מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

נטילת ידים מוצאי ט' באב

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' יולי 28, 2023 11:44 am

מלבד דברי הרבא"ח בענין זה: (שנה ראשונה פרשת דברים אות כח): "יש מתחסדים ליטול ידיהם בנטילה גמורה אחר חשיכה במוצאי ט"ב, בשביל שביום לא עשו נטילה גמורה אלא עד קשרי האצבעות, וכך אנחנו נוהגים, אך אין זה חיוב משורת הדין. וצריך להזהר לברך במוצאי ט"ב ברכת הלבנה בשמחה, ויאמר בקול נעים בחדוותא דלבא דוד מלך ישראל חי וקיים".
1. בעצם מה הענין ליטול נטילה שלימה, אחר שהנטילה של ט' באב שתיקנו לנו חז"ל היא השלימה בכפוף ליום זה?
2. אם נטילה כזו היא נטילה שלימה מדוע לא נוטלים רק כך בשאר ימות השנה?
(וממילא) 3. לפי"ז שכהנים נוטלים נטילה רגילה דסו"ס היא "מצוה", מדוע נטילה של בוקר או שלאחר בית הכסא אינה נטילה שלימה, וכי זו אינה של מצוה?!

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 28, 2023 12:28 pm

הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' יולי 28, 2023 3:45 pm

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

ענ'י לעצמי
הודעות: 173
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: נטילת ידים מוצאי ט' באב

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ש' יולי 29, 2023 1:11 am

איתן נוי כתב:מלבד דברי הרבא"ח בענין זה: (שנה ראשונה פרשת דברים אות כח): "יש מתחסדים ליטול ידיהם בנטילה גמורה אחר חשיכה במוצאי ט"ב, בשביל שביום לא עשו נטילה גמורה אלא עד קשרי האצבעות, וכך אנחנו נוהגים, אך אין זה חיוב משורת הדין. וצריך להזהר לברך במוצאי ט"ב ברכת הלבנה בשמחה, ויאמר בקול נעים בחדוותא דלבא דוד מלך ישראל חי וקיים".
1. בעצם מה הענין ליטול נטילה שלימה, אחר שהנטילה של ט' באב שתיקנו לנו חז"ל היא השלימה בכפוף ליום זה?
2. אם נטילה כזו היא נטילה שלימה מדוע לא נוטלים רק כך בשאר ימות השנה?
(וממילא) 3. לפי"ז שכהנים נוטלים נטילה רגילה דסו"ס היא "מצוה", מדוע נטילה של בוקר או שלאחר בית הכסא אינה נטילה שלימה, וכי זו אינה של מצוה?!

ז"ל שו"ת רב פעלים (חלק ב, אורח חיים סימן ד)
וע"ד השאלה השלישית בנט"י דיוה"כ ויום ט"ב, שאין נוטלים הכף ג"כ, הנה מצאתי להרב המקובל האלקי מהר"י צמח ז"ל, בהגהתו בספר עולת תמיד דף י"ז ע"ב שכתב וז"ל: "וביום כיפור אינה שולטת, ובט"ב אינה מקפדת על דבר מועט כזה, כי כל היום שלה בעונותינו" עכ"ל, וכונתו לומר, דביוה"כ וביום ט"ב אין רוח רעה שורה על הכפים כדי שיצטרכו נטילה, ודי ליטול עד קשרי אצבעותיו.

מדבריו למדנו שזה שאין נוטלים ידים בט"ב, אינו משום שאינה שולטת (כמו ביוה"כ), אלא משום דבאותו יום אינה מקפדת כיון שכל היום הוא של הסט"א, ולכן זה נחשב כ'דבר מועט' יחסית, אמנם באמת ידיו אינם 'טהורים'. ולכן, במוצאי ט"ב שהיום כבר אינה שלה, שוב מקפדת ה'רוח רעה' על ידים כזו, שהרי סוכ"ס אינם 'טהורים'. משא"כ ביוה"כ שאינה שולטת, אין ענין כלל להחמיר במוצאי יוה"כ כיון שלא נטמאו כלל, ואכן הבא"ח לא הביא לעשות כן במוצאי יוה"כ (בפרשת וילך).
יש לציין שהתשובה הזאת לא מופיעה בחלק 'סוד ישרים', כך שזה (לפי הבא"ח, אשר עליו שאלת) נחשב ע"ד הפשט.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יולי 29, 2023 10:13 pm

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

מסתמא ע"פ פשט אכן אין שום צורך בנטילה במוצאי היום...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' יולי 29, 2023 10:40 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

מסתמא ע"פ פשט אכן אין שום צורך בנטילה במוצאי היום...

החסידים נהגו לטבול במוצאי ת"ב. (אלו הטובלים כל יום).

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי להתהלך » א' יולי 30, 2023 1:20 am

מי יכול לתת פשר למה שמבואר בפוסקים,

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רכח סעיף ג
ולא על כל הרים וגבעות מברך, אלא דווקא על הרים וגבעות המשונים וניכרת גבורת הבורא בהם.
איך מסבירים גבעות משונין מברייתן,
וכמו שמבואר בערוך השולחן וז"ל
הדבר פשוט דבעינן הרים וגבעות משונים בגובהם כמו הררי אלף והרי פיראנ"א והר קאזבע"ק והרי אררט וכדומה ונהרות ג"כ שיהיו גדולות שיש להם שם בעולם ולא נהרות קטנות שאין להם שם בעולם:
ואיך הוא למד על איזה 'גבעות' מברכין?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 30, 2023 8:48 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

מסתמא ע"פ פשט אכן אין שום צורך בנטילה במוצאי היום...

החסידים נהגו לטבול במוצאי ת"ב. (אלו הטובלים כל יום).

יש חסידים שנהגו בכך.
לא בחב"ד.

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' יולי 30, 2023 9:12 am

ת
נערך לאחרונה על ידי עובדיה חן ב א' יולי 30, 2023 2:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: נוסח חתימת ברכת על המחיה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' יולי 30, 2023 10:00 am

איתן נוי כתב:
ישראל אליהו כתב:
איתן נוי כתב:האם ידוע נוסח חתימת ברכת על המחיה, שכדי לצאת מהספק מה חותמים, שי"ל כך: "בא"י על הארץ והמחיה ועל הכלכלה יש חולקים".
זכור לי ששמעתי שזה בשם חבצא"ש זצ"ל.
עכ"פ באורל"צ (פרק מו - הלכות ברכות מה) כתב: "בברכת מעין שלש יש לחתום על הארץ ועל המחיה, ולא להוסיף על הכלכלה".

יעויין ב"על הכל - ברכת ישראל" עמוד קסח שאין חשש כלל בחתימת על הכלכלה. ואים שום ראשון שסובר שאסור לחתום כך.
ונמצא שמי שחותם כפי שהצעת, מסתבך ב"דובר וכו' לא יכון"..


ראשית: זו מחלוקת ידועה האם חותמים גם "על הכלכלה".
שנית: למוסיפים, מה הבעיה שיוסיף את הנ"ל. בכלל מאתיים מנה.

אין אף ראשון שאומר שאסור.
והאחרונים הסוברים שאסור לא ראו את דברי בה"ג במקורם.
ע"ש בברכת ישראל שהפנתי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 30, 2023 10:03 am

להתהלך כתב:מי יכול לתת פשר למה שמבואר בפוסקים,

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רכח סעיף ג
ולא על כל הרים וגבעות מברך, אלא דווקא על הרים וגבעות המשונים וניכרת גבורת הבורא בהם.
איך מסבירים גבעות משונין מברייתן,
וכמו שמבואר בערוך השולחן וז"ל
הדבר פשוט דבעינן הרים וגבעות משונים בגובהם כמו הררי אלף והרי פיראנ"א והר קאזבע"ק והרי אררט וכדומה ונהרות ג"כ שיהיו גדולות שיש להם שם בעולם ולא נהרות קטנות שאין להם שם בעולם:
ואיך הוא למד על איזה 'גבעות' מברכין?


אולי משונות גובהן מסביבתן

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: נטילת ידים מוצאי ט' באב

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יולי 30, 2023 11:07 am

ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:מלבד דברי הרבא"ח בענין זה: (שנה ראשונה פרשת דברים אות כח): "יש מתחסדים ליטול ידיהם בנטילה גמורה אחר חשיכה במוצאי ט"ב, בשביל שביום לא עשו נטילה גמורה אלא עד קשרי האצבעות, וכך אנחנו נוהגים, אך אין זה חיוב משורת הדין. וצריך להזהר לברך במוצאי ט"ב ברכת הלבנה בשמחה, ויאמר בקול נעים בחדוותא דלבא דוד מלך ישראל חי וקיים".
1. בעצם מה הענין ליטול נטילה שלימה, אחר שהנטילה של ט' באב שתיקנו לנו חז"ל היא השלימה בכפוף ליום זה?
2. אם נטילה כזו היא נטילה שלימה מדוע לא נוטלים רק כך בשאר ימות השנה?
(וממילא) 3. לפי"ז שכהנים נוטלים נטילה רגילה דסו"ס היא "מצוה", מדוע נטילה של בוקר או שלאחר בית הכסא אינה נטילה שלימה, וכי זו אינה של מצוה?!

ז"ל שו"ת רב פעלים (חלק ב, אורח חיים סימן ד)
וע"ד השאלה השלישית בנט"י דיוה"כ ויום ט"ב, שאין נוטלים הכף ג"כ, הנה מצאתי להרב המקובל האלקי מהר"י צמח ז"ל, בהגהתו בספר עולת תמיד דף י"ז ע"ב שכתב וז"ל: "וביום כיפור אינה שולטת, ובט"ב אינה מקפדת על דבר מועט כזה, כי כל היום שלה בעונותינו" עכ"ל, וכונתו לומר, דביוה"כ וביום ט"ב אין רוח רעה שורה על הכפים כדי שיצטרכו נטילה, ודי ליטול עד קשרי אצבעותיו.

מדבריו למדנו שזה שאין נוטלים ידים בט"ב, אינו משום שאינה שולטת (כמו ביוה"כ), אלא משום דבאותו יום אינה מקפדת כיון שכל היום הוא של הסט"א, ולכן זה נחשב כ'דבר מועט' יחסית, אמנם באמת ידיו אינם 'טהורים'. ולכן, במוצאי ט"ב שהיום כבר אינה שלה, שוב מקפדת ה'רוח רעה' על ידים כזו, שהרי סוכ"ס אינם 'טהורים'. משא"כ ביוה"כ שאינה שולטת, אין ענין כלל להחמיר במוצאי יוה"כ כיון שלא נטמאו כלל, ואכן הבא"ח לא הביא לעשות כן במוצאי יוה"כ (בפרשת וילך).
יש לציין שהתשובה הזאת לא מופיעה בחלק 'סוד ישרים', כך שזה (לפי הבא"ח, אשר עליו שאלת) נחשב ע"ד הפשט.


יפה מאוד.
אך אני לא מבין. וכי אם הרוח רעה חוזרת ושולטת, היה לשו"ע לכתוב במפורש שמדינא צריך ליטול ידיו במוצאי?

ענ'י לעצמי
הודעות: 173
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » א' יולי 30, 2023 7:45 pm

זה נחשב ע"ד הפשט רק להבא"ח, אבל השו"ע רואה את זה כבר ל'סוד', וכדרכו לא מביא דברים כאלו שם, ואפילו הבא"ח עצמו כתב את זה רק כמדת חסידות, ויתכן שזה משום שנסתפק שמא כיון שלא הקפידה הסט"א על ידיו, שוב אינה מקפדת, ולאו דבר ברור הוא.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 30, 2023 7:55 pm

ביוה"כ ובט"ב ... משמעות דעת הגר"א, שאין נוטלים כלל ידים בשחרית, וכן לא לתפילות ...

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יולי 30, 2023 10:20 pm

באמונתו כתב:
ביוה"כ ובט"ב ... משמעות דעת הגר"א, שאין נוטלים כלל ידים בשחרית, וכן לא לתפילות ...

מקור?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 31, 2023 12:03 am

איני יודע את דעת הגר"א, אבל הרמב"ם כותב זאת במפורש (הלכות תפלה פרק שביעי הלכה ח):
ביום הכפורים ובתשעה באב שאין שם רחיצה אינו מברך נטילת ידים ולא המעביר חבלי שינה...

נ.ב. הגר"א בדברים רבים נהג/הנהיג כדעת הרמב"ם.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' יולי 31, 2023 10:32 am

האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?
הורה הגר"ד טהרני שליט"א. שקטנים פטורים מקריעה זו ורק מגיל מצוות.
ורק באבל מקרעין מפני עגמת נפש. (לא כתב לי הטעם)
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ב' יולי 31, 2023 5:21 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 31, 2023 12:41 pm

עזריאל ברגר כתב:איני יודע את דעת הגר"א, אבל הרמב"ם כותב זאת במפורש (הלכות תפלה פרק שביעי הלכה ח):
ביום הכפורים ובתשעה באב שאין שם רחיצה אינו מברך נטילת ידים ולא המעביר חבלי שינה...

נ.ב. הגר"א בדברים רבים נהג/הנהיג כדעת הרמב"ם.


יעויין אזור אליהו על ברכת ענט"י- ביוה"כ ובט"ב אין מברכים על נטילת ידים (הנהגות הגר"א מכת"י ר' סעדיה), ומשמעות דעת הגר"א שאין נוטלים כלל ידים בשחרית וכן לא לתפילות, רק אם היו ידיו מלוכלכות בטיט או צואה רוחצן כדרכו (בהגר"א סי' תרי"ג ס"ק ו').

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 31, 2023 1:01 pm

איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?

ארחיב שאלתך: באבלות יחיד קיי"ל "מקרעין לקטן מפני עגמת נפש", והשאלה היא האם קריעה על הכותל שווה לאבלות יחיד.

דעתי נוטה שכן, ואין לי ראיה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 31, 2023 1:09 pm

איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?

זכרוני שהרבה פוסקים כתבו שילדים אסור להם לקרוע כיון שהבגד אינו שלהם.
ולגבי חינוך לכאורה זה כמו ת"ב שאין חינוך לאבילות וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 31, 2023 10:44 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?

זכרוני שהרבה פוסקים כתבו שילדים אסור להם לקרוע כיון שהבגד אינו שלהם.

אם חיוב הקריעה לקטן מוטל על ההורים שלו "מפני עגמת נפש" - הרי הבגד הוא רכושו של מי שמחויב בקריעה, ואיננו שאול...

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ב' שאלות.

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוגוסט 01, 2023 12:02 am

א. האם זה תקין שבתפילת ערבית מישהו יאמר החצי קדיש הראשון+ברכו. וחזן אחר ימשיך משם ועד סוף התפילה?
ב. הפטרה-האם מותר מעיקר הדין שמישהו יברך ואחר יקרא ההפטרה. מצוי כשיש חזן מיוחד שקולו ערב. (זכור לי שהגרע"י כתב שרק בדיעבד/צורך גדול מותר. הלא"ה לא אריך למעבד הכי)?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ב' שאלות.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 01, 2023 8:31 am

איתן נוי כתב:א. האם זה תקין שבתפילת ערבית מישהו יאמר החצי קדיש הראשון+ברכו. וחזן אחר ימשיך משם ועד סוף התפילה?
ב. הפטרה-האם מותר מעיקר הדין שמישהו יברך ואחר יקרא ההפטרה. מצוי כשיש חזן מיוחד שקולו ערב. (זכור לי שהגרע"י כתב שרק בדיעבד/צורך גדול מותר. הלא"ה לא אריך למעבד הכי)?

א. למיטב זכרוני כן. אפשר שכל קדיש יאמר אדם אחר.
ב. אם המברך אינו קורא בלחש עם זה שקורא בקול - בוודאי לא נכון לעשות כן, כמפורש בפוסקים. אך אם הוא קורא בלחש - כפי שנוהגים כולם בקריאת התורה שהעולה קורא בלחש - נראה שרבים מקילים לעשות זאת בשעת הצורך, ובפרט במקומות שקוראים הפטרה מתוך ספר נביאים הנכתב ככתיבת הספרים בלא ניקוד וטעמים - קשה למצוא מי שיוכל לקרוא את ההפטרה בעצמו, ולכן רבים נוהגים שיש "בעל קורא" גם להפטרה.

וצ"ע אם מי שאינו יודע לקרוא יפה את ההפטרה ויש לו יארצייט וכדו' - עדיף שיעלה מפטיר ומישהו אחר יקרא עבורו את ההפטרה בקול והוא יקרא בלחש, או שעדיף שיעלה לעליה רגילה...

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 01, 2023 8:39 am

איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?
הורה הגר"ד טהרני שליט"א. שקטנים פטורים מקריעה זו ורק מגיל מצוות.
ורק באבל מקרעין מפני עגמת נפש. (לא כתב לי הטעם)


לא כ"כ הבנתי את לשון השאלה.
אין קריעה על הכותל, יש קריעה על ראיית מקום המקדש החרב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 01, 2023 10:04 am

אתה הבנת.
והא ראיה - שהגבת לענין...

מסכים איתך שהשואל קיצר בלשונו, אך הענין מובן לכל מי שקורא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 01, 2023 10:26 am

נכון, אלא שגם אני קיצרתי בלשוני.
התכוונתי לומר שלא הבנתי למה לקרוא לזה קריעה על הכותל כשההלכה היא קריעה על מקום המקדש
(בייחוד שלפעמים יש בזה נפק"מ להלכה)

יעקל
הודעות: 1180
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' אוגוסט 02, 2023 3:33 pm

מחפש מ"מ בעניין ברכת שהחיינו על לבישת מדי עבודה חדשים השייכים למוסד המעסיק (כמו בגדי אחים ואחיות וכדו'), ושעליהם חייבים להשאיר פיקדון של 100-200 ש"ח

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוגוסט 02, 2023 3:46 pm

יעקל כתב:מחפש מ"מ בעניין ברכת שהחיינו על לבישת בגדי עבודה חדשים השייכים למוסד המעסיק (כמו בגדי אחים ואחיות וכדו'), ושעליהם חייבים להשאיר פיקדון של 100-200 ש"ח.

לשון הש"ע "קנה כלים חדשים", ואין אלו שלו.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוגוסט 02, 2023 6:15 pm

במסתרים כתב:
יעקל כתב:מחפש מ"מ בעניין ברכת שהחיינו על לבישת בגדי עבודה חדשים השייכים למוסד המעסיק (כמו בגדי אחים ואחיות וכדו'), ושעליהם חייבים להשאיר פיקדון של 100-200 ש"ח.

לשון הש"ע "קנה כלים חדשים", ואין אלו שלו.

בהחלט פשוט!

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

אמירת נוסח קדושה בקול/לחש

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אוגוסט 03, 2023 4:08 pm

בדין אמירת נקדישך/נקדש עם הש"ץ אך בלחש.
בשו"ע כתב (סימן קכה ס"א): "אין הצבור אומרים עם ש"ץ נקדישך, אלא שותקין ומכוונין למה שש"צ אומר עד שמגיע לקדושה, ואז עונים הציבור קדוש".
ובמשנה ברורה שם ס"ק א: "הטעם דניתקן שש"ץ יאמרנו בשביל הקהל ויהיה שלוחם וכשגם הצבור אומרים אותו איך יקרא הש"ץ שלוחם ...".
דהיינו לפי המשנ"ב אין לומר כלל, אף לא בלחש.
אמנם בכף החיים (סופר. אות ב): ועל כן אנו אין לנו אלא דברי האר"י ז"ל שכתב בשער הכוונות דרוש ג' דחזרת העמידה וז"ל צריך שתאמר עם הש"ץ כל סדר הקדושה מלה במלה מן נקדישך ונעריצך עד סיום כל הקדושה כולה ואמנם שתי תיבות של נקדישך ונעריצך צריך שתאמר אותם בקול רם ושאר התיבות עד עניית קדוש קדוש קדוש תאמר אותם בלחש עם הש"ץ ואחר כך כשתענה קדוש קדוש קדוש וכו'...".
א"כ לפי הנ"ל מהיכן יצא שכל הציבור אומרים בקול יחד עם הש"ץ, נוסח נקדישך. ובפרט עדות המזרח במנגינות מסויימות כולם כאחד פוצחים ומשוררים בקול רם?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 08, 2023 5:39 pm

שאלה בהל' שומת נזיקין
הזיק מכונית ויש אפשרות לתקן בזול במוסך פשוט, או לתקן דוקא במוסך מורשה תיקון טוב יותר, וגם המחיר יותר.
וכן בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 08, 2023 8:29 pm

עושה חדשות כתב:בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

ראה שו"ע חו"מ סימן תכ סעיף כא וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 11, 2023 4:58 pm

ראיתי להקשות למ"ד אין איסור חע"א אפילו כולל ומוסיף וכו', ולהרמב"ם דלוקין על הפנויה, מתי חל איסור מיתה דאשת איש?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 11, 2023 5:09 pm

בתוספתא סנהדרין, ברמב"ם וטושו"ע הל' ת"ת, בתוך סדרי קדימה למי משיבים ראשון "קל וחומר וגזירה שוה נזקקין לקל וחומר", ולא ראיתי שיתנו טעם בדבר.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' אוגוסט 11, 2023 5:51 pm

שאלה בהל' שומת נזיקין
הזיק מכונית ויש אפשרות לתקן בזול במוסך פשוט, או לתקן דוקא במוסך מורשה תיקון טוב יותר, וגם המחיר יותר.
וכן בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

ראה שו"ע חו"מ סימן תכ סעיף כא וכו'.


לסעי' כא' זה לא שייך מאחר וכאן לא מתכוין לתקן בעצמו.
סכ"א: "אמר לו המזיק: אני ארפא אותך, או: יש לי רופא שמרפא בחנם, אין שומעין לו, אלא מביא רופא אומן ומרפאו בשכר".
ומטעמא דהסמ"ע (סקכ"ד): "...בגמרא [ב"ק פ"ה ע"א] מפרש טעמא, דאם אמר אני ארפאך יאמר לו דמית עלי כאריא ארבא, ועל רופא אחר חנם יאמר רופא שאינו מקבל תשלומין אין מדקדק ברפואתו. ובטור [סעיף י"ז] כתב האי טעמא בתרא גם אאם א"ל ואני ארפאך, ע"ש". עכ"ל.
ממילא בהנ"ל אילו מציע לו מוסך אחר ובתשלום, רק שהוא יותר זול. אה"נ יכול לתקן ואינו יכול לעכב בעדו. ואולי יוכל לבקש לשלם את הפער. אא"כ משמעות מוסך "פשוט" היינו שעושים עבודה כאפר, אה"נ ברור שיכול לעכב בעדו.
והראיה מסעי' כ"ב: "אם יאמר המזיק: אביא לך רופא ממקום רחוק שיקח שכר מועט, יכול הנחבל לומר לו: הרופא שהוא במקומו מדקדק יותר, שלא יפסיד המחאתו".
וכ"ז ממילא אף לרפואה ונידון ברפואה.
יש"כ לר' עזריאל.

אגב, לעניין רופא פשוט או מומחה יש חזון איש שכתב שבדברים מסובכים כגון חולה לב וכה"ג, רופא פשוט הוא לא רופא, הוא סנדלר. וההשתדלות נדרשת לרופא מומחה.
אא"כ ריפא מי שריפא ועשה מלאכתו נאמנה, שאע"פ שאיגלאי מילתא למפרע שלא היה מומחה, אינו יכול לתבוע את כספו חזרה, משום שהגמ' אומרת (עבודה זרה דף נה עמוד א): "...אף כך יסורין, בשעה שמשגרין אותן על האדם, משביעין אותן: שלא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית, ועל ידי פלוני ועל ידי סם פלוני".

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 12, 2023 9:15 pm

מסתמא דברים מפורשים
לגבי איסור לפני עיור, כ' הפוס' דמותר להושיט דבר למי שסבור שזה היתר אם יש לו על מי לסמוך, אף דלשיטת רבותיו של המושיט הרי זה איסור. איך הדין לגבי איסור ספייה, האם גם בזה יש להתיר לספרדי להאכיל קטן אשכנזי דבר שהמחבר אוסר והרמ"א מתיר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוגוסט 12, 2023 11:45 pm

עושה חדשות כתב:ראיתי להקשות למ"ד אין איסור חע"א אפילו כולל ומוסיף וכו', ולהרמב"ם דלוקין על הפנויה, מתי חל איסור מיתה דאשת איש?

א. איכא למימר דגזירת הכתוב הוא שיחול איסור זה על איסור זה, וכדמצינו בכמה איסורים (כגון איסור פיגול שחל על איסור מעילה בחטאת העוף ובלחם הפנים וכיו"ב, למרות שאין בו לא כולל ולא מוסיף ולא בת אחת).
ב. יותר נראה לומר: איסור אשת איש חל באותו רגע שפוקע איסור פנויה, דהיינו בעת הקידושין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוגוסט 12, 2023 11:47 pm

עושה חדשות כתב:בתוספתא סנהדרין, ברמב"ם וטושו"ע הל' ת"ת, בתוך סדרי קדימה למי משיבים ראשון "קל וחומר וגזירה שוה נזקקין לקל וחומר", ולא ראיתי שיתנו טעם בדבר.

כמדומני שברמב"ם לעם ראיתי שביארו את טעמי הלכה זו, שנזקקין ראשונה לדבר שעלול השואל לשכחו.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

עז-זכר או נקבה?!

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוגוסט 13, 2023 12:05 am

ברור הדבר שעז היא נקבה כפי שמוזכר בתורה. מה הביאור בדברי מרן כאן:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות שחיטה סימן טז סעיף ח:
"צבי שבא על העז וילדה ושחט העז ובנה, לוקה; אבל העז שבא על הצביה, אסור לשחוט אותה ואת בנה, ואם שחט אינו לוקה; היתה בת הצביה הזאת נקבה, וילדה בן ושחט את הנקבה בת הצביה ואת בנה, לוקה".

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עז-זכר או נקבה?!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 13, 2023 8:08 am

איתן נוי כתב:ברור הדבר שעז היא נקבה כפי שמוזכר בתורה. מה הביאור בדברי מרן כאן:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות שחיטה סימן טז סעיף ח:
"צבי שבא על העז וילדה ושחט העז ובנה, לוקה; אבל העז שבא על הצביה, אסור לשחוט אותה ואת בנה, ואם שחט אינו לוקה; היתה בת הצביה הזאת נקבה, וילדה בן ושחט את הנקבה בת הצביה ואת בנה, לוקה".

קיצר בלשונו, וכוונתו "שעיר-עיזים שבא על הצביה".

אגב, ההלכה הזאת מופלאת ביותר, ע"פ המפורסם שיצורי כלאיים אינם יכולים להתרבות.
ושמא "דרוש וקבל שכר"?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים