מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' פברואר 03, 2019 2:09 am

ביומא ובתמיד תנן, שהיו תורמן את המזבח בקריאת הגבר או סמוך לה.

ובב"ק פרק ו׳ תנן שלא היו מגדלין תרנגולים בירושלים מפני הטומאה.

איך שמעו קריאת הגבר בביהמ"ק?

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי טור תלגא » א' פברואר 03, 2019 7:00 am

עי' תוס' רע"א ב"ק פ"ז מ"ז בשם הרמ"ע מפאנו שלגדל בלול שלהן מותר.
תוס רעא.png
תוס רעא.png (16.74 KiB) נצפה 1954 פעמים


ועי'במגן דוד מה שהקשה ע"ז.
קבצים מצורפים
מגן דוד ב_ק.pdf
(78.04 KiB) הורד 126 פעמים

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' פברואר 03, 2019 9:44 am

ע"ע בדומה בקו' בדידי הוה עובדא שבסוף ס' מצווה ועושה ח"ב (פרידמן, ירושלים תשע"ג) ריש ע' תשיא.
(אין הספר השלם תח"י לציין אליו).

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי אבני גזית » א' פברואר 03, 2019 10:37 am

פעם התעוררתי בהערה זו, והסקתי שלא מוכרח לשמוע ממש את הגבר, אלא בערך בשעה שבה הוא מקרקר בבית חלקיה.

משה דוויק

Re: קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי משה דוויק » א' פברואר 03, 2019 1:27 pm

משו"ת יביע אומר חלק ד' - חושן משפט סימן ו'
ו"יש לצרף לזה גם מ"ש מעכ"ת עפ"ד הרמ"ע מפאנו (סי' פה) שכ', דהא דאין מגדלין בהמה דקה בא"י, היינו בשילוח הרגל אבל במכניס לה מזונות במקום שמור לא גזרו חכמים, שאל"כ תכבד העבודה בלשכת הטלאים. ועוד דהו"ל גזרה שאין רוב הצבור יכולים לעמוד בה. ע"כ. אמנם יש להקשות ע"ז מהמעשה של אותו חסיד שהיתה העז קשורה לכרעי המטה, ואפ"ה הקפידו עליו חבריו, באמרם, לסטים מזויין בביתו של זה. ואם איתא איך מצאה הקפידה מקום לנוח, והרי בודאי שהיה שומרה החסיד שלא תרעה בשדה אחר. ושו"ר למרן החיד"א בכסא רחמים (באבות דר"נ פל"ה) שהקשה כן על הרמ"ע. ע"ש. וכ"כ בס' עמודי אש על הירוש' (סוף פסחים). ע"ש. וכ"כ המהרש"א במהדו' בתרא, דס"ל להגמ' שכיון דבסתם נאמר האיסור שאין מגדלין בהמה דקה משמע דהיינו בכל מקום ובלי שום צד היתר, שאל"כ מאי מקשה הגמ' מדתנן אין מגדלין כו' דילמא הכא איירי בקשורה, א"ו דסתמא קתני שאין מגדלים בכל גווני. ע"ש. וכ"ה בחו"מ (סי' תט) ובב"י שם. ע"ש."
וא"כ נפל התירוץ

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי חרסון » א' פברואר 03, 2019 5:34 pm

מקופיא אפ"ל שהגמ' הדגישה שהקפידא הייתה על 'חסיד', שמשום חסידות לא הו"ל לנהוג כן. (וכן בכ"מ שמזכירים חסיד, על מנהג חסידות הדברים אמורים).

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת הגבר בירושלים - איך שייך?

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' פברואר 04, 2019 10:13 am

ב"ה
תלמוד ירושלמי פאה פרק ז
רבי חונא בשם רבי אבון קינמון מאכל עזים הן והיו ישראל מגדלין אותו. (רבי חונא בשם רבי אבון שני תמידין שהיו מקריבין בכל יום היו מרכיבין אותן על גבי גמל ורגליהן נוגעות בארץ-הגר"א לא גורס) רבי חונא בשם רב אידי מעשה באחד שקשר עז לתאינה ובא ומצא דבש וחלב מעורבין. ע"כ
אבל זה ברור וכתוב בטור ובשו"ע (חו"מ תי"ט) שאסור לגדל בשדות וכרמים ולשהות מותר בבית עד השחיטה. (ולכאורה לא קשה מלשכת הטלאים), אבל במדברות ויערות מותר. ורו"ר סברו שאף בבית אסור. אבל ברור שמקום שאינו שדה וכרם גידלו עזים בא"י בני ישראל (ולא רחוק הדבר שכיום רוב המקומות אינן נחשבים לשדה וכרם).
לגבי התרנגול לק"מ הרי ירושלים ההיא התפרסה על שטח לא גדול, ובדממת הלילה היתה נשמע היטב קול התרנגול מחוץ לירושלים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 228 אורחים