מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15572
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 10, 2019 9:59 pm

כתב הרב המאירי במכות ג ב


הפותח בית הצואר בשבת ר"ל שעשה פה לחלוק חדש בשוגג חייב חטאת שהרי מתקן כלי הוא שמא תאמר מה בין זה למגופת חבית שנוטלה בשבת ליטול הימנה יין מגופת חבית אין בה חבור אלא דבוק מועט על ידי טיט אבל זה חבור גמור ודבר אחד הוא והוא פותחו ועושה כלי ושמא תאמר והלא אמרו שובר אדם את החבית ומתיז ראשה בסיף להוציא ממנה גרוגרות ליתן לפני האורחים ושבירת חבית ודאי חבור הוא כבר אמרו עליה ובלבד שלא יתכוין לעשות כלי והרי הוא מקלקל והתירוהו לכתחילה לצורך שבת כמו שביארנו במקומו אבל בית הצואר הרי הוא מתקן בעשיית כלי:

ויש למדין מכאן שאם נעשה בית הצואר אלא שהחייט הניח בו חוט כדי שלא יתפרקו שני צדי הצואר שמותר לנתקו בשבת דומיא דמגופת חבית וממה שאמרו שתי תכיפות חבור ומ"מ כל שבית הצואר צר ואין ראשו יכול לעבור בריוח מודים הם שיכול למשוך הבגד בכח ואם יקרע יקרע שהרי אינו מתכוין לכך ולא ניחא ליה בקריעה ופסיק רישיה אין כאן שהרי אפשר ליכנס לו בכח המשיכה בלא קריעה וכבר הרחבנו בה במקומה:


לא מובן לי. בפסקה המתחלת יש למדין מכאן הוא כותב שמותר לפתוח בית הצואר שנתפר.
אח"כ הוא כותב "וממה שאמרו שתי תכיפות חיבור" המשפט הזה לכאורה הוא נימוק לאסור את הפתיחה ולא להתיר אותה
ושוב הוא כותב שמ"מ מותר ללבוש את הבגד כשאין פס"ר שיקרע הפתח.

נראה איפוא שחסר כאן דעת האוסרים. שנימוקם הוא שאפילו שתי תכיפות הוי חיבור, ואח"כ מובן שמוסיף שאף לדעתם שאוסרים מ"מ כל שאין פס"ר מותר ללבוש.

איתרתי את כתב היד היחיד של מאירי מכות ואין שם בשורה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15572
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 10, 2019 10:01 pm

איש_ספר כתב:
איתרתי את הקטע בכתב היד היחיד של מאירי למכות ואין שם בשורה.
מאירי מכות.jpg
מאירי מכות.jpg (370.82 KiB) נצפה 1992 פעמים

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי יעקובי » א' פברואר 10, 2019 10:55 pm

אולי המקרה "שהחייט הניח בו חוט כדי שלא יתפרקו שני צדי הצואר" היה נעשה באופן של תכיפה אחת (דבר שאמנם אינו מפורש במאירי, אך שמא אורחא דמילתא הוא ולא ראה צורך לפרשו), וא"כ ממה שאמרו לגבי תופר 'שתי תכיפות חיבור' מובן שתכיפה אחת אינה חיבור, וממילא שמעינן להיתרא בנידון דידן, דומיא דנטילת פקק החבית דשרי משום שאינו חיבור. ועדיין אין זה ברור לגמרי שגם לעניין מכה בפטיש אמרינן דתכיפה אחת אינה חיבור (כמו לעניין תופר), דשמא לעניין עשיית כלי גם בכה"ג חשיב חיבור ואסור לנתקו, לזה אמר דמ"מ כל שאינו פס"ר שיקרע וכו' ודאי שרי לכו"ע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15572
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 10, 2019 11:04 pm

מבריק.

נשאר קשה קצת הלשון "מודים הם" מי הם המודים? בנתיים הרי לא הביא אלא הסוברים שמותר לגמרי

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי יעקובי » א' פברואר 10, 2019 11:12 pm

אמת. והוא פלאי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15572
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 10, 2019 11:28 pm

וכיון שעלה סוף דברי המאירי

מי יכול לבאר דברי האו"ז הפלאיים בעיני הל' שבת:

והיכא שנתן כליו לאומן קודם שבת ותיקנם קודם שבת והביאם לו בשבת הרי זה לובשם אף על פי שיקרע בית הצואר כדאיתא בירושלמי פרק כלל גדול (פ"ז ה"ב) אמר ר' זעירא בשם רב הונא באו כליו מבית לובשו ואם יתקרע יתקרע.

משמע שמותר אפילו הוא פס"ר?
ואולי מדובר כאן בבית הצואר שנתפר ואזיל לשיטתיה שמותר לפתוח בית הצואר שנתפר כמ"ש באשכול הקודם?

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי יעקובי » א' פברואר 10, 2019 11:37 pm

איש_ספר כתב:משמע שמותר אפילו הוא פס"ר?

כך אכן משמע מרישא דדבריו "אף על פי שיקרע". אולם מהסיפא לא משמע כן, וכלשון הירושלמי שהזכיר "ואם יתקרע יתקרע", ומשמע דלאו פס"ר הוא. ושמא מדסיפא שמעינן לרישא?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15572
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא של פותח בית הצואר - חסרים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 11, 2019 1:16 pm

נכון. אבל אחרי שמשמע מד' בסי' סח שמותר לפתוח בית הצואר שנתפר ע"י האומנין, שוב אפשר לפרש דבריו כפשוטן.
ויש להדגיש ולחדד, שאותו מקרה עצמו של פתיחת בית הצואר כשהפתיחה נעשית ע"י לבישה, הוא עצמו בחטאת לדעת ר"ת וכמש"כ רמב"ן במכות
אבל ר"ת ז"ל פירש שכבר יש לו פתח לאותו חלוק אלא שהוא סגור, שדרך תופרי בגדים להעביר חוט משפה לשפה ונמצא בית הצואר סגור והוא מכניס ראשו שם והחוט נפסק ובית הצואר נפתח, והפותחו בשבת מתקן כלי הוא וחייב,


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים