מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת המצוות מעומד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 27, 2023 7:48 am

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:מחלוקת עתיקה...

מי דיבר ע"כ/היכן?

תתחיל בדברי הפוסקים בהלכות תפילין, כגון בשו"ע הרב, כף החיים, משנה ברורה.
אם לא תרווה משם את צמאונך - אתה מוזמן לפנות לספר "ויכוחא רבה" שכמדומני עסק גם בשאלה הזאת.

עפר תחת רגליכם
הודעות: 54
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2016 8:00 am

אוקימתות בתשובותיהם של האחרונים?

הודעהעל ידי עפר תחת רגליכם » א' אוקטובר 29, 2023 10:33 am

האם רבותינו האחרונים עשו אוקימתות בתשובותיהם? ואם כן - לאלו מקורות עשו אוקימתות? רק לדבריהם של אחרונים אחרים או גם לדבריהם של הקודמים להם? אשמח ללמוד דוגמאות? תודה רבה!

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' אוקטובר 31, 2023 12:07 am

אשמח לקבל מקורות (לא קבליים) לטעמים שלא לברך ברכת הלבנה בשבת. תודה.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 31, 2023 3:17 pm

ארזי הלבנון כתב:אשמח לקבל מקורות (לא קבליים) לטעמים שלא לברך ברכת הלבנה בשבת. תודה.

עיין חזון עובדיה חנוכה עמוד שלה בהערות אות ז.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוקטובר 31, 2023 6:06 pm

במשנה ברורה סימן תכו כתב שזה מפני שרגילים לרקוד וריקוד אסור בשבת

סמל אישי של המשתמש
מעיין התורני
הודעות: 57
הצטרף: ד' אוקטובר 11, 2023 7:43 pm
מיקום: לוד

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מעיין התורני » ג' אוקטובר 31, 2023 9:49 pm

ארזי הלבנון כתב:אשמח לקבל מקורות (לא קבליים) לטעמים שלא לברך ברכת הלבנה בשבת. תודה.

המשנ"ב לא כתב טעם זה על ברכת הלבנה (הזכירו בסימן הנ"ל בשעה"צ ולא במשנ"ב, אלא הביאו לעניין תשליך (לא כזה הבדל קריטי, אך בדברי מרן המשנ"ב חשוב לדייק)
בשדי חמד ובמנחת יצחק (חב קכ) הביאו טעם מחשש שמא יוציא הסידור.
בשו"ת הרמ"ע מפאנו סימן עח, כתב שאין לברך את ברכת הלבנה בשבת, מטעם שאין מערבים שמחה בשמחה.

והסכמת כמעט כל הפוסקים שאם יעבור לו הזמן אם לא יברך בשבת- יברך בשבת.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוקטובר 31, 2023 10:50 pm

מה הקשר תשליך
נכון במשנ"ב כתוב שהטעמים ע"פ קבלה
והטעם שהבאתי הביא בשער הציון, מה השייכות לתשליך?

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ד' נובמבר 01, 2023 4:14 pm

נוכחתי לדעת שיש מורי הוראה המורים שאשה שעשתה בדיקה ביום הוסת ומצאה דם, אך עיקר שפע ראייתה התחיל בעוד יום או יומיים, אז אמרינן שיש עקירה על יום הוסת ותו אין צריך לחוש לו בחודש הבא.

מישהו יודע אם יש דברים בכתב לבאר הוראה זו? ולשיטתם מה טעם לבדוק בכלל ביום הוסת?

סמל אישי של המשתמש
מעיין התורני
הודעות: 57
הצטרף: ד' אוקטובר 11, 2023 7:43 pm
מיקום: לוד

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מעיין התורני » ד' נובמבר 01, 2023 4:43 pm

כדכד כתב:מה הקשר תשליך
נכון במשנ"ב כתוב שהטעמים ע"פ קבלה
והטעם שהבאתי הביא בשער הציון, מה השייכות לתשליך?

דברתי על הטעם שהובא בשעה"צ
אותו טעם כתב המשנ"ב תקפג סק"ח לעניין הסיבה למה לא אומרים תשליך בשבת, מה לא מובן?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 01, 2023 5:22 pm

ממתי רוקדים בתשליך?
השאלה היתה על קידוש לבנה
התשובה שלי היתה על קידוש לבנה והמקור היה מוטעה כי לא זכרתי שזה בשער הציון ולא במשנה ברורה וטוב שתיקן מר
אבל תשליך לא קשור לפה בשום צד

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 01, 2023 5:38 pm

ה"ריקוד" שעושים בקידוש לבנה רגילים לעשות גם בשבתות ויו"ט, כשיש שמחה וכיו"ב. וא"כ לכאורה נפל טעם זה בבירא.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

השבת אבידת כסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' נובמבר 03, 2023 3:23 pm

מי שראה כסף נופל מכיס חברו האם חייב להשיב?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השבת אבידת כסף

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 03, 2023 3:57 pm

בוודאי.
כך פירשו חז"ל בפרק אלו מציאות (דף כו עמוד ב) שהרואה מטבע שנפלה מחבירו ולא השיבה - עובר במצבים מסוימים משום השב תשיבם ומשום לא תוכל להתעלם וכו'.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השבת אבידת כסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' נובמבר 03, 2023 4:15 pm

שלח לי מקור.
מה שיצא לי בשו"ע מה שמצאתי רס"ב. שדווקא ראה מב' וא ג' אנשים וכסברת הסמ"ע שם

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השבת אבידת כסף

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 04, 2023 7:06 pm

איתן נוי כתב:שלח לי מקור.
מה שיצא לי בשו"ע מה שמצאתי רס"ב. שדווקא ראה מב' וא ג' אנשים וכסברת הסמ"ע שם

שלחתי מ"מ מדויק, שכתוב שם "עובר משום השב תשיבם".
הדיון על ב-ג אנשים - זה אחרי שמשמש המאבד בכיסו וראה שנפל ממנו המטבע.
אבל כשעיניך רואות שטרם משמש המאבד בכיסו - קיי"ל ש(יאוש שלא מדעת לא הוי ייאוש, ו)חייב להשיב.

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' נובמבר 04, 2023 7:40 pm

שכח ולא אמר לא מוריד הגשם ולא מוריד הטל, ואמר ברוך אתה ה',ונזכר שלא אמר האם ימשיך מחיה מתים או יאמר לדני חוקך ויחזור לומר מוריד הגשם

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' נובמבר 04, 2023 8:47 pm

צופה_ומביט כתב:ה"ריקוד" שעושים בקידוש לבנה רגילים לעשות גם בשבתות ויו"ט, כשיש שמחה וכיו"ב. וא"כ לכאורה נפל טעם זה בבירא.


זו מחלוקת גם בימינו.
אז לאוסרים זה טעם מועיל מאוד.

שעטנז
הודעות: 22
הצטרף: ו' יוני 09, 2023 4:18 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שעטנז » ב' נובמבר 06, 2023 4:09 am

דרומי כתב:ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

הרה"ק מבוטשאטש מקיל לומר תהלים בכל לילה שאין זה בכלל אזהרת האר"י הק' לא ללמוד מקרא בלילה.

שעטנז
הודעות: 22
הצטרף: ו' יוני 09, 2023 4:18 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שעטנז » ב' נובמבר 06, 2023 4:14 am

זאב ערבות כתב:נתבקשתי לשאול האם יש הסבר למה שמובא בקטע המצורף משיעורי ר' דוד פוברסקי בענין דין רובו ככולו, והאם מישהו כבר דן בכך

בענין מ' סאה למקוה לא ידעתי, אבל האיך יאמר כן על י' למנין בעת שיש על זה לימוד מפורש מהמרגלים וצ"ע

שעטנז
הודעות: 22
הצטרף: ו' יוני 09, 2023 4:18 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שעטנז » ב' נובמבר 06, 2023 4:18 am

כדכד כתב:מנהג הספרדים ששייך לעולה לתורה האחרון
מנהג האשכנזים ששייך לבעל קורא
בפני ברוך כתב ששייך לאבל
הגרש"ז אויירבך הורה שלא יאמר האבל אלא הבעל קורא אא"כ העולה האחרון רוצה לומר קדיש
כך ראיתי בהליכות שלמה
הסברא נותנת כדבריו ושלא כהפני ברוך שהרי הקדיש קאי על הקריאה ואינו קדיש יתום וכשם שהאבל אינו אומר קדיש תתקבל במקום הש"ץ כשאין האבל ש"ץ כך לא יאמר קדיש שאחר קריה"ת במקום הקורא או העולה

נראה דהלא עיקר המנהג היה שהעולה הוא קורא, והגם שהיום הסדר שיש בעל קורא מ"מ מסתבר שאת הקדיש עדיין שייך להעולה אחרון אם רוצה ומהיכי תיתי לקחתו ממנו? וכן אני (בהיותי בעל קורא קבוע) נוהג (אם יש מי שאיכפת לי' בזה) להרשות לעולה אחרון לומר הקדיש אם רוצה, מטעם הנ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 06, 2023 8:46 am

שעטנז כתב:
כדכד כתב:מנהג הספרדים ששייך לעולה לתורה האחרון
מנהג האשכנזים ששייך לבעל קורא
בפני ברוך כתב ששייך לאבל
הגרש"ז אויירבך הורה שלא יאמר האבל אלא הבעל קורא אא"כ העולה האחרון רוצה לומר קדיש
כך ראיתי בהליכות שלמה
הסברא נותנת כדבריו ושלא כהפני ברוך שהרי הקדיש קאי על הקריאה ואינו קדיש יתום וכשם שהאבל אינו אומר קדיש תתקבל במקום הש"ץ כשאין האבל ש"ץ כך לא יאמר קדיש שאחר קריה"ת במקום הקורא או העולה

נראה דהלא עיקר המנהג היה שהעולה הוא קורא, והגם שהיום הסדר שיש בעל קורא מ"מ מסתבר שאת הקדיש עדיין שייך להעולה אחרון אם רוצה ומהיכי תיתי לקחתו ממנו? וכן אני (בהיותי בעל קורא קבוע) נוהג (אם יש מי שאיכפת לי' בזה) להרשות לעולה אחרון לומר הקדיש אם רוצה, מטעם הנ"ל.

השאלה היא מיהו העיקרי - מי שאומר בקול את הברכות או מי שאומר בקול את הפסוקים.
ומנהג האשכנזים להחשיב לגבי זה את הקורא כעיקר ואת העולה כטפל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 06, 2023 8:47 am

שעטנז כתב:
דרומי כתב:ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

הרה"ק מבוטשאטש מקיל לומר תהלים בכל לילה שאין זה בכלל אזהרת האר"י הק' לא ללמוד מקרא בלילה.

יש ג ענינים:
מקרא בלילה - שהלילה יותר מתאים לתורה שבעל פה.
תהילים בלילה - שבזמן דין זה לא-מוצלח לעורר רחמים ע"י התהילים.
צדקה בלילה - כנראה כמו תהילים.

יעקל
הודעות: 1180
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' נובמבר 06, 2023 3:53 pm

יש משהו לא ברור לי בפסק ספר שמירת שבת כהלכתה : האם בשבת מותר להוציא אוכל מרשות לרשות במקום שיש עירוב לבע"ח שלא מוצא לו מזון, על אף שמלאכת הוצאה היא מהמלאכות האסורות בשבת ?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 06, 2023 4:45 pm

שעטנז כתב:
כדכד כתב:מנהג הספרדים ששייך לעולה לתורה האחרון
מנהג האשכנזים ששייך לבעל קורא
בפני ברוך כתב ששייך לאבל
הגרש"ז אויירבך הורה שלא יאמר האבל אלא הבעל קורא אא"כ העולה האחרון רוצה לומר קדיש
כך ראיתי בהליכות שלמה
הסברא נותנת כדבריו ושלא כהפני ברוך שהרי הקדיש קאי על הקריאה ואינו קדיש יתום וכשם שהאבל אינו אומר קדיש תתקבל במקום הש"ץ כשאין האבל ש"ץ כך לא יאמר קדיש שאחר קריה"ת במקום הקורא או העולה

נראה דהלא עיקר המנהג היה שהעולה הוא קורא, והגם שהיום הסדר שיש בעל קורא מ"מ מסתבר שאת הקדיש עדיין שייך להעולה אחרון אם רוצה ומהיכי תיתי לקחתו ממנו? וכן אני (בהיותי בעל קורא קבוע) נוהג (אם יש מי שאיכפת לי' בזה) להרשות לעולה אחרון לומר הקדיש אם רוצה, מטעם הנ"ל.

ומשום הסברא שכתב מר כתב בהליכות שלמה שאם העולה רוצה הרשות בידו לומר קדיש

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 06, 2023 5:09 pm

יעקל כתב:יש משהו לא ברור לי בפסק ספר שמירת שבת כהלכתה : האם בשבת מותר להוציא אוכל מרשות לרשות במקום שיש עירוב לבע"ח שלא מוצא לו מזון, על אף שמלאכת הוצאה היא מהמלאכות האסורות בשבת ?

לא מובן לי
מה זה "להוציא מרשות לרשות במקום שיש עירוב"?
עירוב אינו מתיר הוצאה מרשות לרשות אלא מערב כמה רשויות יחד להחשב כרשות היחיד אחת גדולה.
מעתה, אם מדובר ברשויות חלוקות שעירוב אינו מתירן - מהיכי תיתי שיהיה מותר
אם לא זו הכוונה - אלא שהעירוב כן מחשיב את הרויות להיותן כאחת - מה הפלא כאן? הריזה שמלאכת הוצאה היא מהמלאכות האסורות אינו שייך לכאן כי כאן אין זו הוצאה מרשות לרשות שכן העירוב מחברן

יעקל
הודעות: 1180
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' נובמבר 06, 2023 5:12 pm

מאוד אשמח אם מר יוכל לעיין בספר הנ"ל שכרגע אינו תח"י ולהאיר עיניי. ע"ש בערך טיפול בבע"ח באמצע הסימן, ולא זכור לי את הס"ק.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 06, 2023 5:15 pm

התייחסתי למ"ש כת"ר בשאלה
לא ראיתי הכתוב בספר
לפי איך שהשאלה מנוסחת - אין מקום לשאלה

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

קים לי בדעת השו"ע

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' נובמבר 06, 2023 10:58 pm

כידוע טענת המוחזק 'קים לי' נאמרת רק לרמ"א וסיעתו, ולא לשו"ע [רמב"ם]וסיעתו.
והנה בסימן ק"ג מביא הקצות ליישב סתירה בפסקי השו"ע בין דין 'שומא הדרא' ל'מצרן' [סימן קע"ה]
שבמצרן פסק השו"ע כרא"ש שהמוחזק בקרקע הוא הנתבע שא"א להוציא ממנו
ואילו בסימן ק"ג בשומא הדרא לגבי תשלום הוצאות, פסוק שהמוחזק בקרקע אינו נתבע אלא אדרבה התובע [וא"י להוציא ללא ראיה.].
וכתב ליישב הקצוה"ח שיש חילוק בין ספק תשלום [סימן ק"ג] לספק בין שיטות הפוסקים, שאז נאמר 'קים לי', ומבאר כך בדעת השו"ע.
והוא פלאי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 09, 2023 8:39 pm

עזריאל ברגר כתב:קהילות קדושות רבות נוהגות בימים אלו לומר אבינו מלכנו.
היום אומרים הלל.
מה משניהם קודם?

viewtopic.php?p=813189#p813189

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

סיבוב בביהכנ"ס עם ספר תורה בליל יוה"כ

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 13, 2023 8:36 pm

מישהו שאל, לכאורה כל שהסיבוב עם ספר התורה הוא לא לצורך קריאה, מה ההיתר להסתובב כדי שינשקו, לכאורה יש בזה זלזול לספר התורה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבוב בביהכנ"ס עם ספר תורה בליל יוה"כ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 13, 2023 8:39 pm

א. אכן יש שנהגו שלא לעשות זאת - כגון בחב"ד - אלא מוציאים ספרי תורה, עומדים עימם בעמוד התפילה הרגיל (לא בבימה של קריאת התורה!) ואומרים "כל נדרי", ובסיומו - מחזירים ישירות לארון הקודש.
ב. לאלו שכן נוהגים - הם עושים זאת להראות את חיבתם של ישראל לתורה, ובוודאי שאין כאן ח"ו זלזול, אלא הוספת כבוד.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סיבוב בביהכנ"ס עם ספר תורה בליל יוה"כ

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 13, 2023 9:22 pm

זה בדיוק מה שהוא תמה איך זה כבוד, שיגשו הציבור, מה פתאום לסובב את ספר התורה בשטח בית הכנסת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבוב בביהכנ"ס עם ספר תורה בליל יוה"כ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 13, 2023 10:33 pm

איתן נוי כתב:זה בדיוק מה שהוא תמה איך זה כבוד, שיגשו הציבור, מה פתאום לסובב את ספר התורה בשטח בית הכנסת?

דוחקא דציבורא הוא גם דבר חשוב...
ואי אפשר לומר שאין כאן שום טעם לפגם, ואכן כפי שכתבתי יש קהילות שלא נהגו בזה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 14, 2023 10:37 am

מה תאמר על הקפות בשמחת תורה?

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' נובמבר 15, 2023 12:06 am

כדכד כתב:מה תאמר על הקפות בשמחת תורה?

מה השאלה?!
אין לך כבוד גדול מלרקוד ולהתעלס עם ספרי התורה לכבודה של תורה.
כאן מה עושה?

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

טעות בברכת הגומל

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' נובמבר 15, 2023 12:07 am

היום מישהו בירך "בא"י... הגומל לחייבים שגמלני.." ללא המילה "טובות". האם יצא יד"ח או קלקל?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 15, 2023 11:16 am

לענין השאלה האחרונה - מסברא נראה לי שיצא שכן לא שינה באופן מהותי את הברכה מנוסחתה המקורי אבל איני מכיר מקור ומן הסתם עמדו בזה כבר.

לענין שמחת תורה - למה לרקוד ולהתעלס עם ספרי התורה נחשב בעיני מר כבוד גדול יותר לתורה מאשר הליכה עם ספרי התורה מסביב בית הכנסת באימה וביראה בליל יום כיפור?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 15, 2023 1:28 pm

כדכד כתב:לענין השאלה האחרונה - מסברא נראה לי שיצא שכן לא שינה באופן מהותי את הברכה מנוסחתה המקורי אבל איני מכיר מקור ומן הסתם עמדו בזה כבר.

הוא שינה באופן מהותי מאוד: במקום המשמעות של "הגומל טובות לחייבים" נשמע שהוא מברך למי שגומל לחייבים כגמולם (הרע), רחמנא ליצלן.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

טעות בברכת הגומל

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' נובמבר 15, 2023 2:52 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:לענין השאלה האחרונה - מסברא נראה לי שיצא שכן לא שינה באופן מהותי את הברכה מנוסחתה המקורי אבל איני מכיר מקור ומן הסתם עמדו בזה כבר.

הוא שינה באופן מהותי מאוד: במקום המשמעות של "הגומל טובות לחייבים" נשמע שהוא מברך למי שגומל לחייבים כגמולם (הרע), רחמנא ליצלן.

דווקא אני לא חשבתי כך.
יש שתי אופציות:
1. ברור שמה שהקב"ה כבר גומל זה טוב. כפי שאמר מס' דק' קודם לכן בשמונ"ע "גומל חסדים טובים". וממילא מה שחיסר כעת את "טובות" אמנם זו ברכה לא מתוקנת אך לא קילקל.
2. עצם כך ששינה ממטבע שטבעו חז"ל ולא הדגיש את מה שהקב"ה גומל הוי חיסרון מהותי בברכה וצריך לשוב לברך.

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' נובמבר 15, 2023 3:03 pm

עזריאל ברגר כתב:
שעטנז כתב:
דרומי כתב:ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

הרה"ק מבוטשאטש מקיל לומר תהלים בכל לילה שאין זה בכלל אזהרת האר"י הק' לא ללמוד מקרא בלילה.

יש ג ענינים:
מקרא בלילה - שהלילה יותר מתאים לתורה שבעל פה.
תהילים בלילה - שבזמן דין זה לא-מוצלח לעורר רחמים ע"י התהילים.
צדקה בלילה - כנראה כמו תהילים.


על תהלים מוזכר שהוא משום רחמים?
זכור לי על י"ג מדות ועל צדקה.

וכמדומה דההגדרה שזה לא-מוצלח לעורר רחמים בזמן הדין, לא נכון, אלא הביאו על זה ענין לא תחסום שור בדישו, לא לחסום כחות הדין בשעתן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים