מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם בית המקדש ייפול מהשמיים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי גל גל » א' פברואר 03, 2019 7:03 am

בס''ד

פרשת תרומה: האם בית המקדש ייפול מהשמיים

פתיחה

בפרשת השבוע מצווה הקב''ה את בני ישראל, להביא תרומות לבניית המשכן והכלים, ומהציווי 'ועשו לי מקדש' למד הרמב''ם בהלכות בית הבחירה (א, א), שיש מצווה לבנות את בית המקדש. כמובן שכולם מודים, שמלבד החובה לבנות את בית המקדש, יש גם חובה להכין את כלי המקדש. נחלקו הרמב''ם והרמב''ן האם החיוב לבנות את המקדש והכלים נחשב מצווה אחת, או כשתי מצוות:

א. הרמב''ם טען (מצוות עשה כ', שרש יב), שבניית המקדש והכלים נחשבת מצווה אחת. בטעם הדבר הוא נימק, שכאשר בית המקדש נמצא ללא הכלים שלו, אז זה נחשב שבניין המקדש לא הושלם, והוא עדיין לא נקרא בית מקדש. לכן כאשר בונים את כלי המקדש זה לא נחשב מצווה מיוחדת, אלא חלק מהמצווה הכללית של בניין בית המקדש:

''הנה התבאר שבנין בית הבחירה מצוה בפני עצמה. וכבר בארנו (ריש שרש יב) שזה הכלל הוא כולל חלקים ושהמנורה והשלחן והמזבח וזולתם כולם הם מחלקי המקדש והכל ייקרא מקדש, וכבר ייחד הציווי בכל חלק וחלק.''

ב. הרמב''ן (השגות מצוות עשה לג) חלק על דברי הרמב''ם וטען, שאמנם המנורה, המזבח והשולחן אכן כלולים בתוך המצווה של בניין בית המקדש, אבל בניית הארון נחשבת מצווה בפני עצמה. בטעם הדבר הוא נימק, שבניגוד לשאר הכלים שמשמשים לעבודת בית המקדש וראוי לכלול אותם בתוך מצוות בניין המקדש, הארון משמש לנשיאת לוחות הברית ולא לעבודת המקדש, לכן הוא לא כלול במצוות בניין המקדש והוא נמנה כמצווה בפני עצמה (ועיין ברס''ג עשין המסורים לציבור נ''א – נ''ו לשיטה נוספת).

בעקבות בניית המשכן בפרשה, נעסוק בשאלות: א. האם בית המקדש ייפול מהשמיים. ב. האם נשים חייבות בבניין בית המקדש.

1. כיצד ייבנה בית המקדש

בית המקדש הראשון, נבנה על ידי שלמה המלך (480 שנה אחרי צאת בני ישראל ממצרים), ושרד כארבע מאות ועשר שנה. בית המקדש השני נבנה על ידי עולי בבל (70 שנה אחרי חורבן בית ראשון), ושרד כארבע מאות עשרים שנה. האם בית המקדש השלישי יכול להחרב? נראה שמחלוקת זו תלויה בשאלה, האם הוא ייבנה בידי אדם או בידי שמים. במידה והוא ייבנה בידי אדם, אפשרי שהוא ייחרב, לעומת זאת אם הוא ייבנה בידי שמיים הוא לא ייחרב, ולמעשה ונחלקו בכך הפוסקים:

א. דעת הרמב''ם (מלכים, יא, א – ב), שבית המקדש ייבנה בידי אדם, וכן סברו גם המאירי (סוכה מא ע''א) והסמ''ג (עשה קסג). הראיה המרכזית שלהם היא ככל הנראה מהירושלמי במסכת מגילה (א, יא) שם מבואר, שכאשר יתעוררו עם ישראל מהגלות, הם יבואו וייבנו את בית המקדש.

ב. אמנם דעת רש''י (סוכה מא ד''ה אי) והתוספות (שבועות טו ע''ב) שלא כך, ובית המקדש ייפול מהשמיים. ראיה לדבריהם יש במדרש תנחומא (כי תשא, פרשה יג), ממנו עולה שהקב''ה יבנה את בית המקדש השלישי, וכן מופיע בזוהר במספר מקומות (למשל בראשית כח):

''ובגין דא בטורא דא אתבני בי מקדשא על ידא דקודשא בריך הוא יהא קיימא לדרי דרין (= על כן בהר הזה שייבנה בית המקדש על ידי הקב''ה הוא יתקיים לעולם). ועליו איתמר (חגי ב, ט) 'גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון', דקדמאה אתבני על ידא דבר נש והאי על ידא דקודשא בריך הוא (= שבתי המקדש הראשונים נבנו בידי אדם, והשלישי ייבנה בידי הקב''ה לכן הוא גדול מהם).''

ראיה לדבריהם מביאים הראשונים מהגמרא במסכת סוכה (מא ע''א). הגמרא אומרת, שכאשר בית המקדש היה קיים, בשביל לאכול את התבואה של השנה החדשה (תבואה שגדלה אחרי ט''ו בניסן של השנה שעברה), צריך לחכות שבבית המקדש יוקרב קרבן העומר בט''ז בניסן, מאורע שאירע עד חצות היום.

כאשר נחרב בית המקדש ולא הקריבו את קרבן העומר, בעיקרון כבר בבוקר ט''ז בניסן היה מותר לאכול את התבואה חדשה, מכיוון שלא צריך לחכות שהקרבן יוקרב, אלא שחכמים בכל זאת גזרו שכל היום לא יאכלו את התבואה החדשה, ויחכו עד סוף ט''ז בניסן.

מדוע הם גזרו כך? הם חששו, שבמידה וייבנה בית המקדש בט''ו בניסן בלילה, אנשים בבוקר ט''ז בניסן לא יידעו שבית המקדש כבר נבנה. הם יחשבו, שכמו ששנה שעברה היה אפשר לאכול את התבואה החדשה כבר בט''ז בניסן בבוקר, כך השנה מותר לאכול את התבואה החדשה כבר בבוקר. הם לא ידעו שנבנה בית המקדש, וצריך לחכות שיוקרב קרבן העומר .

מקשים רש''י ותוספות, איך הגמרא אומרת שיש חשש שייבנה בית המקדש בלילה, ומשום כך יש לגזור?! הרי הגמרא במסכת שבועות (טו ע''ב) פוסקת, שבכלל לא בונים את בית המקדש בלילה! מתרצים רש''י ותוספות, שמכיוון שבית המקדש השלישי לא ייבנה בידי אדם אלא בידי שמים, אין בעיה שהוא ייפול בלילה (והגמרא בשבועות מדברת על בניין בית המקדש הראשון והשני).

כיצד הרמב''ם יישב את ההוכחה של רש''י ותוספות? המאירי (סוכה מא ע''א, ר''ה ל ע''א) תירץ, שהגמרא מדברת במצב שבו בגלל הרצון הגדול לבנות את בית המקדש, בית דין יטעו ויורו לבנות את בית המקדש בלילה, ולכן אפשר שבית המקדש ייבנה בלילה. תירוץ נוסף, אפשר שבאמת יש דעה שסוברת שאפשר לבנות את בית המקדש בלילה, אבל מדובר בדעת יחיד שלא נפסקה להלכה.

יישוב בין המקורות

כפי שראינו יש מחלוקת בין רש''י לרמב''ם, האם בית המקדש ייבנה בידי אדם או בידי שמים. אמנם יש מספר אחרונים, שניסו ליישב בין המקור בירושלמי ממנו עולה שצריך לבנות את בית המקדש בידיים, לתנחומא ממנו עולה שבית המקדש ייפול מהשמיים, ושילבו בין השיטות:

א. הערוך לנר כתב (סוכה מא ע''א ד''ה ברש''י), שיש שני מהלכים בבניין בית המקדש. יש בית מקדש 'גשמי' שייבנה בידי אדם ועליו דיבר הירושלמי ואותו בני אדם ייבנו, ויש בית מקדש 'רוחני' (כמו נשמה בתוך הגוף) שירד מהשמיים לתוך בית המקדש הגשמי, ובלשונו:

נראה לעניות דעתי דודאי בית המקדש לעתיד לבא יבנה בנין ממש בידי אדם, ומה שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך שנדרש בתנחומא שירד למטה, הוא בית מקדש רוחני, שיבא לתוך בית המקדש הגשמי כנשמה בתוך הגוף.''

דוגמא לדבר הוא מביא מהצתת האש על גבי המערכה בבית המקדש, שמצד אחד יש חובה על הכהנים להצית אש במערכה, ומצד שני, יש אש נוספת שיורדת מהשמיים.
ב. המהר''ם שיק תירץ (יו''ד סי' ריג), שהמחלוקת בין הירושלמי לתנחומא תלויה בשאלה מתי הגאולה תבוא, ויש בכך שתי אפשרויות: א. אפשרות של 'בעיתה' (= בזמנה), ב. אפשרות של 'אחישנה' (= במהירות).

'בעיתה' הכוונה היא, שהקב''ה קבע זמן, שגם אם מצבו של עם ישראל מבחינה רוחנית יהיה ירוד, בכל זאת הוא ייגאל. במידה וכך יהיה, אז בית המקדש ייבנה בידי אדם. אמנם, במידה ועם ישראל יעשה תשובה ויהיו ברמה רוחנית גבוהה, הקב''ה יזרז את הגאולה ובית המקדש ייפול מהשמיים, ובלשונו:

''ויותר נראה דזה עצמו תלוי בשני קיצין, דאם יהיה קץ של בעיתה, יהיה הכל כסדר כמו שכתב הרמב''ם בהלכות מלכים (ובית המקדש ייבנה בידי אדם). אבל אם יהיה קץ של אחשינה, אז יהיה הכל במהירות, ומהרה ייבנה בית המקדש בידי שמיים ויבוא משיח צדקנו.''

ג. בהערות לערוך לנר (הערה 362) הביא תירוץ נוסף בשם המהרי''ל דיסקין. לשיטתו, רוב בית המקדש אכן ייפול מהשמיים ועל כך דיבר המדרש תנחומא. אמנם הדלתות של בית המקדש ייבנו בידי אדם, ועל כך דיבר הירושלמי.

2. נשים בבניין בית המשכן

כפי שראינו לעיל בגמרא במסכת שבועות (טו ע''ב), בית המקדש (וכן המשכן) לא ייבנו בלילה. לכאורה בעקבות כך אמורות נשים להיות פטורות מלבנות את בית המקדש, מכיוון שמדובר 'במצוות עשה שהזמן גרמא' (כלומר מצווה שבחלק מהזמן לא נוהגת כמו תפילין, ציצית וכו'), אך הרמב''ם בכל זאת כתב (בית הבחירה א, יב), שנשים חייבות בבניין בית המקדש:

''אין בונין את המקדש בלילה שנאמר וביום הקים את המשכן ביום מקימים לא בלילה, ועוסקין בבנין מעלות השחר עד צאת הכוכבים, והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר, ואין מבטלין תינוקות של בית רבן לבניין בית המקדש.''

יישוב הקושיה

מדוע בכל זאת כתב הרמב''ם שנשים חייבות בבניין בית המקדש? נאמרו באחרונים מספר תירוצים:

א. בספר החינוך (מצווה צה) בעקבות הרמב''ם בספר המצוות כתב, שהמצווה לבנות את בית המקדש, לא מוטלת על כל אדם באופן פרטי, אלא היה מצווה שכלל הציבור מחוייבים בה: ''ונוהגת מצוה זו בזמן שרוב ישראל על אדמתן. וזו מן המצוות שאינן מוטלות על היחיד כי אם על הצבור כולן''.

במידה והמצווה מוטלת על הציבור, טען הרב יהודה רביב (תחומין כ), שלא שייך לומר שמדובר במצוות עשה שהזמן גרמא. הסיבה לכך היא, שרק כאשר המצווה מוטלת על כל יחיד ויחיד, אפשר לומר שהמצווה נחשבת כמצוות עשה שהזמן גרמא, אבל במידה והמצווה מוטלת על כלל הציבור, המצווה לא נחשבת מצוות עשה שהזמן גרמא. משום כך, גם נשים חייבות בבניין המקדש למרות שבונים אותו בלילה.

ב. אפשרות נוספת הביא ר' יצחק שמלקיש בבית יצחק (או''ח ג, ז), ודבריו מיוסדים על דברי הטורי אבן במסכת חגיגה (טז ע''א). כפי שראינו, בשביל שמצווה תחשב כמצוות עשה שהזמן גרמא, צריך שיהיה זמן שבו לא מקיימים את המצווה, בלולב חייבים רק בסוכות, תפילין חייבים רק בימי חול וכדומה. הטורי אבן טען, שבשביל שמצווה תחשב מצוות עשה שהזמן גרמא, לא מספיק שיהיה זמן שלא מקיימים את המצווה, אלא שבפעם הבאה שיקיימו אותה היא תחשב מצווה חדשה.

לדוגמא: כל יום שמניחים תפילין מקיימים מצווה חדשה, ואין קשר בין המצווה אתמול למצווה היום, לכן תפילין נחשבים מצוות עשה שהזמן גרמא. לעומת זאת כאשר בונים את בית המקדש אומר הבית יצחק, לא מקיימים כל יום שממשיכים לבנות מצווה חדשה של בניין בית המקדש, אלא ממשיכים את מצוות בניין בית המקדש שהתחילו אתמול (הלילה רק מפסיק את האפשרות לקיים את המצווה, ולא מבטל אותה), לכן זה נחשב מצוות עשה שהזמן גרמא וגם נשים יהיו חייבות בבניין בית המקדש, ובלשונו:

''ובעיקר הקושיא שהקשיתי מבניין בית המקדש דנשים חייבות אף דאין בונין בלילה... נראה לתרץ על פי מה שכתב בטורי אבן חגיגה דף ט"ז ע"ב, דהא דנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא, היינו דוקא מצווה כגון ציצית ולולב ותפילין שבלילה פטורים, אבל מצוה שאין מחויב לעשות רק פעם אחת לא נחשב זאת מצווה עשה שהזמן גרמא. לפי זה קושייתנו מיושבת, דבניין בית המקדש אין מחויב לבנות רק פעם אחת, ואין זה מצוה תמידית כמו ציצית ותפילין ומשום הכי (= כך) נשים חייבות, אף דאין בונין בלילה וזה מה שרצינו לבאר.''

ג. כיוון שונה לחלוטין מופיע בפירוש הר המוריה על הרמב''ם (שם) ובקהילות יעקב (שבועות סי' ט). הם טענו, שבאמת שנשים פטורות מבניין בית המקדש, מכיוון שמדובר במצוות עשה שהזמן גרמא. אם כן, כיצד הם מיישבים את לשון הרמב''ם ממנו עולה שהן חייבות? הם כותבים שיש לחלק את ההלכה ברמב''ם לשתיים:

כאשר הרמב''ם כתב 'הכל חייבים' הוא מתייחס לכך שכולם חייבים לסעד את בית המקדש, שזה אומר לתרום כסף, לטוות את הפרוכות וכדומה. את זה אפשר לעשות גם בלילה, ומשום כך גם נשים חייבות. אך כאשר הרמב''ם כותב שצריך לבנות את בית המקדש, הוא מתכוון רק לגברים, שחייבים במצוות עשה שהזמן גרמא (אמנם מלשון הרמב''ם לא נראה כך, ומשמע שכולם חייבים בהכל).

מוזמנים להגיב, מצורף גם כקובץ וורד יותר נוח לקריאה
קבצים מצורפים
7. תרומה - בניין בית המקדש.docx
(28.97 KiB) הורד 162 פעמים

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' פברואר 03, 2019 10:00 am

המאירי [ר"ה דף ל'] כתב וז"ל,
"וגדולי הרבנים פירשוה מתוך כך, שמא יבנה על ידי נס".

הרי שנקט בדעת רש"י, שאין זה וודאי שירד הבית השלישי במלוא תפארתו משוכלל מן השמים, אלא יתכן שיהא כן, ואולם מאידך, ישנה אפשרות שמלך המשיח יבנהו.
וביאר בזה ברינת יצחק [סורוצקין, ישעיה מה,א], דמצינו בחז"ל [ברכות ד,א שבת ], עד יעבור עמך ה' זו ביאה ראשונה, עד יעבור עם זו קנית – זו ביאה שניה, והיו ישראל ראוים לעשות להם נס בימי עזרא, כפי הניסים שנעשו בעת יצי"מ, אלא שגרם החטא.
ומעתה מבאר, דבאמת אם יזכו ישראל הרי ירד בית השלישי בעטרת תפארת בנוי מן השמים, כפי שנתנבאו – "מקדש ה' כוננו ידיך", אולם אם לא יזכו מחמת גרימת החטא, אזי מכל מקום יבנהו מלך המשיח, ולכך כתב רש"י דהיות ויתכן שנזכה לנס שירד ביהמ"ק לכך גזר ריב"ז.
והרמב"ם שכתב, שמלך המשיח יבנה את בית מקדשנו, מדבר הוא על הצד שיגרום החטא ולא יזכו ישראל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 03, 2019 10:10 am

בית המקדש לא יפול!

נא לתקן את הכותרת

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי יושב סתר » א' פברואר 03, 2019 12:53 pm

גל גל כתב:כפי שראינו יש מחלוקת בין רש''י לרמב''ם, האם בית המקדש ייבנה בידי אדם או בידי שמים. אמנם יש מספר אחרונים, שניסו ליישב בין המקור בירושלמי ממנו עולה שצריך לבנות את בית המקדש בידיים, לתנחומא ממנו עולה שבית המקדש ייפול מהשמיים, ושילבו בין השיטות:

תודה על הדברים היפים והמושקעים כתמיד.
מקובל לומר שמה שאומרים בתפילה 'ושמחנו בתיקונו' הוא על 'תיקון' שיעשה על ידי ישראל, אולי הדלתות כמש"כ.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' פברואר 03, 2019 1:11 pm

המהרי"ל דיסקין נמצא בסידור אשי ישראל (מאלצן) במוסף למועדים.
מוה"ר הגר"י טשזנר האריך מאוד בהאי ענינא ראה במילואים לספר שערי נחמה.
בברכת התורה

גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי גל גל » ב' פברואר 04, 2019 8:23 am

יושב סתר כתב:
גל גל כתב:כפי שראינו יש מחלוקת בין רש''י לרמב''ם, האם בית המקדש ייבנה בידי אדם או בידי שמים. אמנם יש מספר אחרונים, שניסו ליישב בין המקור בירושלמי ממנו עולה שצריך לבנות את בית המקדש בידיים, לתנחומא ממנו עולה שבית המקדש ייפול מהשמיים, ושילבו בין השיטות:

תודה על הדברים היפים והמושקעים כתמיד.
מקובל לומר שמה שאומרים בתפילה 'ושמחנו בתיקונו' הוא על 'תיקון' שיעשה על ידי ישראל, אולי הדלתות כמש"כ.


ככה באמת המהרי''ל דיסקין כותב, ששמחנו בבניינו זה הבניין של הקב''ה, ושמחנו בתיקונו, זה התיקון שיעשה על ידינו. לא כ''כ הבנתי למה, הרי גם בתיקונו אפשר להבין שמדובר בתיקון של הקב''ה

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' פברואר 04, 2019 2:12 pm

גל גל כתב:ככה באמת המהרי''ל דיסקין כותב, ששמחנו בבניינו זה הבניין של הקב''ה, ושמחנו בתיקונו, זה התיקון שיעשה על ידינו. לא כ''כ הבנתי למה, הרי גם בתיקונו אפשר להבין שמדובר בתיקון של הקב''ה

כמדומני, שכוונתו לבאר כפל הלשון, ואמאי רק נראה את הבנין ואילו בתיקונו נשמח, וע"ז ביאר דהבנין עצמו ירד משמים, אך התיקון ייעשה ע"י ישראל ויקיימו בזה מצות בנין ביהמ"ק, ומשום כך ישמחו בקיום המצוה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' פברואר 04, 2019 8:35 pm

במהרש"ם סוכה מא,א הביא מהרעק"א שמזבח חשיב כלי ואפשר לעשותו בלילה, ולכאורה בזה ישב את שיטת הרמב"ם.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' פברואר 04, 2019 8:53 pm

ועי' גם בקובץ אהל חווה חלק ד' עמוד כ"א מאמר בענין בנין בית המקדש בלילה מאת הרה"ג יאיר אבידן שליט"א

גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי גל גל » ב' פברואר 04, 2019 11:07 pm

אוהב עמו כתב:במהרש"ם סוכה מא,א הביא מהרעק"א שמזבח חשיב כלי ואפשר לעשותו בלילה, ולכאורה בזה ישב את שיטת הרמב"ם.


נחמד, אבל מפשט הגמרא משמע שבית המקדש ממש ייבנה:

ושיהא יום הנף. מאי טעמא? מהרה יבנה בית המקדש, ויאמרו: אשתקד מי לא אכלנו בהאיר מזרח - השתא נמי ניכול. ואינהו לא ידעי דאשתקד דלא הוה בית המקדש - האיר מזרח התיר, השתא דאיכא בית המקדש - עומר מתיר.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי אסף128 » ג' פברואר 05, 2019 10:59 pm

קודם כל, הערה שולית - לא ידוע לי שכתוב איפשהו שבית המקדש ייפול מהשמיים. רש"י כותב "ייגלה ויבוא משמים", והכוונה כמובן בדרך נס, זה לא אומר שנראה את בית המקדש עושה צניחה חופשית מהשמים עד למקומו הקבוע לו.

לגוף העניין -
זכור לי שהרב נבנצאל בספר "ביצחק יקרא" מביא מדרש שבית המקדש היה ראוי להבנות משמים, אלא שזכו אנשים מסויימים ונבנה על ידיהם.
דברים דומים כותב הגר"ח קנייבסקי בספר "טעמא דקרא" (ישעיהו פרק מ'), שאם נזכה אנחנו נבנה את בית המקדש, ואם לא נזכה, יירד משמים (כמדומני שהוא גם נוקט שם באופן כללי, שגאולה באופן של "אחישנה" תהיה בדרך הטבע, וגאולה באופן של "בעיתה" תהיה בדרך נס).
פעם חבר אמר לי שהרב ש"י זוין אומר דבר דומה, אבל הפוך - אם נזכה ייבנה משמים, ואם לא נזכה,נבנה בעצמנו.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי חרסון » ד' פברואר 06, 2019 12:54 am

אסף128 כתב:פעם חבר אמר לי שהרב ש"י זוין אומר דבר דומה, אבל הפוך - אם נזכה ייבנה משמים, ואם לא נזכה,נבנה בעצמנו.


כן מביא הרב זוין משו"ת 'דברי טעם'. וכבר קדמוהו בזה בכ"מ. והרבי מליובאוויטש ביאר כן בכתביו ע"ד הפנימיות הפלא ופלא.

גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי גל גל » ו' פברואר 08, 2019 8:19 am

יהודה בן יעקב כתב:
גל גל כתב:ככה באמת המהרי''ל דיסקין כותב, ששמחנו בבניינו זה הבניין של הקב''ה, ושמחנו בתיקונו, זה התיקון שיעשה על ידינו. לא כ''כ הבנתי למה, הרי גם בתיקונו אפשר להבין שמדובר בתיקון של הקב''ה

כמדומני, שכוונתו לבאר כפל הלשון, ואמאי רק נראה את הבנין ואילו בתיקונו נשמח, וע"ז ביאר דהבנין עצמו ירד משמים, אך התיקון ייעשה ע"י ישראל ויקיימו בזה מצות בנין ביהמ"ק, ומשום כך ישמחו בקיום המצוה.


אני מצוטט מדף על הדף, ר''ה ל ע''א:

בענין הנ"ל הנה בליקוטי יהודה (פר' בשלח) עה"פ מכון לשבתך וגו' מביא בשם כ"ק אדמו"ר בעל האמרי אמת זצ"ל שדקדק על מה שאומרים בתפילת מוסף של שלש רגלים "והראנו בבניינו ושמחנו בתקונו". הלא אי' ברש"י וכנ"ל שיהיה בית המקדש בנוי מן השמים ומה הפי' בתקונו.

ואמר אדמו"ר זצ"ל שראה בכת"י בהיותו בירושלים דהפי' הוא, דהנה כתיב (איכה ב) טבעו בארץ שעריה, שהכל נחרב, רק השערים נגנזו, ואותם השערים עצמם יקבעו ישראל בעצמם בבית המקדש הבנוי.

ואי' בגמ' (ב"ב נג ב) הבונה פלטרין גדולים בנכסי הגר ובא אחר והעמיד להן דלתות קנה. שהעיקר הוא קביעת דלתות, ואי' ברשב"ם (שם מב א) בנעל גדר ופרץ, נעל פי' שהעמיד דלתות כי אם אין שם דלתות אינו משתמר, וזה פי' ושמחנו בתקונו, עכ"ד שם.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי בתבונה » א' פברואר 24, 2019 5:50 am

גל גל כתב:1] בהערה בקובץ:
צריך להעיר על נקודה מדהימה. אלפיים שנה עם ישראל לא אוכל תבואה בט''ז בניסן, בגלל הסיכוי שבית המקדש ייבנה דווקא בליל ט''ז בניסן, וכפי שביארנו, חלק מהאנשים לא ידעו מכך ויעברו על איסור דאורייתא של אכילת חדש (אותו רעיון מצינו בנטילת ידיים ללחם כפי שנראה בשבוע הבא בע"ה).

ראה שם בגמרא בסוכה נא ובמנחות ס"ח דברי ר"י ובשו"ע או"ח תפט ס"ק מט
שלהלכה אם לא הקריבו את העומר אז יום הנף אסור מדאורייתא משום דכתיב עד עצם היום הזה וקי"ל דעד ועד בכלל, ולא משום תקנה דרבנן, ולכן בחו"ל מחמירים גם חדש גם ביו"ט שני (תלוי במחלוקת זו)

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי בתבונה » א' פברואר 24, 2019 6:01 am

גל גל כתב:
ב. אמנם דעת רש''י (סוכה מא ד''ה אי) והתוספות (שבועות טו ע''ב) שלא כך, ובית המקדש ייפול מהשמיים.


רש"י עצמו כותב רש"י יחזקאל פרק מג פסוק יא

וישמרו - ילמדו ענייני המדות מפיך שידעו לעשותם לעת קץ,
הולך על הפסוק מההפטרת כי תשא יחזקאל פרק מג פסוק יא

וְאִֽם־נִכְלְמ֞וּ מִכֹּ֣ל אֲשֶׁר־עָשׂ֗וּ צוּרַ֣ת הַבַּ֡יִת וּתְכוּנָת֡וֹ וּמוֹצָאָ֡יו וּמוֹבָאָ֣יו וְֽכָל־צֽוּרֹתָ֡ו וְאֵ֣ת כָּל־חֻקֹּתָיו֩ וְכָל־ צורתי צ֨וּרֹתָ֤יו וְכָל־תורתו תּוֹרֹתָיו֙ הוֹדַ֣ע אוֹתָ֔ם וּכְתֹ֖ב לְעֵֽינֵיהֶ֑ם וְיִשְׁמְר֞וּ אֶת־כָּל־צוּרָת֛וֹ וְאֶת־כָּל־ חֻקֹּתָ֖יו וְעָשׂ֥וּ אוֹתָֽם:

אלא שאין כוונת רש"י בסוכה להפקיע את המצווה בניית בית המקדש, אלא כדברי הגר"ח קנייבסקי שהבאת שישנה אפשרות שיגלה משמים, ואם לא אז חייבים לבנות אותו בידיים כמו שניסו לבנות אותו בזמן רבי יהושע בן חנניה (בראשית רבה, פרשה ס"ד, סימן י; ילקוט שמעוני, פרשת תולדות, רמז קי"א, ד"ה ויאמרו) וכן בימי יליאנוס בסוף תקופת האמוראים כמתואר במלבי"ם סוף דניאל] וכך בכל מצב שניתן לבנותו חייבים לבנות אותו כמו שחיבים בכל המצוות.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי בתבונה » א' פברואר 24, 2019 6:15 am

גל גל כתב:א. דעת הרמב''ם (מלכים, יא, א – ב), שבית המקדש ייבנה בידי אדם, וכן סברו גם המאירי (סוכה מא ע''א) והסמ''ג (עשה קסג). הראיה המרכזית שלהם היא ככל הנראה מהירושלמי במסכת מגילה (א, יא) שם מבואר, שכאשר יתעוררו עם ישראל מהגלות, הם יבואו וייבנו את בית המקדש.

א. לא ברור שיש מחלוקת לכולי עלמא כל עוד שלא ירד משמיים חייבים לבנות.
ב. הקושיא העיקרית היא שאם המקדש ירד משמיים אז הוא לכאורה פסול מדין תעשה ולא מן העשוי.
ג. בשביל זה נכתבה מסכת מידות.
ד. הפסוק ביחזקאל פרק מג פסוק יא
וְאִֽם־נִכְלְמ֞וּ מִכֹּ֣ל אֲשֶׁר־עָשׂ֗וּ צוּרַ֣ת הַבַּ֡יִת וּתְכוּנָת֡וֹ וּמוֹצָאָ֡יו וּמוֹבָאָ֣יו וְֽכָל־צֽוּרֹתָ֡ו וְאֵ֣ת כָּל־חֻקֹּתָיו֩ וְכָל־צורתי צ֨וּרֹתָ֤יו וְכָל־תורתו תּוֹרֹתָיו֙ הוֹדַ֣ע אוֹתָ֔ם וּכְתֹ֖ב לְעֵֽינֵיהֶ֑ם וְיִשְׁמְר֞וּ אֶת־כָּל־צוּרָת֛וֹ וְאֶת־כָּל־חֻקֹּתָ֖יו וְעָשׂ֥וּ אוֹתָֽם:
ה.בית המקדש קודם למלכות בית דוד (ירושלמי מע"ש)
ו. אם ברצונך למקור מדרשי כפי הירושלמי שהבאת ישנם מדרשים נוספים כאלו שניתן לפרש את כולם על בניין בית המקדש השני

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי בתבונה » א' פברואר 24, 2019 6:42 am

גל גל כתב:כיצד הרמב''ם יישב את ההוכחה של רש''י ותוספות? המאירי (סוכה מא ע''א, ר''ה ל ע''א) תירץ, שהגמרא מדברת במצב שבו בגלל הרצון הגדול לבנות את בית המקדש, בית דין יטעו ויורו לבנות את בית המקדש בלילה, ולכן אפשר שבית המקדש ייבנה בלילה. תירוץ נוסף, אפשר שבאמת יש דעה שסוברת שאפשר לבנות את בית המקדש בלילה, אבל מדובר בדעת יחיד שלא נפסקה להלכה.



א. כאמור לא מצינו מחלוקת יתכן שגם הרמב"ם מודה שיתכן שיגלה משמיים,
ב. ברש"י מנחות (סח ע"א ד"ה האיר המזרח) איר המזרח - הנץ החמה של ט"ז
מבואר שלמ"ד האיר היום מתיר ההיתר הוא רק מהנץ החמה ונלמד מעצם היום הזה (כך פירשו השפ"א והגרי"ז)
ובניית המקדש הוא מעלות השחר כמבואר ברמב"ם הלכות בית הבחירה פרק א ואם כן הרי יש 72-90 דקות לבנות את המזבח / המקדש, ואף שבאופן טבעי זה רחוק שיוכלו לבנות אף את המזבח במהירות כזו הרי שלא על פי דרך הטבע זה אפשרי ( יעוי' מעשה דאיש חסיד היה בזמירות למוצ"ש) ובפרט בימינו שניתן לבנות במקום אחד ולהעביר למקום אחר באמצעות מנוף שהנס הרבה פחות גדול, (וראה בתוס' שם בשם יש מפרשים).



ויש לציין שבנוסף לרש"י שצויין על הפסוק יחזקאל פרק מג (יא) וְאִֽם־נִכְלְמ֞וּ מִכֹּ֣ל אֲשֶׁר־עָשׂ֗וּ צוּרַ֣ת הַבַּ֡יִת וּתְכוּנָת֡וֹ וּמוֹצָאָ֡יו וּמוֹבָאָ֣יו וְֽכָל־צֽוּרֹתָ֡ו וְאֵ֣ת כָּל־חֻקֹּתָיו֩ וְכָל־צורתי צ֨וּרֹתָ֤יו וְכָל־תורתו תּוֹרֹתָיו֙ הוֹדַ֣ע אוֹתָ֔ם וּכְתֹ֖ב לְעֵֽינֵיהֶ֑ם וְיִשְׁמְר֞וּ אֶת־כָּל־צוּרָת֛וֹ וְאֶת־כָּל־חֻקֹּתָ֖יו וְעָשׂ֥וּ אוֹתָֽם:
וישמרו - ילמדו ענייני המדות מפיך שידעו לעשותם לעת קץ,
גם רש"י בש"ס כותב כך במסכת סוכה דף נב עמוד ב כותב חרשים - אומנים, משיחים שניהם חרשים לבנין בית המקדש.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב א' פברואר 24, 2019 10:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרשת תרומה - האם בית המקדש ייפול מהשמיים

הודעהעל ידי בתבונה » א' פברואר 24, 2019 7:18 am

גל גל כתב:[/u][/b]
כפי שראינו לעיל בגמרא במסכת שבועות (טו ע''ב), בית המקדש (וכן המשכן) לא ייבנו בלילה. לכאורה בעקבות כך אמורות נשים להיות פטורות מלבנות את בית המקדש, מכיוון שמדובר 'במצוות עשה שהזמן גרמא' (כלומר מצווה שבחלק מהזמן לא נוהגת כמו תפילין, ציצית וכו'), אך הרמב''ם בכל זאת כתב (בית הבחירה א, יב), שנשים חייבות בבניין בית המקדש:

''אין בונין את המקדש בלילה שנאמר וביום הקים את המשכן ביום מקימים לא בלילה, ועוסקין בבנין מעלות השחר עד צאת הכוכבים, והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר, ואין מבטלין תינוקות של בית רבן לבניין בית המקדש.''


המצווה של ועשו לי מקדש מתקיימת גם בלילה על ידי לסעד בממונם ועל ידי הכנת הכלים שלדעת הרמב"ם היא חלק מאותה מצווה, ואם כן צ"ע להחשיב מצווה זו כמצוות עשה שהזמן גרמא, דהיינו שמצוות ועשו לי מקדש לא נחשבת מצוות עשה שהזמן גרמא, ולכן נשים חייבות בעיקר המצווה ויהיו חייבות גם בחלק הבנייה שלא ניתן לקיימו בלילה .
אמנם יתכן לומר שסעד בממון הוא רק הכשר מצווה, ועיקר המצווה הוא הבנייה בפועל, אמנם בניית הכלים צ"ע לומר כך (אמנם גם בבניית הכלים ראיתי שיש שרצו לומר שאסורה בלילה) .
יש להוסיף שבירושלמי (יומא א א) "הקמת הלילה פסולה לעבודת היום" משמע שהוא פסול וא"כ אפ"ל שנחשב שהמצווה נוהגת בכל זמן כמו המצווה לסעד ולבנות הכלים אלא שישנו מעכב שלא ניתן לקיימה בלילה מחמת הפסול, ואף שיש מצווה להקים אס אלא שלא ניתן לעשות זאת בפועל (ובפרט לפלפול האחרונים שספה"ע שלא נחשב מ"ע שהזמן גרמא היות ומצוות הספירה אינה מזמן מסויים אלא היא מהקרבת העומר אף שהקרבת העומר תלוי בזמן מצוות הספירה תלויה רק בהקרבה), ובלא"ה יקשה שאם הוא פסול מה יועיל אם ירד משמים בלילה למה שלא יהיה פסול לעבודת היום, וק"ו אם הפסול נובע בגלל שנעשה שלא בעת חיובו שא"כ בעינן עשיית בר חיובא וא"כ אם ירד משמים איך יכשר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים