מקדש מלך כתב:אליהו מצוה להם וְיִתְּנוּ לָנוּ שְׁנַיִם פָּרִים וְיִבְחֲרוּ לָהֶם הַפָּר הָאֶחָד וִינַתְּחֻהוּ וְיָשִׂימוּ עַל הָעֵצִים וְאֵשׁ לֹא יָשִׂימוּ וַאֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת הַפָּר הָאֶחָד וְנָתַתִּי עַל הָעֵצִים וְאֵשׁ לֹא אָשִׂים:
(כד) וּקְרָאתֶם בְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם וַאֲנִי אֶקְרָא בְשֵׁם יְקֹוָק וְהָיָה הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר יַעֲנֶה בָאֵשׁ הוּא הָאֱלֹהִים וַיַּעַן כָּל הָעָם וַיֹּאמְרוּ טוֹב הַדָּבָר:
כיצד נתחוהו מבלי שחיטה? וגם לכאורה גם אם נתחוהו בחיים הוי 'כעין זביחה'?
ומה שהם עשו: וַיִּקְחוּ אֶת הַפָּר אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם וַיַּעֲשׂוּ וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁם הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְעַד הַצָּהֳרַיִם לֵאמֹר הַבַּעַל עֲנֵנוּ וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה וַיְפַסְּחוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה:
בפשטות הוא שחיטה וניתוח.
וחוץ מזה שאליהו מצוה להם לקרוא בשם הבעל, והם עושים כן. ואיזו היא עבודה שבלב זו תפילה. ואם היה דרכו לעובדו בכך יש בזה סקילה, ואם אין דרכו, הוא באזהרה, וכי מותר לנביא לצוות על גיפוף ונישוק?
מקדש מלך כתב:א. רמזתי בדברי שאסור גם 'כעין זביחה' או 'כעין פנים', ואמנם יש בזה פרטים, אבל נראה שנחירה אסורה.
ב. ...
מקדש מלך כתב:תנעוררתי לדון האם לדברי החזון איש ש'נברא כזב' הוי מינות בעלמא וליכא חיובא, האם הבעל היה פסל או נברא כזב ?
שלמה משלם כתב:ב. לגבי לפנ"ע, אין מקום לדון בזה אם תרי עברי וכו' כמובן (חשבתי להקדים כבר בהודעה הראשונה ונמלכתי שאין מי שיטעה בזה) כמו שאם תעצור חילוני ברחוב ותתן לו חתיכת חזיר אין שום התנצלות בזה שבלא"ה יכול להשיג כזה מאכל, נביאי הבעל לדרכם היו מהלכים ואליהו קרא להם להר הכרמל והמציא להם פר ומזבח, עד כאן לע"ע
שלמה משלם כתב:אני לא מחבב את הויכוחים, רק אודיע בקצרה שהדברים שכתבת לוקים בחוסר הבנה מהותי בשתי נקודות,
א. אי"ז משנה אם עושים זאת במצות השם או לא, גם מי שיעבוד ע"ז ויכוון בזה לעשות נח"ר גדולה ועצומה ליוצרו (וזו היתה כוונת העע"ז הקדמונים) הריהו נסקל ופשוט, מה זה הפלפולים שאליהו הורה להם במצות נביא לעבוד ולהתפלל לבעל שיכולים לכוון בזה אחרת? אפילו עובד מאהבה ויראה נהרג לאביי, בקיצור, חבל על הדיבורים ויש לשרש רעיונות כאלו.
ב. לגבי לפנ"ע, אין מקום לדון בזה אם תרי עברי וכו' כמובן (חשבתי להקדים כבר בהודעה הראשונה ונמלכתי שאין מי שיטעה בזה) כמו שאם תעצור חילוני ברחוב ותתן לו חתיכת חזיר אין שום התנצלות בזה שבלא"ה יכול להשיג כזה מאכל, נביאי הבעל לדרכם היו מהלכים ואליהו קרא להם להר הכרמל והמציא להם פר ומזבח, עד כאן לע"ע
שלמה משלם כתב:ב. לא נ"ל שבמה שהביא ר' אי"ס יש 'מקורות לכאן ולכאן' אלא דין ברור, ודברי הרמב"ן אינן דומים כ"כ לנידו"ד ועדיין יש לעמוד עליהם, אבל פשוט כנ"ל שבאופן שמזמן להדיא גוף האיסור אי"צ לפנים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 281 אורחים