מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' מרץ 04, 2019 5:02 pm

ז"ל התנחומא כי תשא
20190304_170052-1.jpg
20190304_170052-1.jpg (572.99 KiB) נצפה 3642 פעמים

וצ"ע מה היה המטרה של פירוק זה?

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' מרץ 04, 2019 5:33 pm

ראב"ע כתב בפרשת פקודי שעשה כן "להרגיל הכהנים". גם הרמב"ן כתב בפרשת פקודי "להרגיל הלוים".

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 04, 2019 6:40 pm

בשיטת רש"י ראה כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט - תרומה (חלק יא).pdf
(268.05 KiB) הורד 168 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מרץ 05, 2019 12:26 am

שבענו מטובך כתב:ראב"ע כתב בפרשת פקודי שעשה כן "להרגיל הכהנים". גם הרמב"ן כתב בפרשת פקודי "להרגיל הלוים".

תמוה מאוד אם כן למה לא נתן להם לנסות לפרק ולבנות בעצמם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 06, 2019 8:36 am

הקב"ה ציווה אותו ביום החדש הראשון באחד לחודש תקים את משכן אהל מועד. וזה היה היום השמיני למילואים. כך שאי אפשר להקימו קודם. אבל כיוון שצריך להקריב את קרבנות המילואים צריך להקימו כדי להקריב ולפרקו.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי לענין » ד' מרץ 06, 2019 1:37 pm

טעמי המצוות להאריז''ל.PNG
טעמי המצוות להאריז''ל.PNG (26.83 KiB) נצפה 3570 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' מרץ 06, 2019 2:43 pm

אוצר החכמה כתב:הקב"ה ציווה אותו ביום החדש הראשון באחד לחודש תקים את משכן אהל מועד. וזה היה היום השמיני למילואים. כך שאי אפשר להקימו קודם. אבל כיוון שצריך להקריב את קרבנות המילואים צריך להקימו כדי להקריב ולפרקו.


שפיר, טבא פלפלא חדא מצנא מלי קרי.
רק צריך להוסיף שהקרבת המילואים היתה לצורך התקדשות הכהנים שעבודתם מחנכתם ולכפר עליהם, ולא רק לאמן את ידם, ולכן היה צריך הקרבה דווקא בפתח אהל מועד, שיהא נחשב הקרבה, ולכן הקימו את אוהל מועד לצורך העבודה בלבד, וכמו שכתבת הפירוק היה בכדי שלא יהא נחשב הקמה לשם הקמה והשראת השכינה, ופירקוהו בכל פרק של עבודה, לומר לך שאין ההקמה אלא לשם עבודת הכהנים המסויימת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 06, 2019 7:58 pm

כמנהג המקום, אשאל שאלה מענין לענין באותו ענין:
מתי משה פירק את המשכן בכל יום?
ובפרט שאהרן ובניו נצטוו "ופתח אוהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים"!

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מרץ 07, 2019 10:23 am

יהודי טבעי כתב:צריך להוסיף שהקרבת קרבנות המילואים היתה לצורך התקדשות הכהנים שעבודתם מחנכתם ולכפר עליהם, ולא רק לאמן את ידם, ולכן היה צריך הקרבה דווקא בפתח אהל מועד, שיהא נחשב הקרבה, ולכן הקימו את אוהל מועד לצורך העבודה בלבד, וכמו שכתבת הפירוק היה בכדי שלא יהא נחשב הקמה לשם הקמה והשראת השכינה, ופירקוהו בכל פרק של עבודה, לומר לך שאין ההקמה אלא לשם עבודת הכהנים המסויימת.
ויש להוסיף עוד:
א. את פר הכפורים שבא לצורך המזבח - לכפר עליו ולמלא את ידיו.
ב. את הקמת המשכן לצורך משיחתו בשמן המשחה, כי אין המשיחה אלא לאחר ההקמה.
ויש להעיר: לכאורה כל הסדר כולו של פירוק המשכן והכלים האמור בפרשת במדבר הרי הוא בכלל מה שאמרו 'שכל שבעת ימי המלואים היה משה מעמידו ומפרקו'.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ה' מרץ 07, 2019 10:34 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מרץ 07, 2019 10:33 am

עזריאל ברגר כתב:מתי משה פירק את המשכן בכל יום?

רמב"ן בפרשתן:
וְנִרְאֶה לְדַעְתָּם, כִּי בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיָה מֵקִים אוֹתוֹ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, וְעוֹמֵד כֵּן כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, וְכַעֲלוֹת הַשַּׁחַר הָיָה מוֹרִיד אוֹתוֹ וְחוֹזֵר וּמְקִימוֹ מִיָּד, כִּי הַכָּתוּב אָמַר 'וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה', וְאֵין פֶּתַח לָאֹהֶל רַק בְּעֵת הֲקָמָתוֹ.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 07, 2019 11:32 am

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מתי משה פירק את המשכן בכל יום?

רמב"ן בפרשתן:
וְנִרְאֶה לְדַעְתָּם, כִּי בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיָה מֵקִים אוֹתוֹ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, וְעוֹמֵד כֵּן כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, וְכַעֲלוֹת הַשַּׁחַר הָיָה מוֹרִיד אוֹתוֹ וְחוֹזֵר וּמְקִימוֹ מִיָּד, כִּי הַכָּתוּב אָמַר 'וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה', וְאֵין פֶּתַח לָאֹהֶל רַק בְּעֵת הֲקָמָתוֹ.

יישר כח. ברוך שכיוונתי לסברתו.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' מרץ 07, 2019 12:42 pm

ביקורת תהיה כתב:
יהודי טבעי כתב:צריך להוסיף שהקרבת קרבנות המילואים היתה לצורך התקדשות הכהנים שעבודתם מחנכתם ולכפר עליהם, ולא רק לאמן את ידם, ולכן היה צריך הקרבה דווקא בפתח אהל מועד, שיהא נחשב הקרבה, ולכן הקימו את אוהל מועד לצורך העבודה בלבד, וכמו שכתבת הפירוק היה בכדי שלא יהא נחשב הקמה לשם הקמה והשראת השכינה, ופירקוהו בכל פרק של עבודה, לומר לך שאין ההקמה אלא לשם עבודת הכהנים המסויימת.
ויש להוסיף עוד:
א. את פר הכפורים שבא לצורך המזבח - לכפר עליו ולמלא את ידיו.
ב. את הקמת המשכן לצורך משיחתו בשמן המשחה, כי אין המשיחה אלא לאחר ההקמה.
ויש להעיר: לכאורה כל הסדר כולו של פירוק המשכן והכלים האמור בפרשת במדבר הרי הוא בכלל מה שאמרו 'שכל שבעת ימי המלואים היה משה מעמידו ומפרקו'.


לא הבנתי שותא דמר, לא באתי למנות תפקידם של שבעת ימי המילואים, אלא לבאר מדוע פירקוהו, ועל זה כתבתי שנועד לבטא שהוקם רק לצורך העבודה.
שני הדברים שציינת הם עניינים נוספים שהיו שם, אך עבורם לא היה צורך לפרק את המשכן.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי שמר » א' אפריל 11, 2021 12:00 pm

שבענו מטובך כתב:ראב"ע כתב בפרשת פקודי שעשה כן "להרגיל הכהנים". גם הרמב"ן כתב בפרשת פקודי "להרגיל הלוים".

ובתו"ת (במדבר ז, א) הטעים יותר "יתכן דעשה כן כדי להתרגל במלאכת המשכן וכמבואר בירושלמי שהיה גם מסדר את העבודות בכל יום, וכן מצינו שלתכלית הרגל בעבודה קצבו שבעת ימים, וכמו ביומא י"ד א' בכה"ג שמינו אותו לעבודת יוהכ"פ היו מפרישין אותו שבעת ימים וכל אותן הימים היה זורק את הדם ומקטיר את הקטורת ומטיב את הנרות וכו' כדי להתרגל בעבודה, יעו"ש"

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אפריל 13, 2021 2:19 pm

עזריאל ברגר כתב:
ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מתי משה פירק את המשכן בכל יום?

רמב"ן בפרשתן:
וְנִרְאֶה לְדַעְתָּם, כִּי בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיָה מֵקִים אוֹתוֹ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, וְעוֹמֵד כֵּן כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, וְכַעֲלוֹת הַשַּׁחַר הָיָה מוֹרִיד אוֹתוֹ וְחוֹזֵר וּמְקִימוֹ מִיָּד, כִּי הַכָּתוּב אָמַר 'וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה', וְאֵין פֶּתַח לָאֹהֶל רַק בְּעֵת הֲקָמָתוֹ.

יישר כח. ברוך שכיוונתי לסברתו.

הבעיה שבדברי חז"ל לא משמע כן.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אפריל 14, 2021 11:00 am

בד"א לרמז כי שבע יפול צדיק וקם !! ופלא יהיה בעיניי אם עדיין אינו בכתובים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים

cron