יעקל כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:האם ידוע נוסח חתימת ברכת על המחיה, שכדי לצאת מהספק מה חותמים, שי"ל כך: "בא"קי על הארץ והמחיה ועל הכלכלה יש חולקים".
זכור לי ששמעתי שזה בשם חבצא"ש זצ"ל.
עכ"פ באורל"צ (פרק מו - הלכות ברכות מה) כתב: "בברכת מעין שלש יש לחתום על הארץ ועל המחיה, ולא להוסיף על הכלכלה".
מנהג אשכנזי ישן. מציע לחפש ב"פסקי תשובות" וכדומה.
שמעתי שבחב"ד נהגו לחתום בל"א "על המחיה ועל הכלכלה זאגט מען נישט." ...(על המחיה ועל הכלכלה לא אומרים)...
מתאימה התשובה גם לר' ברגר. מעניין.
הנה בפסקי תשובות:
פסקי תשובות אורח חיים סימן רח אות ט"ז: "ובענין נוסח סיום הברכה 'על הארץ ועל המחיה ועל הכלכלה' המובא כן בטור ואבודרהם ומג"א (סקט"ז), ובשעה"צ (סקנ"ב) האריך בזה ומסקנתו ברורה שאין לומר 'ועל הכלכלה' ושכן הוא במעשה רב להגר"א ובסידור הגר"ז ובדרך החיים, אמנם אין להתעלם כי בכמה וכמה קהילות קודש נהגו לומר 'ועל הכלכלה',
ויש שאומרים אותו בלחש".
ובהערה שם (124): "וכנ"ל בשם אורחות רבנו, ובקונטרס ברכת הנהנין להגאון
בעל טהרת ישראל זצ"ל פ"א הלכה י"ב וי"ג שיסיים ועל הכלכלה
ויוסיף בלחש 'אין לומר' ויוצא ממ"נ, ובהג' יד אליהו שם אות רע"ג מביא כעין זה בשם תלמידי הרר"ב מפשיסחא זי"ע שסיימו על הכלכלה ושמע רבם והעיר להם על כך,
והיו חלקם נוהגים משם ואילך להוסיף בלחש 'הרבי אמר שלא לומר' (מובא בס' קול שמחה החדש), ובס' עמק יהושע הנ"ל בשם הגה"ק משינאווא זי"ע מציין לנוהג מעין זה ודחהו שאינו נכון ורצוי כלל כי גורמים להפסק בעניית ה'אמן' של השומע, וע"ע אורחות רבנו שם בשם החזו"א שלעג על אלו שמוסיפים 'אין לומר' (ועיין סי' רט"ו הערה 16 דלכמה מן הפוסקים לית לן בה אם המברך מפסיק בדיבור מיד בגמר ברכתו (האחרונה) וכל שהוא תוך כדי דיבור מגמר ברכתו אפשר לענות אמן)...".