה זה על מנת שתבוא ישועה לישראל מידי מבקשי רעתם על ידה.
"... זֶה אֶחָד מֵאַרְבָּעָה צַדִּיקִים שֶׁנִּתַּן לָהֶם רֶמֶז, שְׁנַיִם חָשׁוּ וּשְׁנַיִם לֹא חָשׁוּ, משֶׁה נִתַּן לוֹ רֶמֶז וְלֹא חָשׁ, יַעֲקֹב נִתַּן לוֹ רֶמֶז וְלֹא חָשׁ, דָּוִד וּמָרְדֳּכַי נִתַּן לָהֶם רֶמֶז וְחָשׁוּ. וכו', מָרְדֳּכַי, וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, אָמַר אֶפְשָׁר לְצַדֶּקֶת זֹאת שֶׁתִּנָּשֵׂא לְעָרֵל, אֶלָּא שֶׁעָתִיד דָּבָר גָּדוֹל שֶׁיֵּאָרַע עַל יִשְׂרָאֵל וַעֲתִידִים לְהִנָּצֵל עַל יָדֶיהָ".

ומעתה ניתן לומר, שלכך סיפר מרדכי באמצעות אסתר על מנת שיתרומם קרנה, ותוכל לסבב את הישועה בבא הזמן.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 30, 2019 10:27 am

עוד ניתן לומר, שלמרדכי לא היתה גישה ישירה אל המלך, אלא היה צריך לשלוח זאת באמצעות פקידים שונים, והדלפות גם היו אז...

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 30, 2019 10:27 am

עוד ניתן להוסיף, מבואר במפרשים, כי מה שמרדכי נתמנה להיות שר, היה זה אחר שהציל את המלך, ומינה אותו שישמור עליו [ראה כמדו' גם באבן עזרא], ואם כן קושיא מעיקרא לא כ"כ קשה, שכן קודם שהציל מרדכי את המלך מהתנקשותם של בגתן ותרש, לא היה שר ומושל בבית המלך.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 30, 2019 12:24 pm

באלו מפרשים מבואר כן?
במגילה עצמה מוכח שאינו כן שהרי לו היה כדבריך מדוע "לא נעשה עמו דבר" של "יקר וגדולה על זה" שהציל את המלך? הרי התמנה לשר.
מה שיש דיון במפרשים הוא אם היות מרדכי יושב בשער המלך היה כי קבל תפקיד מסויים כמו שכתוב על דניאל "יתיב בתרע מלכא" וזה אולי כשכר או כפיצוי על לקיחת אסתר ממנו או תמריץ שתגלה מאיזה עם היא או שסתם ישב שם כדי לראות את שלום אסתר ולא שהיה בעל תפקיד.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' פברואר 03, 2019 10:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ינואר 30, 2019 7:35 pm

ההוא דאמר כתב:עוד ניתן להוסיף, מבואר במפרשים, כי מה שמרדכי נתמנה להיות שר, היה זה אחר שהציל את המלך, ומינה אותו שישמור עליו [ראה כמדו' גם באבן עזרא], ואם כן קושיא מעיקרא לא כ"כ קשה, שכן קודם שהציל מרדכי את המלך מהתנקשותם של בגתן ותרש, לא היה שר ומושל בבית המלך.

גם כן מבואר שמרדכי היה שר עוד קודם לכן, שהמן ומרדכי היו שרי צבא, והיה פקיד בכיר גם בענין ההצהרה על בניית בית המקדש וכל הפוליטיקה שהיתה שם צרי יהודה ושות'.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ינואר 30, 2019 7:39 pm

יתכן והיה כאן הבוקר קובץ 'מתיבתא' על המגילה, שהוסר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 30, 2019 10:08 pm


ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 30, 2019 11:41 pm

כדכד כתב:באלו מפרשים מבואר כן?

באוצר המדרשים [אייזנשטיין] הביא דבר פלא ממגילת מרדכי* , כיצד נודע הדבר למרדכי על מזימת בגתן ותרש.
"וירא אותם מתלחשים והכיר עצתם, וחשב שהם חושבים לשלוח יד במלך, ויגד זה הענין אל המלך: והמלך חקר את הדבר וראה וידע אותו מהודאת פיהם, ויצו המלך לתלותם: ונכתב בספר הזכרונות, ולמרדכי צוה המלך לעמוד בבית מלכותו, ויתן לו מתן רב על זה"

ובנוגע לשאלה שבמגילה כתיב 'לא נעשה עמו דבר', דנתי בזה בס"ד במקו"א.

-------
*שתורגמה ע"י רבי יעקב בן מכיר [מלשון לטינית], וכך נכתב בפתח מגילת מרדכי: "בשנה הרביעית למלך תלמי וקלפטרה המלכה הביא דוריינוס (מתן בלשון יונית) הכהן למלך תלמי אגרת הפורים בלשון יון והעתיקו אותה בירושלם".

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 31, 2019 5:42 pm

בקיצור
מר לא ענה על מה ששאלתי

במדרשים של אייזנשטיין יש דברים יותר תמוהים מזה וברור שמקור זה אינו נחשב אמין ואם יש סתירה בין המפורש במגילת אסתר שנכתבה לדורות ומצווים אנו לקרותה לבין אותה מגילת מרדכי הרי שברור שמגילת אסתר היא הקובעת
מה עוד שמהציטוט שהביא מ מר אפשר להסביר שאין מדובר בשכר מיידי אלא שקיבל זאת לאחר משתאות אסתר והלילה שביניהם בו קראו לפניו בספר הזכרונות

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' פברואר 01, 2019 1:41 am

כדכד כתב:בקיצור מר לא ענה על מה ששאלתי
במדרשים של אייזנשטיין יש דברים יותר תמוהים מזה וברור שמקור זה אינו נחשב אמין ואם יש סתירה בין המפורש במגילת אסתר שנכתבה לדורות ומצווים אנו לקרותה לבין אותה מגילת מרדכי הרי שברור שמגילת אסתר היא הקובעת[/size]

אני שומע. אבל רבי יעקב בן מכיר, נראה לי יותר מקובל.

מה עוד שמהציטוט שהביא מ מר אפשר להסביר שאין מדובר בשכר מיידי אלא שקיבל זאת לאחר משתאות אסתר והלילה שביניהם בו קראו לפניו בספר הזכרונות

יותר משמע, שהשכר היה מיידי, היות ועיקר השכר לאחר הלילה שקראו לפניו בספר, הוא מה שהציע המן. ובגמ' במגילה [טז, א] מובא שבנוסף נתן לו גם שליטה על מחוזות מסויימים, על פי אמירותיו של המן, עיי"ש.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 03, 2019 12:05 pm

המגילה (אסתר) מביאה את מה שנצרך לאותו ענין וכמו שהמגילה לא הביאה במפורש את השלטון במחוזות מסויימים משום שאין זה נצרך להמשך המעשה ך היא לא הביאה את הכסף והעמידה בבית מלכותו בשלב הזה ובסוף המגילה נאמר שמרדכי היה משנה למלך וזה ברור שמינוי זה היה לאחר תלית המן ולא לאחר הסיפור שאסתר ספרה על בגתן ותרש שהרי אם מרדכי היה מוכר כבר כמשנה למלך ברור שהמן לא היה חו8שב לתלות אותו בצורה כזאת.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' פברואר 03, 2019 4:07 pm

בנוגע להערה הקודמת, קצת יש להביא ראיה שמרדכי היה בשערי בית המלך [אולי שר?] הרבה לפני תלייתו של המן.
וז"ל האבן עזרא [ג, ד]
כי הגיד להם אשר הוא יהודי - כי הוא אסור לו, והנה יש לשאול למה הכניס מרדכי עצמו בסכנה גם הכניס כל ישראל היה ראוי שידבר לאסתר ותסירנו משער המלך ולא יכעיס את המן אחר שראה שהשעה משחקת לו, והתשובה כי לא יוכל לסור משער המלך כי אם יסור בלא מצות המלך דמו בראשו

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' פברואר 03, 2019 4:13 pm

יש להביא ראיה מדברי האב"ע [וראה בהודעה קודמת] כי מרדכי היה מבאי בית המלך, עוד לפני מזימתן של בגתנא ותרש.
וז"ל [ב, ט]
וידענו כי מרדכי היה מגדולי ישראל כי הנה הוא שלישי לשרים העולים עם זרובבל וכאשר ראה כי לא נבנה הבית בא אל עילם והיה בשער המלך בארמון והיא מעלה גדולה, והנה דניאל הפקיד חביריו על מלכות בבל והוא בשער המלך ולולי שהיה מרדכי קודם מעשה אסתר ממשרתי המלך לא עזבוהו המשרתים להתהלך לפני חצר בית הנשים:

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדוע לא אמר מרדכי למלך?

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 03, 2019 10:29 pm

כבר כתבתי לעיל
כדכד כתב:מה שיש דיון במפרשים הוא אם היות מרדכי יושב בשער המלך היה כי קבל תפקיד מסויים כמו שכתוב על דניאל "יתיב בתרע מלכא" וזה אולי כשכר או כפיצוי על לקיחת אסתר ממנו או תמריץ שתגלה מאיזה עם היא או שסתם ישב שם כדי לראות את שלום אסתר ולא שהיה בעל תפקיד.

שיש מפרשים כן שלמרדכי היה תפקיד בשער המלך ולא סתם ישב שם אולם טענתי ואני עדיין טוען שלא יתכן שקבל זאת כשכר על הצלת המלך אלא אם היה לו תפקיד הוא קבלו לפני כן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים