רוצה לרצות כתב:אוי אוי, - אין עליה תשובה - כי קושיא מעיקרא ליתא.
רש"י הק' כותב בשם חז"ל הק' שהטעם שלא הכינו צידה הוא לגודל האמנתם בבוראינו יתברך, וזהו שבחם, וכלשונו הק': מגיד שבחן של ישראל, שלא אמרו היאך נצא למדבר בלא צדה, אלא האמינו והלכו. ואתה כותב שזה [אאראמ"ל] מעצלות רח"ל מהאי דעתא.
חד וחלק כתב:רוצה לרצות כתב:אוי אוי, - אין עליה תשובה - כי קושיא מעיקרא ליתא.
רש"י הק' כותב בשם חז"ל הק' שהטעם שלא הכינו צידה הוא לגודל האמנתם בבוראינו יתברך, וזהו שבחם, וכלשונו הק': מגיד שבחן של ישראל, שלא אמרו היאך נצא למדבר בלא צדה, אלא האמינו והלכו. ואתה כותב שזה [אאראמ"ל] מעצלות רח"ל מהאי דעתא.
האמת שבלא להתייחס עוד לסגנונו המוזר של השואל, עצם ההערה צודקת, ובדבריך אין תשובה אמיתית, כי לשון שלא אמרו היאך נצא וכו' משמע שאף אם רצו להכין לא יכלו.
אך כנראה התשובה שלא יכלו להכין, וכי מה היו מכינים, ליום יומיים, שלוש, כמה אוכל אפשר להכין, והם יוצאים לשוטט במדבר בארץ לא זרועה! ולולי האמונה בה' שידאג להאכילם איש לא היה יוצא ממצרים בצורה כזו.
תולעת ספרים07 כתב:הסגנון שלך לא מקובל עלי.
תולעת ספרים07 כתב:הסגנון שלך לא מקובל עלי.
נ.ב. לכבודך עצתי לך למחוק את ההודעה שלך אין זה מוסיף לך כבוד.
שבטיישראל כתב:תולעת ספרים07 כתב:הסגנון שלך לא מקובל עלי.
והלא ע"ז כבר אמר דהמע"ה עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל (תהילים י"ח, כ"ז)
תולעת ספרים07 כתב:לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.
לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם ה' אלקי אבותיכם נראה אלי אלקי אברהם יצחק ויעקב לאמר פקד פקדתי אתכם ואת העשוי לכם במצרים. ואומר אעלה אתכם מעני מצרים אל ארץ הכנעני והחתי והאמורי והפרזי והחוי והיבוסי אל ארץ זבת חלב ודבש (שמות ג טז-יז)
ואמרת אל פרעה כה אמר ה' בני בכורי ישראל. ואומר אליך שלח את בני ויעבדוני וגו' (שמות ד כב-כג)
וילך משה ואהרן ויאספו את כל זקני בני ישראל. וידבר אהרן את כל הדברים אשר דבר ה' אל משה וגו'. ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את בני ישראל וכי ראה את ענים ויקדו וישתחוו (שם כט-לא)
ואחר באו משה ואהרן ויאמרו אל פרעה כה אמר ה' אלקי ישראל שלח את עמי ויחוגו לי במדבר. ויאמר פרעה מי ה' וגו'. ויאמרו אלקי העברים נקרא עלינו נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלקינו וגו' (שמות ה א-ג)
לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי עתכם מעבודתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני ה' אלקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים. והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' (שמות ו ו-ח)
מתעמק כתב:האם כל זה איננו ברור מספיק. אל פרעה אמר משה שצריך לשלוח את ישראל לעבוד את ה' דרך שלשת ימים במדבר, ולא הזכיר מה יקרה אחר השלשת ימים, ואל ישראל גילה גם את זה, שאחר זה יהיו בני חורין וישבו בארץ שהבטיח הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב. (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).
ישבב הסופר כתב:בטרם יבינו סירותיו אטד, כמו חי כמו חרון ישערנו.
תולעת ספרים07 כתב:היא גופא דברי רש"י קשים ביותר.
מדוע נחשב כל זה מעלתם של ישראל על שיצאו ללא צידה לדרך. - והרי מיום י"ד ידעו שהם עומדים להשתחרר והיה להם להכין צידה לדרך.
התנהגות בני ישראל במצרים נראה כקטני אמנה של נח [חלילה] שאם לא כן מדוע לא הכינו צידה מבעוד מועד.
הובנתי נכון?!
ובפרט קשיא שהרי החלו להכין צידה אלא שלא הספיק להחמיץ ואני שואל היה להם להכין עצמם מיום י"ד וכך גם היו מספיקים להחמיץ
תולעת ספרים07 כתב:לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.
מתעמק כתב:תולעת ספרים07 כתב:לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.
למה זה בלי מקור, כן מפורש במקראות!לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם ה' אלקי אבותיכם נראה אלי אלקי אברהם יצחק ויעקב לאמר פקד פקדתי אתכם ואת העשוי לכם במצרים. ואומר אעלה אתכם מעני מצרים אל ארץ הכנעני והחתי והאמורי והפרזי והחוי והיבוסי אל ארץ זבת חלב ודבש (שמות ג טז-יז)
ואמרת אל פרעה כה אמר ה' בני בכורי ישראל. ואומר אליך שלח את בני ויעבדוני וגו' (שמות ד כב-כג)
וילך משה ואהרן ויאספו את כל זקני בני ישראל. וידבר אהרן את כל הדברים אשר דבר ה' אל משה וגו'. ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את בני ישראל וכי ראה את ענים ויקדו וישתחוו (שם כט-לא)
ואחר באו משה ואהרן ויאמרו אל פרעה כה אמר ה' אלקי ישראל שלח את עמי ויחוגו לי במדבר. ויאמר פרעה מי ה' וגו'. ויאמרו אלקי העברים נקרא עלינו נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלקינו וגו' (שמות ה א-ג)
לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי עתכם מעבודתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני ה' אלקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים. והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' (שמות ו ו-ח)
האם כל זה איננו ברור מספיק. אל פרעה אמר משה שצריך לשלוח את ישראל לעבוד את ה' דרך שלשת ימים במדבר, ולא הזכיר מה יקרה אחר השלשת ימים, ואל ישראל גילה גם את זה, שאחר זה יהיו בני חורין וישבו בארץ שהבטיח הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב. (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).
מתעמק כתב:תולעת ספרים07 כתב: (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).תולעת ספרים07 כתב:מתעמק לתשומת לבך.
גם מה שהקשה שהיה ראוי שיצוה הקב"ה למצריים שיתנו להם כלי וכו' ואם לאו יהרגם וכו' ע"ש והאריך שם לתרץ זה בשם הר"ן וכה"ג כתב החזקוני בפרשת בא קושיא זו אין עיקר.
מהרש"א חידושי אגדות ברכות ט' עמוד ב' ע"ש.
מתעמק כתב:נמצא שרק בי"ח תמוז היה להם לנסוע, ולהגיע באחד באלול. וכעת צא וחשוב כמה צידה צריכים לארבע וחצי חדשים האלו, וכל זה בחום המדבר בלי מקרר.
חד וחלק כתב:אך עדיין צודקת התלעת (האמת, האמת...), מדוע לא הספיק בצקם להחמיץ, הרי היה להם את כל הלילה, או לפחות את חציו השני?
והנה היום בבוקר שוחחתי עם הגאון ר' משה פישר שליט"א, ושאלתיו על כך. והשיב לי: "דור החשמל"... מי בכלל עובד או מכין לחמים בלילה?
תולעת ספרים07 כתב:מתעמק כתב:נמצא שרק בי"ח תמוז היה להם לנסוע, ולהגיע באחד באלול. וכעת צא וחשוב כמה צידה צריכים לארבע וחצי חדשים האלו, וכל זה בחום המדבר בלי מקרר.
לבטח כוונתך באחד באב, מפסח עד שבעה עשר בתמוז שאז נשתברו הלוחות, פלוס אחד עשר יום שזה לערך אחד באב. כלומר, כמשלוש חדשים ומחצה, הורד מזה חודש אחד עד ט"ו באייר שהיה להם משיירי המצה וכדברי רש"י שמות ט"ז פסוק ל"ה ע"ש ונותרו לנו חודשיים ומחצה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים