מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנ"ב סימן שס"ב סקמ"א - שימוש בקבוצת אנשים למחיצה בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

משנ"ב סימן שס"ב סקמ"א - שימוש בקבוצת אנשים למחיצה בשבת

הודעהעל ידי חיים סגל » ו' פברואר 15, 2019 9:00 am

בשו"ע סי' שס"ב נתבאר שאפשר להשתמש בבני אדם כמחיצה בשבת, אמנם צריך שלא ידעו שעושים מהם מחיצה.
וכתב המג"א:
אפי' הולכים בפעם א' והוא מהלך ביניהם מבינים שעושה לשם מחיצה

כלומר, שאם הוא מהלך [בנושאו משא] בין האנשים הרי הם מבינים שהם משמשים למחיצה ואסור. והמשנ"ב הביא דבריו כך:
אם לא היה לו אנשים כדי צרכו והעמידן במקום אחד ואח"כ אמר להם שילכו והוא הולך ביניהם אסור שקרוב הדבר שירגישו

כלומר, אם מהלך בלא לומר להם כלום אין חשש, אך אם מבקש להם להתקדם יחד איתו הם מבינים שהם משמשים כמחיצות ואסור.
והוקשה לו מגמרא מפורשת שכן הובילו מרה"ר לרה"י ע"י קבוצת אנשים המהלכת שהפכה את רה"ר לרה"י, והביא שתי תירוצים, תירוץ א' מהשו"ע הרב, והב' מתוספת שבת, וז"ל המשנ"ב:
ומה דאמרינן דגם כשהם מהלכין מותר הוא כשמהלכין מעצמן, או שיש סיעה גדולה של אנשים שהולכין ואין ניכר מה שהוא הולך ביניהם

והתירוץ הב' אין לו הבנה, שהרי המשנ"ב העמיד שכל דברי המג"א הם דווקא כשאמר להם שילכו עמו, וזהו התירוץ הראשון שמדובר בלא אמר להם אלא הלכו ממילא [ללוות את רבם], וא"כ מה שייך לתרץ עוד שמדובר בהרבה אנשים, והלא אם אומר להם הרי הם מבינים אפילו שהם הרבה, ואם לא אומר להם א"צ שיהיו הרבה??
ועיינתי בתוספת שבת [שהוא מקור תירוץ ב'] והוא אכן הבין דברי המג"א אחרת מהמשנ"ב [והשו"ע הרב], אלא הבין שאפילו אם לא אומר להם הם מבינים מעצמם [מאחר שהוא מתקדם איתם במשא בידו] שהם משמשים כמחיצה בהליכתם, וע"ז השיב שהגמרא שהתירה זאת מדברת בהרבה אנשים שלא שמים לב.
ולפלא עצום איך המשנ"ב שהבין שהמג"א לא אסר אלא באמר להם - מביא תירוצו של התו"ש שלא שייך לפי"ז

אשמח לישוב!!!

חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים