מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסוקי דזמרא של שבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 17, 2019 11:29 am

אדם הרגיל להתפלל בנוסח שבו אומרים את הודו והמזמורים של שבת לפני ברוך שאמר וטעה מחמת הרגלו בחול והתחיל ברוך שאמר מיד לאחר הודו ומזמור שיר חנוכת וכו' האם רשאי לומר את המזמורים אחרי ברוך שאמר כפי שבנוסח אשכנז נוהגים לכתחילה או שכיוון שלפי מנהגו לא אומרים אותם לאחר ברוך שאמר זה ייחשב הפסק?

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 17, 2019 3:40 pm

לפני שנים אחדות ראיתי לת"ח חשוב שנזדמן לו כזה, שמיד אחרי ברוך שאמר הבחין בטעותו. מה עשה? המשיך לומר במתינות את מזמור שיר ליום השבת, ה' מלך, יהי כבוד וכו' עד אחרי נשמת וישתבח, ואז - לפני ברכו - שב לאמר את שאר הפסד"ז שהשמיט.
אחרי התפילה אמרתי לו שהבחנתי במה שעשה, ושאלתי אותו האם כך היא ההלכה, אמר לי שכך היה נראה לו בפשיטות, מכיון שלא התפלל בנוסח אשכנז מההתחלה, שוב אי אפשר לעבור לנוסח אשכנז באמצע ולעשות לא כזה ולא כזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 17, 2019 4:01 pm

לא הבנתי למה לא יאמר כנוסח אשכנז, וכי יש חלות שם "נוסח אשכנז" או "נוסח ספרד" על עניין זה?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 17, 2019 5:11 pm

מנין שלהפסיק בין ישתבח ליוצר שזה לא לפי אף נוסח יותר טוב מלומר את המזמורים אחרי ברוך שאמר שזה לפחות נכון לפי נוסח אשכנז?
באשכול "מה עדיף על מה" היה וויכוח בין הרב פרי יהושע וביני על השלמת פסד"ז לאחר ישתבח

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 17, 2019 5:29 pm

לא ביררתי את הסוגיא, אלא מסרתי את מה שראיתי.

לא מדובר בפוסק, אלא בת"ח מופלג צנוע, שכל מעשיו מדוקדקים עם ההלכה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' פברואר 17, 2019 9:06 pm

אגרות משה או"ח ח"ב סי' טז

בענין פסד"ז אם צריכים לאומרם דוקא על הסדר ט"ו תמוז תש"כ. מע"כ ידידי הנכבד הר"ר משה שמעון שפירא שליט"א.

הנה בדבר אם פסוקי דזמרה צריכים לאומרם דוקא על הסדר הנה לא ראיתי מפורש דבר זה. ולכאורה דבר שלא נאמר שצריך על הסדר דוקא אין לנו מעצמנו לומר שיצטרך דוקא שיהיו על הסדר, שאלו שצריכין על הסדר הא נאמרו במגילה דף י"ז הקורא את המגילה למפרע לא יצא תנא וכן בהלל וכן בק"ש ובתפלה ומצריך קראי, ובתפלה הוצרך לומר בברייתא שמעון הפקולי הסדיר י"ח ברכות לפני ר"ג על הסדר ור' יוחנן אמר ק"כ זקנים ובהם כמה נביאים תיקנו על הסדר שהם אנשי כנה"ג ונאמר אח"כ טעמים בברייתא, וממילא בדברים שלא נאמרו שהם על הסדר אף שיש לנו סדר איך לאומרם הוא רק לכתחלה ואינו בדוקא. ואף בתפלה סובר רש"י בברכות דף ל"ד לר' אסי באמצעיות אין להם סדר שאם דלג ברכה אחת ואח"כ נזכר בה אומרה אף שלא במקומה ומפרש שהסדר הוא רק לכתחלה ול"ד למגילה והלל וק"ש דאיכא קראי וג' ראשונות הוא משום דהן כברכה אחת וכן ג' אחרונות. ומה שגם לרש"י אף בדיעבד צריך לחזור אם שכח ואמר אמצעיות תחלה להתחיל ג' ראשונות ולומר עוד הפעם האמצעיות, וכן כשהתחיל באחרונות תחלה, דהתם הוא משום שא"א לבקש בתפלתו קודם שיסדר שבחו של מקום כדדריש ר' שמלאי ופרש"י בע"ז דף ז' שהוא שיאמר מתחלה ג' ראשונות שאין בהן תפלה אלא שבח, ומפורש ברמב"ם פ"א מתפלה ה"ב שהוא מעיקר חיוב תפלה דמן התורה שכתב על חיוב המצוה מדאורייתא חיוב מצוה זו כך הוא שיהא אדם מתחנן ומתפלל בכל יום ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא ואח"כ שואל צרכיו שהוא צריך להם בבקשה ובתחנה ואח"כ נותן שבח והודיה לה' על הטובה שהשפיע לו, ולכן א"א לשנות לא מצד הסדר שתיקנו כי זה סובר רש"י שהוא בתפלה רק לכתחלה, אבל הוא שכן הוא חיוב התפלה שלא שייך לשנות דלכן עשו גם אנשי כנה"ג בסך הברכות שתיקנו ג' ראשונות שהוא סדור שבחו של מקום שצריך לסדר קודם שמתפלל ומבקש צרכיו ואח"כ האמצעיות שהוא בקשת הצרכים ואח"כ ג' האחרונות ליתן שבח והודיה על הפרס שכבר קבלנו כדאמר בגמ' ומפורש ברמב"ם אבל האמצעיות ששייך לבקש גם האחרון בהקדם אך שאנשי כנה"ג ושמעון הפקולי תיקנו סדר מצד הטעמים שנאמר שם שיבקשו זה תחלה וזה אח"כ, בזה סובר רש"י דהוא דין לכתחלה אבל בשכח ונזכר אח"כ אומרה אף שלא במקומה אם נזכר קודם ג' האחרונות. והתוס' והרמב"ם רפ"י סברי דהסדר שתיקנו הוא לעיכובא.

ומסתבר שמחלוקת רש"י ותוס' הוא בהגירסא במגילה /דף י"ז/ דרש"י גריס כדאיתא בגירסא דידן וכן בהלל וכן בק"ש ובתפלה שעל תפלה לא אמר וכן לכן מדייק מזה שלתפלה אינו וכן ממש כבמגילה אלא שלתפלה הוא רק לכתחלה לכן לא אמר וכן אלא על הלל ועל ק"ש שהם ממש כבמגילה שאף בדיעבד לא יצא והתוס' הא גרסי וכן בק"ש וכן בתפלה כדהביאו לשון הברייתא בברכות שם לכן סברי דגם בתפלה הוא לעיכובא כמו במגילה כהלל וק"ש, וכן ודאי גרסי גם הרי"ף והרמב"ם.

עכ"פ אף שמצינו שתיקנו סדר צריך להוכיח שהוא לעיכובא, וא"כ כ"ש בדברים שלא מצינו כמו פסד"ז רק שחזינן שהן מסודרין מה לומר תחלה ומה אח"כ, שיש גם מקום לומר שגם לכתחלה לא תיקנו שיהיה קפידא שלא ישנו הסדר אלא שהנהיגו כן כדי שלא יתראו כמחולקין, אך שיותר מסתבר שיש טעמים על מה שנהגו בסדר זה, וכן משמע ברמב"ם בפ"ז מתפלה הי"ב שכתב ושבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תהלים מתהלה לדוד עד סוף הספר וכבר נהגו לקרות פסוקים לפניהם ולאחריהם, הרי להזמירות מתהלה לדוד עד אחר כל מזמורי הללויה כתב שהוא מהגמ' ומה שלפניהם ולאחריהם הוא ממנהגא וכן איתא במג"א סימן נ"ב גם מהרי"ף דעיקר פסד"ז הם מתהלה לדוד ע"ס כל הללויה עיין שם ומכיון שאומרים פסד"ז ותיקנו גם ברכה לפניהם ולאחריהם שחזינן שטוב להנהיג עוד לומר קראי משבח וזמרה אף שהם קראי מפוזרים ויש להם ודאי טעמים כמוסים ליודעי חן יש מהן קודם הפסד"ז שהוא כהכנה והזמנה להפסד"ז ויש דברים כויברך דוד שג"כ ראו שצורך גדול לאומרם אבל מתחלה יש לומר מה שנחשב כחיוב שהוזכר בגמ' ושתיקנו בשביל זה הברכות שהוא כל הללויה ואח"כ מה שהנהיגו א"כ יש טעמים גם להסדר שהנהיגו. ואף להסמ"ג שהביא המג"א שם דסובר דויברך דוד עדיף כשצריך לדלג מארבעה מזמורי הללויה הראשונים, מ"מ כיון שתהלה לדוד והללו בקדשו עדיפי מויברך דוד דמפרש דרק שני אלו הוא כחיוב מהגמ' מ"מ א"א להפסיק המזמורים שנאמרו כסדרן ולומר ד' מזמורים אלו אחר ויברך דוד לכן אומרם מתחלה קודם הללו בקדשו כפי סמיכתן בקרא ואח"כ ויברך דוד ורק כשצריך לדלג פליג. והודו קראו בשמו שלנוסח הרמב"ם לא אמרו זה כלל ולנוסח שלנו אומרים זה תיכף אחר הברכה והרבה אומרים זה קודם הברכה, הוא משום דמה שהנהיגו לומר זה במקומותינו אינו משום דיהיה מפסד"ז אלא משום שאמרו אותו בשעת הקרבת התמיד אמרינן אותו קודם התפלה ולכן שייך לומר אותו קודם שהתחילו סדר התפלה שהוא עתה מפסד"ז אבל כיון שהוא ג"כ משירי דוד התחילו הקדמונים לומר זה אחר הברכה משום שכל שירי דוד אם יאמרו אחר הברכה יהיו ג"כ מענין פסד"ז ועדיף ממילא להרמ"א מהפסוקים המלוקטים ומה שאומרים קודם אשרי אף שאין חיוב לאמרו משום שמקומו הוא קודם כל התפלה כדכתבתי.

ונמצא שיש טעמים על הסדר שהנהיגו אבל מ"מ הוא רק לכתחלה ולא לעיכובא וכשנזדמן ששכח איזה דבר יכול לאומרו אח"כ או בעובדא שחשב מתחלה שצריך לדלג הרבה ואח"כ קודם ישתבח רואה שיכול לומר עוד דבר מסתבר שיכול לומר מה שקודם אף אח"כ. אך קצת יקשה מהמ"ב סימן נ"א סקט"ז בלא נתכוין בקרא דפותח את ידיך שצריך לחזור לומר מפסוק פותח ע"ס המזמור שאם לא נזכר עד שכבר אמר מזמורים אחרים ואין לו שהות לחזור יאמר אחר התפלה ולמה שכתבתי יכול לומר זה אחר המזמורים בלא המזמורים האחרים וזה עדיף שיהיה גם החזרה בהברכות כיון שעיקר תהלה לדוד בשבילו נאמרה והוא עיקר פסד"ז מדוע לא יהיה בהברכות. ולכן נראה שיש לעשות כדכתבתי שבנזכר אחר המזמורים ואין לו שהות לחזור יאמר אותו אחר המזמורים שהסדר אינו לעכובא דלא כהמ"ב.

... והנני ידידו מוקירו מאוד, משה פיינשטיין.


ויעוי' משנ"ב סי' תכב ס"ק טז
ולהכי כתבו האחרונים דאם בא לביהכ"נ סמוך להלל יקרא הלל תחלה עם הצבור ואח"כ יתפלל וכתבו עוד דאם הוא באמצע פסוקי דזמרה יש לו להפסיק לקרות הלל עם הצבור ואין זה הפסק דלא גרע ממזמורים שמוסיפין בשבת מיהו לא יברך על ההלל לא בתחלה ולא בסוף ויוצא במה שכבר בירך ברוך שאמר בתחלה וברכת ישתבח בסוף.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי לענין » א' פברואר 17, 2019 9:10 pm

בנו"ט לציין-
viewtopic.php?f=17&t=29023&hilit=%D7%93%D7%96%D7%9E%D7%A8%D7%90+%D7%A9%D7%91%D7%AA

והמדובר הוא -מן הסתם- לאחר ברוך שאמר!

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 17, 2019 11:01 pm

לכאורה, הרעיון של אמירת המזמורים אחר 'ישתבח' נראה תמוה, שהרי הוא דלא כמאן, ואם מצד השלמה - ישלים לאחר תפלת העמידה, ומה דחוף.

ולענין אמירה לאחר 'ברוך שאמר', לכאורה תלוי הדבר גם במנהגי הפסק בפסוקי דזמרה בכלל. כמדומני שיש הנוהגים באמצע פסוקי דזמרה להפסיק לאמירת 'בריך שמיה' וכן 'וזאת התורה', ואם אכן כך הרי לא מסתבר שאמירת המזמורים הללו - שבנוסח אשכנז הם נאמרים לכתחילה - ייחשב הפסק יותר מזה, אולם מי שמקפיד יותר ואינו עונה אפילו כל 'אמן' (ויש בזה כמה פרטים), הרי מסתבר יותר שכל עוד לא יימצא מקור מפורש אין לו להוסיף כלל על מה שכתוב בסידור שלו.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' פברואר 18, 2019 7:32 am

דרומי כתב:לכאורה, הרעיון של אמירת המזמורים אחר 'ישתבח' נראה תמוה, שהרי הוא דלא כמאן, ואם מצד השלמה - ישלים לאחר תפלת העמידה, ומה דחוף.

ולענין אמירה לאחר 'ברוך שאמר', לכאורה תלוי הדבר גם במנהגי הפסק בפסוקי דזמרה בכלל. כמדומני שיש הנוהגים באמצע פסוקי דזמרה להפסיק לאמירת 'בריך שמיה' וכן 'וזאת התורה', ואם אכן כך הרי לא מסתבר שאמירת המזמורים הללו - שבנוסח אשכנז הם נאמרים לכתחילה - ייחשב הפסק יותר מזה, אולם מי שמקפיד יותר ואינו עונה אפילו כל 'אמן' (ויש בזה כמה פרטים), הרי מסתבר יותר שכל עוד לא יימצא מקור מפורש אין לו להוסיף כלל על מה שכתוב בסידור שלו.

למה אתה מניח שבלי ברכה אחריה, אין עניין בפסד"ז במקומם - לפני ברכות ק"ש?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 18, 2019 10:21 am

זה לא משום שאין ברכה לאחריה אלא משום שאסור להפסיק בין ישתבח ליוצר

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 18, 2019 10:26 am

דרומי כתב:לכאורה, הרעיון של אמירת המזמורים אחר 'ישתבח' נראה תמוה, שהרי הוא דלא כמאן, ואם מצד השלמה - ישלים לאחר תפלת העמידה, ומה דחוף.

ולענין אמירה לאחר 'ברוך שאמר', לכאורה תלוי הדבר גם במנהגי הפסק בפסוקי דזמרה בכלל. כמדומני שיש הנוהגים באמצע פסוקי דזמרה להפסיק לאמירת 'בריך שמיה' וכן 'וזאת התורה', ואם אכן כך הרי לא מסתבר שאמירת המזמורים הללו - שבנוסח אשכנז הם נאמרים לכתחילה - ייחשב הפסק יותר מזה, אולם מי שמקפיד יותר ואינו עונה אפילו כל 'אמן' (ויש בזה כמה פרטים), הרי מסתבר יותר שכל עוד לא יימצא מקור מפורש אין לו להוסיף כלל על מה שכתוב בסידור שלו.

שאלתי פה פעם לגבי ענייה לקדושת יוצר באמצע פסד"ז והביא הרב לענין מקורות שונים בענין, שהרב עובדיה כתב שאין לענות והאדר"ת כתב שכל דבר שהוא שבח לקב"ה מותר לומר באמצע פסד"ז ולכן לענות גם וזאת התורה ועוד והרב עזריאל ברגר הוסיף שדעת אדמו"רי חב"ד לא לענות וזאת התורה. לסברת האדר"ת הנ"ל נראה ודאי שכת"ר צודק. אמנם לענ"ד נראה שאף מי שיחלוק לענין תוספת שבח אחר לקב"ה הרי שבענין אמירת פסד"ז נוספים על מה שבסידור אולי גם יודה שהרי הברכות נתקנו על שירי דוד עבדו ולאו דווקא על מזמורים מסויימים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 18, 2019 10:30 am

יוצא פוניבז' כתב:אגרות משה או"ח ח"ב סי' טז
]

הדיון של האג"מ הוא בסדר הפנימי של פסד"ז בין ב"ש לישתבח והוכחת המשנ"ב ממזמורים שמוסיפים בשבת הוא למנהגו שמוסיפים אותם בין ברוך שאמר לישתבח אולם יתכן שהנוהגים לפי נוסח ספרד שלא להוסיף את המזמורים אחרי ברוך שאמר אלא קודם אין להם להוסיף אם אמרו ברוך שאמר ואין ראיה מדבריהם כנ"ל

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסוקי דזמרא של שבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 18, 2019 11:53 am

דרומי כתב:לכאורה, הרעיון של אמירת המזמורים אחר 'ישתבח' נראה תמוה, שהרי הוא דלא כמאן, ואם מצד השלמה - ישלים לאחר תפלת העמידה, ומה דחוף.

דחוף לכאורה לאמרם לפני שמו"ע, שהרי הם חלק מההכנה לתפילה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 251 אורחים